Gedachten over het verlaten van een giftig huishouden

• 12 November 2020
  • 1 reactie
  • 169 Bekeken

Badge
Hallo iedereen!Ik wil gewoon vragen hoe ik omga met een giftige ouder. Ik heb al wat gezocht op deze sub, maar ik ben op zijn zachtst gezegd behoorlijk in de war over hoe ik dit moet aanpakken.Het punt is dat mijn moeder me constant de schuld geeft en me constant voor alles manipuleert. Ze wordt boos op de kleinste dingen (zoals het morsen van water op tafel) en heeft de neiging om kwetsende dingen te zeggen (alsof ik een ondankbaar kind ben en alleen om geld geeft - wat niet waar is, ik zweer het bij alle goden). Voor de context, ik ben begin twintig met een vaste baan en een paar spaargeld. Meestal word ik er gewoon passief / onverschillig over (leerde door deze sub dat dit de grijze rots-methode werd genoemd). Maar als ik dit doe, wordt ze nog gekker. En telkens als ik kalm op haar reageer (omdat ik niet altijd onverschillig kan zijn), wordt ze ook gekker en luistert ze nooit naar wat ik zeg. Zoals je kunt zien, heb ik eigenlijk geen keus over hoe ik met haar moet omgaan en omgaan. Ze heeft altijd gelijk, en niemand anders.Ik weet dat ik haar niet kan beheersen, en het zijn alleen mijn emoties die ik kan. Maar ik voel me vastzitten en in een sleur leven in zo'n omgeving. Dus nu overweeg ik om te verhuizen omdat ik deze niet allemaal meer aankan. Ik blijf tegen mezelf zeggen 'ik verdien beter'. Maar ik ben in conflict. Ik woon in een land waar van je wordt verwacht dat je bij je gezin blijft tot je gaat trouwen (sommigen blijven zelfs als ze trouwen). Afgezien hiervan heb ik het gevoel dat ik een ondankbaar kind ben omdat ik er zelfs maar aan denk om te verhuizen.Ik wendde me tot deze sub voor wat verlichting, maar ik raakte nog meer in de war lol. Er zijn er die zeggen dat je het gewoon moet opzuigen als je familie giftig en negatief wordt. Ze zijn tenslotte "familie", dus wees geduldig en begrijp hun standpunt. Ik las zelfs over een stoïcijnse passage die zoiets gaat als of je een goede of slechte ouder hebt, je moet ze altijd gehoorzamen en nooit kwaad over ze praten. Je hebt tenslotte een 'natuurlijke' relatie met hen gekregen. Maar is dit hoe stoïcijnen (vooral de moderne) omgaan met een giftig huishouden? Is verhuizen en grenzen stellen (want afsnijden is voor mij geen optie) echt geen antwoord? Moeten we gewoon echt passief en geduldig zijn, onze emoties beheersen (maar meer onderdrukken) en hier niets aan doen?
Om toe te voegen, ik kan behoorlijk passief / onverschillig zijn over ... bijna alles. Ik geef niets om dingen die mij niet direct aangaan of die niet van belang zijn in mijn leven. Ik kan gemakkelijk iets van mijn hoofd afschermen (zelfs van mijn leven). En als mijn moeder onzin praat, haal ik het ook gewoon van me af. Maar soms krijg ik mezelf niet te pakken. Mijn land zit nu bijna zes maanden vast en ik blijf gewoon thuis, tenzij ik me moet melden voor werk, wat twee keer per maand gebeurt. Dus stel je voor hoe mijn leven er nu uitziet. Het is constant gezeur en manipulatie en gaslighting. Ik haat mijn werk, maar ik word blij als ik moet werken, want ik ben zelfs maar een paar uur het huis uit. Zo slecht is de houding van mijn moeder.Ik realiseerde me net dat deze vraag / tirade te lang is haha, als je bij dit deel komt, heel erg bedankt. En mocht u enig inzicht geven, dan zou ik dat nog meer waarderen.Bedankt en ik hoop dat het goed met iedereen gaat :)

1 reactie

De appel valt niet ver van de boom. :relaxed:

Reageer