Consumentenbond.nl

Zegeltjes, punten en mijlen: is sparen besparen?

• 29 januari 2020
  • 4 reacties
  • 1717 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1354 reacties

Sinds 1924 knippen we massaal waardepunten uit koffiepakken, om ze uiteindelijk in te wisselen voor theelepeltjes, espressokopjes en koffiebewaarblikken.

Veel bedrijven bieden spaarsystemen aan. Maar wat leveren die je als klant eigenlijk op? En met hoeveel geduld, loyaliteit en privacy betaal je daar uiteindelijk voor? Lees hier meer over in dit gratis artikel uit de Consumentengids van februari 2020.

Hoe zit dit bij jou? Spaar je alle punten, mijlen en zegeltjes? Of doe je nooit mee aan een spaaractie? Praat mee!

4 reacties

Reputatie 1
Badge +2

Hoe komt het nou #Consumentenbond dat we in Nederland geen echt serieus loyalty programma hebben ? 
In haar eerste jaren was Airmiles een leuk programma. 
Kon je door aankopen bij alle deelnemers zelfs vrij snel een vliegticket bij elkaar sparen.
Toen is het programma herzien, en is het kruimelwerk geworden.
De KLM vliegers hier en zeker zij die voor hun werk vliegen zullen ondanks herzieningen in het programma nog steeds wel blij zijn met Flying Blue.Je kunt in Nederland natuurlijk ook deelnemen aan internationale hotel spaar programma’s . Deelname aan internationale autohuur loyaltyprogramma’s wordt in Nederland niet echt gehonoreerd .
Zelf gebruik ik AirMiles niet meer . De puntjes die in Nederland wel spaar zijn FlyingBlue en de spaarprogramma ś van Avis en Hertz . Die laatsten dan wel weinig autohuur voordelen maar ze helpen bij  het sparen van Flying Blue Miles.
FB spaarders krijgen overigens ook miles bij Accor hotel boekingen , maar als je het vergelijkt met de voordelen die sparen bij Amerikaanse bedrijven opleveren is het bij ons zonde van de tijd en energie . Nederlandse bedrijven hebben maar weinig over voor  uw loyaliteit .

In de Duitse Netto en in onze eigen Jan Linders worden voor elke bestede euro punten bijgeschreven op de Klantenkaart.

Bij de Netto schrijf je de opgebouwde punten naar wens af voor kassakorting (keiharde cash!) en bij Jan Linders kun je bij opbouw van 50 punten een gratis product mee naar huis nemen. Of verder sparen als het product je niet aanspreekt.

Beide systemen zijn geheel vrij van dwang en daarom erg leuk.

Reputatie 6
Badge +5

Zo min mogelijk mee doen aan dit soort dingen.
Kom wel regelmatig in een supermarkt waar je een cadeautje krijgt als je voor €30 koopt.
Denk aan een reep chocolade, toiletpapier of een fles zeep.

Reputatie 7
Badge +6

Ik spaar airmiles . Niet omdat ik daar zo'n voorstander van ben . Stamt uit omstandigheden in het verleden waardoor het toen nog wel de moeite waard was. Mijn vrouw plakt alleen zegels als ze er tijdig iets voor kan krijgen wat ze wel wil . Vaak is de inwisselperiode voorbij voordat de kaart vol is. Dat demotiveert ook flink  bij ons als kleinverbruikers . Zegels die ze niet wil geeft ze bij de kassa aan iemand in de rij die ze graag wil . We laten ons normaliter niet verleiden meer te kopen om die stomme kaart op tijd vol te krijgen . Al met al een systeem met gedoe met de bedoeling uiteraard meer te kopen dan we zouden willen. 

Reageer