Wordt bij jou het bedrag van je pinbetaling afgerond?

• 26 September 2016
  • 78 reacties
  • 5958 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7
Afronding van het bedrag bij contant betalen is ons welbekend. Er wordt afgerond op 5 cent, zowel naar boven als naar beneden. Maar gebeurt dit in praktijk ook bij pinbetalingen?

Af en toe krijgen wij een melding van een consument dat afronden ook bij pinnen is gebeurd, bijvoorbeeld in een horecagelegenheid of in een drukke supermarkt.

Is jou dat ook wel eens overkomen? Zag je dat dan tijdens het betalen, of was je afgeleid en kwam je er pas later achter? We zijn benieuwd naar ervaringen met afrondingen bij pinbetalingen.

78 reacties

Voor mijn praktijk geldt: ik haat afronden, vooral bij contante betaling. Want ik betaal eigenlijk het liefst contant. In alles houd ik van precisie, dus ook bij betalingen.

Ik pin dus als uitweg. (Narrow escape).

Gaat men dus ook al afronden bij pinnen, dan kom ik in actie. Overigens zonder derving van levensvreugde!

Trouwens: betaal eens een cent te weinig voor een of andere rekening, of aan de kassa. Gegarandeerd komt men in actie. (Meegemaakt).
Helaas kom ik het ook steeds vaker tegen. Het gaat mij niet om die ene of twee cent. Vooral zonder aankondiging krijg je het gevoel dat je afgezet wordt. Bij de campingsupermarkt Rekra wordt op de bon zelfs standaard afronding gebruikt. Bij Executieverkoop in Utrecht staat de afronding als: gegeven bedrag; waarna betaling volgens PIN. Ook daar kom ik niet meer!
Reputatie 7
Of het voor de consument nou weinig of niets uitmaakt doet er niet toe maar als winkeliers ook pinbetalingen gaan afronden kunnen ze makkelijk een extraatje binnen harken, alhoewel ze naar ik aanneem ook bij pinbetalingen, de ene keer naar boven en de andere keer naar beneden moeten afronden, afhankelijk van het bedrag. Ik heb er nooit op gelet omdat ik het niet verwachtte maar dat ga ik nu wel doen, zodra iemand een pintransactie afrondt ga ik vervelende vragen stellen, geen gemiep over kassa's die dat automatisch doen, dat kun je vast wel zelf instellen/wijzigen en anders laat je dat doen.
Reputatie 7
Badge +5
je stressniveau verhogen (ik neem aan dat je dat gaat ontkennen) en je levensvreugde drukken ( ik neem aan ....) voor 2 rottige centen.
Het gaat toch helemaal niet over 2 centen? Het gaat over afronden bij pinnen.

Ik kom heel vaak in deze toko en dan zouden zij elke keer gaan afronden, terwijl dit niet is toegestaan (zie hierboven).

Er moest ooit zo nodig afgerond worden want die kleine muntjes waren zo lastig. Juist om mij aan deze waanzin te onttrekken, pin ik. Dan betaal ik altijd het juiste bedrag

Ik woon tegen de Duitse grens en daar betaalt iedereen met muntjes van 1 en 2 cent. Zonder enige vorm van stress!

Ik betaal daar ook altijd contant.
Reputatie 7
Badge +5
ik laat het erbij, ik wens je veel levensvreugde!
Zolang we het erover eens zijn dat afronden, mits dat consequent gebeurt, geen structureel financieel voordeel of nadeel oplevert, is afronden van pin betalingen een principe kwestie, het mag principieel niet. Praktisch gezien is het flauwekul om er een punt van te maken. Het is wat je belangrijker vindt.
Reputatie 7
@Léonz, er staat er een heleboel op het Internet, zo nu en dan is er dan een wijsneus die iemand erop wijst dat hij of zij iets verkeerd heeft verstaan of niet goed heeft gekeken maar daar geloof ik niet meer in, daarvoor zijn het er te veel.
Het afronden werd ingevoerd nadat een testgroep (pilotgroep) in een deel van het land die kleine muntjes zo lastig vond.

Dat is bij pinnen niet aan de orde.
...ik wens je veel levensvreugde!

Met levensvreugde heeft dit nu echt helemaal niets te maken.
Het afronden werd ingevoerd nadat een testgroep (pilotgroep) in een deel van het land die kleine muntjes zo lastig vond.

Dat is bij pinnen niet aan de orde.

