Consumentenbond.nl

Zie je ertegen op zelf belastingaangifte te doen?

  • 20 februari 2018
  • 33 reacties
  • 4120 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Voor sommigen is het een jaarlijks terugkerende uitdaging: het doen van de aangifte inkomstenbelasting. Hoewel er veel gegevens vooraf zijn ingevuld, zijn de meest aftrekposten juist niet automatisch ingevuld. Welke aftrekposten kun je gebruiken? En hoe maak je de beste verdeling tussen jou en je fiscaal partner? Natuurlijk kun je (tegen betaling) hulp inroepen bij je belastingaangifte. Voor degenen die wél zelf aangifte doen dit jaar, hebben wij een aantal tips en aandachtspunten verzameld. Bekijk ze in dit gratis artikel uit de Belastinggids met handige tips en aandachtspunten

Laat hier weten wat je moeilijk (of juist gemakkelijk) vindt bij het doen van de aangifte, of laat een handige tip achter voor anderen.

Zie je ertegen op zelf belastingaangifte te doen?


33 reacties

Reputatie 2
Badge +2
De aangifte was best makkelijk. Veel was al ingevuld en dus een kwestie van controleren. Bij mij klopte de WOZ-waarde niet. Vorig jaar bezwaar gemaakt en de waarde was naar beneden bijgesteld. De gemeente liet destijds weten dit ook door te geven aan de Belastingdienst, maar er stond nog de oorspronkelijke waarde. Heb het handmatig aangepast. Ik moet dus ook nog even kijken of het Hoogheemraadschap vorig jaar wel een aanpassing heeft gedaan en ik niet teveel heb betaald.
Reputatie 7
Badge +5
@Consument actief Dat was ook oorspronkelijk de bedoeling niet. De oorspronkelijke bedoeling was om de belastingbetaler te belasten met een 'fictief rendement' dat elke sukkel zou moeten kunnen halen.

Maar toen wij sukkels dat rendement opeens niet meer haalden, 'vergat' men dat fictief rendement aan te passen. Sommige mensen zijn oostindisch doof maar de belastingdienst is oostindisch vergeetachtig, niet als er geld hun kant uit moet komen maar wel als het de omgekeerde route zou moeten bewandelen.

Ik ben het ook volstrekt niet eens met die hele box 3 belasting maar dat is een aparte discussie.

Nu is men overigens wel bezig om dat 'fictief rendement' aan te passen maar dat deed men pas nadat het mes ze op de keel was gezet en ze niet anders meer konden.
Reputatie 2
Badge +2
@F. den Oudsten dat doe ik ook hoor, gaat bij mij om kleinere bedragen. Bv een vakantie van 2.000 euro die op 10 januari betaald moest zijn, is eind december afgeschreven. Net als de premie ziektekostenverzekering in een keer (met bovendien 2 procent korting). Idd waarom een dief van jouw eigen portemonnee zijn. Dat doet de Belastingdienst wel. Eerlijk gezegd ‘spaar ik mij arm’ met deze hoogte van rendementsheffing. Kan volgens mij niet de bedoeling zijn! Beleggen voel ik als kleine spaarder niets voor.
Reputatie 7
Badge +5
@Consument actief Prima zo, laat ze een poepje ruiken die belastingdienst. Overigens heeft de aflever- of bezorgdatum er niet zo veel mee te maken. Het gaat om de datum van de overeenkomst en die zal echt op de nota staan. Ik heb dit enkele jaren precies zo gedaan. Ik kocht een auto voor
€ 20.000,-. Die auto heb ik begin januari laten afleveren en omstreeks de Kerstdagen daarvoor al betaald. Leverde maar € 240,- op maar toch.....alle kleine beetjes ........
Reputatie 2
Badge +2
@F. den Oudsten Betreft idd box 3 en dank voor de tip! 😀 Er staat afgeschreven in januari, maar inderdaad als ik deze online open dan zie je dat de transactie in 2017 heeft plaatsgevonden. Dus dat lijkt me voldoende bewijs. Op de aankoopbon staat geen afleverdatum. De pin- en afleverbon heb ik niet meer. Verder geen problemen met de aangifte over 2017 (bovenstaande is voor 2018), maar dat is ook omdat ik geen bijzonderheden heb.
Reputatie 7
Badge +5
@Consument actief

Ik weet niet of ik je vraag dan wel opmerking goed begrijp.

