Consumentenbond.nl
Beantwoord

Zorgplicht voor banken?

• 4 april 2015
  • 5 reacties
  • 171 Bekeken

Bij het artikel over betaalrekeningen en pakketten viel me op dat de rente op rood-staan zo hoog is t.o.v. de rente op een spaarrekeing. Nu hebben veel mensen naast hun betaalrekening ook een spaarrekening. Heeft de bank net zoals een verzekeraar een zorgplicht? Dat zou betekenen dat de bank verplicht is met de klant te communiceren over het feit dat er beter geld vanuit de spaarrekening naar de betaalrekening moet worden overgestort maar ik zie banken niet communiceren met klanten op basis van hun zorgplicht. Als dit wettelijk wel zo is geregeld dan moeten we banken verplichten goed hun klanten in de gaten te houden en te adviseren. Dit geeft een andere boost in dat bedrijf dan klanten alleen te zien als bedrijfsmiddel voor het rendement.
icon

Beste antwoord door A. Deen 4 april 2015, 17:29

Als de overheid de rente die banken mogen vragen maximeert is het voor grote groepen uit de samenleving snel afgelopen met het rood staan. Iets dergeijks is recent gebeurt met de banken van lening en verdient wellicht navolging.
Bekijk origineel

5 reacties

Is de bankierseed nog niet genoeg?

Spreek uw persoonlijke bank-adviseur hierop aan. De Overheid trekt zich terug en bemoeit zich hier niet meer mee! Participeren is aangezegd!

Met mijn bank kan ik afspraken hierover maken, gewoon automatisch overboeken of on demand.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bankierseed
Dank voor de reactie; dat is nou net waar het om gaat: de passieve houding van de banken doorbreken; als klant kun je alles regelen maar 95% van de klanten doen dat niet totdat ze in de shit zitten. Dus waarom geen zorgplicht voor banken net zoals zoveel maatschappelijke instellingen hebben? terugtredende overheid is een leuze waarvan nu veel politici terugkomen zelfs VVD'ers die je af en toe een ommezwaai ziet maken omdat de effecten van dit beleid niet gewenst zijn en altijd zijn gestoeld op eenzijdige incentives (geld, macht).
@D.P.M. Florack

Waar merkt u concreet iets van "de zorgplicht" bij verzekeraars, waaraan u refereert? De maatschappij is aan het overschakelen op "zelfredzaamheid". Klanten en patiËnten moeten zich bij voorbeeld via fora, community's en social media opnieuw leren formeren. Van de verschillende (semi-)overheden en andere instanties verwacht ik steeds minder meedenken en dus moeten we inderdaad meer leren hoe de wegen lopen en versterkt eisen stellen. Maar ook op de omgeving oppassen, dat zwakkere medeburgers hierdoor niet de nieuwe slachtoffers worden. We kunnen ook massief weer SP of PvdA gaan kiezen.....!! maar ikzelf heb geen aanleg voor de kermis (polder-)politiek.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Participatiedemocratie

Met deze nieuwe instelling probeer ik ook via deze community de Consumentenbond en leden te motiveren:

http://www.consumentenbond.nl/community/forum/denk-mee-consumentenbond/denk-mee-consumentenbond/hoeveel-meedenkers-heeft-consumentenbond-nodig
`Want ze weten niet meer wat ze (voor de klant) doen!

http://www.fdportal.nijgh.nl/upload/1420998457-90x90.jpg

"FINANCIËLE SECTOR IS AANSLUITING MET DE MAATSCHAPPIJ KWIJT"

De topbestuurders in de Nederlandse financiËle sector hebben de aansluiting met de maatschappij gemist, leven in de besloten wereld van het eigen gelijk en hebben lak aan de publieke opinie en hun klanten. Aldus economen Rick van der Ploeg en Willem Vermeend zaterdag in hun column in De FinanciËle Telegraaf.

30 maart 2015 Hun oordeel over de vaderlandse financiËle sector is niet mals. "De generatie die in deze sector de dienst uitmaakt trekt zich, zoals de praktijk laat zien, niets aan van opvattingen in de samenleving, de politiek en bij klanten. Daarmee versnellen ze teloorgang van hun eigen sector." De recente salarisverhoging bij ABN Amro, Aegon en ING laat ook zien dat de bestuurders de tijdgeest niet aan lijken te voelen, schrijven Van der Ploeg en Vermeend. "Het toverwoord 'internationaal marktconform' dat de sector gebruikt voor hoge beloningen en bonussen verliest steeds meer aan geloofwaardigheid. In de praktijk komt dit altijd neer op nog 'hoger'", stellen de economen vast. "Volgens de wet van vraag en aanbod moet er juist nu sprake zijn van een forse daling van de beloningen in de financiËle wereld."

Normaal zou je dus gewoon met de voeten afstemmen en (met overstapregeling) weggaan bij een graaiende klantonvriendelijke bank, maar wie kent er een betere? Ik ben meteen overgestapt, maar of die echt beter is?
Als de overheid de rente die banken mogen vragen maximeert is het voor grote groepen uit de samenleving snel afgelopen met het rood staan. Iets dergeijks is recent gebeurt met de banken van lening en verdient wellicht navolging.

Reageer