Consumentenbond.nl

Wettelijke bedenktijd niet altijd van kracht

• 1 oktober 2018
  • 10 reacties
  • 2782 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5
In veel gevallen heb je na een online aankoop een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Voor de meeste reizen en andere vormen van vrijetijdsbesteding geldt deze echter niet.
Stel, je koopt een kaartje voor een concert, festival, evenement of theatervoorstelling, dan kun je deze koop dus niet meer ongedaan maken, tenzij de organisatie daar wel de mogelijkheid voor biedt.

Bij sommige instellingen kun je kaarten reserveren en dan ophalen als je zeker weet dat je kunt. Helaas kan dat lang niet overal, zeker niet bij een populair evenement.
Vaak is het wel mogelijk om een annuleringsverzekering af te sluiten zodat je er in sommige gevallen alsnog onderuit kunt. Check echter altijd goed de voorwaarden en kosten voordat je zoiets afsluit.

Heb jij wel eens problemen gehad met het annuleren van je tickets?

Hou jij rekening met annuleren bij de aankoop van je tickets?

10 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Een kaartje voor een c oncert is een dienst, En een dienst mag 2 weken naardat de dienst is gebruikt nog ongedaan worden. Of denk ik nu te ver? 🤔
Reputatie 7
Badge +5
***Bericht nog aangevuld***

De 14 dagen termijn geld niet voor tijdsgebonden artikelen zoals tijdschriften, kranten , producten of diensten.

Als je vaak naar een concert gaat of naar een theatervoorstelling kan dat ook al goed verzekerd zijn in je Doorlopende Reisverzekering.

Lees de voorwaarden maar eens goed door, er zijn er nogal wat waar dit is inbegrepen.

Verzekerd
Met de annuleringsverzekering ben je verzekerd voor de kosten van het annuleren van de reis of van een dagvergoeding bij het tussentijds beëindigen van de reis.
Je bent ook verzekerd voor de kosten van het annuleren van een bezoek aan een concert of theatervoorstelling.

Dit is een uitstekend onderdeel van de verzekering, heb ik wel eens mogen ervaren na een annulering, vanwege omstandigheden die onder de dekking vielen.
Reputatie 4
Badge +5
Hi @TijsZonderH,

Nee, helaas is het dus een uitzondering op de regel 😉
Zie ook deze pagina op onze website.

Groetjes,
Celine
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor de aanvulling @Bert! Goede tip. 👍🏻
Geldt dat ook voor aankopen zoals abonnement met mobiele telefoon?
Reputatie 7
Badge +5
Wat voor producten of diensten zijn dat? @Selma82
Wat voor producten of diensten zijn dat?

een mobiele telefoon (smartphone) met een abonnement.
Reputatie 7
Badge +5
Als je ze online of telefonisch hebt besteld wel. @Selma82

Als je een aankoop via internet of telefonisch (koop op afstand) hebt gedaan, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Als je spijt krijgt van je aankoop kun je die binnen deze termijn zonder opgaaf van reden ongedaan maken.

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/online-telefonische-aankopen/online-telefonische-aankopen

Beste mensen,

Hoe zit het met de wettelijke bedenktijd van een cursus bij bijv. een Volksuniversiteit? Je schrijft je in via een website (webwinkel?), maar kunt onverhoopt toch niet meedoen net voor de start. Wat zijn je rechten?
Deze optie zie ik niet bij de teksten staan. 

Beste mensen,

Hoe zit het met de wettelijke bedenktijd van een cursus bij bijv. een Volksuniversiteit? Je schrijft je in via een website (webwinkel?), maar kunt onverhoopt toch niet meedoen net voor de start. Wat zijn je rechten?
Deze optie zie ik niet bij de teksten staan. 

Over die vraag gaat de wettelijke bedenktijd ook niet, die gaat uit van het bestelmoment. Ik denk dat je de regels van de betreffende instelling met betrekking tot annuleren moet bekijken.

Reageer