Consumentenbond.nl

Irritante overlast gevende buren.

• 2 februari 2019
  • 6 reacties
  • 738 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
De nacht van 18 op 19 januari, zeer luid kabaal van directe onderburen, hard schreeuwen, hard gillen( als gillende keukenmeiden) hard gezang, harde bastonen, hard gelach.
Om 02.45 opgestaan, me weer aangekleed en aangebeld, dat duurde wel even, uiteindelijk te woord aangestaan, door gast die ik niet eerder had gezien, in zomers T -shirt ( vroor buiten minstens 10 graden, liet ook alleen z'n bovenkant zien (met spelletje strippoker of zoiets bezig? , maakt mij trouwens niet uit, zolang ik er geen ast van heb) Of het heel stuk zachter kan, vraag ik, o natuurlijk.
Geen woord van excuus, hielp ook helemaal niets ging gewoon tot minstens 04.00 door!
Sinds ze er zijn komen wonen, steeds overlast maar nog niet op zo'n manier!

Situatie: sociaal huurcomplex, toen ik er kwam wonen uitsluitend voor 55 plussers, maar iets boven de 50 kon ook wel, zo bleek, was toen ook geen inkomenstoets.
Aantal jaren later vond woningbouw, dat er te weinig ouderen belangstelling hadden en ze het aan iedere leeftijd te huur gingen aanbieden, wel met in acht neming, dat er geen overlast door zou worden veroorzaakt en niet meer dan 1 of 2 personen..
Kan hier nog wel pagina's over doorgaan, maar wie ervaart zelfde problemen en heeft mogelijke oplossingen?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Is er een buurtbemiddeling in je woonplaats actief?
Vaak vanuit het maatschappelijk werk in combinatie met woningcorporaties.
Reputatie 3
Badge +4
Goedenavond Bert,

Heb jaren geleden in een gesprek met woningbouw ( waarbij het over geheel andere zaken ging, zoals een volkomen onvoldoende centraal afzuigsysteem , minder dan de helft dan het al minimaal vereist is) aangekaart nieuwe benedenburen die als olifanten door woning stampen.
Reactie "dat moet u zelf oplossen"
Na "incidenten"op 18/ 19 januari eerst aan mijn naaste buurvrouw gevraagd, heeft u niets gehoord, nee ze is doof, maar had om 23.00 , toen ze hond uitliet wel 4 mannen schreeuwend op betreffend balkonnetje gehoord. En triest , ze wist ook dat de buurvrouw die al eerder dan ons hier woonde, en die betreffende onderburen naast zich heeft gekregen , ze die vreselijke ziekte kreeg, en om hun overlast is verhuisd, kon er niet meer tegen
Reputatie 7
Badge +6
Geluidsoverlast van de buren is altijd vervelend. Is het incidenteel dan wordt er misschien niets aan gedaan. Tussen 22:00 en 06:00 uur mogen buren geen overlast geven. Volgens het Bouwbesluit mag er van buitenaf niet meer dan 50dB geluid zijn op de gevel, wat binnen de woning met alle ramen en deuren dicht maar 35dB mag zijn. Is het structureel hoger, dus meer dan incidenteel, dan is de woning officieel niet bewoonbaar en heb je een case.

Als je bewijzen verzamelt sta je tegenover instanties sterker. Meet met een decibel app op je mobiel dat geluid en film dan je mobiel met een ander mobiel. Op de film is dan ook het geluid te horen. Meet het bij je gesloten raam en b.v. ook op de vloer en eventueel tegen de wand. Vraag visite of ze voor je willen getuigen. Als het gemiddelde boven die decibel waarden ligt, dus niet één keer een piek erboven, maar de hele tijd, dan heb je een case. Leg het voor aan de beheerder. Als je dat een paar keer hebt gedaan en het helpt niet, en je gaat met al deze verzamelde gegevens en twee getuigen naar de politie om bemiddeling en handhaving, dan denk ik dat het voor hun genoeg is om op te treden. Zomaar een mondelinge melding van één persoon zonder verder iets erbij, doen ze meestal niets. Maar als je het verzamelt met getuigen erbij hebben zij ook een handvat.