Absoluut en daarom heb je ook gelijk, het mag niet. Anderzijds heeft iedereen een keuze waar je een punt van wil maken en waar niet van. Voor veel mensen geldt dat als iets praktisch niets uitmaakt dat het dan een goede gewoonte is er juist geen punt van te maken.
Wat voor soort websites bedoel je, MrsJones (?), want ik kom het niet tegen, behalve hier natuurlijk..
Het contrast met afgelopen zaterdag kon niet groter zijn: bij binnenkomst werd ik juichend begroet door de iets oudere dame die een paar jaar geleden de winkel runde.

De huidige “baas” ging mij omstandig uitleggen dat afronden weliswaar wordt toegepast bij contante betalingen, maar absoluut niet bij pinnen. Geen sprake van! De nieuwe zaterdaghulp wordt op de hoogte gebracht.

Wat een levensvreugde levert dit alles weer op! Ik ben echt blij!

Eet meer tempeh, eet meer tahoe!
Reputatie 7
@Léonz Bij o.a. de bekende zoals Radar en Kassa. Ik ben in het wilde weg een beetje gaan zoeken op "afgeronde pinbetalingen", pinbetaling wordt afgerond", "mag een pinbetaling worden afgerond"en alles wat daar een beetje op lijkt zolang die twee woorden er maar inzitten. Jammer genoeg kan ik in het Wetboek niets vinden over afronden, wel waar het over miljoenen gaat maar niet over normale bedragen. Er is een hoofdstuk over de Euro maar ook daar staat niets.
Kassa en Radar forum bezoek ik wel eens.

Ik zal de betreffende thema's weldra opzoeken.
Reputatie 7
Ik heb de laatste tijd een beetje beter opgelet, ook pinbetalingen worden afgerond terwijl de cent en het muntje van twee cent toch echt wettige betaalmiddelen zijn. Misschien ligt het aan de rekenvaardigheid van tegenwoordig, daar mankeert wel iets aan.
Feitelijk heb ik het pas 1 keer meegemaakt, namelijk bij de PLUS. Onmiddellijk een klacht ingediend.

Het bleek een vergissing.

Men wilde mij daarom "een bloemetje" aanbieden, maar ik gaf de voorkeur aan een overboeking van €0,01.

Dat heeft men toen gedaan.
Reputatie 7
Groot gelijk, met een bloemetje maken ze zich er te makkelijk vanaf.

Lidl doet het, AH, XEnos en ik dacht ook Action. Plus hebben we hier niet, Jumbo weet ik nog niet.
Bij Albert Heijn en de Lidl heb ik het nog niet geconstateerd, en bij de Action ook niet.

Xenos is hier helaas niet meer.

Straks of morgen de draad hierboven nog eens doorlezen of er nu regelgeving voor was/is, of niet. (Ik dacht van wel).
Reputatie 7
Xenos is hier ook weg maar er zijn er nog meer. Ik had een styluspennetje van 1,98, € 2 gepind. Het bonnetje van Lidl moet ik even opzoeken, volgens mij was het afgerond op het eindbedrag eindigend op 7 uiteraard naar boven. Misschien zit het bonnetje nog in een van mijn zakken. Bij de volgende klant wordt het misschien afgerond naar beneden, ik heb niet het idee dat ze er veel wijzer van worden, ook niet als alle prijzen op een 6, 7, 8 of 9 eindigen. Dan zouden ze elke boodschap apart moeten afrekenen.
Reputatie 7
Badge +5
Lidl hier, zeker te weten van niet, ik zie alle eindbedragen, een rij van 28 pinbetalingen en maar 5 die x,x5 x,10 hebben, de rest 1 2 3 4 6 7 8 9 gelukkig.☺️
Reputatie 7
Misschien verschilt het per filiaal, nieuw filiaal, nieuwe kassa!s die op afronden zijn geprogrammeerd, het filiaal waar ik kom is vrij nieuw.

Is maar een veronderstelling.
Er staat hierboven een link dat onze Rijksoverheid het afronden bij pinnen niet toestaat. Ik had het natuurlijk ook kunnen vinden door te Startpagen.

Wij moeten dit gewoon niet accepteren.

Indien mogelijk klacht indienen, of product terugbrengen.
Reputatie 7
Er staat hierboven een link dat onze Rijksoverheid het afronden bij pinnen niet toestaat. Ik had het natuurlijk ook kunnen vinden door te Startpagen.

Wij moeten dit gewoon niet accepteren.

Indien mogelijk klacht indienen, of product terugbrengen.

Ik print het en stop dat printje bij mijn pasjes, de volgende keer haal ik het tevoorschijn.
Daar dacht ik inderdaad ook aan (print meenemen).

Zelf ben ik echter printerloos. Maar zou wel naar de computerwinkel kunnen gaan.

Reageer