Corona vouchers Centerparcs

• 23 april 2020
  • 23 reacties
  • 16827 Bekeken

Badge

Van 1 mei tot en met 4 mei zouden wij met de kinderen en hun opa en oma bij Centerparcs verblijven. We hadden het volledige bedrag al vooruit betaald. 

Toen de corona maatregelen in Nederland er voor zorgden dat uiteindelijk ook de vakantieparken hun deuren moesten sluiten (hier hebben ze nog lang mee gewacht overigens) kregen wij te horen dat we bericht zouden worden via de website. Hier stond vervolgens dat de parken in Nederland op 28 april weer open zouden gaan. 
In de tussentijd werden de signalen vanuit het kabinet steeds duidelijker dat er geen grote wijzigingen zouden komen in de bestaande maatregelen. De kans leek dan ook ontzettend klein dat de vakantieparken op 28 april hun deuren weer zouden kunnen openen. Na de persconferentie van 21 april heb ik daarom opnieuw contact opgenomen met Centerparcs. Ik belde naar het desbetreffende park en hier werd aangegeven dat mijn verblijf inderdaad niet kon doorgaan. Ik zou geïnformeerd worden over een voucher. Ik gaf aan dat ik niet akkoord wilde gaan met een voucher. Wie weet immers hoe lang dit nog gaat duren? En ondanks dat ik het een vervelende situatie vind voor alle reisorganisaties en vakantieparken, vind ik het onterecht dat het geld van klanten wordt gegijzeld. Wanneer ik krap zit kan ik ook geen waardebonnen uitdelen. Maar goed dat terzijde.
Ik werd doorverwezen naar een algemeen nummer waar ik geholpen zou worden. Ik heb min. 20 minuten aan de lijn gehangen en naar een bandje geluisterd. Er werd niet aangegeven hoe lang de wachttijd was of hoeveel bellers er voor mij waren, dus na 20 min. heb ik opgehangen en teruggebeld met het park. Zij gaven mij vervolgens een website waar ik mijn klacht mocht indienen. De dag daarna had ik al een reactie!

Beste gast,

Center Parcs volgt de richtlijnen van de overheden in elk land. Vanaf maandag 16 maart 2020, 12.00 uur zijn al onze vakantieparken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk gesloten. Op basis van de huidige situatie gaan onze parken weer open op:

Belgische parken: Dinsdag 12 mei 2020
Nederlandse parken: Dinsdag 28 april 2020
Duitse parken: Maandag 20 april 2020
Franse parken: Woensdag 30 april 2020

In deze bijzonder moeilijke situatie zijn wij op de hoogte van uw vragen over uw verblijf. Hieronder vindt u daarom de maatregelen die zijn genomen voor alle gereserveerde verblijven:
• Als u in deze periode in een van onze parken verblijft, ontvangt u een digitale voucher per e-mail ter waarde van het volledige bedrag dat u heeft betaald. U kunt deze voucher gebruiken om een nieuw verblijf te boeken uiterlijk 12 maanden na uw eerste aankomstdatum. Alle geplande verblijven tijdens de sluiting van onze parken worden automatisch geannuleerd.
• Als we u hebben gevraagd uw verblijf te onderbreken, ontvangt u per e-mail een digitale voucher die gelijk is aan het aantal resterende dagen van uw verblijf. U kunt deze voucher gebruiken om een nieuw verblijf te boeken uiterlijk 12 maanden na uw eerste aankomstdatum.
• Als je in het weekend van 13 maart 2020 in een van onze parken was, ontvang je een vergoeding voor de beperkte accommodatiecapaciteit van onze infrastructuren, inclusief Aqua Mundo. U bent ter plaatse geïnformeerd over de vergoedingen. U ontvangt een digitale voucher met een waarde die gelijk is aan het bedrag dat u per e-mail wordt meegedeeld. U kunt deze voucher gebruiken om een nieuw verblijf te boeken uiterlijk 12 maanden na uw eerste aankomstdatum.
• Als uw verblijf is gepland na de data van heropening van onze domeinen, neem dan contact op met onze adviseurs voor een verzoek tot wijziging of annulering.
• Indien u via een reisorganisator of reisbureau heeft geboekt, nodigen wij u uit contact met hen op te nemen.

