Consumentenbond.nl

Weet jij hoelang je cadeaubon geldig is?

• 9 februari 2017
  • 10 reacties
  • 797 Bekeken

Reputatie 2
Badge +5

Leuk en gemakkelijk, zo’n cadeaubon! Heb jij er ook nog eentje liggen of ga je een cadeaubon aan iemand geven? Dan is het handig te weten wat je ermee kunt doen en hoe lang je hem kunt gebruiken. Het gebeurt in praktijk maar al te vaak dat je tegen allerlei beperkingen aanloopt wanneer je de bon wilt gebruiken. Hij kan voor alles in de winkel geldig zijn behalve dat ene dat jij net wilt hebben. Of die vergeten bon komt bij het opruimen ineens weer uit de la tevoorschijn en blijkt allang verlopen. Om die pech te voorkomen, hebben we wat info en tips over geldigheid en beperkingen van diverse cadeaukaarten voor je op een rijtje gezet.

Zoek jij de voorwaarden uit van de cadeaubon die je koopt of krijgt? Laat het ons weten! Welke leuke en minder leuke ervaringen heb je met cadeaubonnen? Deel het met anderen in de Community.

10 reacties

Badge
Over een Bol.com cadeaukaart....

Zelf ben ik niet zo goed in het uitgeven van cadeaubonnen. Ze liggen dan ook vaak erg lang en heb behoorlijk wat ervaring met verlopen cadeaubonnen. Erg balen, om deze reden ontvang ik dan ook liever geen cadeaubonnen. Toevallig dat ik vandaag mijn cadeaubonnenmapje (ja, die heb ik dan wel) doornam en daarin ging voor de zoveelste keer een Bol.com cadeaubon door mn vingers. In de tussentijd heb ik wel regelmatig besteld bij Bol.com, maar dat was voor mezelf (stom van mij, had hem gewoon moeten gebruiken) en we hadden hem ontvangen voor mn dochter. Wil ik vandaag dan ook echt wat bestellen voor mn dochter, geeft de site aan dat de bon al (behoorlijk) lang (2 jaar) verlopen was, dat hij 3 jaar geldig is (op zich best wel lange termijn dat ik hem dus heb liggen). Maar goed, ik had er geen haast mee gemaakt, want op het kaartje staat niet vermeld dat er een beperkte geldigheid is. Ik moet zeggen, ik had beperkte geldigheid ook niet van een grote speler als Bol.com verwacht. Ik heb vandaag Bol.com gemaild en gevraagd of ze hem willen activeren. Mijn bon stond namelijk gewoon nog met zn 15 euro geregistreerd. Ik heb niet een heel zielig verhaal lopen ophangen, maar gewoon gevraagd of ze hem willen activeren. Antwoord was dat ze geen uitzonderingen maken, oftewel het is best mogelijk (las ik nu net ook op een andere site waar men een klacht erover had), maar ze drukken deze pure winst gewoon in eigen zak doordat er van die figuren als ik zijn die zelfs 3 jaar laten verlopen. Ik snap heel goed dat ik laat ben met uitgeven, maar het voelt toch unfair deze jatterij en ik vind het gewoon klantonvriendelijk!
Reputatie 7
Badge +4
Ooit heb ik eens een cadeaubon van 100 gulden van V&D gekregen. Toen ik er iets voor wilde kopen was zei men dat hij verlopen was. Hij was namelijk net iets ouder dan een jaar... Ik was verbijsterd en begreep niet waarom een cadeaubon verloopt. De leverancier heeft namelijk het geld al binnen. Het is dus eigenlijk een vooruitbetaling voor iets wat iemand nog op moet komen halen. Maar in de praktijk zal niet iedereen dit doen door het bv. te vergeten of de bon kwijt te raken. Daar zit dus al extra winst omdat het bedrijf geld ontvangt zonder er iets voor te hoeven leveren. Ik vind het ronduit onjuist en onacceptabel dat deze bonnen niet eindeloos geldig blijven. Wanneer het geld al betaald is zou iemand te allen tijde er iets voor moeten kunnen uitzoeken. Hier zou bij de bedrijven op aangedrongen moeten worden om dit beter te regelen.
Badge
Net heb ik gericht jullie site benaderd om over cadeaubonnen een klacht in te dienen. Ik kan mij aansluiten bij de bovenste twee mensen. We hebben hier een cadeaubon liggen van Nationale Kunst&Cultuur Cadeaukaart (www.NationaleKunstCultuurCadeaukaart.nl.... typen jullie het even in😋?). Het ding is sinds eind 2017 verlopen. Het kan ook anders. De nationale entertainmentcard (www.nationale-entertainmentcard.nl) is onbeperkt geldig. Er is echter toch een "ach" ervaring. Beide kaarten waren niet geschikt voor de betaling van een bioscoopbezoekje. Weer even wachten tot we ergens nog wat media kopen, voor zover mensen dat überhaupt nu nog doen.

Met andere woorden. Een cadeaubon kan niet als betaalmiddel worden beschouwd want heeft een soms beperkte houdbaarheid. Bovendien beperkt een cadeaubon de keuzevrijheid van de gebruiker in hoe het bedrag wordt uitgegeven. Dit laatste is nog niet zo erg als jij echt wilt dat persoon X eens een mooie CD of een goed boek koopt of een mooie theatervoorstelling bezoekt. Maar laat die kaart dan wel een vierbaanssnelweg zijn op weg naar een besteding, en niet een landweggetje met een gesloten hek.

