straatvraag

Waarvoor gebruik je nog contant geld?

• 23 juni 2021
  • 51 reacties
  • 1248 Bekeken
Waarvoor gebruik je nog contant geld?
Badge +8
  • Moderator
  • 2062 reacties

Omdat je tegenwoordig op veel plekken kunt pinnen, is het niet altijd meer nodig om contant geld op zak te hebben. Hoe denken mensen op straat hierover? De reacties lees je hier.

Wij zijn benieuwd waar jij nog contant geld voor gebruikt. Praat mee!

51 reacties

Reputatie 2

Ik vind het behoud van contant geld principieel van groot belang: het geeft onafhankelijkheid van de banken en dat is van belang omdat zij bij afhankelijkheid van de consument deze opzadelen met steeds hogere kosten voor het beheer van het eigendom van de consument . Recent werd bv bekend dat banken kosten gaan berekenen als je je eigendom terug wilt. En zo zijn er meer kosten. En baten? weinig, rente betalen doen alleen de consumenten, rente vragen doen alleen de …

Juist, daarom dus: contant geld laten bestaan en na corona zoveel mogelijk gebruiken! (Creatieve middenstanders zullen het hier waarschijnlijk wel mee eens zijn). 

Reputatie 7
Badge +6

@Mazzel , natuurlijk kan de meerderheid er wel redelijk tot goed mee uit de voeten . En daarom hoeft er dus geen rekening gehouden te worden met die minderheid ? Dat gebeurt helaas steeds vaker , terwijl men tegelijkertijd vindt dat iedereen zo lang mogelijk voor zichzelf moet zorgen . Wat de meesten ook graag willen …..

Ik gebruik alleen cash en vind het naïef om te pinnen en zo de big brothers van info te voorzien, die (straks) geanalyseerd, verkocht, gekoppeld, gehackt en misbruikt zal worden door overheid, verzekeraars, marketeers, hackboeven en de nu eenmaal niet te vertrouwen banken die niets liever willen dan de controle over ons geld.
Maar ja, het makke schapenvolkje zal plastic en contactloos wel makkelijk vinden.   

Het aantal winkels waar ik kom en waar je niet kunt pinnen is nu 2
Contant geld gebruik ik ook als ik uit ga.
Om iemand te geven, als ze iets meegenomen hebben uit de winkel.
Als ik iets klein bedrag af moet rekenen.

Nu de controle van de overheid toe neemt.
De hele teams die nu bij de bank zitten en alles uitpluizen.
Heb ik het gevoel, dat ik voor mijn privacy weer meer contant moet gaan betalen.
Door de koppeling van digitale systemen, is echt alles te achterhalen wat je koopt.
De volgende stap is, dat contante betalers fraudeurs zijn tot het tegendeel bewezen is.

Ik zag in het nieuws, dat contant betalen voor een groep mensen is met een gebrek.
Dat is totale onzin, omdat heel veel mensen overzicht houden met contanten.
Er zijn gigantisch veel mensen die in de schulden komen omdat ze het gevoel niet meer hebben dat ze geld uitgeven.

Wat die parkeerautomaat betreft, zo'n draak van een automaat staat hier ook in de stad in de parkeer garage. Die slikt geen muntgeld.

De volgende stap is, dat contante betalers fraudeurs zijn tot het tegendeel bewezen is.

Precies. Dat begint bij de opmerking "Je hebt toch niks te verbergen?”. Die opmerking heb ik al meerdere keren over me heen gekregen.

Ik gebruik regelmatig contant geld, vooral bij betalingen in winkels en op de markt. Meestal is het vele malen sneller dan pinnen (bij de marktkraam hebben ze dan 1 of 2 pinapparaten waar iedereen op moet wachten).

Principieel: ik wil niet dat de bank ziet wat ik allemaal uitgeef. Niet dat het iets bijzonders is, maar gaan we straks toe naar een samenleving waar de bank kan achterhalen hoeveel ik gisteren gedronken heb? Onacceptabel.

Daarnaast zijn er in Nederland enkele honderduizenden (!) mensen die geen betaalrekening hebben of er om uiteenlopende redenen (vaak schuldsanering) nauwelijks gebruik van kunnen maken. Die worden buiten de samenleving gezet door het “PIN only”-gedrag van winkels.

De ontwikkeling dat je moet gaan betalen om geld op te nemen vind ik ook niet acceptabel. Banken worden hierdoor oppermachtig.

Als dat gaat gebeuren dan zou de overheid mensen de keuze moeten geven om hun inkomen weer contant te ontvangen, zodat je een keuze blijft houden.