U kunt op elk van ons rekenen om u te helpen bij het plannen van uw volgende vakantie, zoals we dat in het verleden altijd hebben gedaan.

We ontvangen momenteel een grote en ongebruikelijke hoeveelheid e-mail, dus beantwoord deze e-mail niet.

Bedankt voor uw begrip,
Tot ziens.
Groupe Pierre et Vacances- Center Parcs

Ik heb een aantal dingen uit de mail dikgedrukt. Waarom houdt Centerparcs vast aan de datum van 28 april? Vind er een versoepeling van maatregelen plaats op die datum waar ik niets van weet? Waarom zouden de parken dan weer open gaan? Of lees ik een standaard reactie die nog niet is aangepast?

En hoe kan het dat een organisatie die telefonisch niet bereikbaar is en via de e-mail een standaardreactie geeft maar mijn vraag/verzoek niet beantwoord. Hoe kan ik nu mijn geld terug vragen?

Heeft iemand een idee wat ik nu het beste kan doen? Of moet ik gewoon afwachten en er op vertrouwen dat Centerparcs mij in hun “voucher mail” ook de optie tot terugbetaling aanbied?

23 reacties

U kunt rustig wachten want geen telefonische discussie of mail wisseling gaat u nu geld ipv een voucher opleveren. De grote vraag is of alle vouchers, als je die niet benut, je uiteindelijk je geld teruggeven zoals aangegeven voor de ANVR vouchers of gaat men proberen te stellen dat niet benut dus pech is. Dat laatste kan ik mij nauwelijks voorstellen maar we gaan het zien.

Reputatie 7
Badge +7

Geacht @Iustum 

Het forum kent heel wat topics over reizen en het coronavirus.

Elders schreef ik: Er is een topic over het zgn. ‘Corona Voucher".  Dit gaat over het algemeen ook over allerhande reizen die niet doorgaan vanwege het virus. Vele forumleden hebben daar antwoorden en adviezen gegeven, ook forumlid  @A. Deen  heeft uitgebreid mee gediscussieerd en antwoorden gegeven omtrent het voucher. De reisorganisaties o.a. verenigd in het SGR hebben als oplossing voor het niet doorgaan van reizen het zgn. Corona Voucher uitgevonden c.q. met elkaar afgesproken. Geld wordt zelden, zeker niet op korte termijn, teruggegeven. En het blijkt ook dat elke reisorganisatie de afspraken anders interpreteert.  De Consumentenbond en ANWB hebben een brief naar de regering gestuurd  om een duidelijke oplossing. Gezien de vele vragen van lotgenoten en gezien de vele verschillen van oplossingen denk ik ook dat de politiek, Nederland of Europa, of in Wereldverband (?) moet ingrijpen. Maar dat kan nog wel even duren, dus vaak voor velen te laat. Doch volhouders lukt het niettemin uiteindelijk hun geld terug te krijgen of een goed aangepaste voucher te krijgen.

Uiteindelijk geef ik steeds het adviies: Niettemin blijft vechten voor uw zaak, maar zoals leden al waarschuwen, u kan ook zover doorgaan dat u helemaal niets meer hebt of krijgt en dan is een voucher mogelijk nog iets.  

En uiteindelijk zijn er voor lotgenoten met reizen ook positieve oplossingen; Citaat:

Ik heb inmiddels bericht gehad van TUI. Van “hogerhand bij TUI” is besloten om de reissom te restitueren. Op advies van L.J.F de Ruiter: “ blijf vechten voor je zaak”.  En dat heb ik gedaan. 

De voucher heeft momenteel meer nadelen dan voordelen en cash is king. 

Mij is het gelukt, dus andere Consumentenbond leden: het is het waard om in contact te blijven met TUI. In Duitsland heeft TUI staatsteun gekregen in de vorm van een lening van 1.8 miljard. Wellicht is TUI nu wat soepeler geworden. 

