Puzzeltje voor de vakantie.

• 17 July 2022
  • 21 reacties
  • 373 Bekeken

Reputatie 5
Badge +6
  • Bondscoach
  • 426 reacties

De vakantieperiode is aangebroken.

Misschien een kleine hersenbrekertje voor als men even niets te doeon heeft.

Ik ben je vijf euro schuldig,” zei professor Jansen tot dr. Pieters.

“En wilde je me nu vijf euro betalen?” vroeg dr. Pieters.

“Je hebt het geraden,” zei Jansen.

“Laat maar zitten,” zei Pieters.

“Nee, schuld is schuld, ik zal je betalen.”

“Nou, zoals je wilt. Geef ze dan maar.”

“Ja, zie je, ik zou je wel graag nu meteen willen betalen. Maar ik zie tot mijn schrik dat ik niet voldoende contanten bij me heb. Maar weet je wat? Geef me je gironummer, dan zal ik je het geld wel overmaken.”

“Ik zal je mijn gironummer geven. Het is een getal dat kleiner is dan 3000...”

“Daar heb ik niets aan. Reken maar eens uit hoeveel geld het me kost als ik op al die nummers vijf euro stort!”

“Ik zal je meer van mijn gironummer vertellen. En als je er achter komt welk nummer het is, dan hoef je me het geld niet te geven, dan geef ik je dat geld als premie op je scherpzinnigheid. Als je niet achter het nummer komt, dan hoef je het me ook niet te gireren.”

“Dat is nogal logisch, dan kan ik het je niet gireren.”

Pieters vervolgde: “Als ik dat getal door 2 deel, houd ik als rest 1 over...”

“Dan is is het dus een oneven getal,” onderbrak prof. Jansen hem.

“Zeer juist, je hebt nu al 50% minder kans om te raden. Als ik het getal door 3 deel, houd ik als rest 2 over. En als ik het door 4 deel, houd ik als rest 3 over.”

“Dat is wonderlijk. Hoe ben je aan dat gironummer gekomen?” vroeg prof. Jansen zeer verbaasd.

“Dat is toeval. Zoals mijn gewoonte is, onderzoek ik ieder getal dat ik tegenkom op zijn, laat ik maar zeggen, geheime innerlijke eigenschappen. Toen ik mijn gironummer indertijd kreeg, ben ik drie dagen en drie nachten bezig geweest om een een geheime eigenschap van dat getal te ontdekken. Want als ik eenmaal een geheime eigenschap van een getal weet, dan kan ik het veel makkelijker onthouden. En het ergste dat een mens overkomen kan, is dat hij zijn gironummer vergeet, dat zal je wel met mij eens zijn. Maar laat ik nu verder vertellen, want je weet nog niet alles van mijn gironummer. Als ik het door 5 deel houd ik als rest 4 over, als ik het door 6 deel houd ik als rest 5 over, als ik het door 8 deel houd ik als rest 7 over. Indien ik het door 9 deel houd ik8 als rest en als ik het door 10 deel houd ik als rest 9 over. En zoals ik al zei, het getal is kleiner dan 3000.”

“Het is een heel werk dat getal te zoeken. Dan moet ik eigenlijk 3000 getallen elk negen maal delen,” meende prof. Jansen.

“Je vergist je, want je zei zelf dat het een oneven getal moest zijn. Dus je hebt nu maar een kleine 1500 getallen die je moet onderzoeken. En als je je hersens eens gebruikt, dan zal je merken dat het werkelijk niet zo'n heksentoer is om erachter te komen.”

De hele nacht lag prof. Jansen in zijn bed te woelen vanwege de getallen die hem voortduren door het hoofd spookten.

Hoe luidt het gironummer van dr. Pieters?

Misschien heeft iemand een oplossing?

21 reacties

Alstublieft, vertel het ons.

Reputatie 5
Badge +6

Dag @Léonz ,

Ik zou het nummer nu kunnen vermelden. Dit zal ik niet doen. Mischien zijn er andere leden die het getal kunnen aangeven, met als aanvulling hoe men daaraan gekomen is.

Ter aanvulling:  Uiteraard is het een getal, dus geen relatie met de hudige instellingen via een bank.

Succes.

Reputatie 6
Badge +7

Hele jaar vakantie, maar nu effe te warm: ben hier gestopt; “Nou, zoals je wilt. Geef ze dan maar.” (of je horloge)😂

Reputatie 5
Badge +6

Dag leden,

Leuk dat er reacties geplaatst zijn.
De vakantieperiode is zojuist in Nederland ingegaan.
Na een periode zal ik het getal kenbaar maken.

