Consumentenbond.nl

Wijzigen gegevens aangifte

• 20 juli 2019
  • 6 reacties
  • 370 Bekeken

De belastingdienst is van plan om mijn gegevens voor 2016 te wijzigen. De vooraf ingevulde waarden waren volgens hen onjuist. Inderdaad ontbreekt mijn ontslagvergoeding die ik in dit jaar ontvangen heb. Door de nieuwe berekening zal ook het terug te betalen bedrag steigen.
Is dit terecht?

6 reacties

U bent zelf verantwoordelijk voor een correcte aangifte en ze mogen fouten jaren terug corrigeren. Ik hoop dat u er zonder een boete vanaf komt.
Reputatie 7
Badge +6
Ja. Als ik me niet vergis mogen ze tot 5 jaar terugkijken . Mogelijk in bepaalde gevallen nog langer . Mede daarom wordt ook aangeraden alles wat van belang is of kan zijn minstens 5 jaar te bewaren. Als in die periode ontdekt wordt dat je iets ' vergeten ' bent , wordt er gecorrigeerd met een naheffing als gevolg en mogelijk een boete .
@K. Frede
Als u digitaal aangifte deed, in 2016, had dit al bij de vooraf ingevulde gegevens vermeld moeten staan.
Ik begrijp daaruit dat u nog via een papieren aangiftebiljet aangifte doet, en dat bedrag ook niet heeft ingevuld.
En wat forumleden eerder schreven klopt helemaal.
Ik denk toch dat u een boete krijgt. De hoogte is enigszins afhankelijk van het niet opgegeven bedrag.
Mijn raad aan u is, doe de aangifte voortaan digitaal.
U hoeft het meeste alleen maar te controleren, en hier en daar wat kleinigheden aan te vullen.
Fouten, door hele inkomensposten te vergeten, kan dan bijna niet meer.
Hou er ook rekening mee, dat de belastingdienst veel meer van u weet, dan u denkt.
Logisch dat zij de fout ontdekt hebben.
Ze werken soms traag.
Maar ze werken wel, en er wordt op den duur wel e.e.a. rechtgezet, of gecorrigeerd.
Als je bij de digitale aangifte naderhand ontdekt, dat er iets niet klopt, kun je dat altijd weer verbeteren, door de aangifte te heropenen.
En de verbeterde aangifte opnieuw insturen.
Ze nemen bij de belastingdienst alleen de laatst ingestuurde aangifte in behandeling.
Hou ook hier rekening met het feit, dat zij altijd kunnen zien, dat u meerdere aangiftes instuurde. Mogelijk kunnen ze ook de verschillen tussen die aangiftes zien.
Maar dat laatste weet ik niet zeker.
Deze aangifte is toen digitaal ingevuld. Ik was er dus vanuit gegaan dat het zou kloppen (zonder goed te controlleren, helaas) omdat deze vergoeding midden in het jaar uitgekeerd was en volgens mij zeker bekend zou zijn.
@K. Frede
Ik maak op 1 Januari van elk jaar, telkens een digitale lijst van alle te goeden, van al mijn bankrekeningen, spaarrekeningen, en de waarde van mijn effectendepotje. En ook wat ik in het jaar ervoor allemaal aan inkomsten heb gehad, aan loonbelasting reeds heb betaald, en aan voorlopige aanslag heb betaald. Ook wat de waarde van diverse polissen, op dat moment waard zijn. De weken erna vul, ik zo af en toe wat aan, en controleer meteen, of de jaaropgaven, van diverse instanties, die binnenkomen, kloppen. Met die gemaakte lijst controleer ik op 1 maart dan de vooraf ingevulde gegevens van de belastingdienst. Dat controleren kost mij een paar minuten. En daarna vul ik e.e.a. in de belastingaangifte aan. Binnen een halfuur ben ik dan al klaar. Met het verzenden, en het downloaden, van de opgestuurde aangifte erbij. Een tip misschien ? Het voorkomt, dat u dingen vergeet op te geven. U heeft zo meer tijd om over e.e.a. na te denken, uit te zoeken, aan te vullen, etc..
Als u alles na 1 maart moet gaan doen, heeft u veel minder de tijd daarvoor.
En zo'n lijst kan je een jaar later weer gebruiken. Dan hoef je alleen maar de getallen te veranderen.
Deze aangifte is toen digitaal ingevuld. Ik was er dus vanuit gegaan dat het zou kloppen (zonder goed te controlleren, helaas) omdat deze vergoeding midden in het jaar uitgekeerd was en volgens mij zeker bekend zou zijn.

Het is wat ik zei, u bent zelf verantwoordelijk voor uw eigen aangifte. Meestal "weet" belastingdienst alles al wel maar speciale uitkeringen ijlen wellicht na. Ik hoop voor u dat het feit dat u de gegevens van de belastingdienst zelf hebt overgenomen toch aanleiding af te zien van de is de boete.

Reageer