Consumentenbond.nl

Van zomer naar wintertijd - zinvol of onzin?

Reputatie 7
Badge +7
Dit weekend is het weer zo ver: we mogen een uurtje langer slapen. Misschien wordt dit wel de laatste keer. Tenminste, als het voorstel van de Europese Commissie dat eind augustus al ter sprake kwam, in de toekomst een feit wordt. In dat geval zou de zomertijd in de hele Europese Unie de standaard tijd worden. Dan wordt het in de winter later licht en ook later donker.

Veel mensen zien het nut van de zich steeds herhalende tijdverschuiving niet. Hoe zit het met jou? Ben je er zo aan gewend dat je je schouders ophaalt, of mag het van jou morgen uit beeld verdwijnen? Stem op de poll of zeg het in een reactie!

Wat vind jij van het tijdverschil tussen zomer en winter?

23 reacties

Reputatie 7
Laat het maar lekker zo. De eerste paar dagen heeft mijn maag een beetje moeite met het andere tijdstip maar door dat per dag een beetje aan te passen is dat snel voorbij. Als die wijziging toch wordt doorgedrukt, dan liever de zomertijd wat mij betreft, ik heb een hekel aan lange donkere avonden.
Reputatie 7
Badge +6
Kan niet wachten tot we van die halfjaarlijkse verschuiving verlost zijn . Heb er veel hinder van . De voordelen en nadelen zijn een beetje persoonsafhankelijk denk ik . Over het geheel genomen lijken me de nadelen groter dan de voordelen. Hopelijk vindt een meerderheid dat zodat we het snel kunnen afschaffen en zo mogelijk gelijktrekken met de buurlanden.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb er totaal geen moeite mee, en het scheelt ook nog eens in de knip. Van mij mag het ook altijd zomertijd blijven en de wintertijd verwijderen.
Reputatie 6
Badge +6
Toen ze het invoerden in de jaren '70 na de oliecrises vonden veel mensen het een goed plan voor de energiebesparing. De verlichting gaat 's avonds een uur "later" aan. Iedereen had toen nog gloeilampen, scheelde nogal wat. Ik heb niet de indruk dat energiebesparing nu nog een rol speelt in de discussie, wel CO2 reductie.

Ik vond die lange avonden licht wel leuk. Als het milieu er voordeel aan heeft mag de zomertijd voor mij wel zo blijven.
Reputatie 7
Lekker tot 23.00 buiten zitten met een boek.
Reputatie 7
Badge +5
Heel het jaar zomertijd klinkt leuker dan heel het jaar wintertijd.

Mijn voor keur: altijd zomertijd.
Reputatie 7
Badge +6
De mijne ook @Bert
Reputatie 4
Badge +1
Nadeel van zomertijd is dat het dan in de winter pas om kwart voor tien licht is.
Nadeel van de wintertijd is dat het in de zomer al om 4 uur licht is en 's avonds vroeg donker.

Het beste compromis is daarom in de zomer zomertijd en in de winter wintertijd.
Reputatie 7
Elluk voordeel hep ze nadeel.
Reputatie 6
Badge +6
Op de app van de NOS was gisteren een grafisch schema. Als zomertijd permanent wordt en zo doorgaat in de winter, de klok blijft dus een uur vooruit staan, komt de zon in december pas om kwart voor tien op in plaats van kwart voor negen nu. Dat vind ik wel een beetje laat.

Dus doe maar de huidige wintertijd. Maar ik heb er geen moeite mee als de zon in de zomer een uur vooruit gaat en dan in de winter weer terug.
Reputatie 3
Badge +4
"Wintertijd" bestaat niet: het is de zomertijd die een uur opschuift op GMT +1. Dat is nl. onze tijdzone.

Wij gedijen nu eenmaal beter bij een vast ritme. Onregelmatige diensten doen voortdurend een aanslag op je bioritme en slopen je daardoor.

