Consumentenbond.nl
Vraag

Welke rechten heb ik als consument bij een wwtf onderzoek van mijn bank?

• 30 juli 2020
  • 5 reacties
  • 164 Bekeken

Badge

Met al het nieuws rondom banken die hun zaakjes niet op orde hebben vanwege de wwft (wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme) hebben vele banken al hoge boetes gehad. Zo ook mijn bank. Ze gaan in een kramp en met man en macht aan de slag om hun ‘achterstand’ in te halen.

Dat leidt soms tot bizarre situaties. Zo is mijn partner (klant vandezelfde bank als ik) onderwerp van onderzoek met vragen over ‘verdachte’ transacties tussen haar en mij, terwijl ik nog helemaal niks van de bank heb gehoord. Nu wil het toeval dat ik een Nederlandse en zij een buitenlandse achternaam heeft. Dat geeft toch te denken, zeker nu onlangs bekend is geworden dat de belastingdienst etnisch profilieert. 

Revolut heeft hier trouwens een heel agressieve houding in: ze blokkeren gewoon je (salaris) transactie totdat je een kopie van je arbeidsovereenkomst, loonstrook hebt opgestuurd. Lekker als je net op vakantie bent en die zaken thuis liggen...

Ook nu deze week aan het licht komt dat de kwaliteit van onderzoek abominabel is (van de 270.000 meldingen slechts een paar tiental strafzeken, lekkere druk op het OM...) wordt het toch steeds relevanter.

Dit alles heeft mij aan het denken gezet. De volgende vragen heb ik inmiddels en ik kan er nergens (ook niet bij de Consumentenbond) antwoorden op vinden als juridische leek:

• Op basis van welke criteria mag een bank een onderzoek naar mij instellen? 
  • Hoe hoog mogen die bedragen zijn voordat een onderzoek wordt ingesteld?
  • Welke rechten heb ik als consument?
  • Moet ik meewerken aan zo'n onderzoek?
  • Welk detailniveau aan gegevens moet ik prijsgeven? Bijv alleen de reden van de transactie, of ook mijn salarisstrook, effecten dagafschriften, overeenkomst met een advocaat met zaakgegevens waarvoor ik hem in huur, enz?
  • Wanneer mag een bank mijn transactie als verdacht bestempelen?
  • Wanneer moet een bank een melding maken bij het OM dat ik verdachte transacties heb?
  • Mag een bank mijn rekening blokkeren op het moment ik wel globale gegevens wil geven over een transactie, maar niet wil voldoen aan de eis om kopiën van contracten, salarisstrook, facturen, enz te overhandigen?
  • Waar kan ik terecht als ik vind dat een bank mij onheus bejegent heeft, en hoe lang duurt dan zo iets (want met een geblokkeerde rekening komt mijn leven natuurlijk heel snel tot stilstand, zeker als je alles elektronisch betaalt).

Ben heel benieuwd naar de antwoorden; bij voorkeur van de (Consumentenbond) juristen.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Beste @jwoo , hier is meer een community van mede consumenten. Als lid van de Consumemtenbond kunt u juridisch advies krijgen, hier is de link, maar over een beperkt aantal zaken.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0024282/2020-07-10

Reputatie 7
Badge +7

Zoals collega Forumleden al opmerken is hier meer over gediscussieerd. Ik ben zelf “slachtoffer” van zo.n bankonderzoek. En ik heb er geen prettige herinneringen aan. De banken mogen dat allemaal doen, hoe ze dat doen, is kennelijk geen toezicht op. Al consument, maar noem het maar verdachte, heb je nauwelijks rechten. Zie: 

Rabobank wil weten waarom ik geld stort en afschrijf

Succes met uw witwassen en uw bank, groeten Leo.

Reputatie 7
Badge +4

mogen = moeten. is gewoon wetgeving.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @jwoo . U heeft een aantal vragen gesteld. Forumlid @A. Deen  heeft u de wet gegeven op grond waarvan banken dit mogen c.q moeten doen. Ik ben ook geen jurist, na ervaringen wellicht een amateur, maar zeker geen echte jurist. Ik denk toch dat u met uw vragen bij ter zake deskundige juristen moet zijn, eventueel een rechtsbijstandverzekering. Als u lid bent zou u uw vragen aan de bond kunnen voorleggen zoals @Jan  heeft aangegeven. Er zijn nog andere mogelijkheden, maar dat is overal zoeken en vaak de neus stoten (wetten overheid rechtskundige bijstand, centrale regelgeving rechtskundige bijstand, raad voor rechtsbijstand, juridisch loket, vakbonden enz.). Met enige hulp heb ik middels brieven, mail en telefoon, de bank van repliek kunnen dienen en excuses voor hun handelen gekregen. Uiteraard voeren zij de wet en hun gekregen boetes aan. Maar ook ik vond dat,  geen witwasser zijnde, geen enkele fraude geld betreffend gedaan hebbend, geen crimineel of misdadiger zijnde, geen strafblad enz., de toon van de bank te ver ging. Aldus kan ik mij uw vragen goed voorstellen, ik vrees dat antwoorden zullen uitblijven. Ik kan u ook niet verder helpen dan mijn voorbeeld te geven; voor deskundige juridische antwoorden zult u verder in die richting moeten zoeken. Succes en groeten, Leo.

Reageer