Reputatie 2
Badge +2

Omdat je tegenwoordig op veel plekken kunt pinnen, is het niet altijd meer nodig om contant geld op zak te hebben.

Wij zijn benieuwd waar jij nog contant geld voor gebruikt. Praat mee!

Overal gebruik ik nog contant geld m.u.v. het autoverhuurbedrijf. Als ik niet contant zou kunnen betalen dan zoek ik een andere winkel op.

Ik betaal het nog veel contant. De banken krijgen teveel macht over betalingen en het inzien wat ik waar koop. Bovendien is geld in de portemonnaie overzichtelijker bijhouden dan via de pin.

Reputatie 5
Badge +5

Nog een punt waar mensen klem komen te zitten is bij thuiszorg.
Als je als helpende boodschappen moet doen voor iemand dan kan dat op 2 manieren, of je krijgt de pinpas mee met pincode, of je krijgt contant geld mee.
Het eerste mag niet en het tweede wordt lastig als je als behoeftige niet erg mobiel bent en de dichtstbijzijnde pin automaat staat in een andere wijk of dorp, in ieder geval buiten je mobiele bereik.
En er verdwijnen steeds meer pin automaten.
Ook komen er steeds meer supermarkten waar je helemaal niet meer contant kunt afrekenen.

Voor straatkrantverkopers, en bescheiden giften aan andere medeburgers op straat die kennelijk van onze vrijgevigheid afhankelijk zijn.
Ook "aan de andere" kant heb ik behoefte aan mensen met contant geld. Ik ben "poortwachtervrijwilliger" bij de Gooise Publiekssterrenwacht boven het restaurant bij het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten. We hoeven NM geen huur te betalen, maar wel een deel van de Sterrenwachtinkomsten aan NM afdragen. Bezoekers die geen lid van de Sterrenwacht zijn, moeten daarom 3 euro entree betalen. Heel lastig, dat steeds meer bezoekers willen pinnen omdat ze geen geld meer bij zich hebben. Noodgedwongen hebben we een pinapparaat moeten aanschaffen. Dat kost ons een deel van de gepinde bedragen maar wat erger is: pinbetalingen duren veel langer dan contante betalingen. Heel lastig als de trap stampvol staat met bezoekers die allemaal snel naar binnen willen!!!

Als er geen contant geld meer is kun je het ook niet meer bij een bank weghalen.

dus geef je in wezen je geld aan de bank .je kunt het alleen naar een andere bank overmaken

maar je hebt er verder geen zeggenschap meer over.

de bank heeft je dan in zijn macht.

Als er geen contant geld meer is kun je het ook niet meer bij een bank weghalen.

dus geef je in wezen je geld aan de bank .je kunt het alleen naar een andere bank overmaken

maar je hebt er verder geen zeggenschap meer over.

de bank heeft je dan in zijn macht.

Denkt u dat als we contant geld afschaffen de banken al die briefjes dan in de kluis laten liggen zodat zij er nog wel bij kunnen en wij niet meer?

Nee joh. Ze kopen er het goud van de centrale bank mee en gaan er vandoor. ;-)

Leuk gevonden Deen, maar je weet denk ik wel wat de gebruiker met het nummer erachter bedoelt; of je wilt het niet begrijpen misschien.

Welke slimmerd (NOT) is trouwens begonnen met die gebruikersnamen met nummers? Als forumlid krijg je zo nooit meer een gevoel te weten met wie je kletst.

Reputatie 7
Badge +7

Ik moet zeggen dat ik me weinig geroepen voel om te antwoorden op je vraag vanwege de toon die je aanslaat @Harrie LPP. Bij deze dan ook het verzoek om hier in het vervolg op te letten.

Maar vooruit: zoals je vast wel begrijpt is een account noodzakelijk om te kunnen reageren. Je forumaccount is gekoppeld aan je Consumentenbond-account. Dit betekent dat je met een Consumentenbond-account ook in kunt loggen om te reageren op het forum. Maar het proces van inschrijven, inclusief het kiezen van gebruikersnaam, ontbreekt daardoor. Om het iedereen zo makkelijk mogelijk te maken wordt er automatisch een gebruikersnaam gegenereerd. Toegegeven, gebruiker1t/m9 klinkt misschien niet zo gezellig als Harrie LPP. :wink:  Maar het is nou eenmaal hoe we het hebben geregeld op dit moment.

