Wordt bij jou het bedrag van je pinbetaling afgerond?

• 26 September 2016
  • 78 reacties
  • 5912 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7
Afronding van het bedrag bij contant betalen is ons welbekend. Er wordt afgerond op 5 cent, zowel naar boven als naar beneden. Maar gebeurt dit in praktijk ook bij pinbetalingen?

Af en toe krijgen wij een melding van een consument dat afronden ook bij pinnen is gebeurd, bijvoorbeeld in een horecagelegenheid of in een drukke supermarkt.

Is jou dat ook wel eens overkomen? Zag je dat dan tijdens het betalen, of was je afgeleid en kwam je er pas later achter? We zijn benieuwd naar ervaringen met afrondingen bij pinbetalingen.

78 reacties

Het komt nog steeds voor dat er ook bij pinnen wordt afgerond op 5 of 10 cent. Toen ik de groenteboer op de markt in Hoogland er gisteren op aansprak was hij verrast en zei dat ik de eerste was die er over begon. (Over 'zeurde', wilde hij eigenlijk zeggen.) Hij zei dat de afronding was vanwege de plastic tasjes die ik mee kreeg à 1 cent per stuk. Als ik de sinaasappels en mandarijnen de volgende keer zonder tasje in mijn boodschappentas meeneem krijg ik ze vast ook dan niet voor het juiste bedrag mee. Op de markt is mijn gulden slechts 99 cent waard, en geen daalder.

Bij de keurslager op Schothorst in Amersfoort van hetzelfde laken een pak, al kwam ik er thuis pas achter. Op de kassabon stond een totaalbedrag van € 5,28, ik moest € 5,30 pinnen. Toch steeds een mooie extra winst die ze meepakken.

Ik heb een hekel aan dit soort slinkse praktijken, maar kan ik er iets tegen doen? Ik heb nog geen lekkerder sinaasappels en mandarijnen gevonden dan bij deze marktkoopman en nog geen lekkerder worst dan bij deze slager.

Ik heb een hekel aan dit soort slinkse praktijken, maar kan ik er iets tegen doen? Ik heb nog geen lekkerder sinaasappels en mandarijnen gevonden dan bij deze marktkoopman en nog geen lekkerder worst dan bij deze slager.

Als ze echt afronden, dus zowel naar boven als naar beneden is het irritant omdat het nergens voor nodig is maar dan doen ze het niet om het geld. Misschien dan toch nog eens vragen waarom want officieel mag het gewoon niet.

Reputatie 6
Badge +4

@Tuwa Misschien toch maar eens met euro's gaan betalen. :-)

Op de markt is mijn gulden slechts 99 cent waard, en geen daalder.

Reageer