Consumentenbond.nl

Zo scoor je de beste retourdeal

• 14 juli 2020
  • 16 reacties
  • 8226 Bekeken
Zo scoor je de beste retourdeal
Badge +8
  • Moderator
  • 1687 reacties

Bij steeds meer webwinkels kun je producten met korting bestellen die door andere kopers zijn teruggestuurd. Soms gaat het om producten waarvan alleen de doos een keer is opengemaakt. Maar het kunnen ook artikelen zijn met krasjes, deukjes en andere lichte gebruikssporen. Er wordt in ieder geval altijd een goed werkend product beloofd.

We hebben een paar tips voor je op een rijtje gezet zodat je makkelijker een goede deal scoort.

Koop jij wel eens dit soort tweedekansproducten? Waarom wel of niet? Praat mee!

16 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Een goed artikel onder de link tips. Alles is zo wat genoemd. Ook alle webshops die retoursartikelen verkopen. De meeste shops, zoals ook in het artikel gemeld, nemen ook weer retouren terug als ze niet bevallen, retourstermijn 14 tot zelfs 100 dagen, dus is het risico nihil. Ook gelden volgens de meeste webwinkels dezelfde garantievoorwaarden als voor nieuwe producten.  Ik heb zelf al eens enkele van deze producten gekocht, en er nooit problemen mee gehad. Let wel op de prijzen, soms scheelt het weinig met de nieuwprijs.

Ik heb in de loop dar jaren zo'n acht van dit soort producten van Coolblue gekocht maar aan zeker de helft mankeerde achteraf toch iets, bijvoorbeeld een gerepareerde tablet, een haarscheur in een handel, een Activity tracker die het toch niet goed deed. Ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee dat Coolblue op deze manier winkeldochters loost en ik koop het niet meer.

Badge

Een goed artikel onder de link tips. Alles is zo wat genoemd. Ook alle webshops die retoursartikelen verkopen. De meeste shops, zoals ook in het artikel gemeld, nemen ook weer retouren terug als ze niet bevallen, retourstermijn 14 tot zelfs 100 dagen, dus is het risico nihil. Ook gelden volgens de meeste webwinkels dezelfde garantievoorwaarden als voor nieuwe producten.  Ik heb zelf al eens enkele van deze producten gekocht, en er nooit problemen mee gehad. Let wel op de prijzen, soms scheelt het weinig met de nieuwprijs.

Beste De Ruiter,

Veel van wat je hier vertelt, staat al in het artikel. Als je dat voortaan weglaat, in dit geval zo’n 60%, is wat er over blijft relevanter en interessanter. Had het daarom liever hierbij gehouden:
"Een goed artikel onder de link tips. Ook gelden volgens de meeste webwinkels dezelfde garantievoorwaarden als voor nieuwe producten.  Ik heb zelf al eens enkele van deze producten gekocht, en er nooit problemen mee gehad."

Nog nooit een een retour artikel gekocht.
De kans is ook klein dat ik dit ooit zal doen van een groot bedrijf.

Reputatie 7
Badge +7

Dank @R. Peters , ik zal me uw kritiek aantrekken en het en het een volgende keer zoals u ,leermeester, doen. Ik heb slechts mensen die dat nodig hebben extra willen  te helpen door het artikel van Imke aan te bevelen en zelfs nog wat tips toe te voegen. Wellicht zonde van de ruimte, maar die benutten om enkel kritiek op iemand te leveren lijkt mij nog meer zonde van een daarbij ook nog onnodige reactie. Ik kan echter prima tegen kritiek en neem het ook ter harte. Dus hartelijk dank daarvoor.

Beste De Ruiter,

Veel van wat je hier vertelt, staat al in het artikel. Als je dat voortaan weglaat, in dit geval zo’n 60%, is wat er over blijft relevanter en interessanter. Had het daarom liever hierbij gehouden:
"Een goed artikel onder de link tips. Ook gelden volgens de meeste webwinkels dezelfde garantievoorwaarden als voor nieuwe producten.  Ik heb zelf al eens enkele van deze producten gekocht, en er nooit problemen mee gehad."

Beste R. Peters, nu twee stukken die ik niet hoefde te lezen.

Badge

Beste De Ruiter,

Beste R. Peters, nu twee stukken die ik niet hoefde te lezen.

Ik schreef het niet voor jou. Als ik De Ruiter 1 op 1 had kunnen bereiken, dan had ik daarvoor gekozen. En tja, in een openbaar blog kom je nu eenmaal ook reacties tegen die niet jouw mening of behoefte reflecteren. Lijkt me logisch en een gevolg van jouw keuze om dit blog te volgen. Dont’t shoot the messenger. Ik zou het open debat willen beschermen en bevorderen, het staat al te veel onder druk, toch?

Badge

Dank @R. Peters , ik zal me uw kritiek aantrekken en het en het een volgende keer zoals u ,leermeester, doen. Ik heb slechts mensen die dat nodig hebben extra willen  te helpen door het artikel van Imke aan te bevelen en zelfs nog wat tips toe te voegen. Wellicht zonde van de ruimte, maar die benutten om enkel kritiek op iemand te leveren lijkt mij nog meer zonde van een daarbij ook nog onnodige reactie. Ik kan echter prima tegen kritiek en neem het ook ter harte. Dus hartelijk dank daarvoor.

