Consumentenbond.nl

Wat vind jij van het (weer) invoeren van naam-nummer controle?

• 28 augustus 2017
  • 26 reacties
  • 3187 Bekeken

Reputatie 4
Badge +4
  • Consumentenbond team
  • 57 reacties
Dit najaar voeren de banken eindelijk een naam-nummercontrole in bij overboekingen via internetbankieren. Banken gaven jarenlang aan dat controle te complex en duur was, maar Rabobank kwam afgelopen februari toch over de brug. De controle gaat ‘IBAN-Naam Check’ heten. Wanneer je een rekeningnummer invult en de naam van de begunstigde, moet de naamcheck een melding geven wanneer de naam niet klopt met de echte naam van de rekeninghouder. Bijna alle Nederlandse banken sluiten zich aan.

Maar pas op, de controle is niet 100% waterdicht en dus nog steeds gevoelig voor fraude. Bekijk in dit artikel uit de Consumentengids (gratis) de zwakke plekken van het systeem.

Wat vind jij ervan dat er (weer) een naam-nummercontrole komt? Laat het hieronder weten.

Update 5 september 2017:
De Rabobank heeft de IBAN naam-check (naam/nummer controle) nu eindelijk voor hun klanten ingevoerd. Daar zijn wij blij mee, het heeft de Consumentenbond wel veel tijd en energie gekost. De andere banken hebben beloofd te volgen, wat ons betreft zo snel mogelijk. De Consumentenbond heeft over dit onderwerp een nieuwsbericht geplaatst.

Ik ben benieuwd of er al ervaringen zijn met de IBAN naam-check van de RABObank. Ik ben over dit onderwerp met een nieuw topic gestart. Ga naar het topic en plaats je reactie.

