Vraag

Zelfde bankrekeningnummer voor spaar- en betaalrekening ING

• 12 september 2021
  • 22 reacties
  • 188 Bekeken

Hoe wordt er gedacht over het feit dat de ING de privé-rekening met de spaarrekening heeft samengevoegd onder 1 nummer. Vroeger had je voor de spaarrekening een aparte nummer.

Als nu je bankrekening gehackt wordt ben je ook gelijk je spaargeld kwijt.

22 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Leg eens uit. Volgens mij is er geen verschil. Als jouw bankrekening gehackt is kunnen ze toch ook het geld van de spaarrekening overboeken.

Wil je daar een oplossing voor, zul je spaargeld bij een andere bank moeten onderbrengen.

Bedankt voor de reactie. Ik ging ervan uit dat je met een tweede rekening ook een andere inlogcode moet hebben.

Dan overweeg ik de optie bij een andere bank.

Zo nieuw is dat niet.
De Postbank had dat vroeger ook al.

Reputatie 4
Badge +3

Leg eens uit. Volgens mij is er geen verschil. Als jouw bankrekening gehackt is kunnen ze toch ook het geld van de spaarrekening overboeken.

Wil je daar een oplossing voor, zul je spaargeld bij een andere bank moeten onderbrengen.

Het hebben van gescheiden rekeningen beschermt wel degelijk beter. Er kunnen meer handelingen vereist zijn voor de boeven om het geld weg te kunnen sluizen, Denk ook aan ingestelde limieten etc.

Reputatie 4
Badge +3

@A.A 

Dat is toch weinig bescherming. Er zit vast geen limiet op een spaarrekening. Dat staat binnen 1 minuut op de privé rekening en vandaar uit wordt het overgeboekt naar een geldezel. Als je een ton op de spaarrekening hebt staan geeft dat wel enige bescherming. Niet iedere boef heeft dat binnen enkele uren  contant gemaakt.

Reputatie 4
Badge +4

In meer detail;:

De basis limiet om bij de ING geld van de spaarrekening te halen is 5000 euro.

https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/veilig-bankzaken-regelen/veilig-bankzaken-regelen-met-mijn-ing/4-uur-wachttijd-na-verhogen-limiet-overboeken.html

als een hacker die limiet zou willen aanpassen is de wachttijd 4 uur.

En de ING, die eerst Postbank heette, heeft altijd de privé-rekening en de spaarrekening onder 1 banknummer gehad. Zover ik weet gaat dat al meer dan 40 jaar terug.

Het spreiden van spaargeld dat je lief is helpt ook enigszins tegen zulke praktijken. Daar staan wel hogere bank kosten tegenover.

Helaas zijn het vooral de goedgelovigen die in de truucs van de boeven trappen. Onder ander het spoofen van het banknummer, veel tijd steken in het vergaren van kennis over het toekomstige slachtoffer zorgen er voor dat zulke “hacks”, wat het formeel niet is, want het slachtoffer “werkt zelf mee”, voor die boeven helaas met zoveel succes slaagden.

Zelf thuis met partner en kids goede afspraken maken wat we wel en zeker nooit doen, draagt imho ook bij aan de bewustwording om de risico’s zo laag mogelijk te houden.

Reputatie 4
Badge +3

Precies, hoe meer drempels, hoe moeilijker het wordt. Denkt ook aan het feit dat van wijzigingen in limieten vaak berichten worden gestuurd (telefoon, email), waardoor de klant op kan merken dat er iets niet in de haak is, en wellicht erger kan voorkomen. Of dat de wijziging pas actief wordt na bevestiging via bekend emailadres of telefoonnummer.

Reputatie 4
Badge +3

Inderdaad, het zijn drempels die opgeworpen kunnen worden. Nu heb ik geen ING, maar ook ik ga nakijken in hoeverre ik die drempels  kan inbouwen. Nuttig topic dit.

