Consumentenbond.nl
Vraag

vrijkomende lijfrente

• 14 maart 2020
  • 2 reacties
  • 199 Bekeken

L.S.,

binnenkort komt lijfrente vrij.

Kan bij een bancaire lijfrente ook worden gekozen voor eerst een hoog bedrag en na bv. 7 jaar voor een lager bedrag?

2 reacties

Reputatie 6
Badge +4

wat zegt je bank hierover??

Reputatie 7
Badge +7

Het beste kan u terecht bij uw bank of verzekering. En voor een extra opinion bij andere banken. Ook als u googled en invult lijfrente komt vrij, krijgt u ook vele mogelijkheden aangeboden. 

Omdat er zoveel mogelijkheden zijn en alles afhankelijk is van de lijfrente, wat is het er voor één, wanneer afgesloten, dus in welke periode, dat is fiscaal belangrijk, enz. enz., is het moeilijk met zo weinig gegevens een advies te geven.

Is het een bancaire lijfrente, anders kan u hem wellicht overzetten: Als het kapitaal op uw lijfrentepolis vrijkomt dan kunt u kiezen voor uitkeren of uitstellen van uw lijfrente via banksparen. U vraagt dan een nieuwe bankspaarrekening aan. Daarna moet uw geld vanaf uw lijfrenteverzekering naar de bankspaarrekening worden overgeboekt. Dit heet de kapitaaloverdracht..

Er zijn dan weer andere mogelijkheden. Bedenk ook dat de fiscus wat te zeggen heeft. Als de lijfrente lang geleden is afgesloten en daarna nooit meer veranderd is, zit u wellicht in een bepaalde periode met ook weer allerlei eisen t.g.v de uitkering. Zo was mij nooit verteld dat er andere regels waren gekomen en toen ik mijn lijfrente wilde laten uitkeren moest in dat in één keer doen, het hele bedrag. Door lang contact en smeekbedes aan de fiscus is dat voor mij nog gewijzigd. Kortom je kan zomaar niet een advies geven, moet je echt meer over de lijfrente weten. En dan kan u het beter met uw bank of verzekering maatschappij bespreken. Groet Leo.

Reageer