Blijft: Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Groet Leo

@L.J.F. de Ruiter dat is een slecht voorbeeld want dat geval dateert van voor de Corona en er was al een concrete toezegging dat men het geld terug zou storten. Een organisatie herinneren aan een concrete toezegging is geen blauwdruk voor een discussie met de hele branche over "ik wil geen voucher, ik wil mijn geld" waar voorzover ik kan zien nog niemand een speld tussen gekregen heeft.

Reputatie 7
Badge +7

Sorry André, ik ben ervan uitgegaan dat onderhavig geval van reissom restitutie, vanaf maart, dus in de coronacrisis, speelde.  Ook jouw opmerkingen dat het wel een corona voucher zou worden brachten me daarop. Als het niet over een  zgn. “coronacrisis reis ” gaat, excxuses dan.

Zelf denk ik dat het ‘bekende’ voucher in de meeste, zo niet alle gevallen, door de reisorganisaties doorgedrukt zal worden. Maar ik had elders gehoord (helaas ben dat even kwijt) en dan met die TUI reis mee, het toch een enkeling gelukt was , het geld terug te krijgen. Wetend dat als ieder zijn geld terugeist en terugkrijgt, het hele boeltje failliet zal gaan, blijft het toch wel de door de consument betaald geld. Maar als het voorbeeld niet toepasselijk is, geen probleem. Daarnaast mag ieder zelf proberen wat hij bereiken kan.  Het bekende houdbaarheid jaar van het voucher is elders ook al naar anderhalf jaar gegaan. Groet Leo.

Badge

Wat ik even niet goed begrijp is dat ik uit uw reacties juist opmaak dat de consument maar heeft te accepteren dat de branche vouchers opdringen. Echter, is het niet zo dat de consument, ook tijdens deze crisis, gewoon recht heeft op te kiezen tussen het accepteren van de aangeboden vouchers of zijn geld terug?

De ANVR is de brancheorganisatie van ‘ondernemers in reizen’, dus het lijkt mij logisch dat zij de zogenaamde ‘coronavouchers’ steunen. 

Zij beroepen zich op een exceptionele situatie die ook exceptionele maatregelen vereist.

Maar niemand kan iets aan deze exceptionele situatie doen, waarom moet de consument dan opdraaien voor het risico van de ondernemer? Tal van klanten zitten zelf met negatieve economische gevolgen door deze exceptionele maatregelen. 

Hier wordt overigens nogmaals benadrukt dat klanten de keuze hebben om het voucher te aanvaarden of te weigeren. In het laatste geval hebben zij recht op terugbetaling.

Kortom ik begrijp Centerparcs niet. Waarom kunnen zij dit niet gewoon netjes afhandelen en op zijn minst hun klanten te woord staan, telefonisch dan wel via de mail.

Wat ik even niet goed begrijp is dat ik uit uw reacties juist opmaak dat de consument maar heeft te accepteren dat de branche vouchers opdringen. Echter, is het niet zo dat de consument, ook tijdens deze crisis, gewoon recht heeft op te kiezen tussen het accepteren van de aangeboden vouchers of zijn geld terug?

U heeft volkomen gelijk maar de overheid heeft het wegens de bijzondere omstandigheden zo beslist en lijkt dat recht dus opgeschort te hebben. Of dat uiteindelijk ook stand zal houden als iemand het aan gaat vechten zou ik niet weten maar ik heb nog geen voorbeelden gezien waar het nu met succes aangevochten is.

ik begrijp Centerparcs niet. Waarom kunnen zij dit niet gewoon netjes afhandelen en op zijn minst hun klanten te woord staan, telefonisch dan wel via de mail

U kunt niet bedenken waarom ze u liever een voucher dan uw geld geven en waarom de medewerkers het druk hebben? Ik denk dat u bedoelt dat u het er niet mee eens bent, ik kan mij niet voorstellen dat u het niet begrijpt.

