Consumentenbond.nl

Zelf voor pensioensparen

Mijn nieuwe werkgever doet niet aan collectief pensioen dus ik moet zelf iets gaan regelen.

Er zijn denk ik 2 opties:

1. zelf sparen op een spaarrekening
Nadeel: super lage rente en geen belastingvoordeel
Voordeel: super flexibel, mocht de rente ooit stijgen kun je makkelijk je geld ergens anders zetten, je hebt zelf volledige controle
2. Lijfrente of banksparen voor pensioen
Voordeel: belastingvoordeel
Nadeel: levert ook weinig op (lage rente) en belasting betalen als het geld uitgekeerd wordt.

Vind het lastig, wat kan ik nu het beste doen met mijn geld? (Ben al bezig mijn huis af te lossen)

83 reacties

Reputatie 7
Badge +5
@Lisa Boele Iemand wees mij nog op het volgende artikel.

Dan lees je ook eens hoe iemand anders daar over denkt.

En inderdaad, beerput is een goed woord evenals de woorden wetteloze bende.

Ik denk dat ik die Stevo Akkerman eens ga volgen want die heeft er wel kijk op merk ik.
Reeds eerder wees ik in dit topic al op een paar andere beerputten, één van die beerputten krijgt nu dus een gevolg.

Beerput A

Beerput B

Toegegeven, je kunt niet elke ambtenaar over één kam scheren maar mijn vertrouwen in deze overheid ben ik al jaren kwijt. Dat is ook de reden dat ik niet wil dat de overheid zich bemoeit met mijn pensioen.
Want ook naar de pensioenen zijn in het verleden zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken verricht in opdracht van de overheid en ik vind het persoonlijk niet zo raar dat de uitkomst van die onderzoeken toen werden omarmd.
Ik sluit niet uit dat ook hier te voren de vraag is gesteld: 'Wat wil je dat er uit komt?'

Vind iemand het heel erg als ik ook dit wetenschappelijk onderzoek met een hele berg zout neem?

Overigens, ook bij de uitkomst van dit onderzoek stonden partijen natuurlijk weer te juichen.

Maar goed, ze juichen maar een eind weg. Ik ben geen wetenschapper maar mijn rendement als amateurbelegger ligt ongeveer drie keer zo hoog als die zogenaamde rekenrentes van de pensioenfondsen.
Reputatie 7
Badge +5
Het is niet mijn bedoeling om een geheel topic vol te zetten met alleen berichten van me zelf. Liefst maak ik 1 post en behandel ik alles wat dan enigszins relevant is.

Maar dit bericht is net twee uur geleden geplaatst en dus heet van de naald en dan kun je soms niet wachten en het ook niet eerder opnemen in een vorige post want toen bestond het bericht nog niet.

De relevantie met het onderwerp in dit topic? De incompetentie van deze overheid op allerlei gebied waaronder zowel op het gebied van pensioenen als belastingen.
Reputatie 7
Badge +5
Ik trof nog twee filmpjes aan die tegenovergesteld zijn aan mijn eigen mening maar die ik de goegemeente hier natuurlijk niet wil onthouden.

Filmpje 1

Filmpje 2

Hoe dan ook, ik ben nog niet met pensioen maar mijn pensioenfonds stuurt me wel steeds updates en daar uit blijkt dat zij qua dekkingsgraad ver boven de wettelijke dekkingsgraad zitten en ik nog steeds wordt geïndexeerd zelfs nu ik nog niet met pensioen ben. Anders gezegd, mijn toekomstig pensioen neemt nog steeds toe.
Reputatie 7
Badge +5
Het spijt me maar ik kom er niet onder uit om een vandaag (8 augustus 2019) gepubliceerd artikel hier neer te plempen inhoudende, dat de missie van de overheid om, naast de AOW, ook ons pensioen naar de gallemiezen te helpen, nagenoeg is voltooid. Als dat slaagt dan is de volgende stap waarschijnlijk om onze pensioenen over te hevelen naar de EU.

In het artikel kun je ook doorklikken naar de bevindingen van AON. Ik vraag met name aandacht voor het volgende citaat:

‘Dit wordt door de nieuwe parameters van de Commissie Dijsselbloem en de huidige lage dekkingsgraden nu een reëel risico”, zegt Frank Driessen, directeur pensioenen bij Aon. ,,Steeds meer fondsen komen hierdoor in de gevarenzone. De druk op de politiek zal de komende maanden toenemen als deze situatie op de beurzen voortduurt.”

Dus dan weten we nu meteen aan welke parameters we dat te danken hebben.

Overigens zat en zit ik als particuliere amateurbelegger geheel 2018 en 2019 tot nu toe op de beurs. De beurs is de laatste paar weken een beetje ingezakt door de handelsoorlogperikelen van tussen China en de VS maar volgens mijn eigen parameters sta ik nu nog steeds op vette winst. Dus wie belazert nu wie?

Andere citaat van vandaag(!), deze keer van een echte beleggingsdeskundige:

Beurswijzer.com: 'De AEX-index eindigde met een mooie winst van 1,7%'.

