Consumentenbond.nl

Zo kun je toekomstbestendig wonen

• 18 oktober 2019
  • 13 reacties
  • 2986 Bekeken

Badge +7
  • Moderator
  • 1130 reacties

Als de overheid straks ingrijpende energiemaatregelen aan woningbezitters oplegt, voldoe je daar met een nieuwbouwwoning al aan. En als het project klaar is, zijn de onderhoudskosten en energierekening laag. Zeker voor fitte ouderen is nu investeren in nieuwbouw in ruil voor later achteroverleunen een aantrekkelijk vooruitzicht. Mooie bijkomstigheid is dat de koper geen overdrachtsbelasting, leverings- en kadasterkosten hoeft te betalen. Hierdoor bespaar je bij een gemiddeld geprijsde nieuwbouwwoning bijna €10.000.

:house:  Lees meer over toekomstbestendig wonen in dit gratis artikel uit de Geldgids van oktober 2019.

Overweeg jij een nieuwbouwhuis te laten bouwen? Of woon je al in een nieuwbouwhuis? Praat mee!

13 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Ik ben gelukkig in mijn oude woning.
Voel de behoefte ook niet, om anders te wonen.
Ik ervaar de praatjes over energiemaatregelen ook als erg agressief.
Ik heb geïsoleerd en dubbel glas gekocht.
Ik stook al op 15°C
Maar als ik naar de plannen van de overheid kijk, kan ik beter alles slopen en opnieuw beginnen.

Besparen op gas bestaat niet. Zodra het gemiddelde gebruik daalt in het land, verhoogt de staat de belasting om het rendabel te houden voor de rijks schatkist. Dus het begrip besparen is relatief.

Ik heb 10 jaar geleden mijn nieuwbouw huis gekocht.

Het is een levensloop bestendig huis, goed geisoleerd en ik heb alles gelijkvloers beschikbaar (met nog een paar kamers boven).

Als ik zie welke waanzinnige bedragen je tegenwoordig moet betalen voor huizen, ben ik blij dat deze fitte oudere geen enkele noodzaak of behoefte meer heeft om te verhuizen.

Het enige mogelijk probleem op termijn kan de hype over van het gas afgaan zijn.

Ik doe niet mee met de paniek over een warmtepomp.

Reputatie 7
Badge +6

Ben  van een matig geisoleerd huis van 1971 naar een goed geisoleerd huis gegaan  van 1978 .  Volgens de nieuwste inzichten  is dat alweer achterhaald ondanks dat ik hier ook alweer veel verbeteringen heb aangebracht . Begin het flink beu te worden. Er komen alleen nog zonnepanelen . 

Reputatie 6
Badge +7

Ik heb de laatste jaren heel wat aan het huis ‘vertimmerd’, dat is dus veel laten doen. Het gaat te ver en wordt te veel alles te benoemen, maar het is zowat alles, isolatie, vele nieuwe zuinige apparatuur, aanpassingen vanwege gezondheid en invaliditeit. Het heeft echt kapitalen gekost, het huis is wel weer up to, date, het is zelf van 1970.

Ik ben er tevreden mee, en geniet van alles in huis en tuin. Maar ben het met veel leden eens, het is kennelijk nooit goed. De overheid verzint  zowat ieder uur wel weer wat anders.. Om niet te veel negatief te worden doe ik wat vele anderen melden…. ik trek me er niets meer van aan en doe niet mee aan al die nieuwe hypes, en al helemaal niet aan zaken die ze, de overheid, zelf nog niet weten en nog jaren kunnen duren. Groeten Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Als er echt weer iets moet gebeuren , zijn wij vermoedelijk allang gaan hemelen , Leo. Onze kinderen en vele anderen maken zich wel grote zorgen over wat hun allemaal te wachten staat en wat dat allemaal gaat kosten . 

Reputatie 5
Badge +5

En dan dit...

https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2019/10/09/14/13/afdwingbare-maatregelen-nodig-tegen-hogere-warmtetarieven

Reputatie 7

Mijn huis is goed geïsoleerd, dubbel glas, stadsverwarming, geen gas, er zouden wat panelen op het dak kunnen maar daar is niet iedereen het over eens. 

Reputatie 6
Badge +7

Natuurlijk begrijp ik dat hier op het forum een groot aantal leden hun huis hebben opgeknapt en nagenoeg energieneutraal hebben gemaakt, maar dat nog geen maatstaf is. Alleen welke getallen gelden wel. Ik geloof niet dat men in een koud en tochtig huis gaat wonen zonder er iets aan te doen,  dus wat zijn de cijfers van al die grondig opgeknapte woningen,  als er zich hier al zoveel relatief melden. Groeten Leo.

Reputatie 7

Aan isolatie hebben we niets gedaan, daar hebben we nooit kosten voor gemaakt, in het kader van onderhoud is er soms iets vervangen/aangepast. 

Reputatie 6
Badge +7

Geachte @MrsJones , ieder moet doet wat hij/.zij goed vindt en vooral laten als hij/zij het er niet mee eens is en het  alleen geldklopperij vind. Want er zijn nu ineens wel heel veel adviezen en aanbiedingen iets te doen, vooral een andere energiemaatschappij kiezen, dus maar pushen om over te stappen. Het zal allemaal goed bedoeld zijn, maar echt en eerlijk, ik vind het wel veel van het goede. En volgens mij dik commercieel. Maar ik zal daar niet verder op ingaan, ik zal positief blijven en heb al enorm veel aan mijn huis, koophuis, gedaan. Ik vind het mooi zo en nu blijven cijfertjes over wat ik nu gespaard heb, weg. Niet één komt kijken.. En waarom ook, er is nu niets meer te verdienen.  Mrs Jones laat ieder doen wat hij/zij goed en nodig vindt en heb je toch wat gedaan, baat het niet schaadt het niet. Groeten Leo.

Reputatie 7

Alles wat je kunt doen is meegenomen, ook kleine dingen zoals een eigen tas, als het kan niets kopen in meters plastic, afval scheiden indien mogelijk en dat is lastig in het centrum (ik bedoel geen chemisch afval, dat gaat eens in de zoveel tijd naar het milieupark). Overigens zag ik laatst een docu over afval en het scheiden ervan, het levert geen vermogen op en in sommige afvalverwerkingsbedrijven doen de machines het beter.

Reputatie 6
Badge +7

Dat is waar wat je zegt @MrsJones  en dat doen wij ook, zodra het er was zijn we  met het scheiden begonnen en daar hadden we geen moeite mee, dat gaat prima. Inderdaad heb ik ook meermalen gehoord en gelezen dat machines het veel beter doen….. maar hebben die ze al overal.  Het tuinafval e.d. scheiden gaat ook goed al zijn sommige zakken wel zwaar. Maar daar vinden ze nog wel wat op. Groeten Leo.

Die 20% isolatiesubsidie is een sigaar uit eigen doos. Je betaalt namelijk al 21 % btw aan de overheid en hiervan krijg je 20% terug en alleen nog als je de werkzaamheden uit laat voeren door een erkend bedrijf.
Als je isolatiemateriaal bij de DHZ-zaak koopt en het werk zelf uitvoert, betaal je gewoon 21 % btw.

Er is dus helemaal geen sprake van een financiële stimulans door de overheid!

Reageer