Consumentenbond.nl

Zorgeloos betaald parkeren: (hoe) doe jij het?

• 15 oktober 2015
  • 27 reacties
  • 671 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7
Tegenwoordig zijn er tal van mogelijkheden om te betalen wanneer je wilt parkeren. Zelf maak ik meestal gebruik van een betaalapp die op mijn telefoon staat. Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie dit doen en of jullie daar tevreden over zijn.

27 reacties

De overheid gaat er bij deze maatregel automatisch vanuit dat iedere belastingbetaler beschikt over internet en daar ook mee om kan gaan.

Foute aanname.

Ik ken in mijn omgeving, ik ben 72 jaar, nog veel mensen die hopeloos in de problemen komen als dit voornemen wordt uitgevoerd, en dat zijn niet alleen ouderen. Ook meerderjarigen met een inkomen die alleen onder voldoende toezicht in het spoort blijven, krijgen problemen.
Ik gebruik nu parkmobile. Hiervoor gebruikte ik Yellowbrick, maar doordat ik te een paar keer teveel moest betalen omdat ik (blijkbaar) iets verkeerd invoerde ben ik daarmee gestopt. De klantenservice hielp overigens absoluut niet goed mee, als je ze überhaupt al te pakken kon krijgen.
Ik ben lid van de ANWB en heb de app 'Onderweg' van de ANWB geïnstalleerd. ANWB werkt samen met Yellowbrick, maar je betaalt geen inschrijfkosten en minder startkosten bij het parkeren, Bevalt me prima. Je kunt ook met korting tanken.
Sinds de zomer gebruik ik Parkmobile. Dat kost een kwartje per keer. Dat geld verdien ik terug door niet te veel te betalen: geen dagkaart, of een bepaalde tijd vooruit. Als ik een plekje zie pak ik die, log in op mijn mobiel en ik ben op pad. Niet eerst zoeken naar betaalpaal. Steeds vaker kun je daar alleen met muntgeld betalen en niet meer met plastic. Erg leuk, dus niet, voor buitenlandse strandgasten zoals ik deze zomer vaak meemaakte. Totdat er iets beters komt ben ik fan van Parkmobile.
Badge
Nou dat lijkt mij wel wat, bedankt voor de info.

voor wie geen app of smartphone wil of kan gebruiken, is SMS-parking (info@smsparking.nl) een prima alternatief.

Geplaatst door TheoU op Okt 24, 2015.
Reputatie 1
Ik gebruik #Yellowbrick sinds het bestaat en ik heb nog nooit klachten gehad.
Ik maak gebruik van Stadsparkeren. Kost 0,25 per keer, maar levert tegelijkertijd korting op de gangbare parkeertarieven. Waar mogelijk werkt Stadsparkeren met nummerbord herkenning, en gaat bij het in- en uitrijden van parkeerplaatsen of parkeergarages de slagboom automatisch open zonder dat ik nog iets hoef te doen. Daar waar geen nummerbord herkenning beschikbaar is, moet ik met mijn pasje naar een automaat om me aan en af te melden. Het werkt, het werkt goed en betrouwbaar. Ik heb nog nooit één probleem gehad met de afrekening, die overigens eens per maand komt. Op de website heb je een prima overzicht van jouw parkeeractiviteiten. Er is maar een nadeel, Stadsparkeren is (nog) niet overal beschikbaar.
Reputatie 3
Badge +3
Ben zeer tevreden over Parkmobile. En heb ook YellowBrick voor de Q garages. Niet zoeken naar een paal maar meteen in de auto zittend tik tik op de telefoon en klaar. En nooit te veel betalen of op de tijd hoeven letten.Hieraan gerelateerd onderwerp: wij hebben (Amsterdam Zuid/ seniorbeleid) via Cition de mogelijkheid om onze gasten goedkoper te laten parkeren bij ons voor de deur. Maar dat is me toch een partij ingewikkeld! Inloggen met je digid en vooraf geld overmaken en dan kenteken van je gast invoeren in een lastige site. Echt ontmoedigend, zeker voor de iets digibetere senior.
Ik heb sinds anderhalf jaar parkmobile, werkt perfect. Had eerst parkline, daar kost abonnement 2,50 per maand, bij parkmobile 0,25 cent per parkeeractie, en geen abonnementskosten. Als je dus minder dan 10 keer per maand betaald parkeert, dan is Parkmobile goedkoper.
Gebruik al een paar jaar Yellowbrick. Ideaal, niet vooraf extra betalen omdat je niet weet hoe lang je weg blijft of terug moeten omdat parkeertijd af loopt. Nooit problemen met afrekening gehad.
Reputatie 4
Badge +7
Over het geheel lees ik veel positieve reacties over zorgeloos betaald parkeren. Mocht je een slechte ervaring hebben met een parkeerapp of andere betaaldiensten, dien dan je klacht in via Klachtenkompas.nl.

Er zijn veel gebruikers van parkeerapps. Als je de parkeerapp (die je gebruikt) mag uitbreiden en/of verbeteren. Wat is dan jouw wens?
Ben sinds 24 maanden aangesloten bij Parkmobile en het bevalt mij PRIMA!

Betalen per geparkeerde minuut (Geen Cent Teveel Hoor!).

