Wordt bij jou het bedrag van je pinbetaling afgerond?

• 26 September 2016
  • 78 reacties
  • 5946 Bekeken

Toon eerste bericht

78 reacties

Reputatie 4
Badge +7
In de praktijk zal het uiteindelijk weinig uitmaken, want het wordt de ene keer naar boven afgerond en de andere keer naar beneden. Bijvoorbeeld 18,93 wordt dan afgerond naar 18,95. Maar 18,92 wordt afgerond naar 18,90. Dus dit lijkt mij dit nu niet iets om ons druk over te maken.

Bedankt voor je reactie. Afronden bij pinbetalingen is niet nodig. We zitten dan niet vast aan de 5 eurocent als kleinste munt (in Nederland). Bij pinbetalingen betaal je precies de vraagprijs. Afronden bij pinnen lijkt mij niet volgens verwachtiging bij deze betaalwijze en daarom onwenselijk als het (per ongeluk of opzettelijk) wel wordt gedaan.
Helaas kom ik het ook steeds vaker tegen. Het gaat mij niet om die ene of twee cent. Vooral zonder aankondiging krijg je het gevoel dat je afgezet wordt. Bij de campingsupermarkt Rekra wordt op de bon zelfs standaard afronding gebruikt. Bij Executieverkoop in Utrecht staat de afronding als: gegeven bedrag; waarna betaling volgens PIN. Ook daar kom ik niet meer!
Verwijderd
Reputatie 7
Of het voor de consument nou weinig of niets uitmaakt doet er niet toe maar als winkeliers ook pinbetalingen gaan afronden kunnen ze makkelijk een extraatje binnen harken, alhoewel ze naar ik aanneem ook bij pinbetalingen, de ene keer naar boven en de andere keer naar beneden moeten afronden, afhankelijk van het bedrag. Ik heb er nooit op gelet omdat ik het niet verwachtte maar dat ga ik nu wel doen, zodra iemand een pintransactie afrondt ga ik vervelende vragen stellen, geen gemiep over kassa's die dat automatisch doen, dat kun je vast wel zelf instellen/wijzigen en anders laat je dat doen.
Badge
Oud topic, maar ik wil deze toch nog even toevoegen:

Bristol rondt de pinbetalingen ook af op 5 cent, sterker nog: per artikel wordt al afgerond op de kassa! Afgelopen week 2 paar schoenen/sloffen gekocht, werden beiden per regel afgerond, in dit geval naar boven! Vlg kassamedewerkster was dit gebruikelijk, zou ook al standaard zijn bij bouwmarkten??

Opvallend vond ik trouwens ook dat originele prijs niet op de kassabon stond, alleen het afgeronde bedrag. Alleen op scherm van de kassa is dus zichtbaar wat de originele prijs is.
Reputatie 4
Badge +7
Beste Audrey77, dat is vreemd! Zowel op de kassabon als de pinbon stond het afgeronde bedrag?
Badge
@Kirsten van Loon ; Op kassabon staat alleen het (omhoog) afgeronde bedrag per artikel (dus een mooi rond bedrag als totaal). Geen aparte pinbon ontvangen. Alleen aan de kassa zelf op het kassascherm was zichtbaar dat dat de prijs werd afgerond.
Reputatie 7
Ik heb de laatste tijd een beetje beter opgelet, ik zie op de bonnetjes gewoon bedragen die eindigen op 23, 29, 93 of 98, tot nu toe geen ronde bedragen gezien tenzij het gewoon zo uitkwam.
Als de Bristol dit doet, vind ik dit meer dan schandalig.

Wie gaat hierover?
Reputatie 7
Voor de winkel maakt het niet veel uit, er worden immers ook bedragen naar beneden afgerond. Alleen bij de aankoop van één artikel kunnen ze hun waren per stuk zo prijzen dat alles op 6 of meer eindigt maar als twee aankopen op een 6 eindigen of op 7 en 5 enz, eindigt het eindbedrag op een 2 dus dan wordt het naar beneden afgerond. Voor zover bekend is de Eurocent nog steeds een wettig betaalmiddel en waren de afspraken destijds dat alleen contante betalingen zouden worden afgerond, ook vanwege het gedoe met al dat kleingeld.
Het betalen met de 1 eurocent is geen enkel probleem en ik ben dan ook heel blij dat wij hier tegen de grens met Duitsland wonen waar dit lieflijke muntje nog volop in omloop is.

