De vakantieperiode is aangebroken.
Misschien een kleine hersenbrekertje voor als men even niets te doeon heeft.
Ik ben je vijf euro schuldig,” zei professor Jansen tot dr. Pieters.
“En wilde je me nu vijf euro betalen?” vroeg dr. Pieters.
“Je hebt het geraden,” zei Jansen.
“Laat maar zitten,” zei Pieters.
“Nee, schuld is schuld, ik zal je betalen.”
“Nou, zoals je wilt. Geef ze dan maar.”
“Ja, zie je, ik zou je wel graag nu meteen willen betalen. Maar ik zie tot mijn schrik dat ik niet voldoende contanten bij me heb. Maar weet je wat? Geef me je gironummer, dan zal ik je het geld wel overmaken.”
“Ik zal je mijn gironummer geven. Het is een getal dat kleiner is dan 3000...”
“Daar heb ik niets aan. Reken maar eens uit hoeveel geld het me kost als ik op al die nummers vijf euro stort!”
“Ik zal je meer van mijn gironummer vertellen. En als je er achter komt welk nummer het is, dan hoef je me het geld niet te geven, dan geef ik je dat geld als premie op je scherpzinnigheid. Als je niet achter het nummer komt, dan hoef je het me ook niet te gireren.”
“Dat is nogal logisch, dan kan ik het je niet gireren.”
Pieters vervolgde: “Als ik dat getal door 2 deel, houd ik als rest 1 over...”
“Dan is is het dus een oneven getal,” onderbrak prof. Jansen hem.
“Zeer juist, je hebt nu al 50% minder kans om te raden. Als ik het getal door 3 deel, houd ik als rest 2 over. En als ik het door 4 deel, houd ik als rest 3 over.”
“Dat is wonderlijk. Hoe ben je aan dat gironummer gekomen?” vroeg prof. Jansen zeer verbaasd.
“Dat is toeval. Zoals mijn gewoonte is, onderzoek ik ieder getal dat ik tegenkom op zijn, laat ik maar zeggen, geheime innerlijke eigenschappen. Toen ik mijn gironummer indertijd kreeg, ben ik drie dagen en drie nachten bezig geweest om een een geheime eigenschap van dat getal te ontdekken. Want als ik eenmaal een geheime eigenschap van een getal weet, dan kan ik het veel makkelijker onthouden. En het ergste dat een mens overkomen kan, is dat hij zijn gironummer vergeet, dat zal je wel met mij eens zijn. Maar laat ik nu verder vertellen, want je weet nog niet alles van mijn gironummer. Als ik het door 5 deel houd ik als rest 4 over, als ik het door 6 deel houd ik als rest 5 over, als ik het door 8 deel houd ik als rest 7 over. Indien ik het door 9 deel houd ik8 als rest en als ik het door 10 deel houd ik als rest 9 over. En zoals ik al zei, het getal is kleiner dan 3000.”
“Het is een heel werk dat getal te zoeken. Dan moet ik eigenlijk 3000 getallen elk negen maal delen,” meende prof. Jansen.
“Je vergist je, want je zei zelf dat het een oneven getal moest zijn. Dus je hebt nu maar een kleine 1500 getallen die je moet onderzoeken. En als je je hersens eens gebruikt, dan zal je merken dat het werkelijk niet zo'n heksentoer is om erachter te komen.”
De hele nacht lag prof. Jansen in zijn bed te woelen vanwege de getallen die hem voortduren door het hoofd spookten.
Hoe luidt het gironummer van dr. Pieters?
Misschien heeft iemand een oplossing?