Consumentenbond.nl

Yarden brief over beperking uitvaartverzekering

• 2 juli 2019
  • 47 reacties
  • 5483 Bekeken

Toon eerste bericht

47 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Voor steeds grotere groepen mensen onbetaalbaar @cbw62 . Wie betaalt dan de rekening als er geen geld is en ook geen verzekering ? De familie waarschijnlijk , ook als ze het geld eigenlijk niet kunnen missen. Het wordt mijns inziens hoog tijd dat er nagedacht wordt hoe dit anders en beter kan.
Reputatie 4
Badge +5
Voor zover ik weet, als de familie niet betaalt, dan betalen 'wij' het, lees: de gemeente.
Die is dan opdrachtgever. Kosten worden, indien mogelijk, bestreden uit de eventuele nalatenschap. Kan mij voorstellen dat dit regelmatig voorkomt, alleenstaande ouderen zonder kinderen en van wie de broers en/of zussen al zijn overleden. De daklozen, zonder familie, nog even daargelaten.
Badge
Interview in de Telegraaf 2 juli 2019.

Ik erger me enorm aan het vertekende beeld van de Yarden directie en ben helemaal niet blij.

Het bedrijf bevriest bij een op de drie verzekerden de dekking.
Waarom moet een derde bloeden voor een probleem dat alle verzekerden aangaat?

„We doen deze ingreep liever niet, maar we moeten nog langer vooruit”, leggen directeur Financiën Klaas de Boer en directeur Uitvaartverzekeringen René Collé uit.
Dat vraagt toch wel om iets meer onderbouwing?

„Yarden is een solide maatschappij”, zeggen De Boer en Collé.
Een solide maatschappij komt toch niet in dit soort problemen?

„Het probleem met de polissen is een erfenis uit het verleden. De voorwaarden van dit pakket komen uit andere tijden, toen de rente langjarig nog veel hoger was en uitvaarten goedkoper waren. Nu is een uitvaartpolis met vaste premie eigenlijk ondenkbaar.”
Als er al problemen waren (ik ben nog niet overtuigd) dan zijn die veel te laat aangepakt.

"Dat algemeen directeur Ron Bavelaar in juni naar Univé vertrok was ook niet het verlaten van een zinkend schip."
Hij heeft wel 5 jaar de leiding gehad over Yarden gedurende de polis situatie sinds 2007.

"Volgens de Yarden-directie zijn klanten met deze verzekering blij dat ze hun pakket houden. Dat bleek uit overleg met een klantenpanel.
Ik ben helemaal niet blij, vooral niet met de armoedige dekking van het pakket.

"De polis heeft nu een waarde van €3200."
Het polispakket kost volgens Yarden's eigen calculator toch € 7000?
Het verzekerde geldbedrag is echter slechts € 2400.

„Zo niet, dan kunnen ze hun polis afkopen.
In de brief naar de verzekerden staat precies de waarde van de polis nu en hoeveel geld een verzekerde terugkrijgt bij afkoop.”
Afhankelijk van leeftijd krijg je dan een deel van € 2400 uitgekeerd.
Ik ben 70, mijn polis loopt nu 45 jaar en mijn afkoopsom is € 1800.
Een afkoopclausule beschermt de verzekeraar als de klant afhaakt.
Nu de verzekeraar in gebreke is neem ik kostenstijging maar voor lief, en wil € 7000 terug.
Als dat niet kan wordt er verbloemd dat kostenstijgingen al heel lang niet meer gedekt zijn.

"Yarden hoopt dat ze toch blijven en denkt dat dit ook verstandiger is. Met het geld dat ze via afkoop terug kunnen krijgen, is niet gemakkelijk zelf een uitvaart te betalen."
Dat Yarden voor € 2400 het polispakket twv € 7000 blijft leveren is niet erg geloofwaardig.
Ik mis het feit dat ook een vastgesteld bedrag nog stijgt door beleggen. Ook de slechte beleggers van Yarden zullen toch wel iets rendement maken?
Dus onze inflatie bijdrage moet dan samengevoegd worden met de positieve beleggingsresultaten.
Daarbij kan Yarden door het ouder worden van de mensen wel langer ( slecht) beleggen.
Badge
Als natura polis houder ben ik stomverbaasd:

• Over gang van zaken sinds 2007
  • Over de polisaanpassing 2019
  • Over het gebrek aan openheid over inhoud herstelplan
  • Over gebrek aan begrip dat het onvermijdelijk zo moet gaan
  • Over de uiterst nadelige keuzemogelijkheden voor de polishouder.
Als je de dupe bent van een organisatie die in problemen komt verwacht je gezond overleg in plaats van éénzijdige mededelingen met uiterst nadelige inhoud.
In 2007 ontbrak elke vorm van overleg, resulterend in herroeping in 2019.
Inmiddels is Yarden insolvabel en probeert dat op mij af te wentelen.
Voor mij is Yarden incapabel; niet alleen in beheer van verzekeringsgelden, ook in overtuigen van polishouders die de dupe zijn.
Niet alleen zijn de kostenstijgingen vanaf 2019 niet langer gedekt.
Ook mijn verzekerd bedrag € 2400 komt niet in de buurt van de € 7000 die het pakket nu al kost.

