Consumentenbond.nl
Beantwoord

Vraag over reis en annuleringsverzekering

• 31 oktober 2018
  • 9 reacties
  • 699 Bekeken

vraag over reis en annuleringsverzekering.

Ik heb op 17 september een reis geboekt voor vertrek op 30 oktober.
Ook op 17 september een doorlopende reis enannuleringsverzekering genomen met ingang van 1 oktober.
Door ongelukje breekt mijn partner haar enkel op 1 oktober, dus reis geannuleerd.
Mijn verzekering zegt : geen schadevergoeding, want reis is geboekt voor ingangsdatum verzekering.
Maar..... In de bepalingen van de verzekering staat :

"Bij het afsluiten van de verzekering geldt dat de annuleringsdekking alleen direct van toepassing is wanneer de verzekering max. 7 dagen na boeking is gesloten."

Dus ik zeg : de verzekering is afgesloten dus geboekt op 19 september, dus ik claim mijn kosten.
Dat ik de verzekering heb laten ingaan op 1 oktober komt omdat ik pas op 30 oktober zou vertrekken.

Wat is uw mening, heb ik gelijk of niet.
icon

Beste antwoord door janlyda 2 september 2019, 14:54

Nadat ik de de hele moeilijke kwestie heb aangekaart bij de KIFID, heb ik eindelijk in augustus toch GELIJK gehad en Aegon heeft alles uitbetaald !!!
Zo zie je maar, je moet geduld hebben en doorpakken, het heeft totaal 9 maanden geduurd, veel energie dus ook ergenis gekost, maar als je zo'n grote Aegon aanpakt via KIFID, alleen dan krijg je gelijk.
Dank aan allen die mee hebben geleefd.
Jan Visser.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Na het boeken van je vakantie kun je een annuleringsverzekering afsluiten. Bij de meeste reisverzekeraars moet dat binnen 7 dagen. Doe je dit niet op tijd en moet de vakantie geannuleerd worden omdat je bijvoorbeeld ziek bent? Dan zijn de kosten voor eigen rekening.

Uit van Dale begrijp ik dat een verzekering afsluiten betekent: tot stand brengen.
Als de verzekering later tot stand gekomen is, dan lijkt dit een langere tijd.
Maar ik ben geen jurist en die kunnen vaak iets dieper kijken.

Vraag het eens aan Het Juridisch Loket: Gratis juridisch advies
Ik denk dat u gelijk heeft en dat u volgens de letter uw verzekering gesloten heeft binnen zeven dagen na boeking van de reis. De verzekeraar is er blijkbaar vanuit gegaan dat die verzekering dan ook per sluitingsdatum in moet gaan maar dat blijkt nergens uit. Ik zou schriftelijk bezwaar maken en ze op hun voorwaarden wijzen. Mocht dat niet tot een bevredigend resultaat leiden dan zou ik zeker een gang naar de geschillencommissie overwegen.
Dank voor deze twee reacties.
Het lijkt er op dat ik gelijk heb.
Ik heb eerst geprotesteerd tegen het niet toekennen van de claim en wacht nu op reactie van de verzekeringsmaatschappij.
Daarna eventueel verdere stappen, eventueel geschillencommissie.
Misschien komen er nog meer reacties.
Nogmaals dank.
Reputatie 7
Badge +7
@janlyda, vervelend zeg! Ik hoop dat je partner er goed vanaf komt met haar enkel. Verder zag ik dat je lid bent van de Consumentenbond. Als lid van ons helpen we je graag met juridisch advies. Heb je ons toevallig al gebeld? Mijn collega's staan je graag te woord! Je bereikt ons op doordeweekse dagen tussen 08:30 - 18:00 op 070 - 445 45 45. Laat je ons weten hoe het afloopt?
Reputatie 6
Badge +6
Hi @janlyda ,

Zijn er ondertussen nog ontwikkelingen in jouw situatie? Heb je evt. nog gebruik gemaakt van Juridische Advies. Mocht je willen, dan kan ik je direct in contact brengen met één van onze adviseurs. We horen het graag van je!

Mocht dat niet meer nodig zijn, zou je dan één van de antwoorden in het topic willen markeren als 'Beste antwoord'?
Op dit moment nog geen vooruitgang. Ik heb de verzekeringsmij. gevraagd om schriftelijk de afwijzing van de schade toe te lichten. Ik heb namelijk alleen een telefoontje gehad met uitleg. Ik ben beter gegaan naar KIFID en zij vragen eerst een schriftelijke toelichting op de afwijzing van de verzekeringsmij. Hopelijk kan KIFID later meer voor mij doen.
Ik vind dat de verzekeringsmaatschappij gelijk heeft. Een verzekering afsluiten is volgens mij hetzelfde als direct nemen, direct laten ingaan. Want anders kun je wel een verzekering afsluiten die je twee jaar later laat ingaan! En het is logisch dat het zo niet bedoeld wordt.
PS de reden van de verzekeraar "reis is geboekt voor ingangsdatum verzekering. " lijkt me ook niet geheel juist. Een tijdelijke reis zal altijd worden afgesloten na het boeken en ook pas ingaan als de reis begint. Maar met een annuleringsverzekering ligt het anders. Ik denk dat in de polisvoorwaarden staat dat de reis geboekt moet zijn tijdens de looptijd van verzekering.
in de voorwaarden van Unive op internet zag ik : "Uw annuleringsverzekering is alleen geldig als u deze binnen 7 dagen na het boeken van uw reis en voorafgaand aan uw reis heeft afgesloten. Is de reis langer dan 7 dagen voor de ingangsdatum geboekt? Dan is er wel dekking voor deze reis als de vertrekdatum van de reis langer dan 1 maand na de ingangsdatum van de verzekering ligt. Meer details hierover, over de dekkingen en over de situaties waarin u bent verzekerd, leest u in de voorwaarden.
Deze voorwaarden volgend heeft de verzekeraar gelijk:
  • de reis is namelijk meer dan 7 dagen voor de ingangsdatum geboekt ( op 17 sept , ingangsdatum verzekering 1 oktober)
  • de vertrekdatum ligt niet langer dan 1 maand na de ingangsdatum.
Nadat ik de de hele moeilijke kwestie heb aangekaart bij de KIFID, heb ik eindelijk in augustus toch GELIJK gehad en Aegon heeft alles uitbetaald !!!
Zo zie je maar, je moet geduld hebben en doorpakken, het heeft totaal 9 maanden geduurd, veel energie dus ook ergenis gekost, maar als je zo'n grote Aegon aanpakt via KIFID, alleen dan krijg je gelijk.
Dank aan allen die mee hebben geleefd.
Jan Visser.
Badge +8
Wat goed om te lezen @janlyda!

Reageer