Consumentenbond.nl

Corona en luchtreinigen

• 2 juli 2020
  • 13 reacties
  • 1431 Bekeken

Reputatie 1

Er wordt veel beweeed over de verspreiding waarbij de aerosol verspreiding er een van is. Het geluid wordt sterker dat naast ventilatie ook luchtreiniging toegevoegde waarde heeft. Bij vliegtuigen wordt ook het hepa filter genoemd. Er zijn veel soorten luchtfiltersystemen te koop. Zijn er gerenomeerde artikelen over dit onderwerp. Delen van ervaring met apparatuur (hepa, ionisatie, uv) ook over filtersystemen waardeer ik zeer. Heb geen idee over hoelang een filter werkelijk effectief is? Ik overweeg om een apparaat aan te schaffen omdat naar de winter toe ventileren alleen wat oncomfortabeler gaat worden en er ook veel warmte verloren kan gaan. 

13 reacties

Badge

Bij heel veel artikelen wordt pas flink geld verdiend NA de verkoop . Op losse originele onderdelen zit doorgaans een fikse en soms een enorme marge  . Printerinkt is zo'n extreem voorbeeld .  En regelmatig komen de goedkopere inderdaad uit dezelfde fabriek .

De Printer zelf is vrijwel gratis, je betaald alleen voor de inkt (is altijd zo geweest). Als men een nieuwe printer koopt krijgt men vaak ook maar een haf gevuld potje inkt erbij.

Reputatie 7
Badge +6

Bij heel veel artikelen wordt pas flink geld verdiend NA de verkoop . Op losse originele onderdelen zit doorgaans een fikse en soms een enorme marge  . Printerinkt is zo'n extreem voorbeeld .  En regelmatig komen de goedkopere inderdaad uit dezelfde fabriek .

Badge

Ik zelf heb diverse luchtreinigers gehad. Allemaal bekende merken, maar de meesten werken gewoon slecht. Komt ook bij dat de meesten onder de Groep "SEB” valt (Hoofdkantoor zit in Frankrijk) (siemens, miele, tefal, bosch, enz. enz. enz.) Alle grote merken (ze zijn allemaal het/de zelfde). !Let op, schrijf je nooit in voor garantie of reclame etc. bij deze merken als u uw privacy lief heeft. (De wereld van winkelen is echt 1 grote "scam” ). Maar goed, Heb 4 verschillende gehad, de 1 na laatste was van "Rowenta” (ook "group seb"). maar net als die daarvoor ook niet goed (genoeg). Nu heb ik een Phillips.

Deze is veruit de beste van die ik heb gehad. Ook voor de vrouw die erg last heeft van hooikoorts en nu nergens geen last meer van heeft (binnen), Feestje gehad met veel rokers, frituur enz.? binnen 15 minuten dat ding op volle toeren en alle vieze lucht is echt verdwenen. Deze is echt veruit de beste als u het butget er voor (over) heeft. Natuurlijk moet je de filters af en toe vervangen op den duur, zijn er 3 (6 aan beide kanten samen) De buitenste moet u zelf schoonmaken (heel makkelijk, gewoon afspoelen en droog maken) dan de andere 2 (4 in totaal) die moet u op den duur bij bestellen (ongeveer 1 keer per jaar) Die zijn mega duur als er het stikkertje van philips op zit, Je hebt ze voor een paar tientjes (bijv. bij amazon) precies dezelfde (fabrikant) maar dan zonder het philips stikkertje erop en dat scheelt je ¾  van de prijs (voor 3 tientjes heb je alle 4 filters en doe je ruim een jaar mee). Dan heb je 2 soorten van deze apparaten. 1 met wifi (meer dan 100 euro duurder) en 1 zonder wifi. Ik heb met wifi maar heeft niet echt veel meerwaarde. (En de app die je moet gebruiken die uit een vaag land komt (en philips zelf geen idee van heeft van hoe of wat over de app (zelfde als het apparaat zelf want alleen het logo komt van philips zelf) steelt al je gegevens van je mobieltje. (met veel toestanden kun je dat omzeilen als je er verstand van hebt.). Dus ik zou nu deze nemen maar dan zonder wifi (dan maar 1 keer in de 2 of 3 dagen opstaan om in een andere stand te zetten (als er veel pollen zijn of feestje heb gehad), Verder doet hij alles zelf automatisch). Deze is gewoon veruit de beste van alle 4 die ik heb gehad van de bekende merken. Echt een aanrader. http s://www.philips.nl/c-p/AC5659_10/series-5000i-luchtzuiveraar

Gr. Patrick

Reputatie 7
Badge +7

Off-topic reacties zijn verwijderd. Ik wil iedereen vriendelijk vragen het bij het onderwerp te houden: luchtreinigers.

