Consumentenbond.nl

Smartphone - software - importeren contacten

• 11 september 2019
  • 5 reacties
  • 435 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5
  • Actieve deelnemer
  • 290 reacties
Op voorhand - ik heb geen smartphone... maar ik vind het onderstaande van belang wanneer ik een smartphone aanschaf.

Op vele sites en in bladen worden regelmatig smartphones getest. Het gaat dan vaak om 'hardware'-matige zaken: goede camera, al dan niet waterdicht, dat soort zaken.

Weinig lees ik over het importeren c.q. exporteren van contacten middels een Excel-bestand (.csv), c.q. over eventuele software, waarmee je vanaf je Windows PC je smartphone (aangesloten via USB) kunt beheren.

Zo heeft Samsung een programma met de SideSync
zie: https://www.samsung.com/nl/support/side-sync/

Hoe zit dat bij andere bekende merken (Apple, Nokia, Huawei)?

5 reacties

@cbw62 Dat is toch geen eigenschap van de telefoon, dat is software en wellicht handig als je die specifieke behoefte hebt maar zeker niet in de categorie "wat iedere telefoon nodig heeft" zoals de meegeleverde media speler of browser. En zelfs die laatste kun je vervangen dus waarom zou je zelfs die meerekenen als criterium voor de telefoon?
Reputatie 5
Badge +5
Voor adresboeken zijn er 2 bekende export formaten namelijk CSV en VCF
Veel software leest beide, VCF is toch wel de standaard.

De hoofdgroepen van telefoons zijn Android en Iphone.
Bij android kun je je adresboek koppelen aan het gmail account dat je moet hebben.
Ook kan ik het adresboek aan andere accounts koppelen.
Bij Iphone heb je de Icloud waar de contacten in staan.

Ik gebruik het adresboek van Gmail op de computer
Tegelijk wijzigt hierdoor ook in mijn gekoppelde android telefoon.
Af en toe maak ik een back-up in VCF formaat voor de zekerheid.

Al die usb hulp programma's zijn heel erg onhandig in gebruik en niet meer van deze tijd.
Als je goed kijkt zie je dat ze ook over Windows XP tot Windows 8 hebben bij Side-Sync
@Gebruiker1554490409 Ik denk eigenlijk dat meneer de excelsheet op zijn telefoon alleen bekijkt en helemaal niet inleest in het adresboek.
Reputatie 5
Badge +4
Zorg gewoon dat u eerst op de pc een Gmail account aan maakt en schrijf dan lekker de gebruikersnaam:...…….. en wachtwoord:...………. op om later op de smartphone te gebruiken.

Eenmaal ingelogd op de smartphone maakt u opnieuw de contacten aan en sla deze dan op in het gmail ( googleaccount) en niet op de telefoon zelf. Als u later dan weer eens een nieuwe smartphone koopt en u voert daarop weer u gmail gebruikersnaam en WW in dan zet hij alle contacten er vanzelf weer op en hoeft u deze niet meer te importeren.
Reputatie 4
Badge +5
Dank voor de reacties.

Ter verduidelijking - ik heb hier een oude Nokia en daar zat destijds "Nokia PC Suite"-software bij.
Nokia PC Suite bestaat volgens mij niet meer.
Maar goed, het werkt onder Windows 10 - zelfs onder x64.
Ik kan daar contacten invoeren, exporteren/importeren naar/van een .csv bestand.
Uiteraard een backup maken/restoren, etc.
Het is weliswaar super verouderd, maar het werkt wel handig. Althans, dat vind ik en voor mijn doen.

In reactie op het bovenstaande:
Ik maak liever geen gebruik maken van Gmail - anders dan alleen mijn 2e email adres en als 'backup' voor Outlook. Maar als het niet anders kan...

De mogelijkheid om een .csv bestand te importeren vind ik reuze handig.
Exporteert eerst vanuit je mobieltje naar een .csv bestand - met bijvoorbeeld 1 naam.
Ik weet welke layout het dan heeft en ik kan kunt dan driftig copy-pasten vanuit mijn Excel adressenbestand. Scheelt een berg werk.

Zoals gezegd, ik heb geen smartphone, hoe gaat dit bij een smartphone?
Andere merken dan Samsung: die heeft SideSync

Thanks.

Reageer