Badge

Bij deze de reactie van Centerparcs na hun standaard mail:

Als ik het goed begrijp komt het er op neer dat Centerparcs mijn geld gedurende 13 maanden mag gijzelen. Ondanks dat nu al duidelijk is dat ik mijn geld terug wil i.p.v. een voucher. Deze wordt kennelijk opgedrongen.
Een oplossing, maar niet een die de schoonheidsprijs wint.

Dat is inderdaad denk ik een correcte samenvatting. Het is een compromis waarbij alle partijen wat inleveren en wat krijgen. Het verhaal is dat ze anders failliet zijn en u uw geld helemaal kwijt bent. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik denk ook dat het zo geregeld is en we ons er vooralsnog bij moeten neerleggen. Ik dacht even dat het een  ‘consument’ gelukt was het geld terug te krijgen, maar dat bleek geen coronacrisis geval te zijn.

Forumlid @A. Deen heeft (*ook vooralsnog) gelijk dat,  de eis  "ik wil geen voucher, ik wil mijn geld"  nog niemand (voor zover hij kan zien) gelukt is dat voor elkaar te krijgen. Wellicht is het wachten daar nog op. Blijft wel dat als iemand dat lukt, de overige ‘schapen' zullen volgen en faillissementen zullen vallen, waardoor velen helemaal niets meer krijgen. Ook eens met: Een oplossing, maar niet een die de schoonheidsprijs wint. Anderzijds lees ik uit het bericht van Centerparcs dat de voucher eventueel wat langer dan een jaar geldig kan zijn, dat is dus kennelijk bij enkele organisaties onderhandelbaar.

Badge

Wat mij persoonlijk stoort is dat de consument nu garant moet staan voor het risico dat de ondernemer loopt. Waarom kan de overheid niet ingrijpen om faillissementen te voorkomen?
En dat zoiets niet binnen een week geregeld is begrijp ik ook, maar nu zijn duizenden consumenten ruim 13 maanden hun geld kwijt omdat ze iets wilden kopen wat niet geleverd kon worden. 

Het is kennelijk niet anders op het moment, dus zal ik maar afwachten. Ik zou niet weten wat ik er nog aan zou kunnen doen. Maar me vinden in het beleid kan ik niet.

Wat mij persoonlijk stoort is dat de consument nu garant moet staan voor het risico dat de ondernemer loopt. Waarom kan de overheid niet ingrijpen om faillissementen te voorkomen?

De betreffende consumenten en ondernemers hebben elkaar toch ook vrijwillig uitgezocht, ik vind het niet zo raar dat ze het ook samen op mogen lossen als dat kan. Sowieso was de consument het geld anders toch ook kwijt geweest en het komt toch weer terug. Beter als we de staatssteun zoveel mogelijk beperken tot situaties waar echt geen andere oplossing is.

Reputatie 7
Badge +4

en dan moet de belasting ook weer omhoog want betaalt uiteindelijk de staatshulp….? 

Badge

en dan moet de belasting ook weer omhoog want betaalt uiteindelijk de staatshulp….? 

Het dreigende probleem van faillissementen ten gevolge van de corona crisis is toch een probleem van alle Nederlanders en niet alleen de consumenten van de desbetreffende branches?
Ik voel me in ieder geval niet geroepen vanuit de hoedanigheid als consument om de vakantie branche financieel te ondersteunen.
Als Nederlands burger zou ik het echter minder erg vinden om in de vorm van extra belasting een bijdrage te leveren aan een noodpakket voor ondernemers in Nederland. 

Staatshulp zou mijn inziens beter op zijn plaats zijn dan enkel door de gedupeerden de vakantie branche staande te houden.

Het dreigende probleem van faillissementen ten gevolge van de corona crisis is toch een probleem van alle Nederlanders en niet alleen de consumenten van de desbetreffende branches?
Ik voel me in ieder geval niet geroepen vanuit de hoedanigheid als consument om de vakantie branche financieel te ondersteunen.

Toch is het argument dat de consument van de vakantie branche rechtstreeks bijdraagt aan het ondersteunen van die vakantie branche inherent beter dan dat iedereen zou moeten bijdragen.

