Wordt 2021 financieel beter

• 31 December 2020
  • 20 reacties
  • 413 Bekeken

Reputatie 7
Badge +8

Vandaag 31-12 luiden we het oude jaar uit en morgen start weer het nieuwe jaar 2021. Wat verwachten we van 2021. De meeste wensen gaan naar de gezondheid, het vermaledijde virus onder de knie te krijgen. Waarschijnlijk wel het belangrijkste. Maar wat verwacht u op financieel gebied. Weer veel beloven van de regering, maar geen daden? "We” gaan er op vooruit is de tendens. Vele producten worden echter duurder. Van de zorgverzekering  en overige gezondheid rekeningen weten we het al. Het energielabel voor het huis wordt duurder  (± 25%, € 200) en veel lastiger te krijgen, energie zelf (gas e.d.) wordt duurder, huren en huizenprijzen gaan omhoog, diverse accijns gaan omhoog, aftrekposten worden minder c.q. gaan omlaag van 46 via 43 naar 37%, vliegtaks gaat omhoog, BTW op pakketjes omhoog, postzegels duurder, zelfstandigen aftrek omlaag en diverse gemeente belastingen gaan omhoog. Zijn er toch nog lichtpuntjes?

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4

laat je leven nou leiden door somberheid. Het zou je sieren als je de vraag herformuleerde en er een positieve vraag van maakt.

Want financieel gaat er wat veranderen, de kas van NL is behoorlijk aangesproken en daar zijn velen mee gered zodat ze in 2021 toch kunnen blijven draaien. 

Reputatie 7
Badge +8

Dank @E.B.F. Stroeve voor je reactie. Het gaat mij zuiver om wat 2021 brengt en wat anderen denken dat 2021 gaat betekenen. Dat je eerste opmerking over mij gaat, verbaast me allang niet meer. En dat ik altijd door je in de somber of doemhoek gedreven wordt ook niet. Ondanks dat het niet de bedoeling van de topic is wil ik toch antwoorden. Ik herken me niet in je kritiek, zelf ben ik helemaal niet somber, ik heb financieel niet zo erg te klagen. Maar ik heb een opsomming gegeven van zaken die het een hoop mensen niet gemakkelijk maakt. En dan heb ik het nog niet gehad over de toch mogelijk economische crisis die het coronavirus brengt. Ik wens al het beste voor de mensen, dus ook de consument, met je mee, maar vergoelijk niet alles door je ogen te sluiten wat er allemaal gebeurd is en gaat gebeuren. Volgens het CBS zijn er momenteel 694.000 werklozen (8,7%), dat aantal is gestegen en stijgt volgens de cijfers nog altijd. Dat zijn feiten. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

leo, je kunt op 2 manieren naar zaken kijken, via het half lege of via het half volle glas. Ik zie jou vaak vanuit een half leeg glas reageren, en dat zegt inderdaad niks over hoe je bent. Maar dat is wel het beeld wat ik krijg en bij mij ontstaat dan een half-volle tegenreactie. 

maar goed, back on topic. De beurs staat weer op niveau van voor de crisis, zegt niks over het bestedingspatroon van 17 mio NL-ers, maar geeft wel aan dat de economie niet in een crisis zit. En de verschillen zijn inderdaad groot in nederland. 

En je ziet in deze nieuwe werkelijkheid dat er ook weer veel kansen ontstaan, andere bedrijfsmodellen, allemaal glas-half-volle zaken.  Kortom, 2021 mheeft alles in zich om een mooi (financieel) jaar te worden.

Reputatie 7
Badge +6

Beter zal het voor de meesten niet worden denk ik . Hangt ook af van persoonlijke omstandigheden . Iets hoger inkomen en iets minder inkomstenbelasting voor de meesten wordt doorgaans weer deels of geheel teniet gedaan doordat alles duurder wordt . De enorme bedragen die Corona opslokt zullen door ons allen betaald moeten worden . Dat de kabinetten Rutte met de botte bijl enorm veel wegbezuinigd hebben , is nu een meevaller , waardoor we veel minder diep in de schulden komen . Ach , ik kan er niet wakker van liggen . Betere en mindere tijden zijn er altijd geweest . Het komt zoals het komt . Ik wens jullie allen een fijne jaarwisseling en betere tijden. 

Reputatie 7
Badge +6

De prijs van nieuw uitziende standaard wegwerppallets gaat omhoog! Het loont steeds meer ze per aanhangwagen vol naar een opkoper te brengen. In plaats van ze te laten rotten en CO2 te kweken en bomen te kappen voor nieuwe pallets worden ze hergebruikt in een tweede leven. Dus minder CO2 en minder bomen kappen = groot voordeel voor klimaat!

