Consumentenbond.nl

Sinterklaas feest maar afschaffen?

• 13 november 2018
  • 42 reacties
  • 1200 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Eerst was er een bezwaar tegen de Zwarte Piet, zwart geschminkt met oorbellen, rode grote lippen.Tegenwoordig zijn de oorbellen, grote rode lippen l grotendeels verdwenen.

Maar volgens de actiegroepen kunnen ook roetpieten, zwart, bruin geschminkte Pieten niet.
Is dat geen discriminatie komen alleen mensen met een witte huidskleur in aanmerking voor Zwarte Piet te spelen, of moeten kinderen/mensen met donkere huidskleur wit geschminkt worden, als je ergens door huidskleur al niet voor in aanmerking komt, dat is toch discriminatie ?

Dieptepunt is het oppakken van een activist voor bedreiging van Sinterklaas, of is dat een Sinterklaas ,
Pieten grap?
Flauw om zo'n traditioneel kinderfeest om deze manier te degenereren.
Niemand wordt verplicht er aan deel te nemen, hebben die actievoeders niet wat beters te doen?

42 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Een blik in de toekomst: november 2024

Actiegroepen verstoren de aankomst van Sint Nicolaas.

Vraag van de journalist: Waarom deze onverwachte acties?

Antwoord: Er zijn alleen witte pieten, dat is je reinste discriminatie.
Wij willen zwarte pieten erbij, want het moet een afspiegeling zijn van de samenleving.

OK, en nu snel weer weg van dit onzinnige onderwerp.
Reputatie 3
Badge +4
OK met je eens maar schijnt voor sommigen een dagbesteding te zijn!
Reputatie 5
Badge +4
Mijn dochter komt alleen hier zwart de deur uit, zelf zegt ze niet zwart, dan kom ik niet bij u op bezoek. Kijk hier hou ik van en die gasten die dit niet willen, zet ze maar het land uit of zet ze aan het werk.

https://www.facebook.com/Degezelligstezwartepietenvanbeverwijk/photos/a.213338952534360/237567326778189/?type=3&eid=ARACcpjdi8MUENd9DxMxcbGmkAkFWraoe5bVvBSOgqftAg4l5EwzTzIxFwRntFZ8uv7E99QZfxFG3dy0&__xts__%5B0%5D=68.ARARwKMhEG6w0KO5KZg92bLLn1T72ZO06TDuMcD8DO3TzBbx5bv4XWDVUBBJ6b_Ebkeuo1xOkMbgSBRX4vPEwd2xjO_ajaN4vb52SxW9Ot8VSjB2Ttr2sA9G7UwwQbDUpFQyAffoMKP39Inej1e05VEqguP7yf4dOO4udlPI6OwBFytalCIA-tAjDR6MmBA4wNnjbhHf_t50nN3429RL6nH1k0Td4d9UYF-xpjdaZtRHs7rtmu1_AzWZ_22Vm3XvsmgcsKOQxmih-6UBm_FuNPD6pDMZmqBxTpBTbKEq75StzXsaPt9w10SLWw73iPQXMfsaqV3HOyjynuiGN71tzCH3&__tn__=EEHH-R
Reputatie 7
Her sinterklaasfeest is nu gegeizeld door mensen die per se zwarte piet willen houden en mensen die per se geen gekleurde pieten willen. Het grappigste is dat ze beide het compromis van roetveeg pieten afwijzen. Geen idee wie hier een einde aan gaat maken want zo verpesten ze het voor iedereen.
Reputatie 3
Badge +4
Mijn dochter komt alleen hier zwart de deur uit, zelf zegt ze niet zwart, dan kom ik niet bij u op bezoek. Kijk hier hou ik van en die gasten die dit niet willen, zet ze maar het land uit of zet ze aan het werk.

Schijnt dat gemeente Amsterdam aan 1 van die groepen subsidie geeft!

Gelukkig heeft rechter nu beslist dat de "versierde" optocht door mag gaan.

Tja je weet het met de NL ( 66?) rechters maar niet, krijg je zwaardere straf voor tegenhouden en blokkeren van snelweg dan dronken doodrijden aanranders etc, wie begrijpt dit nog?