Wat wil je nou echt? Als je mijn reactie als "onnodig" bestempelt, waarom zeg je dan tegelijkertijd dat je mijn raad "ter harte" neemt? Komt over als een hondje dat achter zijn eigen staart aan tolt. Nog maar een raadgeving dan: als ik jou 1 op 1 had kunnen bereiken, dan had ik daarvoor gekozen. En tja, in een openbaar blog kom je nu eenmaal ook reacties tegen die niet jouw mening of behoefte reflecteren. Lijkt me logisch. Je afkeur is dan ook niet iets wat je mij moet aanwrijven maar een gevolg van jouw keuze om een reactie te geven en dit blog te blijven volgen. Dont’t shoot the messenger. Ik zou liever het open debat willen beschermen en bevorderen, het staat al te veel onder druk, toch?

Reputatie 7
Badge +7

Geachte R. Peters mijn reactie was slechts ter ondersteuning van de reactie van de moderator, inclusief nog een enkele tip. Waarom zou dat een open debat tegenwerken? niet toch!. Lever voor een open debat uw kritiek op de stelling, op de aanschaf van retourgoederen, in plaats van op de man te spelen. Maar als ik u dus op deze manier erger, meld ik u uit fatsoen het een volgende keer anders te doen. Louter beschaving. Groet Leo.

Ik aarzel om een reactie te schrijven als ik de eerdere reeks zie. 

Toch maar:

Ik heb nog niet zo lang geleden bij CoolBlue een tweedekans artikel gekocht. De verpakking zou open geweest zijn. Bij het uitpakken heb ik behalve de extra verpakkingstape niets verkeerds ontdekt. Alles zat in de originele verpakkingen. 

Wel ontdekte ik dat het op de factuur vermelde serienummer niet overeen kwam met het serienummer in het apparaat. Volgens de klantenservice van CoolBlue kon deze administratieve fout alleen hersteld worden als ik het apparaat terugstuurde. Ik heb dat geweigerd en foto's van het juiste serienummer gestuurd. Daarop kreeg ik antwoord dat deze nu vastgelegd zijn bij de registratiegegevens. Ook kreeg ik een tegoedbon van  € 10,-

Inmiddels heb ik al enkele weken met het apparaat gewerkt en ik heb geen mankementen ontdekt. 

Ik ben al met al tevreden over deze tweedekans koop (met korting van ruim 10%).

Reputatie 2
Badge +2

Ik heb in de loop dar jaren zo'n acht van dit soort producten van Coolblue gekocht maar aan zeker de helft mankeerde achteraf toch iets, bijvoorbeeld een gerepareerde tablet, een haarscheur in een handel, een Activity tracker die het toch niet goed deed. Ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee dat Coolblue op deze manier winkeldochters loost en ik koop het niet meer.

En coolblue is al niet de goedkoopste als je gaat vergelijken dan zie je meteen dat de “gratis” installeren van je tv je het zelf al hebt betaald.

Reputatie 2
Badge +2

Ga voor het kopen eerst goed vergelijken.
Zelf ga ik eerst naar https://nl.hardware.info/ en https://tweakers.net/ voor ik echt iets koop.
Websites zoals kieskeurig ga ik nog niet eens aandacht aan besteden, daar krijg je alleen winkels waar hun aan verdienen.
Het is net als bij energie eerst op verschillende vergelijking sites kijken voor je het weet ben je echt meer kwijt dan dat je dacht zeker bij energie collectieven is het zeer goed opletten mooi verhalen dat ze de goedkoopste zijn maar in werkelijkheid verdienen ze aan jou en betaal je ook nog eens te veel.

Een tijd geleden (februari 2019) zo’n retour gekocht via BVA Auctions (BVA Top Lots). Bosch keukenmachine. Volgens de uitleg en foto’s ontbrak er een pootje (kunststof steun). Bij aankomst bleek het ding vol met verdroogde en beschimmelde mayonaise te zitten. Heb zo iets nooit meer gedaan.

Ik koop bij voorkeur niets online, dus ongezien, en alleen als goede kwaliteit ter plaatse niet verkrijgbaar of te bestellen is. Gewone winkels nemen trouwens ook spullen retour die daarna weer in het schap belanden. Met name in kledingwinkels sta ik aan de kassa te wachten op mensen die (soms een hele tas vol) kledingstukken terugbrengen. Als ik daar iets koop gebruik ik bij verdenking dus mijn neus, iets wat het kassapersoneel kennelijk niet wil of mag doen, maar wat betrouwbare informatie oplevert.  

Reputatie 5
Badge +5

Retourdeals zijn bij CoolBlue dubbel afgedekt: enerzijds staat er zeer nauwkeurig omschreven wat er mis mee is (alleen verpakking open geweest of zichtbare schade aan produkt, soms zelfs met foto's erbij), anderzijds krijg je nog steeds de volledige garantie met de gebruikelijke goede retourvoorwaarden. Volgden alle webshops dit voorbeeld maar.

Ik kijk dus altijd eerst bij de Tweedekans-artikelen, dan beoordeel ik de eventuele schade en besluit ik of ik de lagere prijs acceptabel vind (uiteraard na deze gecheckt te hebben op bijvoorbeeld Tweakers Pricewatch: het gebeurt namelijk wel eens dat een CoolBlue Tweedekans artikel ergens anders nieuw nog goedkoper is).

Ik zag trouwens dat Bol.com ook met dit principe begonnen is. Kennelijk wordt er veel teruggestuurd...

Wat een kinderachtige woordenwisseling tussen De Ruiter en Peters, kunnen jullie hiermee ophouden svp.

Reageer