Via deze reactie wil ik iedereen een leuke vakantie toewensen. 

Reputatie 6
Badge +7

“Hoe luidt het gironummer van dr. Pieters?”

“IJzersterk”deze: wel even laten weten hoeveel er bij je binnen gekomen is🤑(van de mensen die het gironummer toch gevonden en getest hebben)😎

@GdR als je het gevonden hebt en je zet het hier is het spel over. Wil je dat? Of wil je het privé gestuurd krijgen? Dat de anderen dan nog door kunnen zoeken? 

Mijn antwoord in bijgaand document met password.

Reputatie 5
Badge +6

Dag @Jan en de andere leden.

Leuk dat jullie een reactie hebben gegeven.
Het lijkt mij inderdaad leuker als er een privébericht gestuurd wordt met een oplossing. Goed idee.
De mogelijkheid bestaat wel om via een spoiler het antwoord kenbaar te maken.

Niet iedereeen kan deze optie weerstaan om deze toch te openen en eventueel de oplossing te zien.
Uiteraard kan iedereen  via deze topic suggesties enz. delen. Ook via de spoiler.

Tot een weder reactie.

Ik heb nu 8 oneven getallen onder de 3000 die aan het systeem voldoen. Dus als je ze in een staartdeling doet is het deelbaar door die genoemde getallen en krijg je die bijbehorende restgetallen. Als je het op de rekemachine doet krijg je cijfers achter de komma tenzij je eerst het bijbehorende restgetal ervan aftrekt.

Reputatie 5
Badge +6

Even ter aanvulling van het puzzeltje.

Heb vergeten om de deelfactor 7 met als restant 6 aan te geven.

Excuses daarvoor.

En ik maar denken dat daar net die truuk achter zat 😀!

Zonder die deelfactor 7 heb ik 8 gironummers die voldoen

Met die deelfactor 7 maar 1 gironummer. 

Het wachtwoord van bijgaand word doc met al m'n antwoorden is het gironummer.

Het vorige doc hierboven heeft een ander wachtwoord, maar wel een van die acht.

Reputatie 5
Badge +6

Dag @Jan ,

Leuk dat je een antwoord hebt gegeven. Je antwoord is correct 😊. Mijn complimenten daarvoor. Ook dat je reacties plaats over dit onderwep.

Nogmaals excuses dat de puzzel niet volledig is aangegeven 😥.  Misschien zijn er leden die toch nog een poging wagen.

De vakantieperiode loopt nog steeds.

Reputatie 6
Badge +4

Ik wilde er eigenlijk vandaag even voor gaan zitten maar mijn brein kookte al bij +35 dus een oplossing uitdenken zat er niet in.

Ben ik toch effe blij dat ik onderwijs in Suriname heb genoten. Eerst op de fröbelschool bij Soeur Honoré. Schoonmaaksters hadden me toen een keer in een schoonmaakkast opgesloten omdat ik buiten het terrein liep. Ik ging toen gillen en werd Soeur Honoré kwaad op ze. Heb er nog trauma's van. Daarna de lagere school bij Frater Apollonarius en Frater Hildoardus. En toen eerst Mulo verderop in het Caribisch gebied en daarna terug de Vrije School, later het Aaha, op Zorg en Hoop. Toen nog met meneer Vernes, Pombal, Vene (latere president Venetiaan), ir. Devid (dus niet David) om wie het kabinet Pengel was gevallen en zo. Het Aaha heeft jaar na jaar het hoogste slagingspercentage van alle zelfde scholen in Paramaribo met hetzelfde eindexamen!!

Lukt het nog een beetje met jullie Nederlandse onderwijs?

Reputatie 5
Badge +6

Dag leden die deze rubriek gelezen hebben.

Waarschijnlijk zullen er geen oplossingen en/of adviesen gevraagd worden.

Ik zelf zal dit getal niet kenbaar maken. Deze eer wil ik toekennen aan @Jan die de moeite, intersse en tijd heeft besteed aan de oplossing.
Mocht het toch zo zijn dat ik zelf kenbaar moet maken, kunt u ter zijner tijd deze via een spoiler inzien.

Blijkbaar is de rubriek niet zo succesvol.
Wou even iets anders proberen.

