Sneeuwjacht

• 7 februari 2021
  • 5 reacties
  • 88 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6
  • Bondgenoot
  • 2219 reacties

Sneeuwjacht is stuifsneeuw dat opnieuw opwaait en het zicht kan belemmeren.

Stuifsneeuw plakt niet, de wind maakt er sneeuwduinen van. Sneeuwballen en sneeuwpoppen vallen uit elkaar.

Bloedsneeuw is als er Saharazand stuift over de sneeuw.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Zonet wat sneeuw van de auto gedaan. Er ligt bijna een centimeter ijzel onder de sneeuw. Dus vanavond op het journaal allemaal glijdende auto's.

Reputatie 7
Badge +6

Met dit weer zijn we extra blij met onze garage . Hier in Drenthe geen ijzel . Wel sneeuwduinen door de harde wind .

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben duidelijk geen sneeuw expert. Ik had ook nog nooit van sneeuwjacht gehoord.  Het woord ontleden,  denk ik toch aan een jacht in de sneeuw, waarvan juist nu gevraagd wordt niet op wilde dieren te jagen, omdat ze zich door voedselgebrek niet verbergen. Maar goed sneeuwjacht is dus stuifsneeuw. Nu toch over sneeuw sprekend kan ik me de sneeuwliefde en sneeuwpret wel goed herinneren. En dus van kinderen ook goed voorstellen. Maar voor mij hoeft het niet meer zo. Sneeuwpoppen, of sneeuwkastelen bouwen doe ik toch niet meer en een glijbaan maken waag ik me ook niet meer aan. Met de ouderdomsgebreken, met name moeilijker lopen, mag de sneeuw van mij verdwijnen. En het verbaast me wat het allemaal teweeg brengt, geen openbaar vervoer, wegen dicht of kapot, tonnen aan strooizout, vele schades, enz. enz.

Reputatie 7
Badge +6

Ik had er ook nooit van gehoord @Leo. Het werd op het nieuws gezegd. Het was stuifsneeuw wat er viel. Als dat gaat waaien heet het sneeuwjacht. Ik dacht ik maak er iets leuks van.

In 1977 kon ik voor het eerst schaatsen, op kunstschaatsen achter een stoel. In 1979 was het erg raak, toen kon ik zelfs schaatsen op de Binnen-Maas en op de Delftse Schie naar Kethel en Rotterdam op noren. Mensen schaatsten toen op straat naar hun werk. In 1988 heb ik nog iglo's staan maken van de sneeuw met de jongelui, en vuurwerk in de sneeuwpop. In 1982 sleeën op straat met de kids. Vanmorgen stond ik Surinaams schaafijs van m'n auto te doen, oftewel bevroren stuifsneeuw. Keteltje warm water van de kachel over de ruiten doet nog altijd wonderen. Diesels kreeg ik altijd aan de praat door er een ketel warm water over te gieten. Dan was ik weer op tijd op m'n werk.

Badge

Ben benieuwd hoeveel problemen er dit weekend gaan komen….

Er zullen veel mensen gaan schaatsen.

Zelf gisteren even geschaatst en toch behoorlijk wat last van de restanten van de sneeuwval.

Reageer