Afronden bij pinnen is natuurlijk helemáál idioot.

Het is al erg genoeg dat ze alle prijzen afronden naar ,99 cent.
Reputatie 7
In meer landen is hij gewoon in omloop. Wat dacht je van de vroegere Franse Franc, waarde 33 cent t.o.v. de Gulden en dan onderverdeeld in centimes, dat was heel normaal.

Er zijn heel wat buitenlandse toeristen die moeilijk doen als ze contant betalen, die staan dan voor Jan met de korte achternaam op die laatste twee cent te wachten.

Er zijn heel wat buitenlandse toeristen die moeilijk doen als ze contant betalen, die staan dan voor Jan met de korte achternaam op die laatste twee cent te wachten.

Van deze toeristen kunnen wij/zij nog veel leren.
Reputatie 7
Elk land had z'n eigen vertrouwde geld moeten houden. Zo moeilijk is omrekenen noet.
Hier lopen onze meningen toch iets uiteen, MrsJones.

Ik vind de euro een zeer goede uitvinding.

En dan vooral de munten: 1 kant Europees, 1 kant nationaal.
Reputatie 7
ik vond al die verschillende valuta iets toevoegen aan het vakantiegevoel.
Dat valt niet te ontkennen. ☺️
Reputatie 7
Ik heb de laatste tijd een beetje beter opgelet, ook pinbetalingen worden afgerond terwijl de cent en het muntje van twee cent toch echt wettige betaalmiddelen zijn. Misschien ligt het aan de rekenvaardigheid van tegenwoordig, daar mankeert wel iets aan.
Feitelijk heb ik het pas 1 keer meegemaakt, namelijk bij de PLUS. Onmiddellijk een klacht ingediend.

Het bleek een vergissing.

Men wilde mij daarom "een bloemetje" aanbieden, maar ik gaf de voorkeur aan een overboeking van €0,01.

Dat heeft men toen gedaan.
Reputatie 7
Groot gelijk, met een bloemetje maken ze zich er te makkelijk vanaf.

Lidl doet het, AH, XEnos en ik dacht ook Action. Plus hebben we hier niet, Jumbo weet ik nog niet.
Bij Albert Heijn en de Lidl heb ik het nog niet geconstateerd, en bij de Action ook niet.

Xenos is hier helaas niet meer.

Straks of morgen de draad hierboven nog eens doorlezen of er nu regelgeving voor was/is, of niet. (Ik dacht van wel).
Reputatie 7
Xenos is hier ook weg maar er zijn er nog meer. Ik had een styluspennetje van 1,98, € 2 gepind. Het bonnetje van Lidl moet ik even opzoeken, volgens mij was het afgerond op het eindbedrag eindigend op 7 uiteraard naar boven. Misschien zit het bonnetje nog in een van mijn zakken. Bij de volgende klant wordt het misschien afgerond naar beneden, ik heb niet het idee dat ze er veel wijzer van worden, ook niet als alle prijzen op een 6, 7, 8 of 9 eindigen. Dan zouden ze elke boodschap apart moeten afrekenen.
Reputatie 7
Badge +5
Lidl hier, zeker te weten van niet, ik zie alle eindbedragen, een rij van 28 pinbetalingen en maar 5 die x,x5 x,10 hebben, de rest 1 2 3 4 6 7 8 9 gelukkig.☺️
Reputatie 7
Misschien verschilt het per filiaal, nieuw filiaal, nieuwe kassa!s die op afronden zijn geprogrammeerd, het filiaal waar ik kom is vrij nieuw.

Is maar een veronderstelling.
Er staat hierboven een link dat onze Rijksoverheid het afronden bij pinnen niet toestaat. Ik had het natuurlijk ook kunnen vinden door te Startpagen.

Wij moeten dit gewoon niet accepteren.

Indien mogelijk klacht indienen, of product terugbrengen.

Reageer