In de eerste plaats is dat pas interessant als je in Box 3 zit.

Los daarvan, ook als je pint komt dat gewoon op je bankafschrift te staan. Aannemende dat je aan Internetbankieren doet kun je zo'n afschrijving open klikken en dan kun je zien (en zo nodig laten(!) zien) dat je dat bedrag nog wel degelijk in 2017 hebt betaald.

En dat kun je weer kopiëren, plakken en printen. Dus ik begrijp niet zo goed wat nu eigenlijk je probleem is. Ook op je papieren afschriften staat dat. Tot slot, behalve die pinbetaling zul je toch ook wel een gewone nota hebben gehad? Daar staat toch ook op welk bedrag je op welke datum hebt uitgegeven? Daar is een nota (onder andere) voor.

Dus stel dat je een controle krijgt van de belastingdienst (die kans is bijna nihil maar stel ....) dan kun je bewijzen dat je dat bedrag al op bijvoorbeeld 29 december hebt betaald maar dat het pas op 2 januari is afgeschreven.

Conclusie: ik zou als ik jou was dat bedrag gewoon aftrekken van het saldo in box 3 van je gewone bankrekening en dat invullen.
Reputatie 2
Badge +2
@F. den Oudsten Bij mij is een groot pinbedrag voor een meubelstuk eind december 2017 pas begin in januari afgeschreven. Ik heb gepind bij levering. Als ik dit had geweten had ik de bon van de pinbetaling bewaard! Ik kan het helaas nu niet bewijzen. Anderzijds: waarom boekt de bank pas enkele dagen later af? Het ging om een gewone doordeweekse dag.
Reputatie 7
Badge +5
Hi Asha,

Voor wat betreft die ziektekosten deel ik dan nog een tip die ik ook al heb geplaatst bij mijn onderwerp over Implantologie waarin ik het volgende citaat heb gezet:

‘onderhoud moet nog steeds plaats vinden door een mondhygiëniste maar juist omdat ik geen natuurlijk gebit meer heb maar protheses zijn het fiscaal gezien ook geen echte tandartskosten meer maar onderhoudskosten van een prothese waardoor er onder bepaalde omstandigheden zelfs een verhoging van de fiscale aftrekpost plaats vindt. Althans, dat is mijn interpretatie van de fiscale wetgeving en daar handel ik fiscaal ook naar in mijn belastingaangifte. Dus ik bespaar me nu een slag in de rondte.’

Einde citaat.
Reputatie 1
Badge +1
@F. den Oudsten dank je wel voor het delen van je tip. Je vindt hier meer informatie over het handmatig aanpassen van je banksaldo.

Een andere tip geldt als je veel zorgkosten hebt gemaakt in 2017. Dan kun je deze misschien aftrekken in je belastingaangifte. Van veel aftrekbare kosten wist je wellicht niet dat ze aftrekbaar zijn. Check hier onze lijst van vaak vergeten posten.
Reputatie 7
Badge +5
Voor mij is het invullen van mijn belastingaangifte elk jaar een terugkerend feest. Maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn aangifte als alleenstaande ook niet zo ingewikkeld is.

Ik vind het een sport om zo weinig mogelijk te betalen dan wel om zo veel mogelijk terug te krijgen. Ik leef ook belastingbewust en heb een warme belangstelling voor allerlei financiële onderwerpen. Ik vind het heerlijk om die kennis dan ook 1 X per jaar te kunnen toepassen en help ook al 1 persoon bij zijn aangifte.

