Consumentenbond.nl

Sinterklaas feest maar afschaffen?

Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Ik dacht dat dit een consumenten forum was. Misschien moeten we ons richten op consumenten zaken. Op dit gedoe zit ik niet te wachten.
Reputatie 6
Badge +6
De regering is bang dat de gezinnen wegblijven van de intocht van Sinterklaas waar er demonstraties gepland staan, daarom deden ze gisteren de oproep om toch wel naar de intocht te komen. Op internet kun je volgen hoe het zich vandaag ontwikkelt, gaan de kinderen alleen nog naar waar het rustig is en er geen roetveegpieten zijn? Er wordt met humor gesproken over "War Zones".

Het wordt een spannende dag, The battle of the kids!

@Jan H. Ja je hebt helemaal gelijk, maar ze hebben een huiskamerhoekje gemaakt waar dit dan kan.
Reputatie 7
Jan H. schreef:

Ik dacht dat dit een consumenten forum was. Misschien moeten we ons richten op consumenten zaken. Op dit gedoe zit ik niet te wachten.

Dit is een ander soort topic onder een ander labeltje.

O, ik zie net dat je naamgenoot het al heeft uitgelegd.
Reputatie 6
Badge +6
Ik kijk nu op de NOS app, wow, it giet aon, veel plaatsen.
Reputatie 7
Gelukkig geen vechtpartijen in Zaandam of was het nou Zaandijk, het is honderd jaar geleden dat ik er ben geweest. Ik hoop dat het in andere plaatsen ook niet wordt verknald voor al die kindertjes door die andere pieten, de Zeurpieten.
Reputatie 3
Badge +4
Iedereen heeft een mening over het Sinterklaasfeest anno 2018. Wat mij betreft een paar stellingen:
  • Sinterklaas zelf is zwart. Zie zijn graf in Zuid-Italië. (In het MAX programma "Wij zijn er bijna" wordt een bezoek aan dit graf besproken).
  • De huidige weergave van een blanke Sint en een zwarte Piet stamt uit het begin van de 19e eeuw uit een schoolboek. Ik neem aan gebaseerd op de toenmalige vooroordelen. Slavernij bestond toen nog helaas.
  • Nederland is in de tweede helft van de 20e eeuw langzamerhand veelkleurig geworden
  • Kortom, je kunt anno begin 21e eeuw niet meer vasthouden aan dat traditionele en bevooroordeelde beeld van de blanke Sint en zijn zwarte knechten (hoe erg wil je het hebben...)
  • Dus ga mee in de nieuwe tijd en pas de verschijningsvorm aan en houdt daarmee rekening met onze buren
  • Je ziet die extreme uitingen van rode lippen en grote ringen ook al haast niet meer
  • Ook wordt er niet meer gedreigd om kinderen in het Grote Boek op te nemen en hen naar Spanje te deporteren (in een zak nog wel !)
  • Uiterlijke aanpassingen doen verder niets af aan het kinderfeest: kinderen vinden die gekke Pieten en de oude man met zijn witte baard leuk. Er wordt gezongen, grappen gemaakt en zij brengen nog eens cadeau's mee.
  • Vandaag in de NRC staat een foto van een Sinterklaas anno 1900 in de buurt van Veldhoven. Is via Google te vinden. Zwarte Piet heette toen daar Sjaak Sjoer...
Dus nee: niet afschaffen, is nergens voor nodig, alleen de verschijningsvorm moderniseren. Niet mee, niet minder.

Ach ja.
Reputatie 7
Toen ik nog "gelovig" was wilde ik graag mee naar Spanje, desnoods in een zak, het waren jute zakken en daarin stik je niet, ze zijn hooguit een beetje ruw. Kennelijk was ik erg braaf.
Ik vraag me af waarom we van alles en nog wat noeten aanpassen aan allerlei verschillende culturen, dan kun je wel aan de gang blijven want we hebben er in Nederland nu 192. Als ik naar een ander land vertrek pas ik me aan aan de gewoontes van dat land. Dan eet ik wat ze daar eten, vier wat men daar viert, leer zo snel mogelijk de taal, negeer de buren niet omdat mijn geloof daaraan in de weg staat, desnoods pas ik mijn kleding enigzins aan, geen korte mouwen en een knoopje meer dicht.
Moeten we alles maar meteen afschaffen of halveren? Laat iedereen zijn en haar eigen feest vieren, geen probleem, (misschien voor werkgevers) maar laat dan onze gewoontes en feestjes met rust. Geen tweede paas- pinkster- of kerstdag inruilen voor een ander feest, dat doen ze in andere landen voor Nederlanders ook niet.

Overigens was de zwarte Piet met oorringen, ballonbroekje en dikke rode lippen een in deze tijd niet bestaand figuur. Iedereen die voor zwarte Piet speelde had daar lol in, behalve bij het afhalen van die zwarte troep die een week later nog in en achter je oren bleef plakken. Deze zwarte Pieten mogen nu niet meer meedoen, als dat geen discriminatie is.
Reputatie 6
Badge +6
@J.W. de Vries Je zei:
"Je ziet die extreme uitingen van rode lippen en grote ringen ook al haast niet meer".