Yarden: maak de ernst van het probleem duidelijk.
Polishouders hebben ook belang bij een goede oplossing en hebben recht op constructief meedenken over oplossingen. Open kaart!
Badge
Ik mis het feit dat ook een vastgesteld bedrag nog stijgt door beleggen. Ook de slechte beleggers van Yarden zullen toch wel iets rendement maken?
Dus onze inflatie bijdrage moet dan samengevoegd worden met de positieve beleggingsresultaten.
Daarbij kan Yarden door het ouder worden van de mensen wel langer ( slecht) beleggen.

Yarden keert bij overlijden een vast bedrag € 2400 uit. (Zie MijnYarden).
Omdat het bedrag tot overlijden nog kan groeien is er nu een lager bedrag opzij gezet.
Hoeveel dat is blijkt uit het afkoopbedrag, in mijn geval € 1800.
De polis vermeldt € 3200 verzekerde "waarde".
De brief stelt dat dit dekkend is voor een pakketpolis uitvaart in 2019, calculator waarde € 7000.
Het was natuurlijk ook een optie geweest ze failliet te laten gaan en de resterende gelden naar rechten onder de mensen te verdelen. Ik kan maar niet ontdekken of mensen dat nou een betere oplossing vinden of dat iedereen eigenlijk wil dat er een wonder geschiedt, wat niet gaat gebeuren.
Badge
Het was natuurlijk ook een optie geweest ze failliet te laten gaan en de resterende gelden naar rechten onder de mensen te verdelen. Ik kan maar niet ontdekken of mensen dat nou een betere oplossing vinden of dat iedereen eigenlijk wil dat er een wonder geschiedt, wat niet gaat gebeuren.

Wonderen gebeuren niet en Yarden probeert nu op haar manier te voorkomen dat ze failliet gaan.
Alsof er geen tussenoplossingen mogelijk zijn die recht doen aan alle belanghebbenden.
Daarvoor is wel openheid nodig die Yarden tot nu toe niet biedt.

Wonderen gebeuren niet en Yarden probeert nu op haar manier te voorkomen dat ze failliet gaan.

Bedoelt u dat u ze liever failliet ziet gaan? Persoonlijk lijkt mij dat ook veel cleaner, krijgt iedereen nog €1000 en kan gaan en staan waar hij wil.
Badge

Bedoelt u dat u ze liever failliet ziet gaan? Persoonlijk lijkt mij dat ook veel cleaner, krijgt iedereen nog €1000 en kan gaan en staan waar hij wil.

Nee, ik zie liever geen faillissement (waar alleen de lijkenpikkers wijzer van worden)
Een faillissement is ook nog niet aan de orde.
Hoeveel er dan nog te verdelen valt is nu niet duidelijk.
Voordat het zover is moet DNB nog besluiten of "resolutie" (curatele en uitstel van betaling) van toepassing is.

Nee, ik zie liever geen faillissement (waar alleen de lijkenpikkers wijzer van worden)
Een faillissement is ook nog niet aan de orde.
Hoeveel er dan nog te verdelen valt is nu niet duidelijk.
Voordat het zover is moet DNB nog besluiten of "resolutie" (curatele en uitstel van betaling) van toepassing is.

Sorry, verkeerd begrepen. Ik denk ook dat een faillissement je geen grotere waarde oplevert voor de deelnemers als doorgaan na een herstructurering van de claims en ik heb de indruk dat dit precies het proces is dat aan de gang is. Transparant is het inderdaad niet maar ik weet onvoldoende van dit soort financiële zaken om te stellen dat dit per definitie beter is of nodig, of zelfs mogelijk.
Beste consumentenbond team. in jullie uitleg en dat van Yarden in hun extra uitleg folder wordt steeds gezegd dat de kostenstijgingen vanaf 1-1-2020 voor eigen rekening komen. oke dat is duidelijk. maar dan sturen ze je een polisblad waarin de waarde van het pakket zelf wordt genoemd en niets over de kostenstijging van dit pakket boven 1-1-2020. Dus wederom een verkeerde beeld schetsen. ik heb hier bezwaar tegen gemaakt en een nieuw polisblad geeist waarin dit allemaal vermeld staat. misschien moeten jullie hiereens naar kijken. als je wilt kan ik je hem mailen.
Vraag.....

