Consumentenbond.nl

Koopimpuls om bedrijven te redden van faillissement

• 18 juli 2020
  • 13 reacties
  • 302 Bekeken

Vanmorgen stond ik op met de volgende gedachte:

• Kan de Consumentenbond samen met b.v. alle vakbonden (via b.v. Facebook) geen advies laten uitgaan om burgers op te roepen om massaal bij een geselecteerd bedrijf iets te bestellen om te voorkomen dat dit bedrijf failliet gaat?

Deze gedachte werk ingegeven door:

Door de Coronavirus hebben veel bedrijven het moeilijk en staan op omvallen. Voor ons als burgers zou het heel vervelend zijn als sommige bedrijven omvallen zoals b.v. de HEMA, Blokker, IKEA etc.

13 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Lijkt me niet. Hema en Blokker zijn al lang in de problemen. De corona crisis versnelt misschien bepaalde ontwikkelingen maar is er niet de oorzaak van.

We bestellen reeds veel te veel.

Reputatie 5
Badge +4

Mooie gedachte! Ik zou zeggen, pak je creditcard en klikken maar.:joy:

Met de Ikea gaat het uitstekend, met Hema en Blokker gaat het al jaren slecht door verkeerd beleid, heeft niets met corona te maken. De Hema heeft online zelfs 3x zoveel verkocht als in dezelfde periode vorig jaar  https://retailtrends.nl/news/60175/hema-ziet-verkopen-stijgen-na-flinke-coronadip

Ik ga me zeker niet inspannen om Hema en Blokker te redden.

Reputatie 7
Badge +6

Ik zit niet op Facebook want ik wil niet getrackt en geprofield worden, dus mij ontgaat het dan. 

Op een terras moet ik voor een kopje koffie in zo'n klein V-vormig kopje met amper 20cc koffie erin al iets van €3 betalen. Dus ik dacht zo dat ze heel veel verdienen. Je ziet ze dan voorbij rijden in die suv's vam BMW en zo, keidure auto's. Dat geeft allemaal niks, ze doen het dan heel goed. En nou verdienen ze eens een jaartje helemaal niks, dat kunnen ze dan toch makkelijk betalen?

Reputatie 6
Badge +3

HEMA en Blokker zijn groot geworden door met lage prijzen (inkoop direct bij fabrikanten en in lage loon landen) de bestaande middenstand weg te concurreren.

Feitelijk overkomt ze nu zelf hetzelfde.

Reputatie 5
Badge +4

De Hema is trouwens economisch al in handen van de schuldeisers, binnenkort worden zij ook juridisch eigenaar van de Hema https://retailtrends.nl/news/61090/hema-begint-procedures-rond-schuldherstructurering 

Daar ga je dan toch zeker geen geld meer in stoppen door extra in te kopen?

Reputatie 7
Badge +6

De armoede onder burgers neemt ook toe .

Niet bij alle burgers, denk ik.

Bovendien heeft de komst van Blokker winkels in het hele land er voor gezorgd dat heel veel kleine leuke winkels het opgegeven hebben.
We werden overspoeld met saaie eenheidsworst.
Nu leven we in een tijd, dat er nog grotere bagger winkels zijn die een deel van de markt over nemen.
Bovendien is er nu ook het internet. Waar alles te koop is.
Zolang de winkel niet beseft dat ze een behoorlijke meerwaarde moeten hebben aan service en comfort gaan ze ten gronde.
Ik hoop dat er weer meer winkels komen die onafhankelijk zijn.
Verkopen wat de klanten in die buurt graag willen kopen.
En minder Blokker graag.

O ja, de Hema
Ik lust die worst niet.
En ik ben laatst 3 keer terug geweest voor hetzelfde product.
Schap helemaal leeg. Niet omdat het goed verkoopt.
Maar omdat het gewoon niet binnen komt.
Laatste keer ging ik met 1 onderbroek de deur uit, uit een pakje waar er 3 in zou moeten zitten.
Ja…dan ga je op zoek naar een andere winkel.
Tips?

Winkels verdwijnen als de klanten er niet kopen en voor de Hema en de Blokker weten we allemaal waarom we daar niet meer komen. Misschien dat ze buiten de Randstad en met veel hogere prijzen levensvatbaar zouden zijn omdat ze dan een beetje de functie van regiowinkel zouden hebben maar zoals het er nu bij staat hebben ze geen schijn van kans.

Reputatie 7
Badge +6

Niet bij alle burgers, denk ik.

Daarom stond er ook niet het woordje  ‘ alle ‘ bij  , @Léonz . We zijn een relatief rijk land , waardoor het  een schande is dat er toch nog veel mensen niet eens genoeg geld hebben voor eten , laat staan andere zaken . Nu het niet goed gaat door Corona stijgt de armoede verder en dat gaan de winkels vervolgens ook weer merken . 

Hallo E.T.,

Mijn toevoeging was niet bedoeld om uw waarneming te ontkrachten of in twijfel te trekken.

Het was een aanvulling.

Al die organistaties hebben zitten slapen toen de Hema en V&D door buitenlandse beleggers zijn leeggezogen.

Je kan alleen maar hopen dat een paar creatieve mensen de boel weten vlot te trekken. AH(old) scheerde langs de afgrond na het boekhoudschandaal maar is toen achter de schermen geholpen.

Reageer