Zorgen dat iedereen verplicht een gebruikersnaam moet kiezen zou wellicht een oplossing kunnen zijn. Maar voor mensen die snel willen reageren is het een extra stap en voor ons kost het een hoop resources om te ontwikkelen. En die besteden we liever aan andere zaken met een hogere prioriteit. 

Forumleden die moeite hebben met hun genummerde gebruikersnaam kunnen deze natuurlijk altijd (door ons laten) wijzigen. Maar vooralsnog lijken de meeste gebruikers hier vrede mee te hebben en wij dus ook. 

Zo, nu weer terug naar het onderwerp. Fijne avond!

Toegegeven, gebruiker1t/m9 klinkt misschien niet zo gezellig als Harrie LPP. :wink:  Maar het is nou eenmaal hoe we het hebben geregeld op dit moment.

Ik heb het even laten bezinken en kom er even op terug.
Ik vind het geen goede keuze om er niets aan te doen. De reden is dat een forum als dit een sociaal medium is en geen plaats waar alleen maar vragen beantwoord worden door onbetaalde vrijwilligers. Forumdeelnemers zijn mensen, geen nummers.
Dat hebben jullie zelf laatst onderschreven door een paar van de trouwste deelnemers in het zonnetje te zetten. Stel je voor dat die ineens een nummer zouden hebben in plaats van de vaak nogal duidelijke namen die ze hebben. Voor mij zou de lol er dan af zijn omdat ik het niet voor elkaar krijg gebruikers met een nummer van elkaar te onderscheiden.
In de huidige situatie zal het aantal nummers stijgen en het aantal mensen dalen.

Badge +5

Hi @Harrie LPP en @E.T. Wiersum. Goed dat jullie je mening blijven delen. Dit zullen we meenemen. Ik kan niet beloven dat het wordt aangepast, maar we vinden het wel belangrijk dit soort signalen te bespreken. Nu weer terug naar het topic :wink: :

“Waar gebruiken jullie nog contact geld voor?” :moneybag::dollar::yen::euro: Deel je ervaring! 

Gaarne zou ik mij willen aansluiten bij de heren Harrie LPP en E.T. Wiersum.

Solidariteit!

Eenheid maakt macht!

L’unité fait la force!

Solidariteit!

Eenheid maakt macht!

L’unité fait la force!

Misschien kunnen jullie een clubje beginnen, mensen die opgewonden raken van andermans nummer.

Ik heb altijd contant geld op zak, is al vaak genoeg voorgekomen dat dit handig was. Voor kleine uitgaven zoals een pakje sigaretten, om van iemand op straat over te kopen bijvoorbeeld. En ook lekker sociaal.

Solidariteit!

Eenheid maakt macht!

L’unité fait la force!

Misschien kunnen jullie een clubje beginnen, mensen die opgewonden raken van andermans nummer.

Haha nee bedankt!

Reputatie 7
Badge +4

heerlijk die complot theorieën, die zou de CB eens moeten testen :grinning:

Geen complottheorie gezien.

@Harrie LPP 
Het verbod op contante betalingen zit nu al op €3000
Ik weet wel zeker, dat dit nog verder gaat dalen.
Biljetten hoger dan €50 zijn al bijna niet te gebruiken.

Misbruik zal ook komen.
Dat je door je koopgedrag geen hypotheek krijgt.
U zit te vaak in de kroeg en dat is een risico voor de bank.
Maar dat vertellen ze je niet, dat het daarom is.
Je krijgt niet de kans om te vertellen, dat je alleen cola drinkt.

Pas maar op. In cola zit veel suiker. Dan gaat je ziektenkostenpremie omhoog.

Reputatie 5
Badge +5

Waar ik contant geld voor gebruik?

Als cadeau een envelop met inhoud, veel gebruiksvriendelijker dan een cadeaukaart, verloopt niet, kan niet failliet gaan en je kunt het overal besteden, in tegenstelling tot een cadeaukaart

In de kantine van de sportclub, die is te klein voor dure betaal systemen.
De bank kleed je ook uit, beschouwd je als bedrijf met navenante kosten.
Dus hoe minder transacties via de bank des te beter voor de club.

Wat ook al genoemd is: koop en verkoop van privé spullen via b.v. marktplaats gaat vaak ook contant.
En dat zijn niet altijd kleine bedragen.

Daarnaast betaal ik ook klein spul als een ijsje contant en ik heb altijd contant geld bij me voor het geval dat het betaal systeem het weer eens laat afweten.

Een keer getankt en kon niet pinnen, dan sta je daar met je goed gedrag.
Net als met een kar vol boodschappen bij de kassa en de pin het niet doet.
Overkomt me niet weer.

Reageer