Consumentenbond.nl
Vraag

zaalhuur betalen voor een gesloten sporthal?

• 23 mei 2020
  • 5 reacties
  • 301 Bekeken

We huren de sporthal wekelijks om heerlijk te kunnen sporten. Helaas kan dat nu niet. We hebben een huurcontract voor een jaar getekend en de huur wordt gewoon in rekening gebracht, terwijl de hal dicht is. Dit lijkt wat op de situatie van de sportscholen. Daar betaal je via een abonnement en ik als ik goed begrijp heb je juridisch de mogelijkheid om geld terug te vragen of je betaalt uit coulance wel (een deel). De sporthal is echter een gemeentelijke voorziening, waarbij je geen abonnement, maar huur betaalt. Mijn vraag is of het de gemeente is toegestaan om huur op te eisen en wat zou redelijk zijn?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ik neem aan dat hieromtrent niets geregeld is in het huurcontract . Ga in gesprek en vraag een redelijke korting . Ik zou 50 % aanvaardbaar vinden ook al heb je dan nog steeds een strop van 50 % . De strop wordt dan wel gelijkmatig verdeeld tussen huurder en verhuurder. 

Reputatie 7
Badge +7

Dit is uiteraard niet het enige probleem wat het coronavirus te weeg brengt.

Overal is de vraag waarom is dat alles gesloten….. vanwege onze gezondheid. Door wie is het gesloten, …. door de overheid. De oplossing moet dus daar vandaan komen.

In de media, o.a. Trouw, is te vinden:

Gemeenten willen sportverenigingen tegemoetkomen nu accommodaties niet worden gebruikt. Dat doen ze door uitstel van betaling te geven of de huur kwijt te schelden. Maar voor sportbonden is het niet-innen van contributies een luxe die ze zich nauwelijks kunnen veroorloven. Sportparken zijn gesloten vanwege het coronavirus en ook sporthallen zijn dicht. Veel sportverenigingen maken daar nu dus geen gebruik van, maar ze hebben vaak wel op jaarbasis een bedrag voor het betalen van huur afgesproken met de gemeente. Dat bedrag wordt veelal in termijnen betaald. In een brief heeft de Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) deze week de 355 gemeenten verzocht om nog geen financiële maatregelen richting de clubs te treffen, zoals kwijtschelden of opschorten van huurpenningen. “Wij hebben ze gevraagd om nog even geduld te hebben in afwachting van een landelijke regeling. En de meeste stellen zich al uiterst coulant op”.

Het beste lijkt mij af te wachten, gezien deze actualiteit. Maar u kunt natuurlijk wel altijd een protest laten horen richting sporthal of gemeente. 

Dank voor de berichten!

@E.T. Wiersum Het lijkt me idd wel redelijk om 50-50 verdeling af te spreken. Zowel verhuurder als huurder kunnen er niets aan doen dat de overheid een (terecht) besluit neemt tot sluiting.

@L.J.F. de Ruiter Ik zal protest aantekenen en voorlopig de factuur aanhouden. De mogelijkheid dat verenigingen door gemeenten gecompenseerd worden is mooi, maar daar hebben wij als ongeorganiseerde huurders niets aan.

Badge +8

Hi @Ben van Veenen, als je lid bent van de Consumentenbond kun je deze kwestie ook telefonisch voorleggen aan mijn collega's van Advisering. Zij zijn deze week op werkdagen van 9 tot 17 uur bereikbaar via 070 445 45 45. Laat je het ons hier weten zodra je meer weet? :slight_smile:

Reputatie 4
Badge +6

Beste @Ben van Veenen , hoe is dit afgelopen, zijn jullie eruit gekomen met de verhuurder van de sporthal?

Reageer