De vrijstelling voor box 3 belasting gaat omhoog van 31.500 naar 50.000. Veel mensen die eerst niet in aanmerking kwamen kwamen voor zorgtoeslag, vanwege teveel in box 3, komen dan nu wel. 

Reputatie 4
Badge +3

Voor vele mensen was 2020 een financieel goed jaar. Degene met baan had wel zijn inkomen, maar konden het veelal niet uitgeven aan vele zaken. Voor die mensen zal 2021 minder zijn. Belastingen zullen omhoog moeten gaan, omdat al die regelingen voor bedrijven weer terugbetaald moeten worden.

Toch zal het volgend jaar voor de BV Nederland het beter gaan. Ga er maar van uit dat de economie gaat groeien, van al die opgespaarde centen.

Er is nu al een tekort aan personeel in diverse branches. Daar komen er volgend jaar nog een paar bij.

Zijn er toch nog lichtpuntjes?

Helaas niet.

Reputatie 7
Badge +8

Beste forumleden, dank voor jullie reacties. En daarbij wil ik nogmaals stellen dat ik hoop dat het nieuwe jaar ieder een goede gezondheid brengt, en ook voorspoed en dan zeker op het financiële vlak. Maar helaas kan ik en waarschijnlijk niemand de toekomst voorspellen. Mijn topic gaat meer over de nieuwsgierigheid over wat anderen van het nieuwe jaar verwachten. Daarbij niet vergeten dat het oude jaar een flinke invloed zal hebben op het nieuwe jaar. Uit reacties begrijp ik dat ieder wel inziet dat het coronavirus, uiteraard noodzakelijk, veel geld heeft gekost. En uit de lengte of breedte, het zal allemaal weer gerepareerd moeten worden. Voor een groot deel zal dit uit prijsverhogingen van producten en diensten komen. Ik hoop met U dat het niemand hard raakt en de economie niet in een crisis geraakt. U schets in elk geval positieve vooruitzichten, laat “het glas dus half vol” zijn. En dan voor iedereen.

Reputatie 7
Badge +6

Zijn er toch nog lichtpuntjes?

Helaas niet.

Ik probeerde wat oude spulletjes te verkopen op Marktplaats. Ze gaan anders toch in de kliko als mijn tijd komt. Ik los er m’n hypotheek steeds mee af. Maar de verkoop is steeds matig. En nu opeens heb ik er wel twee per dag, het loopt een beetje storm. Ik heb een paar lichtpuntjes, maar ze liggen niet voor het oprapen. 

En een paar dagen met je hoofd in archiefdozen zitten, dan kun je energielabel A krijgen voor je huis. Maar dat loopt vannacht om 12 uur af. 

Hallo Jan,

Probeer je oude spullen hier te verkopen.

Monique en Imke zijn met Kerstreces.

Dat de postzegels duurder worden maakt niet uit, heb nog genoeg voor jaren.
Gas en stroom is maar de vraag, of het in mijn geval duurder word.
Zorgverzekering heb ik een stapje terug gedaan, dus goedkoper.
Energielabel heb ik niet nodig, blijf hier tot ik in een kist lig.
Aftrekposten had ik al niet.
De lichtpuntjes zijn mijn ledlampen, die verbruiken minder stroom.

Verwacht er maar niets van, dan valt het mee aan het einde.

Reputatie 7
Badge +6

Hallo Léonz, 

Ik durf dat niet, ik ben bang dat je me dan kan herkennen aan m'n spullen😔.

Reputatie 4
Badge +3

@L.J.F. de Ruiter 

Ik ben bang dat we in 2021 gaan starten.et het terugbetalen van alle geld welke onze overheid heeft geleerd en gesponsord de laatste jaren. Ben er van overtuigd dat we dat de komende jaren allemaal gaan merken.