In 1572 was de stad enkele uren in handen van de Geuzen,......
Reputatie 7

Tja je weet het met de NL ( 66?) rechters maar niet, krijg je zwaardere straf voor tegenhouden en blokkeren van snelweg dan dronken doodrijden aanranders etc, wie begrijpt dit nog?

Vind je het moeilijk te begrijpen? Ik vind de boodschap kristal helder. Haal het niet in je hoofd nog een keer een snelweg te blokkeren en anderen in gevaar te brengen om je gelijk te halen of je gaat get cachot in.
Reputatie 6
Badge +6
Ik vind het jammer, van mij mogen Sinterklaas en Zwarte Piet zijn zoals ze waren. Het is een kinderfeest. Ik dacht altijd dat Zwarte Piet een overblijfsel was van de Moren in Spanje, dat Sinterklaas daar toen zo leefde. Ik heb nooit gevonden dat het iets van de slavernij was.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan Pssst, niet verder vertellen, maar Sinterklaas https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas is gebaseerd op de bisschop Nicolaas van Myra

https://app.nos.nl/datavisualisatie/zwarte-piet
Het Sinterklaasfeest is al eeuwen oud, maar Sint en Piet zoals wij ze kennen, dateren van ongeveer 1850. Het is een creatie van onderwijzer Jan Schenkman (1806-1863). De eerste afbeelding van een knecht verschijnt in zijn boekje Sint Nicolaas en zijn Knecht. Schenkman introduceerde ook de intocht met de stoomboot. De donkere knecht heeft nog geen naam en draagt een wit-rood pak. Hij ziet eruit als een page; een jongetje dat bij een ridder in opleiding was tot schildknaap

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
Reputatie 3
Badge +4

Tja je weet het met de NL ( 66?) rechters maar niet, krijg je zwaardere straf voor tegenhouden en blokkeren van snelweg dan dronken doodrijden aanranders etc, wie begrijpt dit nog?Vind je het moeilijk te begrijpen? Ik vind de boodschap kristal helder. Haal het niet in je hoofd nog een keer een snelweg te blokkeren en anderen in gevaar te brengen om je gelijk te halen of je gaat get cachot in.

@ Deen, dat is mij nog wel zeer duidelijk, maar waarom geldt diezelfde strafmaat niet voor dronken rijders, die mensen ( onder invloed) doodrijden, aanranders, verkrachters, mishandeling????
Meten met dubbele maten, rechters met dubbele petten????
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/185118/Pool-krijgt-taakstraf-voor-doodrijden-2-jarig-kind-uit-Heesch-en-haar-opa-en-oma
Reputatie 6
Badge +6
@Bert Een bisschop heeft misdienaars. Op zijn reis van Nicolaas naar Nederland tekent Jan Schepman er hulpen bij. Hij geeft ze de Andalusische klederdracht, rode pofbroek, koperen oorbellen, rode lippen. Andalusië = Moren. Slaven zagen er anders uit. Toets eens Codjo, Mentor en Present in Google Afbeeldingen en zie. Kijk eens naar tekeningen van Stedman uit 1790-1796 en aquarellen van Theodore Bray uit circa 1860. Die laatste zijn erg natuurgetrouw.
Reputatie 7

Tja je weet het met de NL ( 66?) rechters maar niet, krijg je zwaardere straf voor tegenhouden en blokkeren van snelweg dan dronken doodrijden aanranders etc, wie begrijpt dit nog?Vind je het moeilijk te begrijpen? Ik vind de boodschap kristal helder. Haal het niet in je hoofd nog een keer een snelweg te blokkeren en anderen in gevaar te brengen om je gelijk te halen of je gaat get cachot in.
@ Deen, dat is mij nog wel zeer duidelijk, maar waarom geldt diezelfde strafmaat niet voor dronken rijders, die mensen ( onder invloed) doodrijden, aanranders, verkrachters, mishandeling????
Meten met dubbele maten, rechters met dubbele petten????
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/185118/Pool-krijgt-taakstraf-voor-doodrijden-2-jarig-kind-uit-Heesch-en-haar-opa-en-oma