Ik begrijp dat in de nieuwe omstandigheden PER 1/1/2020 moet worden bijbetaald. Ergo...als een begrafenis nog dit jaar zal plaatsvinden, hoeft er niets te worden bijbetaald.
Misschien begrijp ik het niet goed....Maar, is het dan niet logisch dat er per 31/12/19 een kostprijs van een begrafenis wordt gefixeerd. Bijvoorbeeld 4000 euro? Zijnde de door Yarden aangegeven kosten van ca. 2600 euro, plus verhogingen van de afgelopen jaren die in de polis begrepen zijn. Immers daarvoor moeten dit jaar de kosten gedekt zijn. Alle verhogingen daarna (dus per 1/1/20) mogen, conform het gestelde in de brief worden doorberekend.

Wie kan me mijn ongelijk aangeven?
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/yarden-wijzigt-onrechtmatig-polisvoorwaarden-uitvaartverzekering/
OPLOSSING YARDEN LIGT VOOR DE HAND....

Yarden geeft in haar brief aan dat "alles de afgelopen jaren duurder is geworden" en dat haar verplichtingen in ieder geval tot 31/12/2019 zijn gegarandeerd. Daarmee erkent Yarden de volledige aansprakelijkheid, tenminste tot 31/12/2019.
Als de kostenstijging daarna, per 01/01/2020 niet zal/kan worden gedekt, dreigen mogelijk problemen.

Yarden stelt derhalve vast dat ze aan haar verplichtingen tot 31/12/2019 kan voldoen. Of een begrafenis nu ondanks de dekking van 2.600 euro door kostenstijging binnen de contractuele verplichtingen 4.000- of 5.000 euro kost of niet.

Ik ga graag met Yarden om de tafel om tot een acceptabel accoord te komen als het gaat om dekking kostenstijging na 01/01/2020. Ik weet zeker tot een voor alle partijen acceptabel compromis te kunnen komen en het voortbestaan van Yarden te garanderen.
Ik krijg het gevoel dat mensen denken dat Yarden geen dekking meer heeft omdat de kosten steeds verder zullen stijgen. Yarden heeft nu al geen dekking als ze iedere uitvaart die er nog aankomt volledig moeten betalen. Alles wat ze nu "te veel" uit moeten keren komen ze later tekort. Als de sanering maar lang genoeg duurt zakken ze steeds verder richting de nul en dan is de koek gewoon op voor wie dan nog komt. Een soort race to the finish, kijken of je aan de goede kant van de streep zit.
Badge
https://www.homefinance.nl/nieuws-blog/blogberichten/100372/uitvaartpolis-van-yarden-afkopen-of-niet/
hoi ik heb zelf ook problemen met yarden
mijn moeder is jl overleden aan copd en ze was een jaar verzekerd.
nu weigeren ze de crematie van polis uit te betalen,omdat zij zeggen ik heb bij haar aan melding fout vragen zou hebben beantwoord.komen wel niet met bewijsnu is advocaat mee bezig.treuriig toch gr s smeets
Badge +6
Zeker treurig @Gebruiker1563397258! 🙁 Nog gecondoleerd met je verlies. Hou je ons hier op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen?

Je kunt overigens ook een klacht plaatsen op Klachtenkompas of contact opnemen met het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Veel sterkte gewenst!
Badge
Wie kan mij helpen aan de jaarverslagen Yarden 2001, 2006, 2007, 2008 en 2014?
Yarden wil ze mij niet ter inzage geven en verwijst voor jaarverslagen naar de website....
Reputatie 5
Badge +4
Mijn polis is overgenomen door Ardanta.
Het zou na 50 jaar premievrij worden.
Ze sturen je ieder jaar een nieuwe polis en de oude kan weg.
Op een gegeven moment is het net even anders als vroeger afgesproken.
Maar 50 polissen bewaren doet niemand.
Gelukkig had ik wel een oude polis bewaard, maar niet alle 50.
Uiteindelijk was het na 50 jaar niet premievrij.
Ik heb mijn uitvaart inmiddels al 4 keer betaald met die premie.
Toen ik doorvroeg hoe het nu zit en wat te doen, kreeg ik te horen: "Wat kan u die uitvaart nou schelen, dan ben U toch al dood".
Ik heb besloten het premie vrij te maken.
De polis is nu bijna niets meer waard.
Maar 6 keer betalen voor mijn uitvaart, ga ik niet doen.
Ik ben niet bij Yarden verzekerd maar ik vind dat uitvaart en levensverzekeringen steeds mistiger worden. Ikzelf heb eens een vraag gesteld: ik wil geen advertentie in de krant geen rouwkaarten en geen cake en koffie en geen bloemen op mijn graf, hoeveel zal mij dat besparen in mijn premie? NIETS, het zit in het pakket, ik heb die dingen niet kunnen vinden in mijn verzekeringspakket. Hoe zit dat nu, heb ik geen keus? Betaal ik voor dingen die ik niet wil?

Reageer