😉
Ik ben weer overgestapt naar ouderwets betalen bij de automaat. Ik maakte gebruik van Yellowbrick, omdat ik dacht dat je dan net zo duur uit was als via de automaat, maar dat het makkelijker/sneller zou zijn. Echter vaak maakte de app geen verbinding dus moest ik alsnog naar het appartaat en omdat ik vaak met de auto naar de supermarkt ga en daar dan iedere week op hetzelfde moment sta kwam ik er achter dat ik in mijn geval duurder uit ben met YellowBrick. Mijn situatie: 16 minuten op straat kost 30 eurocent starttarief en daarna 20 cent per 5 minute met Yellowbrick 90 eurocent betaald plus transactiekosten1,24 dus waar ik aan de automaat 90 cent had moeten betalen. Ik hou het dus lekker met het 'oudertwets' betaald parkeren.
Badge +1
Wat een gedoe allemaal. Tig verschillende systemen en je moet zo op je tellen passen!

In onze gemeente hebben ze de wijsheid opgebracht om op de meest gebruikte parkeerplaats het betaald parkeren af te schaffen na 3 uur. En dus doe ik de boodschappen gewoon na die tijd.

En mocht het een keer nodig zijn dat ik eerder moet, dan heb ik gewoon muntjes in m'n zak. Werkt naar tevredenheid.

En tot slot, ik wacht eerst maar eens rustig af of er landelijk een beetje eenheid komt.
Ik maak gebruik van Yellowbrick, echt heel gemakkelijk. Maak altijd contact via de app (nooit problemen mee). Kan bovendien ook bellen als het nodig zou zijn (nooit nodig gehad). Q-parc garages kan ik ook zo in, ideaal.
MyOrder via de Rabobank gekoppeld aan een digitale portemonnaie werkt prima, afrekenen per seconde en een laag starttarief, veel gebruiksgemak en MyOrder beperkt zich niet alleen tot parkeren, ook tankstations, bioscoop en b.v. eten & drinken behoort tot de opties.

Hoop dat ze het parkeren overal toegankelijk kunnen maken, zou een hoop geneuzel en gezoek schelen.

https://www.myorder.nl/
Reputatie 7
Badge +6
Ik wordt een beetje moe van al die nieuwigheden die vroeg of laat weer verdwijnen. De chipknip beviel me prima, maar is me weer afgepakt. Geen pincode nodig bij de parkeerautomaat, dus veel veiliger dan met pinpas. App 's begin ik niet aan , mede omdat ik die nieuwe telefoons veel te ingewikkeld vindt en met de veiligheid zit het ook niet lekker hoor ik. Ik betaal lekker weer contant of als het niet anders kan de pinpas.
Ik bel via Yellow brick. We hebben een paar keer gehad dat de plaatscode niet goed overgenomen werd door Yellow brick. Dat hebben we opgelost door een extra handeling in de vorm van een bevestiging door mij dat de plaatscode correct is.

Het gemak vind ik perfect, al kost het wat extra en vergeet ik af en toe mijn parkeren telefonisch te stoppen waardoor het extra kost.

mvg

Jan Besseling
Ik bel via Yellow brick. We hebben een paar keer gehad dat de plaatscode niet goed overgenomen werd door Yellow brick. Dat hebben we opgelost door een extra handeling in de vorm van een bevestiging door mij dat de plaatscode correct is.

Het gemak vind ik perfect, al kost het wat extra en vergeet ik af en toe mijn parkeren telefonisch te stoppen waardoor het extra kost.

mvg

Jan Besseling
In mijn woonplaats Roosendaal heb je in het centrum 5 prima parkeergarages. Je rijd er in en betaald met muntgeld of pin als je weer vertrekt, zo simpel! Ik wil geen duur internet abonnement op mijn telefoon en ook geen onnodige apps. Zo hou je het overzichtelijk en goedkoop.
voor wie geen app of smartphone wil of kan gebruiken, is SMS-parking (info@smsparking.nl) een prima alternatief. nadat jeje hebt geabonneerd -en men jouw kenteken kent- en vanaf dezelfde mobiele telefoon slechts de het locatienummer (van de parkeerpaal) hebt doorgetext, begint het betaald parkeren en hetzelfde gedaan na afloop eindigt het weer. elke maand een heldere factuur (met precieze tijden en lokatie) en nooit een probleem. sterker nog SMS-parking is de goedkoopste: geen abonnementskosten, geen starttarief. (kan trouwens ook via email en ook voor andere kentekens) hier lijkt een aandeelhouder te spreken ? neen, slechts een tevreden klant.
heb app van parkmobile op mijn telefoon staan en vind dat die geweldig werkt-nooit meer naar betaalpas lopen en erg gemakkelijk betreft aan en af melde
Als ik achteraf kan betalen, heeft dat mijn voorkeur. Anders gebruik ik meestal YellowBrick. De administratiekosten heb je er gauw uit, doordat je geen "reservetijd" hoeft in te calculeren. De huidige app werkt prima en de maandafrekening is duidelijk.
Ik Gebruik al enige tijd Yellowbrick, en ik ben uiterst tevreden over deze methode. Ik heb nog nooit enig negatieve situatie gehad. Als je gewoon rustig steeds de telefoonactie's afhandelt gaat het prima.
Wat zou het eenvoudig zijn (voor iedereen ook ZONDER mobiele telefoon en abonnement op een park app) als parkeer automaten allemaal per minuut konden afrekenen,en ALLE betaal mogelijkheden kunnen worden gebruikt ,technisch is dat heus wel mogelijk En wat jammer dat de chipknip verdwenen is.Maar ja?

Reageer