Consumentenbond.nl

Hebben wij recht op terugbetaling van onze aanbetaling door Corona?

• 4 januari 2021
  • 7 reacties
  • 207 Bekeken

Goedenavond, 

Begin 2019 hebben wij een aanbetaling gedaan bij een zaal voor onze bruiloft die afgelopen zomer plaats had moeten vinden. Door alle maatregelen omtrent het virus hebben wij besloten het te annuleren. Wij hebben op verschillende manieren (bellen, mailen, appen) geprobeerd om de eigenaar te bereiken, maar ineens was hij onbereikbaar. Vóór de aanbetaling reageerde hij telkens wel ontzettend snel. 

We lezen heel erg veel slechte reviews van mede-gedupeerden met soortgelijke situaties. 

Wie kan ons vertellen wat onze rechten zijn m.b.t. het terug krijgen van onze aanbetaling?  

Bij voorbaat ontzettend bedankt voor jullie hulp! We waarderen het enorm! 

Groetjes! 

7 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Als de bruiloft wel had gemogen van de coronamaatregelen van toen, en u annuleert zelf, dan gelden de annuleringsvoorwaarden die u met de uitbater heeft afgesproken. 

Als de bruiloft niet had gemogen van de coronamaatregelen dan heeft u volgens mij recht op teruggave van de aanbetaling.

Volgens mij zijn de regels zo dat als TS aangeeft zelf geannuleerd te hebben de normale voorwaarden van toepassing zijn, dan speelt of het had gemogen geen rol. Het is als de uitbater zelf annuleert (al dan niet gedwongen) dat u uw geld terug had moeten krijgen.

Volgens mij zijn de regels zo dat als TS aangeeft zelf geannuleerd te hebben de normale voorwaarden van toepassing zijn, dan speelt of het had gemogen geen rol. Het is als de uitbater zelf annuleert (al dan niet gedwongen) dat u uw geld terug had moeten krijgen.

Ik heb per ongeluk op het verkeerde pictogram geklikt om te antwoorden, haha stom van mij. 

Bedankt voor uw reactie! 

Wij hebben het in eerste instantie niet geannuleerd. Door de coronamaatregelen kon het niet doorgaan. De bedoeling was om het vervolgens te gaan verplaatsen, maar dat wilden wij niet. ‘Annuleren’ is dan misschien niet het juiste woord. 

Als de bruiloft wel had gemogen van de coronamaatregelen van toen, en u annuleert zelf, dan gelden de annuleringsvoorwaarden die u met de uitbater heeft afgesproken. 

Als de bruiloft niet had gemogen van de coronamaatregelen dan heeft u volgens mij recht op teruggave van de aanbetaling.

Bedankt voor uw reactie! 

Dat dachten wij inderdaad ook. Zoals ik bij A. Deen ook al had aangegeven, hadden wij niet geannuleerd, maar kon het niet doorgaan door de maatregelen. Wij hebben daarna aangegeven dat wij de hele bruiloft wilden annuleren. Dus ook geen verplaatsing van datum. 

Annuleren is denk ik juist wel het juiste woord. U kwam ongetwijfeld op een gegeven moment voor de beslissing om het af te zeggen of het door laten gaan met het risico dat het door de uitbater alsnog verplicht niet door zou zijn gegaan en dan heb je alle andere dingen al wel in gang gezet. Ik denk heel begrijpelijk dat u het tijdig stopgezet heeft maar wettelijk hebt u een overeenkomst en als u die opzegt, hoe begrijpelijk ook, dan annuleert u.

Annuleren is denk ik juist wel het juiste woord. U kwam ongetwijfeld op een gegeven moment voor de beslissing om het af te zeggen of het door laten gaan met het risico dat het door de uitbater alsnog verplicht niet door zou zijn gegaan en dan heb je alle andere dingen al wel in gang gezet. Ik denk heel begrijpelijk dat u het tijdig stopgezet heeft maar wettelijk hebt u een overeenkomst en als u die opzegt, hoe begrijpelijk ook, dan annuleert u.

Het annuleren is pas gedaan na de datum waar het in eerste instantie om ging. Onze bruiloft zou sowieso niet doorgaan en toen hebben wij daarna besloten om het helemaal niet meer door te laten gaan. 

Het annuleren is pas gedaan na de datum waar het in eerste instantie om ging. Onze bruiloft zou sowieso niet doorgaan en toen hebben wij daarna besloten om het helemaal niet meer door te laten gaan. 

Dan ligt het gecompliceerder en moet er misschien een jurist naar kijken. Als de uitbater heeft moeten annuleren zou hij u uw geld terug hebben moeten geven of jullie hadden een nieuwe datum moeten prikken. Je aanbetaling was voor een specifieke datum en die heeft hij afgezegt. Als je niet ingestemd hebt met een nieuwe datum heeft hij geannuleerd en niet jullie, althans zo denk ik erover. Ben je lid van de bond want dan kun je ze tijdens kantooruren gewoon bellen voor advies?

Reageer