Bedankt en succes aan de leden die de moeite en tijd besteden aan consumentenproblemen.

Met behulp van het bestand van @Jan was ik er zo achter.
Zo'n simpel wachtwoord is in een minuutje gekraakt.
Heb zelf niet hoeven te denken.

@Wortelstamper   Het was niet de bedoeling dat je het wachtwoord gaat kraken, je moet de puzzel oplossen ☺️. Om het wachtwoord te kraken moet je dubbel zoveel getallen invullen, kan je net zo goed de puzzel oplossen.

Nee hoor, dat gaat vol automatisch.
Bestand aan klikken en dan vertellen binnen welke gegevens er gezocht moet worden. 🤓
Ik heb gewoon een andere beleving van Puzzelen.

De oplossing van de puzzel is nog niet gegeven.

Hier hoe ik hem heb opgelost.

Je moet met formules kunnen werken in Excel of Lotus 123.

Ik had het in Lotus 123 gedaan maar heb hem hier overgetypt in Excel.

De tekst is wiskundig samen te vatten in 8 reeksen, G is het gironummer:

G<3000

G is een oneven getal

(G-1)/2 is een heel getal

(G-2)/3 is een heel getal

(G-3)/4 is een heel getal

(G-4)/5 is een heel getal

(G-5)/6 is een heel getal

(G-6)/7 is een heel getal

(G-8)/9 is een heel getal

(G-9)/10 is een heel getal

Later blijkt dat de 7e reeks was overgeslagen, die komt straks. 

Dit hierboven omgezet in Excel geeft:

Waar het op neerkomt is dat je dan een oneven getal kleiner dan 3000 invult bij “getal G” en dan moet je in de rechtse kolom G allemaal alleen hele getallen krijgen. Dus geen getallen met cijfers achter de komma.

Als je dat in Excel formules schrijft ziet het er zo uit:

En nu zonder de formules. In de meeste gevallen is het resultaat in de rechtse kolom allemaal getallen met cijfers achter de komma.

Ik gok dat het antwoord ergens in de 989-999 zit van elk 100-tal. Beetje spelen met die getallen en bingo, 2879.

Nog verder zoeken, 1799 was ook bingo. Ik geef 1799 aan topicstarter, maar hij zegt klopt niet. De eerste bijlage Word.doc heeft als wachtwoord 1799.

Dan bleek dat er meerdere antwoorden waren en die antwoorden lagen 360 uit elkaar

Dus ik geef hem dan al die getallen, 2879, 2519, 2159, 1799, 1439, 1079, 719, 359.

Dan komt hij terug dat er eentje van deze getallen goed is, alleen de 7e reeks ontbreekt, die moet er ook bij.

Dus toen werd het het volgende en dan gaf 1799 één getal met cijfers achter de komma, en die andere ook, behalve eentje.

Maar dan bleek uiteindelijk 2519 de enige te zijn met allemaal hele getallen zonder cijfers achter de komma.

2519 is dus de oplossing van de puzzel met de 7e reeks toegevoegd.
2519 is ook het wachtwoord van de tweede bijlage Word.doc.

Suriname, the place to be!

Reputatie 5
Badge +6

Dag @Jan ,

Leuk dat je je alsnog verdiept hebt in het oplossen van het puzzeltje 😀
Goed gedaan. Ook met een duidelijke uitleg.

Was van plan om ook andere puzzeltjes te plaatsen zonder gebruik te hoeven maken van "algoritmes”.

Misschien in de toekomst toch nog de mogelijkheid er een te plaatsen met response en spoiler.

Dag @GdR 

Ik dacht, voordat ik het vergeet, geef ik de oplossing nog. Dank je wel voor je reaktie.

Maar misschien had jij een veel kortere slimmere weg? Want de nadruk ligt op oneven en zo?

Reputatie 5
Badge +6

Dag @Jan 

Leuk dat u alsnog een complete oplossing geboden hebt.
Helaas heb ik geen slimmere oplossing.

Wat ik wel een leuk puzzeltje vond is om b.v. 10 lucifers, (of iets anders)  naast elkaar neer te leggen.
Het is de bedoeling om een lucifer zowel naar links al rechts 2 lucifers over te slaan, zodat men een kruisje kan te plaatsen.
Een kruisje geld dus ook voor 2 lucifers. Dus als resultaat 5 kruisjes.

Waarschijnlijk al bekend.

Misschien toch een reactie.

Reageer