Vraag

Wie belegt er via Bitvavo en wat zijn de ervaringen?

• 29 July 2022
  • 3 reacties
  • 132 Bekeken

Badge

De bitcoinbeurs Bitvavo beweert een miljoen klanten in Nederland te hebben.

Dat leek me aan de hoge kant. Uit marktonderzoek blijkt dat er eind vorig jaar tussen de 1,2 en 1,6 miljoen mensen geld steken in bitcoins, en als dat klopt zou 60% tot 80% een rekening bij Bitvavo hebben. Ik vroeg aan de AFM of die getallen correct zijn, en die reageerde met de mededeling dat er geen toezicht wordt gehouden op Bitvavo en dat de handel grotendeels niet gereguleerd is.

De claim leek me onwaarachtig en onwaarschijnlijk, maar sowieso oncontroleerbaar. Daarom heb ik een klacht voorgelegd aan de Reclame Code Commissie. Die heeft Bitvavo gehoord. Bitvavo kent mensen die zich opgeven, gebruikers die geverifieerd zijn (identiteit vastgesteld) en klanten die daadwerkelijk een tegoed aanhouden. De RCC kreeg de indruk dat het aantal genoemde klanten niet de laatste categorie was, en concludeerde daarom dat mijn klacht terecht was.

Er kloppen meer zaken niet. Zoek op ‘Bitavo’ en ‘review’ in Google en de eerste dertig zoekresultaten zijn allemaal sites en blogs die een betaalde affiliatelink van Bitvavo opnemen. Van die dertig zijn er slechts twee die duidelijk melden dat het een betaalde aanbeveling betreft. Als jij een account hebt bij Bitvavo kun je vandaag al affiliate worden, vrienden en bekenden uitnodigen en met jouw referral geld verdienen (15%) aan hun transacties.

Bovendien wekt een groot deel van deze reviewers de indruk dat Bitvavo onder toezicht staat van DNB. Dat is story-telling vanuit Bitvavo, want het is een halve waarheid. Feit is dat Bitvavo geregistreerd staat in het kader van de Wwft (anti-witwaswet) en niet onder de Wft (financieel toezicht) valt. Voor DNB en AFM zijn bitcoins vergelijkbaar met sigarenbandjes. Iedereen mag ze bezitten en verhandelen, maar dat valt niet onder het financieel toezicht.

Alleen gaat het bij Bitvavo wel om 3 tot 5 miljard euro per maand!

Ik heb niets tegen bitcoins of Bitvavo, maar ben wel voor eerlijke reclame en transparante marketing. Bitvavo zou als marktleider daarmee voorop moeten lopen!

Zijn er klanten van Bitvavo op dit forum? Wat is jullie ervaring en wat vind je van de beschikbare info?

3 reacties

Ik zie wel grotere problemen met beleggen in Bitcoins dan de vraag of een bepaalde Bitcoin beurs nou overdrijft in hun reclame uitingen maar als ze 5 miljard per maand omzetten moeten ze toch aardig wat klanten hebben. 5 miljard per maand en dat buiten alle toezicht, niet te bevatten.

Badge

5 miljard per maand en dat buiten alle toezicht, niet te bevatten.

Ja, daar kijk ik ook met verbazing naar. Volgens een interview in het FD was het zelfs 10 miljard euro per maand. Dat is 333 miljoen per dag. Heel Nederland geeft een slordige 5 miljard euro per maand aan eten uit, in supermarkten, speciaalzaken en restaurants.

Zijn het nu die miljoen kleine beleggers die elke maand voor 10.000 euro (of de helft) transacties verrichten of enkele hele grote die veel handelen?

Als er een miljoen klanten bij Bitvavo zitten, dan moeten er een paar lid zijn van de Consumentenbond. Ik spreek wel mensen die een paar duizend euro spaargeld in bitcoins belegd hebben, vooral omdat ze benieuwd zijn of die waardestijging aanhoudt.

Daar kan ik wel een betweterig tulpenbollenverhaal tegenover stellen, maar die wijsheid (extraordinary madness of crowds) doet er al meer dan tien jaar niet toe. Daarom ben ik benieuwd naar de ervaring van anderen.

5 miljard per maand en dat buiten alle toezicht, niet te bevatten.

Daar kan ik wel een betweterig tulpenbollenverhaal tegenover stellen, maar die wijsheid (extraordinary madness of crowds) doet er al meer dan tien jaar niet toe.

Ik ken iemand die er een paar voor zeven euro per stuk gekocht heeft die me altijd probeert uit te leggen wat een geweldige belegging het is, waarop ik dan altijd zeg dat als hij d'r nog wat voor zeven euro aan me kwijt wil het mij ook een geweldige belegging lijkt. Verder is het hier al drie/vier jaar heel stil over bitcoins maar wie weet heeft er iemand Bitvavo.

Reageer