Consumentenbond.nl

Zie je ertegen op zelf belastingaangifte te doen?

• 20 februari 2018
  • 33 reacties
  • 4120 Bekeken

Toon eerste bericht

33 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Hi Asha,

Voor wat betreft die ziektekosten deel ik dan nog een tip die ik ook al heb geplaatst bij mijn onderwerp over Implantologie waarin ik het volgende citaat heb gezet:

‘onderhoud moet nog steeds plaats vinden door een mondhygiëniste maar juist omdat ik geen natuurlijk gebit meer heb maar protheses zijn het fiscaal gezien ook geen echte tandartskosten meer maar onderhoudskosten van een prothese waardoor er onder bepaalde omstandigheden zelfs een verhoging van de fiscale aftrekpost plaats vindt. Althans, dat is mijn interpretatie van de fiscale wetgeving en daar handel ik fiscaal ook naar in mijn belastingaangifte. Dus ik bespaar me nu een slag in de rondte.’

Einde citaat.
Reputatie 2
Badge +2
@F. den Oudsten Bij mij is een groot pinbedrag voor een meubelstuk eind december 2017 pas begin in januari afgeschreven. Ik heb gepind bij levering. Als ik dit had geweten had ik de bon van de pinbetaling bewaard! Ik kan het helaas nu niet bewijzen. Anderzijds: waarom boekt de bank pas enkele dagen later af? Het ging om een gewone doordeweekse dag.
Reputatie 7
Badge +5
@Consument actief

Ik weet niet of ik je vraag dan wel opmerking goed begrijp.

In de eerste plaats is dat pas interessant als je in Box 3 zit.

Los daarvan, ook als je pint komt dat gewoon op je bankafschrift te staan. Aannemende dat je aan Internetbankieren doet kun je zo'n afschrijving open klikken en dan kun je zien (en zo nodig laten(!) zien) dat je dat bedrag nog wel degelijk in 2017 hebt betaald.

En dat kun je weer kopiëren, plakken en printen. Dus ik begrijp niet zo goed wat nu eigenlijk je probleem is. Ook op je papieren afschriften staat dat. Tot slot, behalve die pinbetaling zul je toch ook wel een gewone nota hebben gehad? Daar staat toch ook op welk bedrag je op welke datum hebt uitgegeven? Daar is een nota (onder andere) voor.

Dus stel dat je een controle krijgt van de belastingdienst (die kans is bijna nihil maar stel ....) dan kun je bewijzen dat je dat bedrag al op bijvoorbeeld 29 december hebt betaald maar dat het pas op 2 januari is afgeschreven.

Conclusie: ik zou als ik jou was dat bedrag gewoon aftrekken van het saldo in box 3 van je gewone bankrekening en dat invullen.
Reputatie 2
Badge +2
@F. den Oudsten Betreft idd box 3 en dank voor de tip! 😀 Er staat afgeschreven in januari, maar inderdaad als ik deze online open dan zie je dat de transactie in 2017 heeft plaatsgevonden. Dus dat lijkt me voldoende bewijs. Op de aankoopbon staat geen afleverdatum. De pin- en afleverbon heb ik niet meer. Verder geen problemen met de aangifte over 2017 (bovenstaande is voor 2018), maar dat is ook omdat ik geen bijzonderheden heb.
Reputatie 7
Badge +5
@Consument actief Prima zo, laat ze een poepje ruiken die belastingdienst. Overigens heeft de aflever- of bezorgdatum er niet zo veel mee te maken. Het gaat om de datum van de overeenkomst en die zal echt op de nota staan. Ik heb dit enkele jaren precies zo gedaan. Ik kocht een auto voor
€ 20.000,-. Die auto heb ik begin januari laten afleveren en omstreeks de Kerstdagen daarvoor al betaald. Leverde maar € 240,- op maar toch.....alle kleine beetjes ........
Reputatie 2
Badge +2
@F. den Oudsten dat doe ik ook hoor, gaat bij mij om kleinere bedragen. Bv een vakantie van 2.000 euro die op 10 januari betaald moest zijn, is eind december afgeschreven. Net als de premie ziektekostenverzekering in een keer (met bovendien 2 procent korting). Idd waarom een dief van jouw eigen portemonnee zijn. Dat doet de Belastingdienst wel. Eerlijk gezegd ‘spaar ik mij arm’ met deze hoogte van rendementsheffing. Kan volgens mij niet de bedoeling zijn! Beleggen voel ik als kleine spaarder niets voor.
Reputatie 7
Badge +5
@Consument actief Dat was ook oorspronkelijk de bedoeling niet. De oorspronkelijke bedoeling was om de belastingbetaler te belasten met een 'fictief rendement' dat elke sukkel zou moeten kunnen halen.

Maar toen wij sukkels dat rendement opeens niet meer haalden, 'vergat' men dat fictief rendement aan te passen. Sommige mensen zijn oostindisch doof maar de belastingdienst is oostindisch vergeetachtig, niet als er geld hun kant uit moet komen maar wel als het de omgekeerde route zou moeten bewandelen.

Ik ben het ook volstrekt niet eens met die hele box 3 belasting maar dat is een aparte discussie.

Nu is men overigens wel bezig om dat 'fictief rendement' aan te passen maar dat deed men pas nadat het mes ze op de keel was gezet en ze niet anders meer konden.
Reputatie 2
Badge +2
De aangifte was best makkelijk. Veel was al ingevuld en dus een kwestie van controleren. Bij mij klopte de WOZ-waarde niet. Vorig jaar bezwaar gemaakt en de waarde was naar beneden bijgesteld. De gemeente liet destijds weten dit ook door te geven aan de Belastingdienst, maar er stond nog de oorspronkelijke waarde. Heb het handmatig aangepast. Ik moet dus ook nog even kijken of het Hoogheemraadschap vorig jaar wel een aanpassing heeft gedaan en ik niet teveel heb betaald.

Reageer