Consumentenbond.nl

Welke bank is eerlijk?

• 30 november 2014
  • 10 reacties
  • 1180 Bekeken

De Consumentenbond test met enige regelmaat internetbankieren en de kosten daarvan. Maar het zou ook eens goed zijn dat er aandacht is voor de duurzaamheid en eerlijkheid van de bank. Oxim Novib heeft zo'n lijst samengesteld. De test kun je vinden op www.eerlijkebankwijzer.nl Ik hoop van harte dat mensen een bewuste keuze gaan maken bij een bank. Want wat doet de bank allemaal met jouw geld?

10 reacties

Reputatie 4
Badge +4
Wij zijn in gesprek met eerlijke bankwijzer.

Wij kijken of wij hun informatie in onze vergelijker mogen/kunnen gebruiken.

http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/betalen-en-sparen/betaalrekeningen/vergelijken/

Dus net als ‘rente op positief saldo’ en ‘creditcard mogelijk’ zou er dan iets kunnen komen als ‘bonusbeleid’ en duurzaamheidsbeleid’.

Is er nog niet maar wordt aan gewerkt.
wil niet dat bank verdient aan kinderarbeid, uitbuiting van volwassenen, wapenhandel, milieuvernietiging of dierenleed met mijn geld
Reputatie 7
Badge +6
Eerlijke banken? Bestaan die dan? De ervaringen leren, dat degenen die het voor het zeggen hebben bij de banken, totaal geen interesse hebben in de belangen van hun klanten. De waakhonden, die het algemeen belang moeten beschermen , deden vrijwel niets. Nadat het helemaal misging is er nog steeds veel te weinig gedaan om herhaling te voorkomen. Telkens opnieuw zijn de klanten de klos.Als het roer niet echt omgaat kan het zomaar weer misgaan.
Bij de grote banken zal het wel alleen om het grote geld gaan. Hoop toch dat het bij Triodos en ASN nog niet zo is. Gaat natuurlijk niet alleen om de klanten. Ook om wat er met het geld gedaan wordt.
Reputatie 4
Badge +5

Wij zijn in gesprek met eerlijke bankwijzer.

Wij kijken of wij hun informatie in onze vergelijker mogen/kunnen gebruiken.

http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/betalen-en-sparen/betaalrekeningen/vergelijken/

Dus net als ‘rente op positief saldo’ en ‘creditcard mogelijk’ zou er dan iets kunnen komen als ‘bonusbeleid’ en duurzaamheidsbeleid’.

Is er nog niet maar wordt aan gewerkt.

Bij het vergelijken van banken wordt veelal uitgegaan van 'meetbare' zaken, denk aan kosten, afschriften, etc. Logisch. De verschillen zijn relatief klein en de meeste mensen zullen niet direct overstappen naar een andere bank omdat daar de kosten een paar euro lager zijn. Denk ik. Immers, het weegt vaak niet op tegen het 'gedoe' dat zo'n wijziging vaak met zicht meebrengt. Wat echter wel een reden voor een 'switch' kan zijn, is de (niet meetbare) 'service'.

Denk bijvoorbeeld aan hoe snel en/of flexibel een bank is wanneer je pasje gestolen wordt in het buitenland. Snelheid blokkeren, hoe lang duurt het voordat je nieuw pasje hebt, hoe kom je aan geld in de tussentijd (lees: hoe flexibel is een bank dÁn).. etc. Een hoop 'toestanden' (=lang wachten, veel bellen, moeilijk doen) kan reden zijn om voor een switch. Dat is dan eerder een 'afstraffing', want hoe de 'nieuwe' bank dit soort zaken aanpakt is onbekend.