26 reacties

Ik ben eigenlijk stomverbaasd dat ze dit technisch en vooral ook privacy vriendelijk kunnen oplossen maar ach, vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan. Prima
Reputatie 6
Badge +2
Probleem lijkt me dat ze één gemeenschappelijke database moeten hebben en onderhouden waar al die gegevens inzitten en waartoe alle banken toegang hebben. Dat kan inderdaad privacy en veiligheid risico's opleveren. Alternatief is dat ze op het moment dat je wil overboeken naar een andere bank ze contact opnemen met die bank om de gegevens te checken. Dat lijkt me veiliger maar vraagt extra tijd.
Misschien is dat laatste echter tegenwoordig wel mogelijk.
Reputatie 7
Badge +6
De klantonvriendelijkheid van banken kan ik een boekje over open doen . Nogal wat meegemaakt de laatste halve eeuw. Dat weigeren van naam-nummercontrole in het verleden past daar helemaal bij. Alles waar ze niet zelf profijt van hebben wordt moeilijk over gedaan. Het wordt echt dringend tijd dat de banken een toontje lager gaan zingen en de dienstverlener worden, die ze zouden moeten zijn. Uit zichzelf doen ze dat meestal alleen na forse druk of door dwang via wetten. Ben dus groot voorstander van deze maatregel en met de veiligheid zal het heus wel goed zitten. Anders hadden ze om die reden wel geweigerd. Banken willen of mogen geld van ons wat bewijsbaar op een verkeerde rekening is gekomen door een fout ook niet terug boeken. Was dat maar zo. Maar deze manier van controle is een forse stap in de goede richting. 100 % veiligheid bestaat niet. Ook internetcriminelen worden steeds gehaaider.
Komt mij goed uit: Toevallig is mij vorige maand een bedrag gestuurd op mijn niet meer geldige banknummer waarvan de overstapservice juist was afgelopen. Vraag is nu: hoe krijg ik dat bedrag alsnog?
Badge
Een goed idee om de naam-nummercontrole weer opnieuw in te voeren.
Het geeft in ieder geval weer wat meer veiligheid.
Prima, maar veel belangrijker is het onmiddellijk overboeken van geld naar andere banken.
J. Korevaar. ****. Heel goed dat dat systeem terugkomt. Een vergissing met al de gevoelige touchscreens is zo snel gemaakt. Dit is tenminste een waarborg dat het naar de juiste persoon of instantie gaat.
Ik heb in het verleden een tweetal functies gehad die te maken hadden met het betalingsverkeer bij een tweetal banken (AMRO en RABO). Uit ervaring weet ik dat verkeerde betalingen niet vaak voor kwamen bij die banken. Reden was dat er een controle methode (de elf controle) zat in het systeem, waardoor verkeerd ingevulde bankrekeningnummers werden geweigerd. Alleen de oude Postbank had een nummer-naam controle. Reden zij hadden oplopende rekeningnummers, de andere banken niet. Met de invoering van IBAN is er opnieuw een controle systeem voor alle banken ingevoerd. De tenaamstellingen van de oude postgiro rekeningen, waren over het algemeen zeer uitgebreid en veelal te lang, waardoor betalers vaak de namen gingen afkorten, waardoor juist bij de nummer-naam controle er betalingen niet uitgevoerd werden. Het invoeren van een nummer-naam controle zal alleen slordige mensen helpen. Hun slordigheden moeten de banken dus betalen. Bij de invoering van een dergelijk systeem zullen de slordige mensen niet minder slordig worden. Gaan zij opeens bijvoorbeeld het betaalkenmerk correct invullen, zoals op de factuur is aangegeven? De ervaring leert van niet, waardoor veel automatisch in te lezen betalingen als niet te plaatsen betalingen worden aangemerkt bij de ontvangers. Gaat de Consumentenbond ook hiervoor de banken oproepen het individuele probleem van de betaler te controleren. De basis van het probleem is de slordigheid van de cliënt en niet die van de banken.
Komt mij goed uit: Toevallig is mij vorige maand een bedrag gestuurd op mijn niet meer geldige banknummer waarvan de overstapservice juist was afgelopen. Vraag is nu: hoe krijg ik dat bedrag alsnog? Heel vervelend, vooral als je, naar ik aanneem, wist dat je het bedrag ging ontvangen en tijdig degene die het bedrag overmaakte op de hoogte had gesteld van het vervallen rekeningnummer en je nieuwe had doorgegeven. Volgens mij kan je wel degelijk via de bank waar het oude rekeningnummer liep, je geld terugvinden. Deze bedragen worden volgens mij, intern op een soort concernrekening geboekt. Vervallen rekeningnummers worden voor langere tijd niet opnieuw uitgegeven. Kost wel enige moeite dit voor elkaar te krijgen.
Met nummer naam controle heeft dit probleem helemaal niets van doen. Is het gevolg van het niet opschonen van adresboek gegevens waar veel mensen zich schuldig aan maken.
Een goed idee om de naam-nummercontrole weer opnieuw in te voeren.
Het geeft in ieder geval weer wat meer veiligheid.

