Welke rechten heb ik als consument bij een wwft onderzoek van mijn bank?

Badge
  • Bondsbeginner
  • 0 reacties

Met al het nieuws rondom banken die hun zaakjes niet op orde hebben vanwege de wwft (wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme) hebben vele banken al hoge boetes gehad. Zo ook mijn bank. Ze gaan in een kramp en met man en macht aan de slag om hun ‘achterstand’ in te halen.

Dat leidt soms tot bizarre situaties. Zo is mijn partner (klant vandezelfde bank als ik) onderwerp van onderzoek met vragen over ‘verdachte’ transacties tussen haar en mij, terwijl ik nog helemaal niks van de bank heb gehoord. Nu wil het toeval dat ik een Nederlandse en zij een buitenlandse achternaam heeft. Dat geeft toch te denken, zeker nu onlangs bekend is geworden dat de belastingdienst etnisch profilieert. 

Revolut heeft hier trouwens een heel agressieve houding in: ze blokkeren gewoon je (salaris) transactie totdat je een kopie van je arbeidsovereenkomst, loonstrook hebt opgestuurd. Lekker als je net op vakantie bent en die zaken thuis liggen...

Ook nu deze week aan het licht komt dat de kwaliteit van onderzoek abominabel is (van de 270.000 meldingen slechts een paar tiental strafzeken, lekkere druk op het OM...) wordt het toch steeds relevanter.

Dit alles heeft mij aan het denken gezet. De volgende vragen heb ik inmiddels en ik kan er nergens (ook niet bij de Consumentenbond) antwoorden op vinden als juridische leek:

• Op basis van welke criteria mag een bank een onderzoek naar mij instellen? 
  • Hoe hoog mogen die bedragen zijn voordat een onderzoek wordt ingesteld?
  • Welke rechten heb ik als consument?
  • Moet ik meewerken aan zo'n onderzoek?
  • Welk detailniveau aan gegevens moet ik prijsgeven? Bijv alleen de reden van de transactie, of ook mijn salarisstrook, effecten dagafschriften, overeenkomst met een advocaat met zaakgegevens waarvoor ik hem in huur, enz?
  • Wanneer mag een bank mijn transactie als verdacht bestempelen?
  • Wanneer moet een bank een melding maken bij het OM dat ik verdachte transacties heb?
  • Mag een bank mijn rekening blokkeren op het moment ik wel globale gegevens wil geven over een transactie, maar niet wil voldoen aan de eis om kopiën van contracten, salarisstrook, facturen, enz te overhandigen?
  • Waar kan ik terecht als ik vind dat een bank mij onheus bejegent heeft, en hoe lang duurt dan zo iets (want met een geblokkeerde rekening komt mijn leven natuurlijk heel snel tot stilstand, zeker als je alles elektronisch betaalt).

Ben heel benieuwd naar de antwoorden; bij voorkeur van de (Consumentenbond) juristen.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Beste @jwoo , hier is meer een community van mede consumenten. Als lid van de Consumemtenbond kunt u juridisch advies krijgen, hier is de link, maar over een beperkt aantal zaken.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0024282/2020-07-10

Reputatie 7
Badge +8

Zoals collega Forumleden al opmerken is hier meer over gediscussieerd. Ik ben zelf “slachtoffer” van zo.n bankonderzoek. En ik heb er geen prettige herinneringen aan. De banken mogen dat allemaal doen, hoe ze dat doen, is kennelijk geen toezicht op. Al consument, maar noem het maar verdachte, heb je nauwelijks rechten. Zie: 

Rabobank wil weten waarom ik geld stort en afschrijf

Succes met uw witwassen en uw bank, groeten Leo.

Reputatie 7
Badge +4

mogen = moeten. is gewoon wetgeving.

