Consumentenbond.nl

Wat zou jij doen als je spaarrente negatief is?

• 6 november 2014
  • 36 reacties
  • 745 Bekeken

Reputatie 4
Badge +4
  • Consumentenbond team
  • 57 reacties

[/url]In Duitsland heeft een bank een [url=http://www.nu.nl/geldzaken/3918570/negatieve-spaarrente-wordt-norm.html]negatieve spaarrente ingevoerd. Je moet dus betalen om je geld op de bank te zetten. Wat zou jij doen als je geen rente meer ontvangt over je spaargeld, maar rente moet betalen? Beleggen, goud en/of een kluis kopen? Of de oude sok weer opzoeken zoals je opa en oma vaak deden?

Update 26 november: Intussen heb ik deze reacties ontvangen (in volgorde van aantal):

duurzaam investeren thuis (oude sok/kluis) beleggen hypotheek aflossen op betaalrekening zetten andere (buitenlandse) rekening uitlenen (crowdfunding)kluis bank

Het topic is gesloten voor reacties

36 reacties

Ik zou de bekende oude sok opzoeken.......je moet tenslotte ook weer belasting over je spaarcenten betalen.
Badge
Investeren in windmolen delen of zonnepanelen delen.
Als dit de trend wordt, dan zou het ook eerlijk zijn als de bank rente betaalt als ze geld aan mij mogen uitlenen! En dan natuurlijk ook 5x zoveel als omgekeerd.....

Maar kijken of beleggen dan dan toch niet beter is. Of misschien brengt een deposito of staatslening dan nog wel iets op. Alles in een kluis bij de bank is ook leuk: je betaalt dan wel voor de kluis, maar misschien per saldo minder dan voor de rente. Bovendien gaan we dan met z'n allen gewoon weer alles contant doen en kunnen alle betaalsystemen op de schop.....
Eerst maar eens kijken of ik een deel zinvol kan uitgeven. Aan zonnepanelen, isolatie of onderhoud van de woning b.v.; dat levert op termijn nog iets op. Van wat ik echt als buffer wil aanhouden een deel in een oude sok en een deel in goud misschien. Als een deposito nog iets zou opleveren is dat ook een optie. Persoonlijk heb ik, ondanks (betaald) onafhankelijk advies slechte ervaringen met beleggen. Hangt allemaal in de eerste plaats af van het bedrag waar het om gaat.....
Ik zou het op mijn betaalrekening laten staan of een buitenlandse rekening gebruiken.
Ik zou mijn geld van de spaarrekening afhalen en in de kluis doen.
ik ga niet betalen voor spaargeld de banken verdienen genoeg aan iedereen,

de grijze sok is een oplossing maar veilig wegzetten waar je niet hoef te betalen

is veiliger
Ik overweeg nu al serieus om mijn spaargeld te gebruiken om mijn (aflossingsvrije) hypotheek verder af te lossen. De rentevergoeding over mijn spaargeld bedraagt momenteel nog maar 1,65% en de hypotheekrente zet ik binnenkort vast op 3,4%, toch nog altijd het dubbele. Maar wanneer de rentevergoeding over het spaargeld verdwijnt dan is het verschil voortaan zo groot dat (gedeeltelijke) aflossing van de hypotheek erg verstandig kan zijn. Ik wil het in ieder geval niet in die veelgenoemde sok stoppen. Dat is me te riskant.
Ik zou mijn geld uitlenen (crowd funding). Geen rente op spaargeld is overigens alleen aanvaardbaar als geld lenen rentevrij is!!
Banken zouden verplicht moeten worden om een zodanige rente te geven dat klanten er nooit op achteruit gaan. Als mensen zouden moeten betalen om hun geld aan de bank toe te vertrouwen - waar de banken overigens grof aan verdienen - werkt dat alleen maar onwenselijke situaties op. Denk aan geld naar het buitenland brengen of berovingen uit de bekende oude sok door criminelen.
De woningverenigingen zijn bezig huizen te verkopen tegen bodemprijzen.Vaak moeten dan de huurders tegen hun zin eruit. Misschien mogelijk: Steek de koppen bij elkaar en richt een huurders- en woningexploitatievereniging op(bijv.een coÖp u.a.) en koop samen die woningen tegen een spotprijs.De huurders betalen verder hun huur aan deze vereniging,waarschijnlijk zelfs veel minder dan nu. Probleem : energie label.doch er is een bedrijf die isolatie van binnen doet .Ook nodig :een goede beheersorganisatie: misschien via een aan Consumentenbond geliËerd bedrijf met ervaring op dat gebied?