Mijn voorlopige conclusie: de overheid zal nog een harde dobber krijgen in het voltooien van haar missie.
Reputatie 7
Badge +5
Elsevier heeft over die overheveling van pensioengelden naar de EU in 2017 een leerzaam artikel geschreven. Zij benaderen de zaak iets anders dan ik het doe maar ook zij spreken van een ‘moeizame zaak’.

Ook ik meen dat als nu zelfs ook EU-ambtenaren zich er mee gaan bemoeien, daarbij ook wetende dat hun eigen pensioenfonds nota bene op omvallen staat, dan kunnen we de boel wel inpakken.

Gelukkig betaal ik zelf al jaren geen pensioenpremie mee en dus gaat mijn pensioenpremie op zeker niet naar de EU.

Ik kan er nog een hele beschouwing op los laten maar ik volsta maar met 2 citaten aan het begin en aan het eind van het artikel:

‘Pensioenen kunnen maar beter uit handen van politici blijven.’

‘Al met al wordt voor Nederlandse pensioendeelnemers voorlopig geen enkel probleem opgelost.’

En ik sluit me volledig aan bij een van de commentaren onder het artikel van een zekere Kingfisher hoewel ik dergelijke woorden zelf niet snel zal gebruiken:

‘EU, blijf met jullie poten van onze pensioenen af stelletje aasgieren!’
Reputatie 7
Badge +5
Ik kwam nog een onderwerp tegen dat ogenschijnlijk niets met het topic te maken heeft maar weer wel omdat we het natuurlijk zijdelings ook over de houding van de overheid in allerlei zaken hebben gehad.

Dit keer een staaltje van de politie. Je wacht tot dat de bewoners weg zijn en steelt dan stiekem de twee wietplanten uit hun tuin die ze voor medische doeleinden nodig hebben. Het is te schofterig voor woorden want als je als politie daadwerkelijk in je recht staat dan confronteer je de verdachte eerst met de strafbare feiten en dan pas met de consequenties en niet andersom, zie https://youtu.be/NS4z8cqjD-s temeer daar het hebben van 5 wietplanten legaal is tenzij in het huurcontract tussen huurder en verhuurder iets anders is overeengekomen maar dat vermeldt het verhaal niet maar indien wel dan is het ook geen zaak meer van de politie maar een civiele zaak tussen verhuurder en huurder zoals blijkt uit dit verhaal

Ik herhaal nog maar eens. Ik vertrouw deze overheid voor geen meter meer …………… ook niet als het om pensioenen gaat.
Reputatie 7
Badge +6

Inmiddels is er enige beweging in het nog steeds vast zittende kwartje te bespeuren, zie dit bericht waarbij een groep deskundigen zegt dat de huidige pensioenkortingen grotendeels onnodig zijn waarbij ze in feite aansluiten bij het verhaal dat hiervoor al die tijd al is gezegd. 

Het kwartje van de ambtelijke denktankdenkers zit echter nog muurvast blijkt ook uit de rest van het verhaal.

Nou heb ik doorgaans niet zo heel veel op met al die verhalen vertellende en zelf benoemde deskundigen maar in dit geval ben ik het toch wel met ze eens omdat ik daar persoonlijk exact hetzelfde over denk.

Van de week zag ik ook nog een verhaal voorbij komen, ik meen op RTLZ, waaruit bleek dat pensioenfondsen ook dit jaar (of verleden jaar) meer pensioenpremie hebben opgehaald dan uitgegeven. Het ging om 33 miljard en 31 miljard terwijl het totale pensioenvermogen van alle pensioenfondsen bij elkaar meer dan 1500 miljard bedraagt en ingelegde premies worden belegd met een historisch gemiddeld jaarlijks rendement van 7%.  

Tot slot nog twee mooie berichten. De AOW-leeftijd is inmiddels

bevroren en zelfs terug gebracht, afhankelijk van je leeftijd.

Bovendien is net bekend geworden dat de AOW dit jaar en volgend jaar waarschijnlijk met 8% wordt verhoogd. Mooie berichten voor die consumenten die net vóór hun AOW of pensioen zitten.

Badge

Ik heb de forumreglementen nog nooit (in)gezien, ik weet zelfs niet waar ik die moet vinden en dus bied ik excuses aan wanneer ik nu de fout in ga.

Ik wil namelijk geen reclame maken maar slechts wijzen op een site waarvan de makers ongeveer van het zelfde principe uit gaan als ik zelf.

Dus nogmaals, niet om reclame te maken maar het is goed om het ook eens uit een andere mond te horen.

Ik laat in het midden of ik daar zelf ook deel neem aan de een of andere beleggingsstrategie.

Complimenten! Mooi compleet verhaal, maar ga mij nou niet vertellen dat dit niet met of door, maar hoe dan ook voor Robeco is geschreven. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Zo is er een online vermogensbeheerder die zowel in 2018 als 2019 is verkozen tot beste online vermogensbeheerder van Nederland (Gouden Stier). Zij hebben een unieke propositie voor uitkerende lijfrente; doorbeleggen tijdens de uitkerende fase en verwacht rendement al direct bij aanvang van het pensioen uitkeren. Het product heet Leefrente en heeft een eigen .nl  website. 

Reageer