Opnieuw geldt alleen voor de oude Giro nummers. Het draait alleen en enkel om individuele slordigheden. Giro nummers hadden vaak de meest onmogelijke tenaamstellingen met veel te lange namen en toevoegingen.
Prachtig natuurlijk dat dit ingevoerd is. Ik vraag me alleen af of dit niet een oplossing is voor een niet bestaand probleem. Elke bankoverschrijving waarbij een fout in het ingetikte nummer gemaakt wordt, wordt al geweigerd. Dus een cijfer verwisselen of verkeerd lezen geeft een fout melding. Het probleem ontstaat alleen maar wanneer je een GOED nummer gebruikt van meneer Jansen terwijl je eigenlijk meneer Pietersen had willen betalen. Wel, het is mij de afgelopen 50 jaar nog nooit gebeurd.
als de her-invoer van deze controle meerwaarde oplevert oke, verder ben ik wel van mening dat je zelf altijd verantwoordelijk bent voor de invoer van de juiste gegevens, het is anders als er door manipulatie door derden een bedrag van je rekening over wordt gemaakt naar een niet bedoelde rekening.
Dat is waar natuurlijk. Maar vooral voor ouderen alleenstaanden is het niet altijd eenvoudig om geconcentreerd
Alle gegevens in te vullen.
Dus ik blijf het ondanks onze eigen verantwoordelijkheid een verbetering vinden.
Vr. Gr.
Heb het gisteren getest: van Rabo naar ING met een totaal verkeerde naam op mijn eigen rekening. Kreeg geen foutmelding maar het bedrag zweeft ook nog ergens: wel afgeschreven bij Rabo maar nog niet bijgeschreven op ING. Morgen maar weer eens kijken op beide rekeningen.
niet gemerkt dat de controle weg was
Het is prima om dit weer in te voeren.
Het gebeurd wel dat je net een verkeerd cijfertje invult en het niet in de gaten heb,dan is controle zeer welkom!
Badge +1
In telecommunicatie is het al jaren gebruikelijk om op aanbiedersonafhankelijke wijze nummergegevens over welke klant waar zit uit te wisselen. Maar ja de overheid doet hier veel meer aan (over)regulering dan in de financïele wereld waar klanten maar mogen hopen dat het goed komt. Zo kan je je banknummer echt niet behouden bij wisseling van bank, terwijl dat voor je mobiele telefoonnummer altijd al mogelijk is geweest en later ook voor vaste nummers werd. Het kan dus gewoon en had mijns insziens ook 100% dekkend voor Nederlandse klanten moeten zijn. Met de introductie van IBAN en de erin zittende bank identiteit doen we nu zelfs een stap verder van dat ideaalbeeld weg. Nummercontrole is wel het minste om te bieden.
Helemaal eens met J.A. Geus. Het fout intikken van een cijfertje wordt al afgevangen door de ingebouwde controle in het IBAN. En slordige personen, die bv. hun adresboek niet schoon houden of gewoon niet goed controleren wat ze doen, zullen slordig blijven. Dat kunnen de banken niet oplossen. Snap niet waarom de Consumentenbond zich zo maakt over dit flauwekulonderwerp.
Badge +1
Vanochtend op het TV journaal werden de relatief hoge frequentie van fouten in overboekingen en de methode waarmee fraudeurs mensen geld afhandig maken toegelicht. Alleen het laatste is al gezien de alsmaar toenemende online fraude een reden om die extra check 100% in te voeren. Spooknota's kende ik vroeger alleen van bedrijven die daar slachtoffer van werden nu zijn consumenten dat ook. Als je zelf overmaakt kan je immers niet gewoon storneren, dat kan alleen bij automatische afboekingen waar je bezwaar tegen maakt. Velen weten dat niet!
Badge
werd hoog tijd dat dit weer wordt ingevoerd. Voor IBAN was er de naam-nummer controle, zo zonde dat er niet meteen energie in is gestoken om dit met IBAN mee te ontwikkelen.
Reputatie 4
Badge +4
Ik ben blij dat de Rabobank de IBAN naam-check (naam/nummer controle) nu eindelijk heeft ingevoerd. Wij zijn er lang mee bezig geweest, om te zorgen dat het probleem wordt opgelost. De andere banken hebben beloofd te volgen, wat ons betreft zo snel mogelijk. De Consumentenbond heeft over dit onderwerp een nieuwsbericht geplaatst.

Van deze mogelijkheid wil ik gebruikmaken om te bedanken voor alle likes!
Reputatie 4
Badge +4
Ik ben benieuwd of er al ervaringen zijn met de IBAN naam-check van de RABObank. Ik ben over dit onderwerp met een nieuw topic gestart. Lees het of plaats je reactie.
Badge
Eindelijk! Dat was toch niet meer van deze tijd dat deze controle niet uitgevoerd werd.
Reputatie 7
Badge +6
Hier wordt door sommigen de schuld bij slordige mensen gelegd . Ik vind dat wel erg kort door de bocht. Ik ben altijd een pietje-precies geweest maar heb grote moeite om een lange nummer en cijferreeks foutloos in te tikken . Dat heeft NIETS met slordigheid te maken. Ik weet zeker dat ik daarin niet de enige ben. En die IBAN heeft het voor ons soort mensen nog extra moeilijk gemaakt. Ik gebruik dan ook zo veel mogelijk mijn adresboek om fouten te voorkomen , maar een nieuw nummer en een hoog bedrag geeft bij mij stress en moet ik altijd meermalen controleren om redelijk zeker te zijn dat ik het goed heb gedaan.
Reputatie 1
Badge
Toen helemaal niet het nog had over zaken als privacy was het heel normaal dat de bank nummer en naam controleerde bij een overschrijving. Ik vind het eerlijk gezegd heel vreemd dat dit al jaren niet meer het geval is. Blij dus dat het weer ingevoerd wordt.

Reageer