Consumentenbond.nl

Op trefwoord iets opzoeken in oude kranten van 1618-1995

• 24 februari 2019
  • 8 reacties
  • 763 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6
  • Bondgenoot
  • 1677 reacties
Voor wie het niet wist.

Ja, het kan, vanaf je stoel achter je computer iets opzoeken in oude kranten van 1618-1995 van Nederland, Nederlands-Indië, Antillen en Suriname. Er staan inmiddels al 12 miljoen krantenpagina's online en het blijft groeien. Niet alle kranten staan online, maar wel de belangrijkste. Wat online staat is meestal compleet. Kranten van vóór 1850 willen wel eens hiaten hebben.

Je krijgt de originele krantenpagina in beeld en je kan met een rechthoekje met grootte naar keuze iets uit de krantenpagina als jpg-file kopiëren naar je harde schijf.

Het is bijna niet te geloven maar je zoekt met trefwoorden in de originele tekst in de oude kranten. Het is belangrijk om te snappen dat je met de trefwoorden slim moet omgaan. Als je zoekt op Schiphol of Johan Cruijf en verder niets erbij, reken dan op enkele duizenden vondsten. Dat is geen doen om in zoveel vondsten dan te zoeken wat je wil hebben. Onder uitgebreid zoeken kan je de periode verkleinen tot zoveel als je wil, enkele jaren, precies tussen twee exacte data, precies die ene dag enz. Het kan allemaal. Maar je kan nog met meer truukjes slim zoeken. Bijvoorbeeld:

Apollo zonder verder iets = zoeken op Apollo
"Apollo astronaut" = zoeken op twee woorden naast elkaar
Apollo AND astronaut = zoeken op twee woorden niet naast elkaar
Apollo AND astronaut NOT Aldrin = zoeken op twee woorden waar niet die andere bij staat
Apollo AND astronaut OR maanlander
"Apollo astronaut" AND maanlander

NB Hoofdletter en kleine letter maakt verschil. Je moet typen zoals het waarschijnlijk in de krant staat. Meer variëren en spelen met de mogelijkheden lijdt tot veel meer resultaten. Behalve slimme trefwoorden kan je vervolgens nog kiezen uit soort bericht, verspreidingsgebied, krantentitel, en zelfs plaats van uitgave.

Krantenpagina's gaan maar tot 12 miljoen stuks. Maar ze hebben ook oude boeken, tijdschriften, externe krantenbanken en radiobulletins. Bij elkaar 100 miljoen pagina's uit Nederland en de kolonies. Allemaal voor ons om in te zoeken en te lezen. Ze hebben daar een enorme hoeveelheid oude boeken die Google Books niet heeft. Er zijn ook boeken met een overzicht van gevoerde rechtszaken, waar het over ging en het vonnis. Er zijn ook scheepsverslagen van kapiteins van de reizen die ze gemaakt hebben. Google heeft die niet.

Een weldaad voor mensen die stamboomonderzoek doen. Een haast onuitputtelijke bron aan overlijdensadvertenties. Voor 1950 stonden de passagierslijsten van de schepen ook altijd in de krant, bij vertrek en aankomst. Of de geslaagden voor een examen.

Nou hier komt ie dan (voor wie het niet wist): www.delpher.nl

8 reacties

Hallo Jan,

Wij wisten het al.

Sylvia Witteman wees er ooit op in haar column in de Volkskrant.
Reputatie 3
Badge +4
@ Jan.

Ben hier heel erg blij en dankbaar voor, wist het niet.
Lees nu dat het huis/annex winkel waar ik geboren ben in 1903 te koop of te huur stond.
Zowel mijn ouders als mijn opa, oma hebben daar een winkel gehad.
Heb die opa en oma nooit gekend, waren al lang overleden toen ik werd geboren.
Ga het navragen bij mijn aardig wat oudere zussen.

Van de vele artikelen viel me er 1 echt op uit 1919, die de winkel plaatste
Gevraagd een net winkelmeisje gewoon met publiek om te gaan,
van Geref. beg. Zonder g.g.o;a.z. te maken.

