Wel of geen loonheffingskorting bij twee banen?

• 10 August 2021
  • 7 reacties
  • 122 Bekeken

Badge

Ik heb twee inkomens, en pas na het invullen van mijn belastingaangifte over 2020 (dit voorjaar) ontdekte ik dat ik bij beide werkgevers de loonheffingskorting had ontvangen (wat niet kan, want je kunt maar bij één inkomen de loonheffingskorting toepassen). Dat verklaarde meteen het forse bedrag dat ik moest bijbetalen (1400,-). Ik heb daarna bij een van de twee werkgevers de loonheffingskorting uitgeschakeld, maar dat kost me netto nu 400,- per maand - het inkomen ging van 1300,- naar 900,-. Dat is dus 12 x 400,- = 4800,- wat ik op jaarbasis minder binnen krijg.

Nu heb ik zitten denken: is het dan toch niet slimmer - ook al mag het eigenlijk niet - om ook bij het tweede inkomen de loonheffingskorting gewoon weer op "ja” te zetten? Ik betaal liever plm. 1400,- extra bij de belastingaangifte dan dat ik 4800,- aan netto salaris misloop.

Of maak ik ergens een denkfout? Ik hoor het graag!

7 reacties

U maakt inderdaad één denkfout en dat is dat er uiteindelijk een verschil zou zijn. Al uw bruto inkomsten worden jaarlijks opgeteld en daar betaald u belasting over dus als u de vorige keer €1400 moest bijbetalen en alles blijft verder hetzelfde en u bent dit jaar €4800 misgelopen dan zou u uiteindelijk nog €3400 moeten terugkrijgen. Ik ben niet de expert maar volgens mij kunt u op basis van deze gegevens ook een regeling met de belastingdienst treffen waarbij eea maandelijks met u wordt afgerekend en dan hoeft u na aangifte alleen nog een eventueel klein verschil te verrekenen. Bel eens met belastingdienst.

Reputatie 3
Badge +2

De algemene regel is dat u de loonheffingskorting laat toepassen op het hoogste inkomen. En dus géén loonheffingskorting op het laagste inkomen. Jaar 2021 kan niet meer normgevend zijn omdat een groot deel van het jaar al voorbij is. Dus geen overhaaste conclusies als u volgend (voor)jaar aangifte doet voor 2021. 

Het lijkt er op dat u voor 2021 volgend jaar niet bang hoeft te zijn voor een terug te betalen bedrag. Een leuk bedragje terugkrijgen is echter niet verkeerd!

Reputatie 1
Badge

Daling van netto € 1.300 naar € 900 is niet verklaarbaar door alleen wijziging algemene heffingskorting. 
Hier moet meer aan de hand zijn. 
Laat je loonstroken van voor en na toepassing alg. heffingskorting eens door een deskundige beoordelen!

Wat je ook vooraf bedenkt.
Na de belasting aangifte, kom je op hetzelfde netto jaarinkomen uit.
Ook om te weten, overwerk kan een gunstig effect hebben op de teruggave.

Badge

Ik ben niet de expert maar volgens mij kunt u op basis van deze gegevens ook een regeling met de belastingdienst treffen waarbij eea maandelijks met u wordt afgerekend en dan hoeft u na aangifte alleen nog een eventueel klein verschil te verrekenen. Bel eens met belastingdienst.

Is dat zo? In 2020 heb ik immers het fiscale voordeel van de (dubbele) loonheffingskorting al genoten. Ik kan me niet voorstellen dat ik dan vervolgens nog een bedrag over 2020 terug kan krijgen (dat bleek immers ook al uit de oorspronkelijke aangifte), maar ik laat mij graag overtuigen als ik dit mis heb :-)

-ook al mag het eigenlijk niet-

-ook al mag het eigenlijk niet-=-ook al mag het niet-.

Eerlijk duurt het langst.

Reputatie 5
Badge +5

@J. van Slooten Wanneer heb je die heffingskorting stop laten zetten?

Als dat bv per juli is krijg je 6 x 400 = 2400 euro minder netto dit jaar.
ik denk dat het normaal 12 x 200 is en dat jou werkgever het verrekend voor het hele jaar.
Je betaald het dubbele voordeel nu dus terug.

Als beide inkomen niet erg hoog zijn heb je waarschijnlijk toch nog wel recht op bv arbeidskorting.
Het verschil van 1000 euro zal wel bij de jaaropgave verrekend gaan worden.

Je kunt zelf ook kijken wat je belasting je moet betalen.
De groene en witte belasting tabellen zijn gewoon te downloaden en aan de hand van je bruto inkomen kun je zelf zien hoeveel belasting je moet betalen.

Reageer