Consumentenbond.nl

Ziekte onder de Regeling Dienstverlening aan Huis

• 11 september 2019
  • 9 reacties
  • 639 Bekeken

Badge
Wij hebben voor onze drie kinderen een gastouder aan huis voor drie dagen in de week onder de Regeling Dienstverlening aan Huis. In deze regeling staat o.a. dat je bij ziekte maar 6 weken hoeft door te betalen i.p.v. 2 jaar. Nu is het helaas zo dat onze gastouder de afgelopen periodd al meer dan 10 weken ziek is geweest. Omdat zij tussendoor steeds één of meerdere dag gewerkt heeft, beginnen die 6 weken steeds opnieuw te tellen bij het gastouderbureau. Over de ziekteperiode krijgen we echter geen Kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. Vervangende opvang via het bureau kost €200 per dag. Wij hebben geen mensen om ons heen die structureel kunnen bijspringen als oppas, dus het enige alternatief is calamiteitenverlof opnemen. Wij hebben er zo over de afgelopen periode al bijna €10.000 op ingeleverd (€1900 toeslag per maand die terugbetaald moet worden, plus €2400 voor vervangende oppas per maand).

Omdat de oppas steeds maar 1 of 2 dagen tussendoor beter gemeld is, is er nog geen mogelijkheid geweest om met elkaar in gesprek te gaan over deze situatie. Wij zien nu geen andere mogelijkheid dan haar op de eerstvolgende dag dat ze beter gemeld is, te ontslaan. Echter, zelfs daarbij twijfelen we of we in ons recht staan, omdat er geen harde reden voor is (naast de ziekmeldingen).

Omdat we ons niet kunnen voorstellen dat het de bedoeling is dat je als particulier op deze manier failliet kunt gaan, vroegen wij ons af of het gastouderbureau in zijn recht staat om de klok bij elke ziekteperiode opnieuw te laten gaan lopen, of dat opvolgende ziekteperiodes binnen afzienbare tijd opgeteld mogen worden?

Ook vragen we ons af of er een “controlerende” instantie is op de ziekmelding. Van de gastouder zelf krijgen we wisselend informatie, en er is geen doktersverklaring en/of bedrijfsarts aan te pas gekomen. Met de Regeling Dienstverlening aan Huis val je buiten de zorg van het UWV.

Het gastouderbureau kan onze vragen niet beantwoorden, en we hebben geen idee waar we met vragen hierover terecht kunnen. Hopelijk kan iemand hier ons meer duidelijkheid verschaffen, of ons verwijzen?

9 reacties

Reputatie 3
Badge +5
Welkom op het forum @J. t Lam! Voor persoonlijk (juridisch) advies van de Consumentenbond kun je als lid terecht bij ons adviesteam. Zij zijn doordeweeks telefonisch bereikbaar tussen 8:30 en 18:00 via 070 445 45 45. Je kunt ze ook een bericht sturen via dit contactformulier.

Mocht een Community member hier toevallig advies over hebben, plaats dan vooral je ervaring of tips!
Reputatie 7
Badge +6
Vermoedelijk is dit een hiaat in de regelgeving . Ondanks de vele regeltjes in dit land is er ook veel helemaal niet goed geregeld . Ben je lekker klaar mee voor wie daar mee te maken krijgt. Hopelijk kan de bond of een lid hier meer duidelijkheid in brengen . Ook raar dat het gastouderbureau zelf geen helderheid kan verschaffen . Ze zouden ook moeite kunnen doen om dit soort zeer ongewenste situaties zo mogelijk te voorkomen.
Reputatie 7
Ervaring heb ik niet. Je blijft dus betalen voor een dienst die je niet krijgt. Is er geen ander bureau? Ik zou me goed bedonderd voelen. Bij wie komt het geld dat je betaalt terecht? Kunnen ze geen andere gastouder vinden?
Reputatie 7
Badge +7
Ik denk dat in dit geval een rechtsbijstandverzekering een oplossing is/kan zijn (helaas mijn ervaring ze proberen overal onderuit te komen) of de oplossing van Sophie. Als dit soort (ziekte) regels ergens is vastgesteld blijven ze dat doen. Moet een rechter dan maar over oordelen, de vraag is altijd, is het dat financieel waard. Groeten Leo.
Reputatie 7
Die gastouder is in dienst van een bureau, bij ziekte moet jij zes weken doorbetalen. Ik vind dat een vreemde constructie. Je neemt een dienst af waar je voor betaalt, dat bureau hoort voor vervanging te zorgen. Ik neem aan dat er overeenkomst is en dat die door partijen is ondertekend, als er iets in staat over deze rare regeling zou ik daarmee naar een advocaat stappen, het zal wel goed dichtgetimmerd zijn, er is vaak een gaatje in de wet te vinden, maar jij bent niet verantwoordelijk voor die zieke, tenzij je haar hebt geslagen of iets dergelijks.
Reputatie 7
Badge +6
Ik vrees dat het bureau alleen bemiddelt @MrsJones en dat er sprake is van een dienstverband tussen TS en gastouder . Dat zou het kunnen verklaren .
Reputatie 7
Je hebt gelijk @E.T. Wiersum . Ik zie dat die zes weken ook in de regeling staan.
Kunnen ze dan niet gewoon een ander sturen, eentje die niet zo krakkemikkig is? Dat moet toch mogelijk zijn, tenzij ze ook schreeuwen om mensen.
Dit is een "gewoon" P&O probleem, kort frequent verzuim. Welkom in het leven van een werkgever in Nederland, ik wens je veel personeel is niet voor niets een verwensing. Als u daadwerkelijk de werkgever bent zult u dit met bijvoorbeeld de ARBO dienst en functioneringsgesprekken moeten gaan aanpakken en anders zult u het bureau moeten manen dit op te pakken en wellicht zelfs in gebreke moeten stellen. Gezien de bedragen lijkt mij een advocaat geen overbodige luxe.

Mijn broek zakt overigens af van het beleid van de overheid die, op het moment dat u dan toch al voor extra niet begrootte kosten staat, u ook nog eens de overheidsbijdrage ontneemt. Wie bedenkt zoiets?
Badge +8
Weet je inmiddels al iets meer @J. t Lam? En hebben de reacties hier je misschien al wat verder kunnen helpen? Ik ben benieuwd!

Reageer