Reputatie 7
Badge +4

Staatshulp zou mijn inziens beter op zijn plaats zijn dan enkel door de gedupeerden de vakantie branche staande te houden.

ik moet hier toch echt even goed over nadenken. Vakantie is een luxe artikel en waarom zou ik mee moeten betalen aan luxe artikel schade die anderen ondervinden? 

Geen conclusie, ik zit nog in de mezelf afvragende modus….

Badge

ik moet hier toch echt even goed over nadenken. Vakantie is een luxe artikel en waarom zou ik mee moeten betalen aan luxe artikel schade die anderen ondervinden? 

Geen conclusie, ik zit nog in de mezelf afvragende modus….

Ik ben het helemaal met u eens. Dus vraag ook ik mij af waarom ik mee moet betalen aan de schade die anderen ondervinden als klant van Centerparcs.
De overheid heeft kennelijk doen besluiten dat het solidair is om het geld dat klanten te goed hebben van de vakantiebranche pas over 13 maanden wordt terugbetaald. Waarom moet ik als klant deze lening verstrekken? Als we besluiten solidair te zijn t.o.v. een branche dragen we die last als maatschappij met z'n allen. Niet alleen voor de mensen die toevallig op dat moment gebruik hebben gemaakt van een vakantie.

Reputatie 7
Badge +7

Gezien de actualiteit uit Brussel en de besluiten die de Europese commissie genomen heeft om toch terug te betalen, krijgt deze hele discussie een ‘wending'. Die wending heeft onze overheid ook gemaakt. Aanvankelijk bleef zij staan achter niet terug betalen, maar de coronavoucher. De eis van Brussel was niet dwingend. Nu uit Brussel gekomen is dat de eis toch dwingend is, heeft de regering een 180 graden draai gemaakt. Een vergissing? of draaien ze maar wanneer het uitkomt. Had men zich niet veel eerder bezig kunnen houden met een rechtvaardige oplossing voor alle partijen?

Badge

Heeft er eigenlijk al iemand een voucher ontvangen ?????

ik ben doof, bellen is dus onmogelijk ! Door heel de Corona toestanden al 10 weken enkel mijn 3 kleuters in huis en geen bezoekers die ik even kan vragen te bellen!

ik heb hun op iedere mogelijke manier meerdere keren geschreven! 
mail, chat, messenger , whats app,…. zowel naar de vossemeren als naar kempervennen , algemeen Center Parcs contact en via het convid 19 link op hun website al 5 keer! 
ik deed eens gek en boekte voor mij en kids een midweek in vip cottage en aansluitend een groot huisje waar ik mEtmijn nichtjes en neefjes die kleuters hebben van zelfde leeftijd , een fantastische 40ste verjaardag wou vieren!

dus mijn verblijf was op 22/03 begonnen normaal…. bijna 10 weken geleden !

ik heb amper antwoord gekregen op mijn vragen om de vouchers! Ik wou zo snel mogelijk een nieuw verblijf boeken maar wil wel mijn vouchers daarvoor gebruiken! Ik heb meer dan €3000 te goed aan vouchers! 
ik heb hier 10 jaar voor gespaard… mijn nichtjes en neven zijn ver de enige die me horend hebben gekend, de enige die rekening houden met mijn doof zijn! 
Voor mij was dit geplande samen zijn heel belangrijk ! Mijn kleuters keken ernaar uit om weekend met hun horende familie door te brengen

10 weken , iedere dag, krijg ik de vraag ‘ mama wanneer gaan we nu naar centerparcs?”

na 10weken kan ik ze nog geen antwoord geven !

ondertussen zie ik op hun website iets over 22 juni staan… dat hun beleid anders zal zijn als de Corona maatregelen tot dan aan houden!

Maw … die vouchers zien we nooit want als de maatregelen tegen dan nog gelden , vragen ze faillissement aan en wij zijn ons geld kwijt!

ik ben echt zo razend! Nog respect niet onpersoonlijk een antwoord te geven ! Steeds zelfde standaard antwoord mail

!!