Reputatie 7
Badge +8

Geachte @jwoo . U heeft een aantal vragen gesteld. Forumlid @A. Deen  heeft u de wet gegeven op grond waarvan banken dit mogen c.q moeten doen. Ik ben ook geen jurist, na ervaringen wellicht een amateur, maar zeker geen echte jurist. Ik denk toch dat u met uw vragen bij ter zake deskundige juristen moet zijn, eventueel een rechtsbijstandverzekering. Als u lid bent zou u uw vragen aan de bond kunnen voorleggen zoals @Jan  heeft aangegeven. Er zijn nog andere mogelijkheden, maar dat is overal zoeken en vaak de neus stoten (wetten overheid rechtskundige bijstand, centrale regelgeving rechtskundige bijstand, raad voor rechtsbijstand, juridisch loket, vakbonden enz.). Met enige hulp heb ik middels brieven, mail en telefoon, de bank van repliek kunnen dienen en excuses voor hun handelen gekregen. Uiteraard voeren zij de wet en hun gekregen boetes aan. Maar ook ik vond dat,  geen witwasser zijnde, geen enkele fraude geld betreffend gedaan hebbend, geen crimineel of misdadiger zijnde, geen strafblad enz., de toon van de bank te ver ging. Aldus kan ik mij uw vragen goed voorstellen, ik vrees dat antwoorden zullen uitblijven. Ik kan u ook niet verder helpen dan mijn voorbeeld te geven; voor deskundige juridische antwoorden zult u verder in die richting moeten zoeken. Succes en groeten, Leo.

Badge

Ik maak hetzelfde mee met mijn bank.

Ik ben benaderd door mijn bank, zonder aankondiging en ben onderste boven gevraagd (ook mijn vrouw ) omdat ik een reis heb gemaakt naar mijn familie in Iran en rond die tijd contant geld heb opgenomen. Dit omdat ik niet kan pinnen bij mijn bank in Iran. Ik heb alle vragen beantwoord omdat ik niets te verbergen heb.
Afgelopen week ben ik wederom gebeld door mijn bank om uit te leggen waaraan ik contant geld heb uitgegeven. Het gaat hierbij om geld wat gepind is in 2020.
Ik heb sinds 2017 geen reis meer gemaakt naar Iran en het is dan ook bijzonder dat ik moet verantwoorden waaraan ik mijn geld aan uitgeef. De heer die mij heeft gebeld geeft aan dat hij niet kan uitsluiten dat het contante geld in Iran is terecht gekomen maar een andere reden om mij te benaderen is er niet behalve dan dat ik van oorsprong een Iraniër ben. 
Ik ben nog nooit in aanraking gekomen met Politie of justitie of andere gekkigheid en het grappige is dat ik en mijn familie al onder de loep zijn genomen omdat mijn moeder en zus hier in NL op vakantie wilde komen(een paar jaar terug) en dat is allemaal gelukt en ze zijn ook weer terug naar Iran. Wellicht moet mijn bank ook daar een onderzoek naar doen als ze zich zo bekommeren om de veiligheid van de Nederlandse bevolking.

Ik heb al contact gehad met Rijksoverheid, AFM, DNB, Radar en zodra mogelijk ga ik nog bellen met Autoriteit Persoonsgegevens. Echter tot op heden is er niemand die kan vertellen wat mijn rechten en plichten zijn in dit geval en de Banken hebben vrij spel om te doen wat ze willen.
Ik ben al heel lang klant van mijn bank en door hun manier van handelen ga ik nu zoeken naar andere oplossingen.

Reputatie 7
Badge +6

Kennelijk zijn onze rechten op dit gebied zeer beperkt en kunnen banken ons zwaar duperen zonder enig bewijs dat we iets verkeerd gedaan hebben . Prima , dat ze gedwongen worden om onderzoek te doen naar verdachte transacties . NIET prima dat er meldingen zijn dat klanten onheus en onaanvaardbaar behandeld worden .

de Banken hebben vrij spel om te doen wat ze willen.

Ik denk dat het een misvatting is om te denken dat de banken dit (graag) willen. De banken zouden niets liever doen dan gewoon geld aanpakken en niets weten. Het is de overheid die ze dit opgedragen heeft en ze verantwoordelijk gemaakt heeft voor waar het geld vandaan komt en of het niet naar verkeerde dingen gaat en met torenhoge boetes in de vooruitzicht doen de banken dus nu wat ze opgedragen is.

Het is overigens best een goede vraag wat uw rechten dan precies zijn want ik heb de stellige indruk dat, zolang we een bankrekening willen, we maar te doen hebben wat er gevraagd wordt en anders is daar de deur. 