Reputatie 4
Badge +4

. Onder ander het spoofen van het banknummer,

Moet uiteraard het spoofen van het telefoonnummer (van de bank) zijn.

Je kunt inderdaad zelf veel doen. 

Als een tijdelijk verhoogde limiet na 4 uur werkzaam is en wij zijn klaar met onze overschrijving, dan zetten we zelf direct de limiet weer terug naar de standaard, we wachten niet de hele dag af zodat deze automatisch  weer naar de standaard teruggaat. Dit is zo weinig werk. Alle kleine beetjes helpen zullen we maar zeggen...

Maak dit soort zaken een onderdeel van je routine, net dat als je thuis niet je mobiel en portemonnee met pasjes, zichtbaar van buiten af, op tafel laat liggen … de potentiele dief weet dat hij 100% beet heeft als deze binnen kan komen….  Dit werd ook bevestigd door een politie agent toen dit scenario zich bij onze buren zich voordeed…. als er een keuze is voor het dievengilde gaan ze uiteraard voor die keuze met de hoogste slagingskans…. helaas voor onze buren…. 

Een goede drempel is in elk geval HitmanPro.Alert. Die kijkt of er iets of iemand in de browser zit.

De gratis versie volstaat: zie hier.

Reputatie 4
Badge +4

Een goede drempel is in elk geval HitmanPro.Alert.

Deze tool is ook maar een deelbescherming als drempel:

Zonder licentie zal dit beveiligingspakket maar op bepaalde vlakken bescherming bieden. In de gratis versie is alleen de browserbeveiliging en CryptoGuard actief inclusief de passieve systeemvaccinatie. De real-time computerbeveiliging tegen malware en beveiligingslekken, maar ook de aanvullende beveiligingsmodules zijn alleen actief als je gebruik maakt van de betaalde versie of de 30 dagen probeerversie.

Zelfs internetbankieren via Linux versie op een niet meer beschrijfbare CD/DVD biedt voor mensen die vervolgens hun mail openen en toch nog op de phishing link klikken totaal geen bescherming…

Met een dergelijke Linux internetbankieren methode, zelfs op een USB stick (*) die alleen voor bankieren gebruikt wordt, zou je iig totaal geen last meer hebben van besmettingen die alleen onder Windows plaats vinden, de kans op een Man in the Middle aanval is dan eigenlijk haast nul, etc.

En als de schrijf rechten extreem laag zijn zal deze stick ook schoon blijven.  Geregeld voor de zekerheid een gecheckte (MD5 e.d.) Linux iso nemen en daarmee een verse stick aanmaken. Het biedt geen generieke oplossing, te lastig,  maar het is nog iets voor de mensen die het echt zien zitten een oplossing.  Wie weet doe ik het toch nog een keer. 

(* ) ….immers veel systemen zoals laptops hebben geen CD/DVD speler meer...

In de gratis versie is alleen de browserbeveiliging en CryptoGuard actief inclusief de passieve systeemvaccinatie.

Dat is nu precies wat ik beweerde: browserbeveiliging.

Reputatie 6
Badge +3

@A.A

Dat is toch weinig bescherming. Er zit vast geen limiet op een spaarrekening. Dat staat binnen 1 minuut op de privé rekening en vandaar uit wordt het overgeboekt naar een geldezel. Als je een ton op de spaarrekening hebt staan geeft dat wel enige bescherming. Niet iedere boef heeft dat binnen enkele uren  contant gemaakt.

Een ton zou ik op een rekening met een opzegtermijn, van minstens 3 maanden, zetten.

Reputatie 4
Badge +4

Er is helaas meer nodig dan alleen browserbeveiliging, dat is een deeloplossing, geen complete oplossing voor wat je eigenlijk allemaal nodig zou hebben. De niet IT-ervaren mensen hebben echt vaak geen idee wat ze doen of de gevolgen zijn van wat ze doen of wat ze overkomen of dat normaal is of niet.

