Consumentenbond.nl

Weet jij welke dienstverlening je krijgt of kan verwachten van je assurantietussenpersoon?

• 20 juli 2018
  • 5 reacties
  • 467 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7
Misschien heb je schadeverzekeringen (zoals je inboedelverzekering, reisverzekering of autoverzekering) die via een assurantietussenpersoon lopen. Je betaalt voor de verzekeringen premie. In die premie zit de beloning voor de tussenpersoon, namelijk provisie.

Wij deden onlangs onderzoek naar de hoogte en transparantie van provisie op schadeverzekeringen. Lees hierover in ons nieuwsbericht en webartikel.

Weet jij welke dienstverlening je krijgt of kan verwachten van je assurantietussenpersoon?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Bestaan die nog , die tussenpersonen? Ik zie de meerwaarde er niet van , uitzonderingen daargelaten . En het kost ons alleen maar geld . Soms veel bij tussenpersonen die hun eigen tarieven mogen bepalen. Geen wonder dat men die kosten geheim tracht te houden en verbergt in de te betalen premies . Gewoon lekker online zelf regelen zonder dure tussenpersonen.
Reputatie 7
Badge +6
Ik weet niet welke dienstverlening ik krijg of kan verwachten van tussenpersonen omdat ik daar geen exacte omschrijving van krijg. Ik vind ze erg commercieel ingesteld, ze laten geen kans onbenut om je een andere verzekering aan te smeren. Ze "vertalen" jouw wensen naar een verzekering die "het beste bij je past". Dat is dan altijd een veel duurdere verzekering bij een maatschappij die je eigenlijk niet kende.

Ik zag elders dat de premie meer dan het dubbele was dan bij een direct writer online. Ze werken ook met een goedkoop instaptarief. De premie is eerst heel laag maar zodra je een verandering hebt, b.v. een andere auro, wordt het fors duurder.

Ik ga daarom altijd naar een grotere maatschappij online die op de website de premie toont, dan wel in een online offerte.

Ik zou wel willen dan de taken van de tussenpersoon duidelijk omschreven werden zodat je ergens je vinger op kan leggen als ze hun werk niet goed doen. Ook voor hypotheekadviseur en makelaar.
Reputatie 6
Badge +5
Zo'n tussenpersoon is toch verplicht? Of is dat alweer afgeschaft?
Met verwijzing naar mijn pensioenverzekering meldde zich per post een mij volkomende onbekende partij als tussenpersoon aan met het verzoek daar een account aan te maken zodat ik van van alles en nog wat over mijn verzekering op de hoogte kon blijven. Na e-mail beklag bij mijn verzekeraar kreeg ik als antwoord, dat het inderdaad om een tussenpersoon voor deze verzekeraar ging maar dat ik helemaal niet verplicht was daarmee contact te onderhouden en gewoon rechtstreeks met de verzekeraar kon blijven communiceren. Ik vind dit wel een verwarrende situatie en weet eigenlijk nog niet precies waar ik nou aan toe ben.
Hallo Lisa,
heeft die verzekeraar dan zo maar jou gegevens aan de tussenpersoon verstrekt?
Volgens mij mag dat niet zomaar hoor!
Gr. Tine
Reputatie 6
Badge +5
Ik vertrouw er op dat dat ook niet gebeurd is, maar mogelijk gaat het om een tussenpersoon die jaren geleden (door de verzekeraar of mijn premiebetalende werkgever) werd ingeschakeld bij de wijziging van een polis bij deze verzekeraar. Ik heb geen naam onthouden en die kan natuurlijk door een overname of fusie ook weer veranderd zijn. Het brengt niets om daar weer in te duiken, maar de vraag of en wanneer een tussenpersoon verplicht is vind ik wel interessant.

Reageer