Consumentenbond.nl

Waarom is er zo weinig aandacht voor prepaid creditcards?

Reputatie 4
Badge +4
  • Actieve deelnemer
  • 235 reacties
Op voorhand: ik heb geen prepaid creditcard.

Betalingen via Internet doe ik bij voorkeur via Paypal en dan maar hopen dat hun server niet gekraakt wordt.
Om de een of andere reden ben ik altijd zeer terughoudend met het gebruik van mijn creditcard via Internet. Ik weet niet wanneer ik het voor het laatst gebruikt heb.

Misschien is het allemaal veilig enzovoorts, maar toch.
Kwestie van gevoel. Vandaar dat ik Paypal een prima oplossing vind.

Maar als er dan tóch betaald moet worden middels een creditcard, waarom dan niet via een prepaid creditcard. Wanneer dáár wat mee gebeurd is de schade beperkt.

Of ben ik nou zo'n enorme angsthaas?

Creditcard maatschappijen bieden het alleen aan als 'erbij', een 2e kaart dus, maar niet in plaats van.
Als... ze het sowieso al aanbieden.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ik betaal al bijna 18 jaar een beetje met PayPal en 11 jaar bijna alles met de creditcard wereldwijd op het internet om de volgende redenen:
Uw aankopen wereldwijd verzekerd
Aankopen met Aflevergarantie

Maar PayPal heeft die garanties ook en gratis retour zenden, maar met meer mitsen en maren.
Lees de verschillen goed door.

(Inmiddels, in de 15 jaar, al honderden producten gekocht nationaal en internationaal en nooit geen probleem ervaren.)
Betaal je met Ideal op het internet en er is iets goed mis, dan is het pech, geld weg.

Als er een geschil, dan krijgt de klant met een creditcard zijn geld vrijwel direct terug en moet de leverancier bewijzen dat je het product of de dienst in ontvangst hebt genomen dan wel gebruikt hebt.
Vroeger met een geschreven handtekening op papier en later met een pincode in een winkel.
Bezorging van online aankopen kunnen leveranciers alleen bewijzen door je te laten tekenen aan de deur als er een pakket bezorgd wordt.

Ik heb 2 maal een probleem gehad met een dubbele afschrijving, 1 maal met een benzinestation en 1 maal een restaurant met een dubbele afschrijving, het koste me in totaal 2 telefoontjes en het geld was al teruggestort voor ik er goed en wel erg in had.
Reputatie 5
Badge +6
Geachte @cbw62 ,

Je geeft zelf al het antwoord op je vraag.
Creditcard maatschappijen bieden het alleen aan als 'erbij', een 2e kaart dus, maar niet in plaats van.
Als... ze het sowieso al aanbieden.
Althans voor mij geldt dat. Het is mij nog nooit aangeboden, had er zijdelings wel iets over gehoord, maar weet er te weinig van. En ik denk dat het bij velen zo is. Onbekend is onbemind.
Zoals Bert opmerkt, betaal ook ik altijd met mijn creditcard. En ik bestel redelijk veel via internet, want ik woon in een dorp waar ze niet veel hebben. En naar een grote stad kost me uren file en forse parkeer betaling. Veel van de bestellingen, veel grotere firma's, worden gratis verzonden of boven een bepaald (klein) bedrag, vaak ook nog voordeliger prijzen, dus daar kan ik niet tegenop met rijden, parkeren enz. Ik vind alleen de creditcard veilig betalen, heb nog geen 'gedonder' gehad, ze zijn 24 uur per dag bereikbaar, en bij mij altijd aardig en hulpvaardig, je kan makkelijk je geld terug laten storten, storneren e.d., artikelen zijn verzekerd. Ik hou het bij de gewone creditcard. Heb me alleen laten inpakken over te gaan op een gouden card, heeft o.a. een jaar verzekering e.d., zo erg vind ik het niet. Maar een prepaid creditcard zelden van gehoord, zal het wel eens googlen.
Reputatie 4
Badge +7
Beste cbw62, op onze website hebben we informatie over prepaid creditcards. Feedback is altijd welkom!
Reputatie 4
Badge +4
Ik begrijp de voordelen van een normale creditcard en ongetwijfeld zullen ze flexibel zijn v.w.b. het oplossen van problemen. In het (verre) verleden, toen er nog een Paypal bestond, betaalde ik ook via een creditcard.

Eén keer iets aan hand gehad: ontdekte er werd in Moskou een betaling gedaan met mijn creditcard. Mastercard heeft het teruggestort en ik kreeg een nieuwe kaart. Daarna kwam Paypal.
Wil je iets via Google Store kopen, dan moet je, voor zover ik weet, gebruik maken van Google Pay en een creditcard. Google en creditcard...

Op https://www.icscards.nl/ics-producten/cards/prepaid
staan de voor- en nadelen van een prepaid card.

Punt is inderdaad : onbekend maakt onbemind.

Het leek mij, met name bij Internet aankopen, een 'veilig gevoel' geven, lees: dat de eventuele 'schade' nooit groot kan zijn, als je daar b.v. maar 25 of 50 euro op zet.
Misbruik van een creditcard kan misschien enige tijd ongemerkt plaatsvinden?
Reputatie 5
Badge +6
Beste Kirsten en cbw62,
Feedback altijd welkom. Nou ik wil er even gebruik van maken nadat ik het artikel gelezen heb. Ik heb kennelijk teveel consumenten gidsen want dit is me weer ontgaan.
Mijn mening is dat een gewone creditkaart toch het beste is, meer voordelen, minder kosten ( als je even goed kiest). Echter als je problemen met de BKR hebt dat kan je wellicht niet anders dan pre-paid. Maar ik vind dat de pre-paid flink wat kosten met zich meebrengt, buitenlandse kaarten kunnen communicatie problemen geven enz. Zelf heb ik een creditcard van de ANWB-VISA, die is van ICS, waarvan ik al gezegd heb prima behandeld te worden. Groot voordeel vind ik dat ICS altijd telefonisch bereikbaar is, dag en nacht, in het weekend. Ik krijg altijd antwoord en ze helpen je tot het eind (van het probleem uiteraard). Maar uit het artikel begrijp ik ook dat je pre-paid ook het beste voor ICS dus ANWB e.d. kan kiezen. Ik weet niet of je persé ANWB lid moet zijn, ik ben dat wel, dus heb er nooit naar gevraagd. Als het wel zo is, google dan wat er zijn meerdere ICS kaarten die voordeliger zijn, dan bijv. van een bank. Groeten Leo.
Reputatie 5
Badge +6
De berichten kruisten elkaar weer, maar ik heb verder geen reactie op het artikel van cbw 62. Je moet natuurlijk zelf beslissen en achter het gevoel aangaan wat het beste voor je is. En een probleem krijgen zoals 'Moskou" is nooit leuk en kan me voorstellen dat je dat altijd bij blijft.

Reageer