Dat is alleen op het journaal. Buiten op straat is dat niet zo. Dat lieten ze zien in de uitzending van EenVandaag eerder deze week. 68% van de gezinnen met kinderen gaat liever naar de intocht met traditionele Zwarte Piet, met rode lippen en koperen ringen als oorbel.

@MrsJones Ik denk er ook wel zo over. Laat ze toch doen hoe de mensen zelf willen. PSV-supporters in Eindhoven zongen in koor het lied "Sinterklaas, wie kent ze niet, Sinterklaas, Sinterklaas, en natuurlijk Zwarte Piet" en bleef er weinig over van het geluid van de anti Zwarte Piet demonstranten.
Reputatie 7
Mijn kleinkinderen vinden er niets meer aan, ik denk dat ze nu snel van hun geloof afstappen, de oudste sowieso.
Reputatie 7
En ja, cadeautjes willen ze naturlijk wel.
Reputatie 7
Er is toch aardig wat gebeurd, veel demonstraties, veel geweld, nu in Nieuwsuur, veel onrust.
al 20 mensen opgepakt wegens openbare geweldpleging.
Reputatie 6
Badge +6
Ja erg he, het wordt elk jaar heftiger. De kleinkinderen waren vroeg wakker, ze hadden schoentjes gezet met dikke wortel. Deurtje van de kachel was open dus zwarte piwt is geweest. Hij komt 's nachts om 2 uur, nee, zo is het echt, ze laten zich niks meer wijsmaken. Prachtig!
Reputatie 7
De meeste kindertjes zetten hun schoentje bij de supermarkt, Ik liet ze ze heel vroeger bij de stortkoker naast mijn vorige appartement zetten. Piet kan niet door de buizen van de CV, dan zou je nog meer protest krijgen want anorexia Pieten kunnen ook niet.
Reputatie 6
Badge +6
Ha ha, dan moet ik tussen al die schoentjes in de supermarkt die van de kleinkinderen zoeken. Dan laat ik ze de foto zien, kijk sint heeft opa gestuurd. Het ligt er vol daar. Piet door de cv buizen krijg je wel een kromme Piet van ja 😙.
Reputatie 7
Laat,ze lekker een laars neerzetten, daar gaat ook meer in.
Reputatie 3
Badge +3
Kinderen die elkaar uitschelden, zou natuurlijk niet moeten worden gedaan, kinderen zijn kinderen!

Zwarte Piet ( omdat iemand donkere huidskleur heeft) Rooie ( omdat iemand rood haar heeft)
manke, dikke, varken etc.

Zwarte PIet en Sinterklaas afschaffen, hij/zij is toch tegenwoordig die leuke figuur die cadeautjes /
snoep uitdeelt, wat is daar mis mee?
Reputatie 7
Kinderen die schelden hebben dat geleerd van hun ouders of van hun vriendjes maar die vriendjes leerden het ook van hun ouders.
Ze schelden al lamg niet meer met de onschuldige woorden hierboven, vragen een roodharige ook niet hoe lang het duurt voor hij op groen springt, zelfs vier- of vijfjarigenze schelden met heel andere woorden, vooral met ziektes, ernstig zieke prostituees en geaardheid,

Niks afschaffen Sint en Piet, ik zag net in het journaal weer het nodige, ik ga me hoe langer hoe meer ergeren aan al die protesterende tegenstanders die het geen probleem vinden het leukste kinderfeest te verzieken. De helft van die lui kent het hele Sinterklaasfeest niet eens. Ze zetten zichzelf daarmee in ieder geval fijn voor schut.
Miljoenen mensen hebben leuke herinneringen aan pakjesavond, het zien van een hand die een lading snoepgoed de klas ingooide, de dreun op de deur als de buurman de eerst zorgvuldig verstopte zak neerzette, de Sinterklaasfeestjes die voor de kinderen werden georganiseerd door het kantoor waar je vader werkte, heel veel bedrijven deden dat. Hoeveel mensen hebben slechte herinneringen uit de tijd dat ze nog in Sinterklaas geloofden? Zijn het de etterbakkies van vroeger die nu het etiketje ADHD opgeplakt krijgen? Vroeger waren die kinderen gewoon oervervelend en veel te druk, ze stonden meer op de gang dan dat ze in de klas zaten. Die hebben misschien ooit kennis gemaakt met de roe, vijftig, zestig en meer jaren geleden werden er nog stevige tikken uitgedeeld aan vervelende kindertjes, nu is het andersom, ze slaan hun ouders en als die terugslaan bellen die koters de Kindertelefoon of 112.
We moeten terug naar de Sint van toen "wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe." Piet met alle toeters en bellen mag de boeman spelen. en ze inde zak stoppen, In opdracht van Sinterklaas, per slot van rekening is Piet werknemer.

Reageer