Consumentenbond.nl

Wat zou jij doen als je spaarrente negatief is?

• 6 november 2014
  • 36 reacties
  • 744 Bekeken

Reputatie 4
Badge +4
  • Consumentenbond team
  • 57 reacties

[/url]In Duitsland heeft een bank een [url=http://www.nu.nl/geldzaken/3918570/negatieve-spaarrente-wordt-norm.html]negatieve spaarrente ingevoerd. Je moet dus betalen om je geld op de bank te zetten. Wat zou jij doen als je geen rente meer ontvangt over je spaargeld, maar rente moet betalen? Beleggen, goud en/of een kluis kopen? Of de oude sok weer opzoeken zoals je opa en oma vaak deden?

Update 26 november: Intussen heb ik deze reacties ontvangen (in volgorde van aantal):

duurzaam investeren thuis (oude sok/kluis) beleggen hypotheek aflossen op betaalrekening zetten andere (buitenlandse) rekening uitlenen (crowdfunding)kluis bank

Het topic is gesloten voor reacties

36 reacties

Overstappen naar andere bank of product waar wel rente/ rendement op het geld gegeven gaat worden.
Beleggen in indexfondsen. Dit kan al vanaf 1 euro (Ohpen). Maar ook bij andere partijen zoals Think, Meesman en Vanguard.

Voordelen: hoge spreiding lage kosten. Brengt veel meer op dan sparen. Met sparen slinkt je vermogen door de lage rente en de belasting. Bij beleggen is 8 % per jaar niet moeilijk te halen. Zelf haalde ik de afgelopen 6 jaar het dubbele (16% ) met beleggen met weinig kennis.

Zonnepanelen winddelen vind ik ook een heel goed idee om meerdere redenen.

Erik

[/url]In Duitsland heeft een bank een [url=http://www.nu.nl/geldzaken/3918570/negatieve-spaarrente-wordt-norm.html]negatieve spaarrente ingevoerd. Je moet dus betalen om je geld op de bank te zetten. Wat zou jij doen als je geen rente meer ontvangt over je spaargeld, maar rente moet betalen? Beleggen, goud en/of een kluis kopen? Of de oude sok weer opzoeken zoals je opa en oma vaak deden?

Ik ben 59 jaar en heb 63000 spaargeld. Is het voor mij aantrekkelijk een huis te kopen op mijn leeftijd en mijn spaargeld (gedeeltijk) daarvoor te gebruiken?

Ook al omdat mijn spaargeld niks meer opleverd en eerder minder waard wordt. Ik woon nu in een sociale huurwoning die elk jaar met 4,5% omhoog gaat.
Reputatie 4
Badge +4
Crowdfundig is niet hetzelfde als sparen. Je leent wel geld uit en ontvangt (soms) een rendement. Bij sparen ligt het risico van het uitlenen bij de bank. Via het depositogarantiestelsel weet je dat je tot € 100.000 veilig bent bij de bank. Dat verklaart een deel van het verschil tussen spaarrente en wat je voor een lening betaalt. Twee vragen: 1) ben je bij een negatieve spaarrente eerder bereid aan crowdfunding mee te doen? 2) Zo ja hoe kijk aan tegen het risico dat je loopt?
de vraag is ook HOUDTJE NOG WAT OVER. Je krijgt je salaris, wordt belasting over geheven, je gaat naar de winkel en koopt je voeding 8% belasting, je gaat naar een andere winkel voor meer duurzame produkten 21% belasting, Bij je jaaropgave meestijds ook nog belasting over het meerdere enz. Woonwerkverkeer ook al belast. Benzine nogsteeds kwartje van Kok niet terug, wel een terugvordering van de Belastingsdienst voer afgelopen jaar, wordt ook al belast en nog dubbel op ook. Dan wegenbelastring, assurantie belasting, energie belasting, belasting op het gebruikte water. Verhoiging van de zorgkosten naar ik meen 375 euro eigen bijdragen over de 350 euro enz enz Je wordt gewoon uitgezogen en uitgekleedt ten behoeve van de heren.

In de middeleeuwen waren er de kastellheren met hun horigen die maar hadden te doen wat de Heren bepaalden en er is nog steeds niets veranderd. Het zijn nogsteeds de kasteelheren die het juk over de gewone man uitroepen, alleen de benamingen zijn anders.

je begint je toch af te vragen waar die spaarcentjes vandaan moeten komen en die gedeponeert zouden kunnen worden bij de bank.

Is het niet zo dat deze regering en andere dusdang belastend zijn dat men het geld van de banken af haalt, met als gevolg een nieuwe recessie. Je meot het geld wel vast houden omdat je anders echt in de problemen komt. Dus banken ook geen omzetsnelheid netzomin als de middenstand hoofdzakelijk vanwege het belastend karakter van de groteren in deze ,maatschappij die alles door de strot geduwd krijgt en dat maar accepteerd, het wordt weer hoog tijd in opstand tegen de marktwerking mentaliteit te komen van het huidge, wat tot gevolg heeft dat alles en ieder uitgekleedt wordt.

