straatvraag

Waarvoor gebruik je nog contant geld?

• 23 juni 2021
  • 51 reacties
  • 1248 Bekeken
Waarvoor gebruik je nog contant geld?
Badge +8
  • Moderator
  • 2062 reacties

Omdat je tegenwoordig op veel plekken kunt pinnen, is het niet altijd meer nodig om contant geld op zak te hebben. Hoe denken mensen op straat hierover? De reacties lees je hier.

Wij zijn benieuwd waar jij nog contant geld voor gebruikt. Praat mee!

51 reacties

De glazenwasser, en dan houdt het tegenwoordig wel op.

Reputatie 2

Ik vind het behoud van contant geld principieel van groot belang: het geeft onafhankelijkheid van de banken en dat is van belang omdat zij bij afhankelijkheid van de consument deze opzadelen met steeds hogere kosten voor het beheer van het eigendom van de consument . Recent werd bv bekend dat banken kosten gaan berekenen als je je eigendom terug wilt. En zo zijn er meer kosten. En baten? weinig, rente betalen doen alleen de consumenten, rente vragen doen alleen de …

Juist, daarom dus: contant geld laten bestaan en na corona zoveel mogelijk gebruiken! (Creatieve middenstanders zullen het hier waarschijnlijk wel mee eens zijn). 

De parkeerautomaat. Het muntje er in gooien en kaartje er uit is echt vele malen sneller dan het geklooi van de mensen voor me met hun kaarten. Gisteren nog was er een dame voor me die aan het klooien was en me maar even voor liet. Erg aardig van haar. Ik weet niet of ze er nu nog staat ( 😉 )of maar afgedropen is.

Helemaal met TOINE1 eens.

Het aantal winkels waar ik kom en waar je niet kunt pinnen is nu 2
Contant geld gebruik ik ook als ik uit ga.
Om iemand te geven, als ze iets meegenomen hebben uit de winkel.
Als ik iets klein bedrag af moet rekenen.

Nu de controle van de overheid toe neemt.
De hele teams die nu bij de bank zitten en alles uitpluizen.
Heb ik het gevoel, dat ik voor mijn privacy weer meer contant moet gaan betalen.
Door de koppeling van digitale systemen, is echt alles te achterhalen wat je koopt.
De volgende stap is, dat contante betalers fraudeurs zijn tot het tegendeel bewezen is.

Ik zag in het nieuws, dat contant betalen voor een groep mensen is met een gebrek.
Dat is totale onzin, omdat heel veel mensen overzicht houden met contanten.
Er zijn gigantisch veel mensen die in de schulden komen omdat ze het gevoel niet meer hebben dat ze geld uitgeven.

Wat die parkeerautomaat betreft, zo'n draak van een automaat staat hier ook in de stad in de parkeer garage. Die slikt geen muntgeld.

De volgende stap is, dat contante betalers fraudeurs zijn tot het tegendeel bewezen is.

Precies. Dat begint bij de opmerking "Je hebt toch niks te verbergen?”. Die opmerking heb ik al meerdere keren over me heen gekregen.

Ik gebruik regelmatig contant geld, vooral bij betalingen in winkels en op de markt. Meestal is het vele malen sneller dan pinnen (bij de marktkraam hebben ze dan 1 of 2 pinapparaten waar iedereen op moet wachten).

Principieel: ik wil niet dat de bank ziet wat ik allemaal uitgeef. Niet dat het iets bijzonders is, maar gaan we straks toe naar een samenleving waar de bank kan achterhalen hoeveel ik gisteren gedronken heb? Onacceptabel.

Daarnaast zijn er in Nederland enkele honderduizenden (!) mensen die geen betaalrekening hebben of er om uiteenlopende redenen (vaak schuldsanering) nauwelijks gebruik van kunnen maken. Die worden buiten de samenleving gezet door het “PIN only”-gedrag van winkels.

De ontwikkeling dat je moet gaan betalen om geld op te nemen vind ik ook niet acceptabel. Banken worden hierdoor oppermachtig.

Als dat gaat gebeuren dan zou de overheid mensen de keuze moeten geven om hun inkomen weer contant te ontvangen, zodat je een keuze blijft houden.

Reputatie 6
Badge +4

Wij zijn benieuwd waar jij nog contant geld voor gebruikt.

Nergens voor, al jaren niet.

Reputatie 7
Badge +6

Spulletjes verkopen op Marktplaats gaat nog veel met contant geld. De kosten worden wel hoog als je dat elke keer stort op je rekening. Dan gaan de mensen contant geld thuis houden, je krijgt er toch geen rente meer op. 

Er waren destijds nog winkels die geld rekenden voor pinnen. Daar had ik een hekel aan en daar betaalde ik dan contant.