Dit is het oeroude veilige systeem dat de pensioenfondsen hanteerden voordat die aan de financiËle goktenten en dito luchtballonnen blazerij gingen meedoen. Deze keer wel rekening houden met de lijn in de bevolkingskrimp en de toekomstige waardevermindering-sloopverplichtingen! Ook dan nog zal men vÉÉl en vÉÉ'l goedkoper uit zijn,en een redelijk rendement van iets boven de inflatie kunnen bereiken.

In Z-Limburg stond in de krant een verslag van een kleine woningvereniging waar een paar mensen het hele zaakje al jaren lang runnen tegen volle tevredenheid .Jammergenoeg heb ik de krant niet meer en mijn geheugen is te slecht geworden, ik meen dat het in Simpelveld was of Voerendaal, daar ergens.
In geval van negatieve rente zou ik, om te beginnen, het saldo van de spaarrekening overboeken op de betaalrekening. Vervolgens eens rustig kijken naar alternatieven om te "sparen", zoals energiebesparing e.d..
Betaal nu al €4,00 / maand voor mijn betaalrekening, is dus ook ' negatieve' rente.

Verder: leef nu en gebruik het , inderdaad bijvoorbeeld aflossen of ergens anders onderbrengen.
mijn betaalrekening loopt via de ING. Vroeger de Postbank. In die periode werd er ook over de betaalrekening door de Postbank rente betaald over het gemiddelde kapitaal wat erop stond. Waarom,simpel er stond altijd een gemiddeld vermogen bij de bank, waar de bank rente over trok en dat vloeide deels terug naar de rekeninghouders. Rekeningshouders waren een soort mede-eigenaar op die manier. Tegenwoordig moet je voor alles en nog wat betalen en wordt de consument belaagt met hebzucht van de zijde van de toen gerespecteerde banken. Inmiddels heeft dat wangedrag van zowel staat als banken mij in de loopt van ongeveer 20 jaar een ton gekost met en minimum aan inkomsten. Banken als Dexia worden afgeschermd door de gerechtelijke macht, woekerpolissen enz enz. In het opschreven geval zit er niets anders op dan geld wegsluizen anar banken in het buitenland en kapitaal zal een vlucht nemen richting buitenland, mede gezien het de bekrompen wijze waarop hier alles maar dan ook alles aan regeltjes onderhevig is. Het verstikkende klimaat zal hier door doorschieten en werken naar een totaal bankroet gaan van de Nederlandse samenleving. Wat in een oude sok zit (doe ik overigens al) wordt niet besteedt en rolt niet leverd niets op niet voor de wekrende en niet voor de financiele instellingen, die voerigens een enorm verlies zullen gaan leiden vanwege de overmaat waar mee geinvesteerd is met de bouw van overbodige kantoorpanden. Gevolgens hiervan zullen ook niet uitblijven en kans daarbij ook groot een volgende crisus uit te gaan lokken.
Badge +1
Die negative spaarrente hebben we hier in Nederland in feite ook al: De rente die we nu krijgen is zo'n 1,5%. Maar over ons spaargeld (boven 'de' drempel) betalen we 1,2% belasting. Dus blijft er formeel 0,3% rente over. Tel daar bij dat de overheid er voor eigen en (groot) zakelijk belang voor zorgt dat we altijd een zekere inflatie hebben (meer dan 0,5%) dan schieten we er dus minimaal 0,2% bij in.

Maar de berichten uit Duitsland zeggen dus dat het nog erger kan...

