Consumentenbond.nl

Wil jij betalen door middel van een QR-code?

• 9 augustus 2016
  • 7 reacties
  • 1990 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7
Sinds enkele maanden kun je als klant van de banken Bunq en ING betalen of ontvangen met je smartphone middels een QR-code. Een QR-code is een soort barcode die je kunt scannen met je smartphone.

Voor het geld betalen open je jouw bankapp en scan je daarmee de QR-code waarna je via iDeal de rekening kunt betalen.

Om geld te ontvangen maakt je zelf in de Mobiel Bankieren app een betaalverzoek aan op je smartphone. De app genereert vervolgens een QR-code. De ander (bijvoorbeeld vriend/ familielid/ kennis) scant vervolgens de QR-code in de Mobiel Bankieren app op zijn smartphone en verwerkt het als betaling.Spreekt deze nieuwe manier van betalen jou aan? Wat zijn voor jou plus- en minpunten van betalen via QR-code?

7 reacties

Het grote nadeel is dat je aan de QR code zelf niet kunt zien wat je betaalt, en aan wie. Als je daarmee wordt doorgeschakeld naar een vertrouwde website, zoals de eigen bank, waar bedrag en ontvanger duidelijk worden aangegeven, dan lijkt het me geen probleem, maar als een of andere vage website mij om, laten we zeggen, mijn credit card gegevens vraagt, dan gaan alle alarmbellen rinkelen.
Reputatie 4
Badge +7
Beste I.A. van Langevelde,Bedankt voor het delen van je ervaring met QR-codes. Goed dat je luistert naar je onderbuikgevoel. Als alarmbellen gaan rinkelen, niet betalen.
Reputatie 4
Badge +7
Bekijk ook de video over betalen met QR-codes op ons YouTube-kanaal
Betalen met QR code komt weer helemaal terug. De eerste toepassingen waren een beetje ingewikkeld maar in landen als China groeit het nu razendsnel (1.65 miljard transacties per jaar). De nieuwe populariteit komt omdat betalen met een QR code het voordeel heeft dat verschillende dingen in een app gecombineerd kunnen worden: bijvoorbeeld het huren van een ebike, via Qr kun je in een keer de bike ontgrendelen, betalen en weer afmelden. Ook is geen betaal terminal meer nodig. Ik heb hier nog een artikel geschreven met meer details.
Reputatie 2
Badge +2
De Quick Read code is in Japan ontwikkeld voor de auto industrie om onderdelen snel te kunnen vinden.
Maar als ik naar de uitleg film kijk dan is het in dit geval wel extreem traag en ingewikkeld te noemen.
Zeker nu je een NFC in je bankpas, telefoon, horloge (O.a Xiaomi MI band 3), ringen met NFC enzovoort hebt waar je contactloos kan betalen is dit echt iets was tot uit sterven gedoemd is.
Tevens heb je bij een NFC helemaal geen internet op je telefoon nodig terwijl je met dit systeem dat nog steeds wel nodig hebt en er zijn veel providers waar je soms helemaal geen verbinding hebt als je in een winkel staat.
Zo woon ik zelf in Zuid Limburg en hier bij de Aldi* hoorde ik van een kassa medewerkster dat zij niet eens kan bellen terwijl ik zelf wel ontvangst had.
Een bij komend probleem maar dat is met pinnen ook is dat als er geen internet meer is je ook niet kan betalen wat in principe wel kan met NFC.
Immers kunnen ze dan de betalingen op een later tijd stip laten uitvoeren NFC betalingen kunnen namelijk in tegenstelling tot pin betalingen worden opgeslagen om later te worden verzonden.

*De Aldi zit hier onder de grond.
Reputatie 2
Badge +2
Betalen met QR code komt weer helemaal terug. De eerste toepassingen waren een beetje ingewikkeld maar in landen als China groeit het nu razendsnel (1.65 miljard transacties per jaar). De nieuwe populariteit komt omdat betalen met een QR code het voordeel heeft dat verschillende dingen in een app gecombineerd kunnen worden: bijvoorbeeld het huren van een ebike, via Qr kun je in een keer de bike ontgrendelen, betalen en weer afmelden. Ook is geen betaal terminal meer nodig. Ik heb hier nog een artikel geschreven met meer details.
Buiten betalingen en linken naar website`s is het ook mogelijk om bv visitekaartjes, sms/watssapp berichten, telefoon nummers en zelfs hele zinnen als QR code aan te maken via een QR generator.
Misschien ook leuk voor een Kinder of verjaardag feestje.
Wel moet je telefoon beschikken over een goede camera en een qr code reader zoals i-nigma welke voor de meeste telefoons geschikt is. (en als beste werkt!)
Badge
Ik vind de betalingen met de QR-code ingewikkeld.
Het eenvoudig voor het betaalmachien houden van je mobiel of gebruik van een betaalkaart is makkelijker.
Daarbij denk ik dat niet alle winkels ingericht zijn op deze manier van betalen.
Ik ben geregeld in China maar merk wel dat de acceptatie toeneemt van online-betalen, echter daarnaast de ervaring dat vele duurdere aankopen gedaan door buitenlanders liever in cash worden geaccepteerd.

dutch

Reageer