@Harrie LPP 
Het verbod op contante betalingen zit nu al op €3000
Ik weet wel zeker, dat dit nog verder gaat dalen.
Biljetten hoger dan €50 zijn al bijna niet te gebruiken.

Misbruik zal ook komen.
Dat je door je koopgedrag geen hypotheek krijgt.
U zit te vaak in de kroeg en dat is een risico voor de bank.
Maar dat vertellen ze je niet, dat het daarom is.
Je krijgt niet de kans om te vertellen, dat je alleen cola drinkt.

Pas maar op. In cola zit veel suiker. Dan gaat je ziektenkostenpremie omhoog.

Reputatie 7
Badge +4

stond op feestboek!

Reputatie 5
Badge +5

Waar ik contant geld voor gebruik?

Als cadeau een envelop met inhoud, veel gebruiksvriendelijker dan een cadeaukaart, verloopt niet, kan niet failliet gaan en je kunt het overal besteden, in tegenstelling tot een cadeaukaart

In de kantine van de sportclub, die is te klein voor dure betaal systemen.
De bank kleed je ook uit, beschouwd je als bedrijf met navenante kosten.
Dus hoe minder transacties via de bank des te beter voor de club.

Wat ook al genoemd is: koop en verkoop van privé spullen via b.v. marktplaats gaat vaak ook contant.
En dat zijn niet altijd kleine bedragen.

Daarnaast betaal ik ook klein spul als een ijsje contant en ik heb altijd contant geld bij me voor het geval dat het betaal systeem het weer eens laat afweten.

Een keer getankt en kon niet pinnen, dan sta je daar met je goed gedrag.
Net als met een kar vol boodschappen bij de kassa en de pin het niet doet.
Overkomt me niet weer.

Reputatie 7
Badge +6

Die parkeerautomaten en andere betaalautomaten zijn voor velen een ramp omdat ze allemaal anders en soms niet simpel te doorgrondenzijn . Waarom niet een simpel systeem dat voor ieder normaal mens in een oogopslag duidelijk is ? Vooral bij parkeerautomaten zie ik vaak gestuntel . Soms zelfs bij pogingen om contant te betalen al is dat doorgaans veel simpeler en doe ik dat zelf ook . Figuren aan de deur als schoorsteenvegers , glazenwassers etc willen contanten . Verder betalen we vrijwel alles elektronisch .

Reputatie 6
Badge +4

Ik denk eerder dat gestuntel bij parkeerautomaten enz. aan de gebruiker ligt en niet aan het apparaat.

De enkele keer dat ik nog via MP verkoop, gebruik ik Tikkie, wel zo gemakkelijk.

Reputatie 7
Badge +6

@Mazzel , natuurlijk kan de meerderheid er wel redelijk tot goed mee uit de voeten . En daarom hoeft er dus geen rekening gehouden te worden met die minderheid ? Dat gebeurt helaas steeds vaker , terwijl men tegelijkertijd vindt dat iedereen zo lang mogelijk voor zichzelf moet zorgen . Wat de meesten ook graag willen …..

Reputatie 2
Badge +2

Omdat je tegenwoordig op veel plekken kunt pinnen, is het niet altijd meer nodig om contant geld op zak te hebben.

Wij zijn benieuwd waar jij nog contant geld voor gebruikt. Praat mee!

Overal gebruik ik nog contant geld m.u.v. het autoverhuurbedrijf. Als ik niet contant zou kunnen betalen dan zoek ik een andere winkel op.

Ik betaal het nog veel contant. De banken krijgen teveel macht over betalingen en het inzien wat ik waar koop. Bovendien is geld in de portemonnaie overzichtelijker bijhouden dan via de pin.

Reputatie 5
Badge +5

Nog een punt waar mensen klem komen te zitten is bij thuiszorg.
Als je als helpende boodschappen moet doen voor iemand dan kan dat op 2 manieren, of je krijgt de pinpas mee met pincode, of je krijgt contant geld mee.
Het eerste mag niet en het tweede wordt lastig als je als behoeftige niet erg mobiel bent en de dichtstbijzijnde pin automaat staat in een andere wijk of dorp, in ieder geval buiten je mobiele bereik.
En er verdwijnen steeds meer pin automaten.
Ook komen er steeds meer supermarkten waar je helemaal niet meer contant kunt afrekenen.

ze kunnen cash nooit afschaffen, want in de rest van de eu wordt er juist nog heel veel contant betaald. 

Kinderen moeten met geld leren omgaan , door cash te sparen en te betalen en ouderen of mensen die digibeet zijn of juist uit principe niets met internet en computers te maken willen hebben, moeten gewoon contant kunnen blijven betalen.