Of, hoe soepel loopt de communicatie met de bank? Is dat vrijwel altijd telefonisch? Uit privacy overwegingen is het telefonisch contact niet altijd gewenst, b.v. omdat je overdag vanaf je werk moet bellen en er geen mogelijkheid bestaat om even 'apart' te zitten. Kan je mailen met specifieke afdelingen van een bank? Bijvoorbeeld de afdeling verzekeringen. Als je een verzekering bij een bank hebt, hoe is de schademelding? Altijd per brief? Bij ABN-AMRO kan je geen mail (met een eventuele foto!) naar de afdeling verzekeringen sturen, zodat snel bekeken kan worden of het wel of niet verzekerd is. Correspondentie via een schadeformulier en eventuele volgende communicatie is ook, lekker ouderwets, per brief.

Kort en goed: wat kunnen de 'service-eisen' van klanten zijn en in welke mate beantwoord een bank daaraan.

-
Reputatie 4
Badge +5
SNS Forum was voor mij onbekend. Ik vind dit uitstekend! Mogelijk zijn zij op dit moment uniek.

Het punt dat ik wilde maken is dat de Consumentenbond nÁÁst 'meetbare' zaken ook banken zouden moeten vergelijken op niet meetbare (lees: service) zaken.

Toegegeven, dat zal best moeilijk zijn: men zou dan moeten beginnen met het inventariseren van dat soort zaken. Een belangrijk aspect daarbij is communicatie, naar publiek en naar privÉ.

Een ander punt zou kunnen zijn: hoe staat het met de landelijke dekking?

Begrijpelijk dat men kantoren sluit: als er maar een paar klanten per dag komen is het weinig zinvol om een duur pand aan te houden. Maar sommige banken hebben vrijwel niets. Als je in Groningen woont en je wilt, om welke reden dan ook, een keer als een ASN-bank ...

=
Reputatie 4
Badge +5

OPBOUW VAN EEN EISENLIJSTJE VOOR DE ZOEKTOCHT NAAR EEN PERSOONLIJKE BESTE BANK:

Zo heb ik mijn eigen beste bank gevonden (stap 2 is de volgorde veranderen van belangrijk via niet zo belangrijk, naar onbelangrijk) en de belangrijkste items nader te onderzoeken. Graag aanvullen:

1 - betrouwbaarheid (ervaringen tijdens de crisis)

2 - service

3 - duurzaamheidsbeleid (beleid en groene producten)

4 - sparen, deposito's en rente

5 - betaalrekeningsgebeuren

6 - geldautomaten

7 - contact: telefoon.e-mail, bezoekadres, webcare

8 - imago

9 - rechtsvorm (beurs, privÉbank, coÖperatie......staatsbedrijf)

10 - beleggen (zlef, vermogensbeheer.....)

11 - zakelijk/particulier

12 - persoonlijke coach of callcenter

13 - online only of fysiek in de woonplaats aanwezig

14 - kosten betaalrekenig

http://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/vergelijken/

15 - (inter-)nationaal geÖrienteerd

16 - verzekeringsaanbod

17 - community

18 - papieren uitdraai/post mogelijk

19 - hypothekenadvies

20 - lenen

21 - creditcard(s)

22 - pensioen

23 - hulp bi de woekerpolisaffaire, onderwaterhypotheken?

24 - huisbezoek mogelijk?

25 - 's avonds en zaterdags bereikbaar (wanneer de werkende klant tijd heeft)

26 - autoriseren* (de ING-, ABN-Amro- en andere filialen mogen vaak niet meer autoriseren......kost tijd)

*autoriseren is wat vroeger de pastoor deed, bevestigen dat je degene bent wie je zegt te zijn incl. handtekeningcontrole, dit wordt bij voorbeeld geeist vanuit o.a. uw buitenlandse bankverbindingen en kan ook door een notaris afgehandeld worden

27 - Heel banaal: heeft de bank uw rente goed berekend? Via het plaatselike filiaal, Utrecht, Den Haag en het computercentrum in Rotterdam, moest "mijn" bank toegeven, dat er een fout van honderden Euro's in de renteberekening zat.......overgemaakt zonder sorry.....en het is nu 'mijn' bank dus niet meer!

28 - skypen met uw bank een optie?