Reputatie 7
Badge +8

Omdat ik altijd op mijn topic probeert te antwoorden het volgende. Wat @JMA  betreft, hebt u gelijk, het is immers altijd zo geweest dat de belastingbetaler, dus de consument, het gelag moet betalen, of het nu geld naar de banken was of al het geld dat dit, over enkele uren vorig jaar, is uitgegeven. Maar zoals andere leden stellen misschien zijn er toch meevallers zodat niet alles op ons conto terecht komt. Een andere stelling is, mensen hebben weinig uitgegeven, gespaard, dus er is best wel wat geld…… maar geldt dat voor iedereen, hoeveel mensen leven er niet in armoe, komen net rond van een uitkering enz. Wat @Jan  betreft gooit hij het op groen en meer groen gebruik en de verkoop van zijn spulletjes. Maar die noemt hij hier liever niet en houdt ze op Marktplaats. Ik ga ervan uit dat hij daar eerlijker verkoopt dan over het algemeen van Marktplaats gehoord wordt, hoewel je van dat laatste wel rijker wordt. En @Wortelstamper , ik kan me vinden in je opsomming. Zelf heb ik ook van die dingen, nog postzegels zat, zelfs Kerstzegels. Energie label denk ik ook niets aan te hebben, geen erfgenamen dus schenk ik het huis aan een goed doel en die zoeken het maar uit. Gas en licht en gemeente belastingen gaan hier wel om hoog, maar veel kan ik er toch niet tegen doen. Aftrekposten had ik vroeger genoeg en ziekte kosten nu zat, maar het is nagenoeg allemaal afgeschaft. Echter wat ik hiervoor al even gezegd heb , er zijn nu eenmaal minima (even zo samenvattend) onder ons die wel al deze problematiek tegenkomen en het er moeilijk mee zullen hebben.

\We gaan nu naar het einde van het jaar, ik ga de conference bekijken, dus ieder een prettige jaarwisseling, zonder ongelukken, en in het nieuwe jaar zien we elkaar wellicht weer. Groet Leo.

@JMA 
Ik denk dat ze de kosten van de crisis bij de bedrijven neer leggen.
Dat resulteert in duurdere producten en dus meer belastingen, voor het bij de consument terug komt.

Reputatie 7
Badge +6

Ha ha, ja @L.J.F. de Ruiter , ik worstel met deze vraag over groene energie verkopen aan goedgelovige consumenten als de minister alle groene energie van de windmolenparken nu al heeft verkocht aan twee nog te bouwen grote datacenters van Google en Microsoft.

Bij Marktplaats heb ik last dat de mensen heel dikwijls maar de helft bieden. Daar baal ik van en heb ontdekt dat als je poeslief "nee, dan hou ik het liever zelf" zegt willen ze wel eens een hoger bod doen. Als je "normaal" nee zegt ervaren ze dat meestal als "bot" en gaat het korte lontje aan en hoor je nooit meer iets van ze. En ook die rotstreek, je zegt in de advertentie dat het afhalen is, maar dan bieden ze de helft en of je het wil opsturen. Dan zou jij dus de portokosten moeten betalen. Daar reageer ik dan niet meer op.

Reputatie 7
Badge +8

Ik weet ook niet vooruit hoe “we” het gaan betalen. Maar ik weet wel haast zeker, zonder van doemdenken of negativisme beschuldigd te worden, dat “we” het gaan betalen. Dat is nog nooit anders geweest. We kunnen slechts hopen dat het zo geregeld wordt dat het voor een ieder meevalt. En wat groen, milieu, klimaat, duurzaamheid e.d. betreft, ben ik voor goede oplossingen, maar anders gepraat dan gehandeld wordt, is bekend en gebeurt telkens weer.

Reputatie 7
Badge +4

natuurlijk gaan 'we’ het betalen, zo zit de economie nou eenmaal in elkaar. maar geldstromen zijn veranderd, waar we eerst miljoenen uitgaven voor wegverbredingen en nutteloze vliegvelden, is dat nu achter de rug. het thuiswerken bespaart enorm op reiskosten, en zo zijn er nog tal van veranderingen zichtbaar. Dus als we het slim aanpakken valt de last voor 'we’ wellicht mee?

Reputatie 7
Badge +8

Beste @E.B.F. Stroeve , je weet dat ik hetzelfde hoop als je geuit hebt. Ik krijg echt geen kick van het feit dat iedereen veel moet gaan betalen aan belastingen of  prijs verhogingen, ik zou er zelfs immers ook bij horen. Maar bijna een jaar is “ons” meegedeeld dat het virus zeker voor een economische crisis zou zorgen en uit de media en regeringsnota's heb ik wat verhogingen van lasten gedestilleerd. Evenals anderen, vroeg en vraag ik me af hoe één en ander zal uitpakken. Gelukkig zijn er positieve tendensen, waarvan jij de medeverkondiger bent en laten we hopen dat het bewaarheid wordt.

Reputatie 3
Badge +3

Netto iets meer overhouden om prijsstijgingen te kunnen betalen. Daar lijkt het op, althans voor velen.

Reageer