Maak er geen ruzie van met de buren, blijf zo vriendelijk mogelijk, speel dat maar als toneel. Met schelden is nog nooit iets opgelost. Dan sta je sterker tegenover de beheerder en eventueel de politie.
Reputatie 7
Badge +6
Eigenlijk is dit geen consumenten-onderwerp lijkt me , tenzij we het 'consumeren' van geluidsoverlast daar ook onder rangschikken. Wil er toch wel wat over zeggen. Het komt enorm veel voor hoor ik om me heen . Ik ken mensen van huurwoningen die al jaren klagen richting alle partijen die er wat aan ZOUDEN kunnen doen. Behalve praten en telkens weer beloften doen en de daders waarschuwen , gebeurde er helemaal niets. Je zal maar dergelijke buren hebben , die zich van niets en niemand wat aantrekken. Ik snap ook wel waarom ze de veroorzakers er niet uitsmijten als herhaaldelijk waarschuwen niet helpt . In een andere woning verplaats je het probleem alleen maar. Is er sprake van koophuizen , dan zijn maatregelen nog moeilijker . Voor ons was overlast een van de redenen om te verhuizen naar een vrijstaande woning in een rustige omgeving . Ook dat is geen garantie in de zomer wegens tuinfeestjes en grasmaaiers , maar dat is lawaai wat we zelf ook wel eens maken en iets moeten we van elkaar kunnen velen he ?
Reputatie 3
Badge +4
@ Jan
Veel dank voor adviezen, denk dat ik er wat mee kan, ben zelf digibeet , ga hulp van neef inroepen.
Heb na het voorval op 18/19 januari mail gezonden aan woningbouw, die volgende dag al kwamen.
Ze gingen er direct heen en als ze zo verder wilden gaan, ze in een studentenflat moesten gaan wonen.
Uiteindelijk , geen feestje met dergelijke impact tot nu toe, wel meer gestamp van lopen of bastonen van muziekinstallatie, was eerst alleen s'nachts in het weekend nu ook s'nachts door de weeks ( misschien geen werk, ander flex contract? )
Maar gaat dus vooral om de nachtelijke uren, slaap dan het liefst zonder visite!
Je kent mij niet, maar schelden ligt niet in mijn aard.
Ben echter ook geen watje, actie en reactie, als ik niet normaal s'nachts kan slapen, gaan zij dat overdag ook niet meer doen. Vandaag 2 x slaapkamerdeur hard dichtgetrokken.
Wel gevraagd aan naaste buurvrouw of ze er last van had, maar had niets gehoord
Reputatie 3
Badge +4
E.T. Wiersum, geen consumentenonderwerp? Volgens mij ben ik en anderen met mij consument van de woningbouw!
Nadat ik er ben gaan wonen, heeft woningbouw hun beleid drastisch gewijzigd, 55 plus of daarom heen werd iedereen. Gaat steeds verder, geluidoverlast gevende buren, kregen nadat de vorige buurvrouw wegens hun overlast was vertrokken een echtpaar met baby, hoewel volgens de voorwaarden hier alleen 1 , maximaal 2 personen mogen wonen, (maar ja wie controleert dat? ) die gaan dus duidelijk niet klagen!

Woningbouw vond toen ze niet snel genoeg huurders konden vinden voor vertrekkende, overleden ouderen, het voor iedereen, maar max. 1,2 mogelijk te maken, maar men zou het scherp in de gaten houden, dat er geen overlast zou komen.
Wat dacht je ervan als je via de entree binnenkomt op een haar na omver gereden te worden door een fietser, of als je uit de lift stapt, ben niet de enige die dat bijna is overkomen.

Komt bij een complex dat indertijd berekend was op gemiddeld 1,5 bewoner, rioleringssysteem kan het niet al jaren meer aan, moet vervangen worden. Had men beter geld kunnen besteden aan isolatie, behalve dubbele ramen, geen vloer-muur-dakisolatie, geen zonnepanelen.

Ben met je eens dat normale leefgeluiden moeten kunnen, anders moet je op een hutje in de hei gaan wonen!

Reageer