Ik meen dat de Rabo bank destijds een Linux CD/DVD voor internetbankieren overwogen heeft maar er vanaf gezien heeft ivm de te verwachten Tsunami aan IT-support voor de doelgroep waarvan je normaliter kunt verwachten dat ze dit niet kunnen handlen, het is voor hen een te complexe benadering. 

Het bieden van echt complete oplossingen die ook voor niet ervaren mensen klantvriendelijk en toch helemaal veilig werken is geen sinecure. Dat maakt het bieden van veilige alternatieven zo lastig, ze zijn het bijna allemaal net of deels of zelfs helemaal niet… en dat het geldt dus ook voor HitmanPro.Alert.

Een goede drempel is in elk geval HitmanPro.Alert.

Reputatie 4
Badge +4

Mis goed toegepast en begrepen een extra drempel.

Gewoon een drempel.

Bij de ABNAMRO is dat 1 miljard per overboeking.
De opname met de bankpas kun je wel begrenzen.

Ik zou wel eens een onafhankelijk onderzoek willen zien, hoe goed banken beveiligd zijn tegen plunderen.

Reputatie 5
Badge +5

Hoe wordt er gedacht over het feit dat de ING de privé-rekening met de spaarrekening heeft samengevoegd onder 1 nummer. Vroeger had je voor de spaarrekening een aparte nummer.

Als nu je bankrekening gehackt wordt ben je ook gelijk je spaargeld kwijt.

De spaarrekening heeft wel degelijk een eigen nummer, maar dat is geen bankrekeningnummer, bij sommige andere banken wel.
Maar veel maakt het niet uit, je moet bij elke bank toch eerst het geld naar de betaalrekening overboeken voor je het kunt opnemen of gebruiken voor een betaling.

In meer detail;:

https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/veilig-bankzaken-regelen/veilig-bankzaken-regelen-met-mijn-ing/4-uur-wachttijd-na-verhogen-limiet-overboeken.html

als een hacker die limiet zou willen aanpassen is de wachttijd 4 uur.

Dat is niet juist, op de spaarrekening zit geen limit, die zit op de betaalrekening.
Daar geldt die 4 uur voor.
Je kunt zonder enig probleem een ton van je spaarrekening naar de betaalrekening over boeken.
Maar om die ton over te boeken naar een andere rekening moet je de limit verhogen (maximaal 50.000 euro) en 4 uur wachten.
Dat wordt dus minimaal een traject van 2 dagen.

Reputatie 5
Badge +5

Bij de ABNAMRO is dat 1 miljard per overboeking.
De opname met de bankpas kun je wel begrenzen.

Ik zou wel eens een onafhankelijk onderzoek willen zien, hoe goed banken beveiligd zijn tegen plunderen.

Dat is koeien en paarden vergelijken, bij de ABNAMRO geldt die miljard alleen als je naar een andere eigen rekening overboekt.
Als je naar een rekening van iemand anders wilt over boeken geld een limit van 250.000 euro.
Met ideaal iets betalen 50.000 euro.
En dan wordt er ook nog onderscheid gemaakt tussen gebruik met en zonder e-dentifier.
zonder e-dentifier is het maximum 5000 euro.

Daar ging het ook over, geld van je eigen spaarrekening vrij boeken.
Je moet het ook als een totaal plaatje zien.
€5000 even overboeken via je mobieltje vind ik een te groot risico.
Als je een fout maakt, kun je binnen een uur €10000 kwijt raken.

Reputatie 4
Badge +3

Ik heb ook al vluchtig gekeken hoe dat nu zat bij de Rabobank. Helaas was dat voor mij nog te schimmig en onduidelijk. Zal nog verder moeten zoeken. Ik vind het toch wel belangrijk.

Gelukkig werk in niet met een app op de telefoon. Daar heb is sowieso minder vertrouwen in.

Reageer