Reputatie 4
Badge +3

@N.R.G. Dit is gekkigheid.. Zelf ben ik ook in Iran geweest en mij worden geen vragen gesteld(nu neem ik maar nauwelijks geld op, maar dan nog).. En dit allemaal om dat er US sancties zijn tegen Iran, gelukkig gaat de Rabo zijn kantoor in de US opheffen!!!Dan is dit allemaal over.

Let op dit zijn Twee Discussies: 

• US sancties tegen Iran waar alle NL Banken met een vestiging in de US rekening mee moeten houden
  • NL wet tegen witwassen/fraude. 
Reputatie 4
Badge +3

@N.R.G. Tip: Zoek een bank zonder US vestiging… bv Regiobank.. of misschien zelfs ABN-AMRO. 

• US sancties tegen Iran waar alle NL Banken met een vestiging in de US rekening mee moeten houden

Dat zou kunnen maar het resultaat voor de klant is precies hetzelfde, je mag van alles aanleveren en verklaren en het is mij in ieder geval onduidelijk wat je rechten zijn en wat voor sancties je kunt verwachten als je niet meewerkt.

Reputatie 4
Badge +3

@A. Deen De sanctie voor een klant die de bank niet vertrouwt is het opzeggen van de bank relatie. De bank heeft geen zin in veel gedoe voor een klant die nauwelijks wat oplevert. Banken hebben een poortwachter functie gekregen van de overheid en moeten die dus vervullen en dat kost heel veel geld en energie. 

Badge

@N.R.G. Dit is gekkigheid.. Zelf ben ik ook in Iran geweest en mij worden geen vragen gesteld(nu neem ik maar nauwelijks geld op, maar dan nog).. En dit allemaal om dat er US sancties zijn tegen Iran, gelukkig gaat de Rabo zijn kantoor in de US opheffen!!!Dan is dit allemaal over.

Ik bedoel ook niet dat ze dit graag doen maar ze hebben wel vrij spel blijkbaar. En de consument moet het maar zelf uitzoeken. De regering schiet tekort hier.  Zij zijn afhankelijk van banken, bedrijven en andere regeringen zoals Amerika die het iedereen moeilijk maakt. Tja, dan maar wat checklisten maken van wat Iraniers om te tonen dat ze onderzoek hebben gedaan. Dat helpt enorm tegen terrorisme… :( 

Badge

Ik ben bang dat het nooit helemaal over zou zijn maar ik wist niet dat Rabobank dit van plan was. goed om te weten :)  en ik denk inderdaad ook over wat het inhoud om eventueel over te stappen naar een andere bank. 

@A. Deen De sanctie voor een klant die de bank niet vertrouwt is het opzeggen van de bank relatie. De bank heeft geen zin in veel gedoe voor een klant die nauwelijks wat oplevert. Banken hebben een poortwachter functie gekregen van de overheid en moeten die dus vervullen en dat kost heel veel geld en energie. 

Dus de klant moet meewerken en anders raak je je rekening kwijt en de overheid biedt geen bescherming want die heeft hier zelf opdracht toe gegeven. 

Reputatie 4
Badge +3

@A. Deen Ja en de consumenten (en handelaren) mogen tegenwoordig ook niet meer met veel contant geld op zak lopen. Big Brother is watching you!

@A. Deen Ja en de consumenten (en handelaren) mogen tegenwoordig ook niet meer met veel contant geld op zak lopen. Big Brother is watching you!

De strijd tegen witwassen en terrorisme is natuurlijk ook niet zonder enige merites.

Reputatie 7
Badge +4

laat ik nou toevallig een hoop collega’s in amerika hebben en die blijven echt gewoon collega’s. dus laat mij zien waar staat dat rabo amerika verlaat of ik gebruik de toepasselijke hashtag #fakenews 😉

Reputatie 4
Badge +3

@E.B.F. Stroeve Dit heb ik nog gevonden.. Rabobank verkoopt Amerikaanse dochter RNA 

Maar volgens mij had ik nog een artikel gelezen over de verkoop van de rest. 

Reputatie 7
Badge +4

dat klopt, rna was 1 van 3 partijen van rabo in de us, de rest is gewoon nog rabo.

Reageer