Consumentenbond.nl
Sticky

Consumentenbond Live: in gesprek over privacy

Reputatie 6
Badge +6
  • Community Manager
  • 620 reacties
Op 19 april organiseerde de Consumentenbond een eerste thema-avond, gevuld met workshops en interessante discussies over online privacy. De 70 beschikbare plekken waren in mum van tijd gereserveerd. Dit laat maar zien dat het onderwerp ontzettend leeft onder consumenten.

Tijdens de avond presenteerde internetsocioloog Chris van ’t Hof, en hield onder andere een quiz en bracht met interessante stellingen mooie discussies op gang. Collega’s en privacy-experts Peter Kulche en Inge Piek bespraken alle ontwikkelingen op gebied van privacy, en lieten zien hoe je met eenvoudige trucs jezelf beter kunt beschermen online.

Ook werden er workshops gegeven, waar onderwerpen als bescherming tegen hackers, je privacy op telefoons en tablets en online tracking aan bod kwamen.

Al met al was het een ontzettend leuke en informatieve avond. Benieuwd geworden? Bekijk hieronder de sfeerimpressie!

https://www.youtube.com/watch?v=feGs5GtiI_A

Welk onderwerp wil jij graag terugzien bij de volgende editie van Consumentenbond Live? Laat het ons weten! En hopelijk zien we je dan de volgende keer hier in Den Haag.

3 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Als leveranciers van goederen en diensten, en dat kan van alles zijn, in de fout gaan en de consument gaat hierover klagen, krijgt de consument toch vaak nul op het request. Pas als de consument er andere instanties bijhaald, zoals de Consumentenbond, Radar, Kassa en andere organisaties en de bhetreffende klacht wordt geplaatst in de Media (tijdschrift, krant of uitzending) is het commentaar altijd zoiets in de trent van; "Ja , allereerst willen wij onze excuses aanbieden want dit had niet mogen gebeuren en we begrijpen het allemaal maar het is er tussendoor geglipt." .

En dit soort excuses hoor je elke keer weer en het is vaak gewoon een standaard reactie geworden waar ik toch mijn vraagtekens bij zet. Meent men het dan ook echt of is men bang voor negatieve reclame. De gedupeerde klant krijgt dan wel het artikel of die bepaalde dienst toch eindelijk goed geleverd vergezeld van een bloemetje en/of waardebon. Het bedrijf kan dan na de wanprestatie zeggen : " Nou , hebben wij dit goed opgelost of niet "

Om dit te voorkomen en de leveranciesr er toe aan te zetten dat het woord SERVICE niet alleen bestaat uit het leveren en ontvangen van een geldbedrag van de consument.
Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat de leverancier bij dergelijke miskleunen aan het eind van het verhaal een flinke boete zou moeten betalen . Dit zou dan , nadat de consument schadeloos is gesteld, gestort moeten worden in één of ander een fonds. Waar dat fonds dan voor gebruikt wordt zou bepaald moeten worden door de consumentenorganisaties die dat gaan uitzoeken door hun achterban te vragen wat het meest doelmatig zou zijn.
Hoe dat te verwezenlijken ?? Wie weet het antwoord
Reputatie 7
Badge +5
Lijkt me een heel goed goed plan , maar dat gaat nooit lukken bij een overheid die alles doet om belangen van het bedrijfsleven te beschermen. Consumenten krijgen alleen een paar kruimels toegeworpen als ze er niet omheen kunnen. Mooi item als nieuw onderwerp , want dit heeft weinig raakvlakken met bovenstaand onderwerp lijkt me.
Reputatie 7
@H.G Docter
Dat systeem bestaat in de USA waar bedrijven als ze aangeklaagd worden naast de schade vaak enorme bedragen betalen. Ze zijn als de dood voor claims maar en uiteindelijk betalen de consumenten de prijs voor dat maatschappelijk bingo systeem, alle centjes komen uiteindelijk altijd van de klant, maar ik heb niet de indruk dat dat nou de weg voorwaards is. Misschien moeten we eens beseffen dat boetes, net als bij automobilisten, een beperkt effect hebben. Bedrijven worden bevolkt door mensen. Als je mensen beter laat presenteren zullen bedrijven ook beter presteren.

Reageer