Ngeatieve spaarrente zal dan ook alleen bij de grotere jongens onder ons kunnen ontstaan. De gewone man beschikt hier niet over en zal zeer moeilijk tot grotere spaarbedragen kuinnen komen, waarbij dit van toepassing zou kunnen zijn.
Reputatie 2
Badge +4
Bij deze Duitse bank gaat het om vermogens boven de 500.000 euro. Spaargeld is gedekt tot 100.000 euro, voor alles daar boven ben je aan de goden overgeleverd. Banken kunnen omvallen, dat hebben we al diverse malen gezien. Banken durven om die reden elkaar niet eens geld te lenen uit angst dat ze het niet weer terug zien. Met zoveel geld bij een bank deponeren neem je een flink risico en risico wordt in de bank wereld meestal betaalt met een hoge rente. Als ik zoveel geld had zou ik juist een hoge risico opslag eisen. Het geld ligt in ieder geval veiliger in een kluis, maar dan niet bij de bank.
Schandalig gewoon!

Wel hoge rente vragen als je leent, maar rente toekennen, ho maar!

En ondertussen lekker fiscaal afdragen over je gespaarde geld, dat je wilt gebruiken voor onvoorziene zaken, zoals ontslag en geen uitkering. Maar toch lekker moeten betalen.

Dus .... ik haal mijn geld van de bank, ga het uitlenen, evt. via crowdfunding of iets dergelijks en zorg dat ik geen geld meer op de bank heb dat fiscaal belast kan worden. Zo werkt dat in Nederland.
Het bericht over de negatieve spaarrente is paniekzaaierij, ik maak me geen zorgen.
Reputatie 4
Badge +4
Intussen heb ik deze reacties ontvangen (in volgorde van aantal):

duurzaam investeren thuis (oude sok/kluis) beleggen hypotheek aflossen op betaalrekening zetten andere (buitenlandse) rekening uitlenen (crowdfunding)kluis bank
Als we met z'n allen het spaargeld enige tijd van de spaarrekeningen afhalen, moet je eens kijken wat er gebeurd.

Ons spaargeld rolt door de gehele economie heen, als alles in de oude sok gaat kunnen de banken weer een beroep doen op de overheid.

Ofwel Nederland failliet.

Willen ze dit?
Wat betreft het spaargeld/vermogen ben ik geneigd om voor ongeveer 50/50 te gaan. 45% van het vermogen in een mixfund van een redelijk tot goed renderend (groen) fonds. En 45 % in een oude sok (kluis) als de rente onder het vriespunt raakt en 10% op de betaalrekening. Dit zijn ook maar ongeveer bedragen en kunnen/moeten naar behoefte bijgesteld worden. Ik realiseer me natuurlijk dat we in een stadium zitten waarop het rendement per saldo ongeveer nul is (spaarrekening versus vermogensrendementsheffing van 4%, effectief 1,2%) Als dat nog negatiever voor de consument uit gaat pakken zal die vervolgens zijn geld steeds meer gaan terugtrekken en niet op de spaarrekening zetten. De overheid en de banken (twee handen op ÉÉn buik) zullen het zover niet laten komen om niet de kip met de gouden eieren te slachten.

Diezelfde overheid die met een geweldige berg boter op zijn hoofd de burger van zich vervreemd door voortdurend de belastingen en de tarieven te verhogen. Er wordt dan bijvoorbeeld spijkerhard gemeld door de (lokale) overheid dat “we het voorzieningenniveau nu eenmaal op peil willen houden”. Ja Ja. Dat het voorzieningenniveau van de burger daardoor van de regen in de drup raakt zien ze niet of willen ze niet zien.

Duurzaam investeren in de persoonlijke sfeer is een goede oplossing. Het geld dat je daarmee uitspaart zou je bijvoorbeeld dan weer kunnen uitgeven of met de warme hand kunnen schenken aan familie of aan goede doelen. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.

De overheid zou eigenlijk moeten besluiten om de banken te splitsen in een (private) spaarbank om alleen je geld veilig weg te zetten, en een vermogensbank. Alles onder een aantal strikte voorwaarden.

De vermogensrendementsheffing zou gelijk moeten lopen met de officiËle inflatie. Die 4% nu is pure diefstal van de overheid. Dan zullen waarschijnlijk de tarieven wel weer omhoog gaan, want de overheid wil nou eenmaal zijn voorzieningenniveau op peil houden. Maar ik val in herhaling.

Alles hangt met alles samen. Ik denk dat het uiteindelijk via de politiek en democratische besluitvorming zal moeten lopen. Of dat ook op Europees niveau gaat lukken zal de tijd uitwijzen.