Wat mij betreft moeten de overheid de belasting in box 3 eens nazien. Sinds de invoering van het boxen stelsel wordt door de belasting gerekend met rente van 4%, waar de overheid er sinds dien niets aan gedaan heeft dat wij dat rendement ook ergens kunnen krijgen. Dus die 4% moet naar beneden, met de huidige rente en inflatie is het rendement op de rekeningen minder dan 1%. Zet het rendement dan dus op 1% zodat de belasting een reËle 0,3 % over spaargeld is. Of anders de banken die particulieren spaar-producten aan bieden verplichten om in ieder geval voor bedragen tot de belasting-drempel een rendement van 4% te geven. De laatste jaren hebben alle banken immers weer bonussen uitgekeert, van ons spaargeld!

Als dit de trend wordt, dan zou het ook eerlijk zijn als de bank rente betaalt als ze geld aan mij mogen uitlenen! En dan natuurlijk ook 5x zoveel als omgekeerd.....

Maar kijken of beleggen dan dan toch niet beter is. Of misschien brengt een deposito of staatslening dan nog wel iets op. Alles in een kluis bij de bank is ook leuk: je betaalt dan wel voor de kluis, maar misschien per saldo minder dan voor de rente. Bovendien gaan we dan met z'n allen gewoon weer alles contant doen en kunnen alle betaalsystemen op de schop.....

Mee eens.

En dan een huis kopen : Met hypotheek geven en dan nog rente toe krijgen!
zet mijn geld al lang niet meer op de bank gezien de service en de kosten. Spaarrente is minder dan de belasting die er over betaald moet worden. Duurzame investeren en uit het zicht houden.
Toevallig vandaag gehoord op een verjaardag: 'ach, de rente die ik krijg op mijn 'vermogen' is precies genoeg om mijn bankpasje van te betalen. Maar dan wel de alleen in Nederland bruikbare variant'. Voor de dame in kwestie is het eigenlijk al aan de orde dus. Zij leeft van een bescheiden pensioen en heeft haar hele leven gesappeld. Uiteraard startte daarna de discussie over het salaris van de bankdirecteur, waar ik mij maar niet in gemengd heb.

Alle opties zoals versneld aflossen, de oude sok, beleggen of goud klinken voor mij als van de regen in de drup. Voor emigratie krijg ik de handen van mijn geliefden ook niet op elkaar, dus ik vermoed dat het zeker in eerste instantie toch betalen zal worden. En eventueel hopen op kamervragen en/of verkiezingen.
Ik zou investeren in duurzame energie (zonnepanelen) en in een goede kluis. De spaarrente is nu al gelijk aan de belasting die we over vermogen betalen. Ook extra aflossen op het huis is een optie.
Zuinige auto kopen, wasmachine, koelkast etc. etc. Bespaart u OOK geld mee !!
Badge +1
Tja, wat Áls? Maar wie even doorklikt op het blauwe linkje in bovenstaand bericht leest ook:

'Bij Skatbank geldt de negatieve rente echter pas bij tegoeden vanaf 500.000 euro".

Dus wie van de reageerders hier kan zich dat dan aantrekken?

Laten de mensen die zo slap in hun was zitten het lekker zelf uitzoeken..!😉
Niet in een oude sok. Gewoon laten staan op de betaalrekening. Eventueel investeren in beleggingen of inderdaad zonnepanelen. (Veel lager rendement dan de meesten denken. Maar in ieder geval niet negatief.)

Zuinige auto kopen, wasmachine, koelkast etc. etc. Bespaart u OOK geld mee !!

Zodat je nog meer spaargeld overhoudt waarvoor je geld moet betalen.....?
Kennelijk is er nogal wat spaargeld in Nederland, zeker gezien de reacties van kopen auto, zonnepanelen etc.

Dat horen ze graag in Den Haag.

Laat het geld maar rollen....

Er zijn echter ook kleine spaarders.

Een goede 20 jaar terug kreeg je nog f 7.50 als je een rekening opende, en rente op je betaalrekening, ook al was het niet veel, nu betaal je er al voor, ca € 3.80 per maand, volgend jaar € 4.00
Alles van de bank. De banken hebben in de afgelopen jaren gesmeten met geld (bonussen). De heren en dames weten niet meer wat schaamte is. Maar wat als iedereen z'n geld van de bank haalt? Is daar wel eens over nagedacht? Het wordt zo langzamerhand een prachtige maatschappij, maar niet de mijne.