Ik doe het altijd zo dat ik alle zaken eerst in een WORD-document zet. Dat geeft je ook de gelegenheid om eerst allerlei dingen uit te zoeken. Als je dat eenmaal hebt gedaan is het daadwerkelijk invullen nog maar een fluitje van een cent. Ik doe trouwens aangifte via Bokkz.

Van de vooraf ingevulde aangifte maak ik geen gebruik. Ik vul de aangifte in vanuit mijn eigen gegevens, niet vanuit de gegevens van de belastingdienst. Ik heb geen zin om bij mijn belastingaangifte te gaan lopen functioneren als een soort van controleur van de belastingdienst mede omdat toch bekend is dat daar nog al eens fouten in staan. Het verstoringenoverzicht van Lazylady hierboven bewijst dat.

Mocht daar dus een verschil in zitten dan heb ik daar geen weet van. Mocht ik daar nadien op worden aangesproken door de belastingdienst, prima, laat maar zien waarom mijn belastingaangifte niet klopt en die van jullie wel.

Ik ben lid van twee Financiële bladen, de Geldgids van de Consumentenbond en FiscAlert. In de periode naar de aangifte toe krijg je allerlei tips, trucs, checklisten enz. Het meeste is voor mij gesneden koek maar soms vind ik nog 1 of 2 dingen die nieuw voor mij zijn. De tip van het jaar (voor mij!) vond ik de tip dat als jij op 28 december of daaromtrent geld hebt overgemaakt maar dit pas op 2 januari wordt verwerkt door je bank, je dat geld toch kunt verminderen op je box 3 vermogen per 1 januari hetgeen weer belasting scheelt.
Reputatie 1
Badge +1
Dank jullie wel voor de interessante reacties op mijn vraag, en op de vragen van anderen. @Lazylady nuttige tip om naar de 'verstoringenpagina' van de Belastingdienst te verwijzen.
@H.J.M. v H Fouten e.d. m.b.t. belastingzaken worden altijd hier vermeld https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/verstoringen/verstoringen_particulier
Goede dag,
vraagje: zijn er "missers" in het aangifteprogramma bekend ?
bij het invullen heb ik vrijwel dezelfde gegevens en bedragen ingevuld als bij de voorlopige teruggaaf. Bij het laten berekenen geeft het programma nu aan dat ik zo'n € 1200,- moet bijbetalen. Schrikken dus! Ik probeer uit te zoeken of het terecht is of dat er een fout zit.
Bijvoorbaat hartelijk dank
Reputatie 1
Nee, ik heb er geen moeite mee. Ben in 15 minuten klaar. Maar ik heb niets speciaal in te vullen.
Reputatie 5
Badge +6
Ik zie er tegen op, mede omdat ik het a) goed/netjes/cf de regels wil doen maar b) ook niet meer wil betalen dan nodig.
Reputatie 7
Badge +6
Ja. Ik zou het gewoon proberen. Als het geaccepteerd wordt als aftrekpost is het mooi meegenomen .
Reputatie 1
Badge +1
Beste E.T. Wiersum,

Klopt St Maartenskliniek. De gereden KM zijn voor Pa bedoeld die is aower. Dus als ik het goed heb tellen alleen de KM van Lelystad/Nijmegen en Nijmegen/Lelystad, klopt dat? Bedankt voor uw reactie nog een fijne en gezellige dag toegewenst.