Blijkbaar eens zijn dat straf op zijn plaats is, Voor een discussie over strafmaten heb je veel meer dan een paar anekdotische voorbeelden nodig.
Reputatie 7
Badge +5
De huidige bisschoppen hebben misdienaars. @Jan

Vroeger hadden ze legers en ridders.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Ane

https://historiek.net/slag-bij-ane-28-juli-1227/70046
De Drenten lokten het bisschoppelijke leger in een moeras en wonnen de slag.

https://www.entoen.nu/nl/overijssel/salland/raalte/ridderburcht bisschoppelijk leger
Reputatie 6
Badge +6
Mooi toch @Bert, je hebt het gevonden, geen slaaf of knecht maar soldaat. Die bisschop Nicolaas had dus militaire begeleiding 😯.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan
In de eerste tekeningen lijkt het er wel op, maar als je alle history leest en bij elkaar legt, is het een mix van gewoonten die een eigen verhaal/sprookje is geworden.

Van een begeleider van een zwart figuur met kettingen:

http://sintenpietengilde.nl/kenmerk/kettingenketenen
Een niet onbelangrijk kenmerk (naast roe. zak en zwart gezicht) is de ketting van Zwarte Piet (en eerder de Zwarte Klazen). Tot de jaren ’50 van de 20e eeuw was Zwarte Piet regelmatig in het bezit van een ketting en de belangrijkste functie van deze ketting was ermee rammelen om zo lawaai te maken. Naast het hard bonzen op de deur en ook het rinkelen van (koebellen) is deze ketelmuziek een belangrijk onderdeel van het Sint Nicolaas feest. Wij zingen niet voor niets:

Zie de maan schijnt door de bomen, makkers staakt uw WILD GERAAS!

Deze ketting is onderdeel van de afstamming van Zwarte Piet van de aan Sinterklaas onderworpen geketende duivel stammend uit de middeleeuwen en men vermoedt dat dit symbool is toegevoegd om duidelijk te maken dat de heilige de duivelse begeleider in toom heeft. Zwarte Piet wordt ook gezien als een voortzetting van oude heidense en Germaanse gebruiken en toen de kerk deze niet kon uitbannen, moest door middel van deze ketting, in ieder geval duidelijk zijn dat zij niet meer heersten, maar het christendom en de kerk.
============einde tekst link==============

Midwinter en de Lente feesten waren eerst ook geheel andere eigen feesten die een andere betekenis hebben gekregen doordat anderen er zich mee gingen bemoeien en er Kerst en Carnaval van gemaakt hebben met weer geheel andere feestfiguren.

Trouwens, geef mij de Kerstman maar, Santa Claus, dat is één en al vrolijkheid en ben je van alle gezeur af.☺
Maar dan hoop ik niet dat er een elfen en kabouter bevrijdingsfront komt.
Reputatie 6
Badge +6
Ja dat had ik ook zo begrepen dat de katholieke kerk oude germaanse gebruiken had overgenomen. Kerstmis het zonnewendefeestr, Pasen het lentefeest, carnaval feest vooraf aan de 40 dagen vasten.

Op school hebben ze me niet verteld van de ketting, wel van de roe en de zak. Als je stout was geweest zou Piet je in de zak doen.

Santa Claus is angelsaksich joh, die doen cadeautjes onder de kerstboom leggen. Dat is niet leuk, die hebben maar een feest, dan krijg je weinig!
Reputatie 3
Badge +4
Kwam ineens dit liedje bij me op
Wie kent dit liedje nog uit de oorlog ( was er toen nog niet) maar geleerd van een van mijn zussen of broer,

Sinterklaasje kan niet komen want er ligt een mijn in zee ,
Zwarte Piet ligt aan het front
met een......
ken de tekst niet zo goed meer
en zal in de huidige "sfeer" ook wel niet kunnen.

