Consumentenbond.nl
Vraag

Zelf een erfenis afhandelen

• 28 september 2019
  • 12 reacties
  • 647 Bekeken

Wij gaan erven van mijn vader, die onlangs is overleden. Wij als kinderen hebben ervoor gekozen om zelf de erfenis af te handelen.
Een van de kinderen wil nu graag de erfenis ontvangen met uitsluiting va de koude kant.
Kan dit nu nog wel?

12 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Hangt er van af of er een testament is waar een en ander is vastgelegd . Zo niet , dan gelden de wettelijke regels van het erfrecht en of de kinderen gehuwd zijn in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden lijkt me .
Reputatie 7
Badge +6
De erflater kan met een testament bepalen dat zijn erfenis niet in de huwelijksgemeenschap van zijn kinderen valt. Dus ook al zijn de kinderen dan in gemeenschap van goederen getrouwd, dan krijgt de aangetrouwde toch geen deel van de erfenis. Als de kinderen op eigen goed zijn getrouwd, krijgt de aangetrouwde ook geen deel. Achteraf kan je dit na de sterfdatum niet alsnog regelen. Meestal hebben ouders een testament op de langstlevende en blijven de kindsdelen nog onder die langstlevende en worden ze pas uitgekeerd als die ook overlijdt.
Reputatie 7
Badge +7
Ik kan allen adviseren je goed te laten voorlichten. Er zijn vele sites die advies geven, en je kan ook altijd een notaris raadplegen. Ook daar moet je goed op je geld letten. Maar er zijn vele mogelijkheden, eerst uur gratis enz. Er zijn nieuwe wetten, dus je moet er wel iets van afweten. En neem een gezond wantrouwen mee. Kom beslagen ten ijs. Verzin niet zelf zo maar iets , je bent niet bij de bakker. Succes, groeten Leo
Reputatie 7
Is er een testament, staat daar een uitsluitingsclausule in?
Reputatie 7
Badge +7
Het is niet aan mij daarop te antwoorden, daar voor is de topicauteur "H" . En @E.T. Wiersum en @Jan hebben al gelijke vragen gesteld.. We wachten op het antwoord, blijft onverlet wat ik heb gesteld.... laat je goed voorlichten, goed adviseren, laat alles goed nakijken enz., dan horen die vragen er ongetwijfeld bij. Groeten Leo.
Reputatie 7
ik vraag het aan de TS maar die ligt mischien al op één oor, op twee is onmogelijk. Erfrecht is tamelijk ingewikkeld en er is nu niets meer aan het testament te veranderen.
Reputatie 7
Badge +7
Oké @MrsJones , het was van mij ook zo maar een algemene discussiebijdrage. Omdat zo aanstonds deze topic al 2 dagen loopt en we niet precies weten waar nu over te discussiëren. Groeten Leo en welterusten.
Reputatie 7
Het gaat om uitsluiten koude kant maar dat regel je in je testament.
Reputatie 7
Badge +7
Helemaal duidelijk @MrsJones . Echter de vraag is, is er daar al een testament?, of moet dat nog 'geregeld' worden. Ze willen het zelf regelen, maar vragen kan dat nog wel. Als het allemaal al geregeld is zal het wel niet meer kunnen, maar verdere gegevens ontbreken. Groeten Leo.
Reputatie 7
Ik ga ervan uit dat vader alleen was. Zelf afhandelen betekent veel werk, afhankelijk van het aantal erfgenamen. Er zijn misschien abonnementen, auto, huis, enz., dat moet ook worden afgehandeld. Er komen ook nog rekeningen.

leo, een testament kun je na je dood niet wijzigen.
Reputatie 7
Badge +7
Geachte @MrsJones , de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Maar helemaal gelijk met al deze zaken, daarom ook de vraag van u, andere leden en mij, hoe zit het nu precies. Heeft vader geen testament gemaakt? "We willen het zelf regelen", wie en wanneer en kan dat dan nog, kan dat nog lang na iemands dood, kan dat als de overledene zelf al een testament heeft gemaakt. Als je hier een goed antwoord op wil geven zal je toch meer moeten weten. Het is al laat maar zag elders nog dat een oud topic over zonwering nieuw leven was ingeblazen en kon het niet laten weer te antwoorden. Dus wederom welterusten. Groeten Leo.
Badge +8
Hi @Heuvel40, goed om te zien dat er al veel reacties zijn gekomen op je topic. Er zijn zoals je ziet ook nogal wat vragen van onze andere Communityleden.

Heb je deze pagina van onze website ook al eens bekeken? Hier vind je meer informatie over erven. Hou je ons hier op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen?

Reageer