Groet,

G. van Voorn
Reputatie 7
Badge +6
Ik neem aan dat je met S.M.K. de St. Maartenskliniek bedoelt. De gereden KM met eigen auto zijn aftrekbaar als ze naar een zorgverlener moet. Maar dan komen de beruchte mitsen en maren om de hoek kijken. Wordt de auto van pa door de belastingdienst ook als eigen auto gezien? Utrecht-Lelystad en terug zal niet geaccepteerd worden. Verder zit ze met het niet-aftrekbare drempelinkomen , dwz , als dit tussen 7586 en 40269 Euro ligt , is de drempel 1,65 % van dat bedrag. Ze moet dus alle aftrekbare zorgkosten 2017 bij elkaar tellen en kijken of ze boven de drempel uitkomt. De km-prijs die de eigen auto wekelijk kost , mag opgevoerd worden . Die berekening hangt af van veel factoren en is te vinden op www.anwb.nl . Misschien kan pa het wel opvoeren bij zijn eigen aangifte als hij boven de drempel uitkomt. Belastingenplichtigen mogen zorgkosten van zichzelf, de fiscale partner en kinderen jonger dan 27 jaar opvoeren.
Reputatie 1
Badge +1
Goedemiddag allemaal,

Mijn vraag, ik woon in Utrecht en mijn dochter in Lelystad. Voor een afspraak in de S.M.K. te Nijmegen was er een afspraak i.v.m. haar ongemak reuma. Probleem, zij had geen vervoer dus belt ze Pa. Pa van Utrecht naar Lelystad dan naar Nijmegen terug naar Lelystad en terug naar Utrecht. De gereden KM mag ik die opvoeren bij de aangifte I.B. 2017?

Groet,

G. van Voorn
Reputatie 6
Badge +6
Hi allen,

We drijven inderdaad lichtelijk off-topic. Binnen 10 reacties van praktische belastingtips/vragen naar een discussie over NL als politiestaat 😉. Ik stel voor om het iets meer on-topic te houden, namelijk: de moeilijkheden (of juist de gemakken) van het doen van de aangifte of het geven van handige tips.
@A. Deen Dank je. Ik wens jou iets anders toe dan een verblijf in een politiestaat. Toch heeft de overheid wel degelijk trekjes die toch de DDR destijds overtreffen. Maar dat is offtopic.
Ik heb heb altijd sterk de neiging iedereen die Nederland een politiestaat noemt of woorden van soortgelijke strekking een verblijf van een maand in een echte politiestaat toe te wensen. Daarna piep je wel anders.
De belastingdienst is een goed voorbeeld van hoe dingen dus NIET moeten in een democratische rechtstaat. We zijn er voor de overheid, de overheid is er niet voor ons en slaat met ongelijke positie hard terug . Dat is wat er principieel misgaat in deze democratie politiestaat.
Reputatie 7
Badge +6
Mee eens Ecokok en uit de vele foute antwoorden die de belastingtelefoon geeft , blijkt dat ze zelf ook vaak de weg kwijt zijn . Maar nog erger is , dat de belastingplichtigen zelf opdraaien voor de gevolgen van foute antwoorden.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb nooit begrepen waarom het belastingstelsel zo ongelooflijk ingewikkeld is. Behalve allerlei regels zijn er ook weer allerlei uitzonderingen en toelagen en vergoedingen mogelijk, maar als gewone burger is het onmogelijk om dat allemaal te weten en er op de meest efficiënte manier gebruik van te maken. De schatkist keert daardoor minder uit dan eigenlijk terecht zou zijn en veel burgers missen daardoor een deel waar zij eigenlijk recht op hebben. Zou dit misschien bewust zo gedaan worden?
Eigenlijk zou er gewoon een relatief eenvoudig systeem moeten komen wat gerelateerd is aan de hoogte van je inkomen en dan eventueel nog wat zinvolle of noodzakelijke toelagen en vergoedingen, maar waarbij iedereen verder eenvoudig weet waar hij aan toe is en de verantwoording voor zijn eigen situatie neemt. De enorme wirwar van regels, toelagen en uitzonderingen geeft alleen maar ontzettend veel verwarring en onbegrip en zorgt voor een gigantische administratieve rompslomp bij de overheid en de burger.

Reageer