Onze logische conclusie: geef nooit cadeaubonnen maar geef gewoon contant. Vindt je een bankoverschrijving erg kaal als cadeautje? Combineer de gift met een leuke kaart en je hebt iets leuks om aan iemand te geven, wat nota bene dicht bij je eigen smaak kan blijven en beter is te combineren met de boodschap die je iemand wilt meegeven.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb lang geleden op mijn werk eens een cadeaubon van 100 gulden gekregen van V & D. Ja, dat warenhuis bestond toen nog. 😀 Toen ik er na ruim een jaar iets moois voor wilde kopen zei men bij de kassa doodleuk dat hij niet meer geldig was en dat ik alleen iets kon kopen door het gewoon te betalen. Ik was verbijsterd en flink teleurgesteld. 😥 Ik vind ook dat dit niet zou moeten kunnen omdat zij het geld al binnen hebben. Ik vind dus dat je tot in lengte van dagen gebruik zou moeten kunnen maken van zo'n bon. Wanneer mensen hem vergeten of kwijt raken is het voor het bedrijf al pure winst. Ik zie geen enkele redelijk argument dat zo'n bon maar kort geldig zou moeten zijn. 🤔
Reputatie 7
Omdat ik er geen topic over kan vinden vraag ik maar even hier of iemand ooit iets meer heeft gehoord over het verzilveren van V&D cadeaubonnen, net na het faillissement hadden sommige winkels korte acties maar later hoorde je daar nooit meer iets over.

Mijn vriendin heeft nog voor bijna 300 Euro aan cadeaubonnen liggen van Vroom en Dreesmann. De curator kon kort na het faillissement geen uitsluitsel geven en gezien de faillissementsverslagen is het vooruitzicht voor concurrente crediteuren dat er geen uitkering zal plaatsvinden. Er liggen voor miljoenen cadeaubonnen in laden in Nederland waar niemand meer iets mee kan, behalve inlijsten of iets doen met de tips uit het Algemeen Dagblad van een tijd geleden.
https://www.ad.nl/nieuws/dit-kun-je-nog-allemaal-doen-met-je-vend-cadeaukaart~a764ba5f/

Eigenlijk is het te gek voor woorden dat die dingen nu gewoon verdampen, volgens de faillissementsverslagen, tot nu toe zes, is er geen kans op een uitkering aan concurrente crediteuren maar een eindje verderop lees ik wel dat er onderzoek wordt gedaan naar paulianeuze handelingen. Ik vind het ook dubieus dat tot op de laatste dag vóór faillissement nog cadeaubonnen zijn verkocht. Het geld dat door V&D is ontvangen voor de cadeaubonnen moet toch ook ergens gebleven zijn en dat is in niet één van de verslagen terug te vinden, of ik kijk er misschien overheen, de verslagen zijn nogal uitgebreid en ze zijn zoals alle faillissementsverslagen geweldig saai.

Ik ben blij dat ik altijd boekenbonnen krijg, die kun je bij meer boekhandels inwisselen.
Badge

Bas:
Hoi Semmi. Ik heb een cadeaukaart en die is anderhalve maand geleden verlopen. Ik wist niet dat er een vervaldatum op zat - dat staat er niet op. Kan ik de 25 euro nog terugkrijgen op de een of andere manier?

Semmi:
Helaas hebben cadeaukaarten een duur van drie jaar, wij kunnen dit na verloop niet meer terug geven wanneer de kaart verlopen is.

Bas:
Wat een afzetterij.

Semmi:
De geldigheid van de kaart vermelden wij altijd op de verpakking, ik begrij dat het teleurstellend is maar helaas zijn dat de regels waar wij ons aan moeten houden.

Bas:
Alsof er iemand is die die verpakking bewaart
Haha "de regels waar wij ons aan moeten houden" - wie heeft die regels bedacht?

Semmi:
Ik had graag wat voor je kunnen doen maar helaas zijn dat de regels waar wij ons aan moeten houden, ik raad je aan bij een volgende cadeaukaart op te letten tot wanneer hij geldig is :)

Bas:
Wie heeft die regels bedacht?

Semmi:
Die komen vanuit bol.com zelf

Bas:
Precies. Dus wat je precies bedoelt met "waar wij ons aan moeten houden" is, dat IK me daar aan moet houden. "Wij" is niet echt op zijn plaats. Misleidend niet?

Semmi:
Ik begrijp je frustratie maar de kaart is drie jaar geldig en daar kunnen we geen uitzondering voor maken.

Bas:
Dat snap ik. Bol.com zou de regels moeten veranderen. Dit is je reinste afzetterij. 3 jaar is erg kort.

Semmi:
Het spijt me dat ik verder hierin niks voor je kan betekenen. Ik moet me namelijk ook aan de regels houden. Kan ik je verder og ergens mee helpen?

Bas:
Nee dank je.

Reputatie 7

Drie jaar erg kort?

Badge

Ja. Ik weet niet hoe vaak u iets op bol.com koopt, maar ik vind dat erg kort. Stel je voor dat je biljet van 20 euro een geldigheid had van 3 jaar, zou je dat normaal vinden? 

Reputatie 7

Ik vind dat een cadeaubon altijd geldig moet blijven maar door er een datum aan te hangen is het een aardig verdienmodel als men er niet op let. Een cadeaubon is geen geld maar vertegenwoordigt wel een gldswaarde.

Cadeaubonnen zijn gedrochten die geld veranderen in iets dat geen geld is. Als we morgen ophouden ze te kopen is het heel snel afgelopen maar blijkbaar voorzien ze in een behoefte en hebben we de verliezen er met zijn allen voor over. Daarnaast moet je wel zo reëel zijn dat een bon met drie jaar geldigheid echt nog niet zo slecht afsteekt vergeleken met de echte boosdoeners die maar een jaar geven.

Reageer