10 weken lang

booking.com en bol.com die antwoorden dag en nacht binnen 5 minuten!

mijn geld van mijn geannuleerde Boeking bij Booking.com Had ik na 7 dagen op mijn rekening

Reputatie 7
Badge +7

Kan iemand die wel toegang heeft tot deze organisaties niet een keer dit consumenten lid eens antwoord dan wel duidelijkheid geven. Via via is dit toch niets. De betreffende organisaties kunnen meteen duidelijkheid geven, of mogelijk de bond bemiddelen. Ik kan me voorstellen dat als je gehandicapt bent het nog moeilijker wordt.

GELD TERUG VIA PAYPAL ook wij hebben de zeer slechte ervaring van het terugbetalen van een boeking ipv een voucher die wij niet konden gebruiken er werd nergens op gereageerd buiten de standaard mail nu hadden wij het geluk dat wij de boeking via paypal gedaan dus heb je dan aankoopbescherming wij hebben dus een geschil gestart via paypal omdat center parcs zich achter de regeltjes verschuilt en niet bereid is om iets anders te doen dan een voucher via deze weg hebben wij dus het volledige boekingsbedrag terug gehad van paypal nadat ze ook daar niet correct hadden gereageerd LET OP DAT KAN ALLEEN BINNEN DE 180 DAGEN DAT JE BETAALD HEBT ik hoop dat voor iedereen die het kan een weg is om hun recht te halen aangezien het je recht is om je geld terug te krijgen en de voucher mag weigeren zeer jammer van center parcs een gemiste kans om zo om te gaan met je klanten heel jammer dat het zo moest

@kingbigfun dat is nog eens een fraaie oplossing.

Ik zie dat al het bovenstaande oud is. Ook ik heb heel slechte ervaringen met Center Parcs. Heb een corona voucher. De einddatum is 18 maart 2021. Ik ben al 9 weken bezig om contact met Center Parcs te krijgen. 3xmail, 2xbellen, 2 klachtenform.,brief per post. en vandaag weer bezig. Mailen en bellen. Nooit heb ik iemand daadwerkelijk aan de lijn gehad. Op de mails wordt helemaal niet gereageerd. Bellen kan alleen als je wilt boeken of iets over de boeking wilt weten. Je krijgt absoluut geen telnr. waarop je iemand kan bereiken. inmiddels ook 3x een klachtenform. ingevuld. Wordt netjes bevestigd en daarna stopt alles. Kortom, je kunt alleen maar boeken en betalen en daarna helemaal niets meer. Je loopt gewoon dood. Gewoon heel asociaal. Ik weet het niet meer. En ook mijn zaak loopt v.a. 13 maart 2020. Al 10 maanden.

Badge

Ook ik heb slechte ervaringen met Center Parcs. In januari 2020 geboekt een verblijf van 3 nachten in april 2020 in Parc Eifel. Center Parcs informeerde mij tijdig dat het park is gesloten en bood een voucher aan die ik heb geaccepteerd. Hiermee een nieuw verblijf geboekt op Parc Eifel in april 2021.

Het park is nog steeds gesloten. Echter, nu laat Center Parcs niets van zich horen. Op hun website onder FAQ betreffende corona zeggen ze wel dat ze tijdig via sms en/of e-,mail hun klanten zullen informeren. Helaas, helemaal niets, stilte.

Intussen is de datum van het laatste verblijf in april j.l. wel al voorbij. Een paar keer gebeld, de 1e keer begreep medewerkster er niets van en de 2e keer zei ze voortdurend dat ik maar een park in nederland moet boeken wat ik niet wil. 

Ook een klachtenformulier ingestuurd waarop de mededeling komt dat ze snel zullen reageren. Alleen dit gebeurt niet. Center Parcs speelt stommetje. En van klachtenkompas.nl begrijp ik dat Center Parcs vaker stommetje speelt.

Ik wil niet meer een voucher, ik wil gewoon mijn geld terug inclusief de toeristenbelasting(!).

Reageer