29 - overstapservice: http://www.overstapservice.nl/index.php?p=10430

30 - mobiel bankeren

31 - contactloosbetalen aan/uitzetten

32 - worden uw wensen/vragen serieus in behandeling genomen?

https://forum.snsbank.nl/over-sns-community-48/wensenlijst-sns-community-8392/

33 - sponsoringbeleid

34 - depositogarantiestelsel (Nederland-samengevoegd......)

35 - personeelbeleid in het verleden, ontslagen....

36 - eerlijk, eerlijker, eerlijkst: http://www.eerlijkebankwijzer.nl/nieuws/

37 - Banken krijgen geld bijna voor niks....hoeveel nemenechter ze voor roordstaan?

38 - Gebruikt de bank uw gegevens )al' om reclame te maken voor ´derden´

39 - Salarissen TOP aangepast volgens de gewenste regelingen?

40 - Overstapmoeilijkheden met e/o-tegenrekeningen van andere geldinstituten

Depositorekeningen van Ohra (onmogelijk) en Nationale Nederlanden (tijdelijk geblokkeerd)

41 - Eerlijke Bank in aanbouw......https://www.dfc.coop/

42 - Kunnen er 'losse producten' worden afgenomen?

http://www.telegraaf.nl/dft/geld/experts/bartcombee/23895478/__Totaalpakket_Rabobank__.html?&utm_source=overgeld-nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=20150411_dftgeld&utm_content=dft_overgeld&utm_term=

43 - ... ... ...

Waarom deze SNS-community?

SNS Bank vindt het belangrijk dicht bij haar klanten te staan. Daarom is SNS Community in het leven geroepen. In deze community kunnen klanten hun mening en ideeen met SNS Bank delen. Dit is een van de manieren om onze dienstverlening voor klanten te blijven verbeteren. Jouw mening vinden we daarom heel belangrijk. Doe en denk je met ons mee?

TIP: Lees alle praktische opmerkingen bij SNS Bank-forum eens door: https://forum.snsbank.nl/

Misschien paralel in een extra post ook alvast een lijst maken met alle beschikbare banken..........??

Complimenten, buitengewoon goede lijst! Terdege over nagedacht. Valt nauwelijks wat aan toe te voegen, zonder dat het al (deels) gedekt is. Item 43: 'Preferred' c.q. 'Personal' c.q. 'Private' banking aanwezig? (deels gedekt item 10 en 12) Item 43: Eigen vermogen(?) Percentage (deels gedekt door 1 en 9) Internet-bankieren (deels afgedekt door item 5 en 21) - gebruikersvriendelijkheid denk aan zoals: is vrijwel alles op 1 pagina terug te vinden? Of: hoe vaak moet men doorklikken om b.v. de aktuele rentes van alle spaarvormen terug te vinden? Hoeveel moeite kost het terugvinden, c.q. downloaden van de inboedelpoliscondities in PDF-format? Of hoeveel informatie wordt verstrekt omtrent verzekeringen (wat wel/niet gedekt is)? etc. Denk ook aan: beheer van creditcard (MasterCard/Visa?) het verhogen/verlagen van de limieten en welke maxima gelden er? (deels al behandeld in CB gids). Exporteren van af- en bijschrijvingennar een tekst of Excel bestand. Maximaal aantal jaren. Hoe vaak neemt de bank contact op met haar klanten, met de vraag of alles naar wens gaat? (Oei! Dat is eigen initief..) item 7.