Die grens van 3000,- is om witwassen tegen te gaan, maar zoals altijd, schiet het beleid hierin weer erg door en moeten de goeden weer onder de kwaden lijden.  Die criminelen kopen van alles om hun drugsgeld wit te wassen, zoals auto’s en dure horloges, etc, vandaar die grens. Je leest nu ook steeds vaker berichten van aangehouden auto’s vol drugsgeld dat naar buitenland gaat. 

Cash moet natuurlijk altijd blijven , is een wettig betaalmiddel en er is maar één ding wat ze zo snel mogelijk moeten verbieden, de bitcoin en andere oplichterij. 

Met contant geld leer je juist ontzettend goed met geld omgaan, itt virtueel geld. 

Mocht cash ooit verdwijnen, dan zal er een levendige ruilhandel op gang komen, waar de economie hélemaal onder zou lijden. 

Het komt ook door al het pinnen, ben zelf één van de eerste pinners, die bedragen van 0,50 al pinde, voordat het gemeengoed is geworden. Bv op een terras even een bakkie koffie pinnen a €2,- , handig om fooi te omzeilen, aangezien €2,- al meer dan genoeg is voor een koffie. 

Ik ben het helemaal met je eeng G(x), maar datidee van pinnen voor een bakkie koffie lijkt wel een idee uit de, voormalige, Vrekkenkrant. :-)

ik vind idd fooien zo’n onzin , terwijl de horeca al zo absurd duur is hier in nederland, vergeleken met bv duitsland. Die €2,- is ook alweer een prijs van jaren geleden, inmiddels durven ze soms €3,- en meer voor een bakkie te vragen! en dan is ook de kwaliteit nog vaak om te huilen! ik heb wel koffie teruggebracht hoor, die niet te hakken was. Gaven ze je doodleuk een restje koffie die al uren in een pot op de warmer stond. Dat pik ik niet. De koffie smaakt thuis ook vele malen beter! 

Ben niet zo’n horeca type, nergens beter eten en drinken , dan uit eigen keuken en koffiemachine. Zelfs patat is nergens beter dan thuis. En doelloos uren op een terras zitten, nee, gekkenwerk. 

Die vrekkenkrant ken ik idd wel, veel goede tips, die ik al lang wist, maar goed voor andere mensen. Wc papier aan twee kanten gebruiken , gaat me toch wat te ver……

alhoewel, dubbelvouwen……ha, ha. 😆

Reputatie 7
Badge +6

De Horeca mag dan vaak flink aan de prijs zijn  , @Gebruiker1610029843 . Er wordt vergeten dat kelners en serveersters doorgaans zeer slecht betaald worden en daarom heel blij zijn met een fooi . Daar gebruik ik contant geld voor als ik naar tevredenheid bediend ben . Ik geef het rechtstreeks en doe het niet in een fooienpot die  door de baas geleegd wordt . Dan is het maar afwachten wat het personeel daar van krijgt .

Ik denk eerder dat gestuntel bij parkeerautomaten enz. aan de gebruiker ligt en niet aan het apparaat.

De enkele keer dat ik nog via MP verkoop, gebruik ik Tikkie, wel zo gemakkelijk.

Ik gebruik nergens meer contant geld, behalve voor de glazenwasser en de melkautomaat van de biologische boerderij. Makkelijk is dat ik via een download van de afschrijvingen van de bank ik meteen mijn boekhouding klaar heb door de file in mijn database te importeren. Zo kan ik precies zien wat ik waar aan uitgeef. 

datidee van pinnen voor een bakkie koffie lijkt wel een idee uit de, voormalige, Vrekkenkrant. :-)

Wist je dat het woord pin in meerdere dialecten vrek betekend.

Reputatie 2
Badge +2

Muntjes en kleingeld zijn zeer handig én noodzakelijk, ik gebruik het voor de parkeerautomaat, eierautomaat, melkautomaat, winkelwagentje, auto wasbox, autostofzuiger, autoband oppomp automaat (toch wel erg belangrijk, want ik heb ze nog niet gezien waar je met je betaalpas kunt betalen), koffieautomaten in openbare gelegenheden en soms om een fooi te geven. Daarnaast als mini schroevendraaier en kun je er krasloten mee bekrassen :grinning:

Ik ben al een tijd niet meer bij de Febo geweest, maar bij dat soort automaten kon je ook altijd met muntgeld betalen, net als frisdrank automaten en automaten met versnaperingen.

Er zijn nog tankstations waar je koffie met muntgeld moet betalen en wat te denken van veel openbare toiletten langs de snelwegen in binnen- en buitenland.

Als het aan de banken ligt, staan we straks te klooien voor een Franse toiletdeur op zwarte zaterdag langs de Autoroute du Soleil met ons bankpasje. (Oké, er zijn nog gratis WC's en alle bomen zijn nog niet gekapt door de mensheid, dit ter geruststelling).

Reageer