Badge

@B.J. den Ouden Ik kom graag eens ingesprek met jou om hierover eens te sparren.

Aangezien wij een coating bedrijf zijn die al jaren ziektekiemen elimineert op de meest veilige manier.

Ik zie graag je reactie 

Koop een CO2 meter dan heb je in ieder geval goede lucht in huis.

Als je tenminste wilt luisteren naar dit apparaat. Natuurlijk kost ventileren energie. Maar niet zoveel als die broodje aap verhalen die rondgaan op verjaardagen. Ik heb al jaren een CO2 meter hangen.

Als ventilatie tocht veroorzaakt dan moet je daar wat aan doen. En niet je ventilatie rooster sluiten.

Jij wilt graag een filter, bedenkt wel dat deze filters een ventilator hebben en die draait niet voor niets. Ook dat kost energie. Je hebt dan ook nog eens het probleem dat je te weinig zuurstof hebt. Want dat maken die filters niet. Ventileren geeft wel zuurstof.

Wordt tijd voor de consumentenbond om CO2 meters te gaan testen.

Badge +8

Is de consumentenbond van plan om Ionisatie apparaten te gaan testen? Belangrijk in deze tijd!

Ik noteer het als suggestie voor min collega's, @E.C. Bodewes. Omdat wij dagelijks veel suggesties ontvangen, kunnen we helaas niet garanderen dat deze melding direct tot actie of publicatie leidt.

Reputatie 1

Er zijn vele mogelijkheden om iets meer te weten te komen. Veelal echter in het Engels gesteld; zie bijvoorbeeld: https://www.epa.gov/coronavirus/air-cleaners-hvac-filters-and-coronavirus-covid-19

In de regel kan er hooguit sprake zijn van een aanvullende werking/ een bijdrage. Is die bijdrage werkelijk relevant? Geen van de middelen is afdoende. Je blijft je afvragen hoe groot de bijdrage werkelijk is en/ of dus investeren nuttig is. Filters, UV of ionisatie - soms gecombineerd in een apparaat -  werkt alleen als de lucht met virus er doorheen moet; wordt aan- en doorgezogen. Het is bovendien lastig om in huis te weten hoe de luchtstroming precies is. Heb een beperkte indruk opgendaan door eens met behulp van een smoke pencil rookwolkjes op te laten en visueel te zien hoe de wolkjes zich verspreiden. Er zijn dode hoeken, -plekken en ook wervelingen. 

Samenvattend:

The use of air cleaners alone cannot ensure adequate air quality, particularly where significant pollutant sources are present and ventilation is insufficient.

Reputatie 7
Badge +4

dat rapport had ik wel gevonden, stamt volgens mij uit 2010, dus geen woord over corona, en verder ook al niet veel goeds.

en ‘iemand iets horen zeggen’ is helaas weinig wetenschappelijk, want dat is toch wel de noodzakelijke basis

Dit test je niet "even". Ionisatie is volgens mij gevaarlijk als dat kan leiden tot ozon in de woonruimte en professionele luchtbehandeling is helemaal gern optie op kleine schaal. En nu lees ik de intro van dat rapport en daar staat volgens mij hetzelfde. Niet aan beginnen.

Reputatie 1

O.a. https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/609330004.pdf

Verder heb ik een luchtreiningingsdeskundige met meer dan 40 jaar ervaring horen zeggen dat ionisatie of een filter alleen werkt als het virus ook door het filter “aangehouden” of door uv straling getroffen wordt.

Reputatie 7
Badge +4

ik kon zo gauw geen wetenschappelijke onderbouwing vinden hiervan, heb jij ergens een link?

Is de consumentenbond van plan om Ionisatie apparaten te gaan testen? Belangrijk in deze tijd!

Reageer