Dank🌺
Reputatie 7
Badge +6
Ja goed hè @josiee , gewoon alles over de winkel van je grootouders terugzoeken. Elke familie heeft een eigen geschiedenis die je met die oude kranten een stuk kan reconstrueren. Twee zussen op een oude foto waren de zus en het buurmeisje want de andere zus stond op de passagierslijst naar het buitenland. Van alles is mogelijk.

Ik hoop dat je gaat genieten want er gaat een wereld voor je open. Er is zoveel te vinden. Ook van de kolonies. De eerste stoomboot die de Atlantische Oceaan overstak was niet die Amerikaan in 1834 of zo, maar die Nederlander uit Hellevoetsluis/Vlissingen naar Suriname en Curaçao in 1828/1829/1830 en is in 1831 present om Antwerpen te belegeren tijdens de Belgische opstand.

Als er niks op tv is kan je eindeloos lezen!
Reputatie 7
Het is een hartstikke leuke site maar als je een naam of een jaartal niet precies weet zoek je je een ongeluk. Zoek een Jaap, dat kan ook Jacob of Jacobus zijn en zo zijn er nog veel meer. Als Jaap een bijzondere achternaam zou hebben zou het iets makkelijker zijn Jansen of De Bruin? In dat geval kun je je zoekwerk beter aan iemand overlaten die tijd teveel heeft.
Reputatie 3
Badge +4
Het is een hartstikke leuke site maar als je een naam of een jaartal niet precies weet zoek je je een ongeluk. Zoek een Jaap, dat kan ook Jacob of Jacobus zijn en zo zijn er nog veel meer. Als Jaap een bijzondere achternaam zou hebben zou het iets makkelijker zijn Jansen of De Bruin? In dat geval kun je je zoekwerk beter aan iemand overlaten die tijd teveel heeft.

Mijn achternaam is vrij uitzonderlijk in Nederland. En firmanaam van de winkel van opa en ouders met een tussenvoegsel "de" , begint ie met alles van "de", de "de"weggelaten en kijken naar het geel arceerde, waaauw! Als je een plaats, provincie toevoegt, kan ook helpen.

Ooit tig jaren geleden mijn achternaam op google ingevuld en zie daar, kwam een site met die naam, in heel ander deel van het land zomaar een mailtje gestuurd. Nee we konden geen familie zijn.
Kwam die later op terug met stamboom, waar zijn vader mee bezig was, waar mijn ouders, zussen, broer en ik op stonden vermeld
en een tak die in USA woont. Deel van de familie heeft ook familie uit USA ontmoet.
Is echt de moeite van zoeken waard
Reputatie 3
Badge +4
Ja goed hè @josiee , gewoon alles over de winkel van je grootouders terugzoeken. Elke familie heeft een eigen geschiedenis die je met die oude kranten een stuk kan reconstrueren. Twee zussen op een oude foto waren de zus en het buurmeisje want de andere zus stond op de passagierslijst naar het buitenland. Van alles is mogelijk.

Ik hoop dat je gaat genieten want er gaat een wereld voor je open. Er is zoveel te vinden. Ook van de kolonies. De eerste stoomboot die de Atlantische Oceaan overstak was niet die Amerikaan in 1834 of zo, maar die Nederlander uit Hellevoetsluis/Vlissingen naar Suriname en Curaçao in 1828/1829/1830 en is in 1831 present om Antwerpen te belegeren tijdens de Belgische opstand.

Als er niks op tv is kan je eindeloos lezen!

Nou ook gevonden een vermelding van een type diploma van mijn oudste zus in krant van 1949. Toeval of niet, hebben we het de avond ervoor nog telefonisch over gehad en dat ze voor die cursus vanaf woonplaats met bussen moest, en ook nog 1 x keer moest overstappen. Kan het niet naar haar toezenden, met 91 jaar gaat die geen cursus internet volgen, maar probeer het uit te printen en via post te zenden!
Reputatie 7
Badge +6
Dat zal wel een verrassing zijn voor haar! Er staat zo veel in de oude kranten en je kan het makkelijk terugzoeken. Vroeger moest je door al die pagina's bladeren, was geen doen. Nou komt de hele familiehistorie terug!
Reputatie 7
Het vervelende van zo'n website is, is dat het al weer bijna licht wordt als je even gaat snuffelen, "time flies when you're having fun".

Reageer