Als ze de ban pieten hun zin hebben gekregen, wat is het volgende dat volgens "hen"moet verdwijnen, t'is tenslotte hun dagbesteding en een deel krijgt er ook nog subsidie voor!
Reputatie 7
Het is een kinderfeest, kinderen discrimineren niet, dat is al een punt, Piet is zwart omdat hij door de schoorstenen kruipt (hij moet wel een hutkoffer vol schone kleding bij zich hebben) en Piet, een werknemer van de goedheiligman, heeft een fantastische baan, een gulle werkgever, werken in een land met een aangenaam klimaat, hij mag al het speelgoed dat op de wereld te koop is als eerste testen, hij kan zich klem eten aan chocoladeletters en marsepein. Wat een gedram van die Quincy Gario cum suis. Als hij denkt dat iemand tegen hem ingaat trekt hij meteen de discriminatiekaart.
Reputatie 3
Badge +4
Het kabinet, minister Grapperhaus roept op de Sint- intocht niet te mijden!!!!
Ter geruststelling zal er een grote inzet van politie mensen zijn!

Zover is het dus gekomen! Gevolg van de globalisering, waarvoor je dan tradities, gewoonte's maar aanpast of laat vervallen , naar de wensen van de "nieuwkomers"?

Pasen hebben ze ook al aardig voor elkaar, Waarom ‘Pasen’ geschrapt is? „Omdat mensen aanstoot nemen aan het woord Pasen”, aldus een woordvoerder

Wat is het volgende, als men dit heeft "geregeld", kerst, de kerstboom?
Reputatie 7
Badge +5
Misschien kunnen we dan Pasen en Pinsteren op één dag laten vallen. @josiee
Reputatie 7
Het kabinet, minister Grapperhaus roept op de Sint- intocht niet te mijden!!!!
Ter geruststelling zal er een grote inzet van politie mensen zijn!

Zover is het dus gekomen! Gevolg van de globalisering, waarvoor je dan tradities, gewoonte's maar aanpast of laat vervallen , naar de wensen van de "nieuwkomers"?

Pasen hebben ze ook al aardig voor elkaar, Waarom ‘Pasen’ geschrapt is? „Omdat mensen aanstoot nemen aan het woord Pasen”, aldus een woordvoerder

Wat is het volgende, als men dit heeft "geregeld", kerst, de kerstboom?

Je hebt helemaal gelijk. Laten we de globalisering terugdraaien. Sturen we al die "nieuwkomers" weer terug naar hun thuisland, stappen we uit de wereld en hoeven we nooit meer iets aan te passen.
Reputatie 3
Badge +4

Je hebt helemaal gelijk. Laten we de globalisering terugdraaien. Sturen we al die "nieuwkomers" weer terug naar hun thuisland, stappen we uit de wereld en hoeven we nooit meer iets aan te passen.

Je kunt natuurlijk een zwart/witte mening hebben in het ultra zoals jij.!

Je kunt ook 120 jaar oud worden, misschien nog wel ouder, blijf je vanaf je geboorte in bed liggen, met sonde voeding!
Reputatie 7

Je kunt natuurlijk een zwart/witte mening hebben in het ultra zoals jij.!

Je kunt ook 120 jaar oud worden, misschien nog wel ouder, blijf je vanaf je geboorte in bed liggen, met sonde voeding!

Ik ga geen opmerkingen maken over je beheersing van het Nederlands, hoewel ik menige "nieuwkomer" ken die er meer van bakt dan jij, maar wat is je punt?
Reputatie 7
Je kunt Piet alle kleuren geven maar dan krijg je bij blauwe Pieten ruzie met de smurfen. Groene Pketen lijken doodziek, van roze Pieten wordt de hlbt-gemeenschap boos, paarse Pieten hebben een hartaandoening. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken en intussen zijn er meer dan genoeg compromissen.
Reputatie 3
Badge +4

Ik ga geen opmerkingen maken over je beheersing van het Nederlands, hoewel ik menige "nieuwkomer" ken die er meer van bakt dan jij, maar wat is je punt?

Och joh, je wilt geen opmerkingen maken, maar doet het toch maar even, wat sneu!
Een verkeerd streepje, typefoutje, vreeeeeeselijk !
Bak jij maar lekker verder!
Reputatie 7
????

Reageer