Forum: ik vind het van SNS moedig! Ze kunnen een 'bak ellende' over zich afroepen. Aan de andere kant, daar kan men lering uit trekken zaken verbeteren.... Bovendien moet je er ook nog eens geld in steken, webcare, opbouw en onderhoud van de site. Het is maar waar je als bank voor kiest: het verbeteren van je dienstverlening, maar wel met het risico van een hoop geklaag, of ouderwets achterover. Andere banken zouden daar een voorbeeld aan kunnen nemen. Hoe dan ook, bovenstaande lijst zou voor de Consumentenbond een goede basis zijn om meer naar de 'service-aspecten' van de diverse banken te kijken. Online-enquÊte? = Overigens, op http://www.banken.nl/ mankeert geloof ik 'Svenska Handelsbanken' Svenska Handelsbanken is al tien jaar actief in Nederland. Vijf jaar geleden werd de eerste consumentenbank geopend. Inmiddels zijn er vijftien filialen en dat moet nu verder worden uitgebreid. http://www.nu.nl/economie/3211048/zweedse-bank-breidt-in-nederland.html Enne.. wat te denken van: "Handelsbanken is een bijzondere bank die zich onderscheid van andere banken, doordat bonussen taboe zijn en ze zo dicht mogelijk bij de klant willen blijven."

-
Reputatie 4
Badge +5
Ik denk dat het wijzigen van bank op de eerste plaats in belangrijke mate afhangt van wat een nieuwe bank qua service aanbiedt.

Daar hebben wij als klanten niet goed inzicht in.

Zo ongeveer alles is gelijk, spaarrente, hypotheekrente, verzekeringspolissen, etc., dus wat is dan het belang om te wijzigen? Banken weten dit ook, dus doen ze niet veel moeite om je binnen te halen. Ze hebben amper z.g. 'unique selling points'. Daarnaast, de 'boosheid' over een verhoging van het salaris is na 1-2 dagen weg. Van het kleine percentage klanten dat inderdaad gedurende de laatste weken overgestapt is, hoor je vrij weinig over de redenen waarom. Was het protest ? Welke bank heeft men gekozen en waarom?

Daarnaast, mensen hebben soms hun geld voor een bepaalde tijd vaststaan, b.v. op een rekening met een relatief lage basisrente en waarbij je na een jaar een bonustoeslag krijgt. Hef je de spaarrekening op, dan krijg je alleen een basisrente, je mist de bonusrente. Als dat maar een paar weken is, dan is daar wel overheen te komen, maar na een paar maanden ... dan is het zondegeld, dus blijf je zitten, immers de nieuwe bank heeft over het algemeen niet een zodanige rente dat het het verlies goedmaakt.

=
Reputatie 4
Badge +5
Eerlijk is eerlijk: het is dapper van Onno Ruding om hierover publiekelijk in discussie te gaan.

Toegegeven, er zijn stappen genomen, met name v.w.b. het feit dat de belastingbetaler niet langer meer de klos is wanneer een bank in de problemen komt, maar, luisterend naar Luyendijk, weet ik niet of het nu allemaal 'safe' is. Zoals hij zei: Lehman Brothers zag men ook niet aankomen.

Overigens, iets dat mij wel vaker opvalt, 'jijen en jouwen' naar de ene gast (Joris Luyendijk) en 'u' naar de andere gast (Onno Ruding)

In DWDD : 'u' naar b.v. Gerdi Verbeet, jijen en jouwen, naar andere gasten.

Persoonlijke smaak, maar op radio en tv hoort het altijd 'u' te zijn, ook al is men jarenlang vrienden en heeft men op dezelfde school gezeten. Ouderwets, vrees ik.
Handelsbanken

Zeer slechte ervaringen mee. Tarieven lijken laag. maar eenmaal in hun web ben je aan de beurt....

Vragen elk jaar belastingaangifte aan te leveren. Op het moment dat je open communiceert dat je persoonlijke situatie is veranderd (relatiebreuk) worden ze erg vervelend door extra voorwaarden te stellen. Ondanks geen een termijn achterstand qua rente, wilden ze dat ik 50k extra ging aflossen, moest mijn levenpolis verpanden. Als klap op de vuurpijl (mijn rentegrondslag was 3 maands Euribor) gingen ze daar halverwege de rit 0% ondergrens voor hanteren. Terwijl 3 maands Euribor 0,3% negatief was.

Niet mee in zee gaan dus, deze partij!

Reageer