Het kan verder geen kwaad om in de zomer wat eerder op te staan ivm het vroege licht.
Het is inmiddels wel bekend, dat de normale tijd de beste is voor de meeste mensen. Enfin, kijk even naar de uitzending van Lubach op zondag 28 okt jl.
Wat opmerkelijk is, is dat zelfs politici bij 'zomertijd' denken aan vrolijkheid en bij 'wintertijd'aan somberheid. Tja, dan verwacht je natuurlijk niet meer dat er een zinnige discussie mogelijk is.
Wat de meeste mensen wintertijd noemen is onze normale tijd. In de jaren 70 van de vorige eeuw werd zomertijd ingevoerd, om redenen die achteraf niet geldig bleken. Hoe ingewikkeld is het dan, om dat wat niet opleverde wat werd gehoopt weer terug te trekken?
Terug naar onze normale tijd, dus! Want zelfs die is al niet helemaal goed: de zon staat bij ons pas om tien over half één 's middags op het hoogste punt.
Wintertijd is onze "originele" tijd, stroombesparing is volgens de energiebedrijven niet echt een argument, ook nooit echt geweest. Dat uurtje wat het in de zomer eerder donker zou zijn is evengoed wel lekker om buiten te zitten met een boek en een kaarsje of een mooi vuurtje aan. Veel mensen zijn van slag van die wisseling, mijn vrouw is er daar één van, zelf heb ik er niet zoveel last van. Eigenlijk is het allemaal onzin, ook toen het in het leven werd geroepen al, ik heb het nooit goed begrepen. Maar ik zag gisteren al dat de Europese ministers van transport de discussie te ingewikkeld vinden, gaat weer jaaaaaaaaren duren voordat dat ei er ligt. Lang leve één Europa, NOT!!!!!
Badge +5
Ik ben er blij mee.. het is namelijk gezond.
En ik verwacht niet dat jullie om 10 voor 10 pas de zon willen zien opkomen. En dan duurt het nog een uur tot het echt licht is.
Want nu is de zon al om 12:40 pas op het hoogst. En wanneer wij voor altijd zomertijd doen wordt daarom 13:40! En dat is niet echt gezond!

Zondag net Lubach hebben een erg informatief stukje hier over geschreven, ik raad het aan om het te bekijken

Owhja, een neiwuszendser die ging rondt en vroeg aan mensen zomer of wintertijd.

De reacties: zomertijd, dan hoef ik namelijk geen winterkleding meer aan..
Volgens mij klopt er hier iets niet!
Reputatie 7
Badge +5
@TijsZonderH schreef: "Ik ben er blij mee.. het is namelijk gezond.
En ik verwacht niet dat jullie om 10 voor 10 pas de zon willen zien opkomen. En dan duurt het nog een uur tot het echt licht is.
Want nu is de zon al om 12:40 pas op het hoogst. En wanneer wij voor altijd zomertijd doen wordt daarom 13:40! En dat is niet echt gezond!"

Ik heb liever de zon later op de dag en hoog en later onder.
Ik ben een avond-nacht mens en ben altijd laat uit bed en werk later en ga later naar bed.
Dan is de zomertijd ideaal, anders is het te vroeg licht en te vroeg donker, dat is ook ongezond.

Het maakt, denk ik, uiteindelijk niets uit of je de zon om 12.00 uur opdoet of om 13.00 uur.
Als je maar in de zon komt voor de broodnodige vitamine aanmaak.
En het verschil tussen ochtend en avond mensen zal er ook altijd blijven.
Komt mooi uit, kan het ene deel 's-ochtends vroeg werken en het andere deel 's-avonds en 's-nachts, veel beter voor mensen als ze in hun eigen dagritme kunnen werken, blijkt ook veel effectiever te zijn.
Voorlopig is de beslissing hierover voor een paar jaar vooruit geschoven, discussie hier op CB ook even een paar jaar vooruit schuiven? https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-permanente-beslissing-over-zomer-of-wintertijd-wordt-nog-even-uitgesteld~bf1dbfcb/
Badge +5
Bert, ik zou de video van Arjen Lubach kijken. Dan begrijp je volkomen waarom ik dat zeg.
Door het zo te laten genieten we het beste van de zomer en hebben we het meeste profijt van de zon in de winter. En dat geschuif met de klok is onhandig, maar ook een soort gezellige folklore. Net zoals het gemopper over het omslaan van het weer. Daar kunnen we niks aan doen en dat is toch ook altijd wennen.
Reputatie 7
Badge +5
@TijsZonderH ☺😂🤣Ik snap 't nu wel, gelukkig.

Bij nader inzien wil ik het volgende voorstellen: de zomertijd + nog een uur, dan is het nog later licht 's-avonds, ook langer licht op de winteravonden.
Badge +5
Nog langer! Dus om 14:40 pas de zon op het hoogste plekje.. en om 10:50 pas de zon opkomen.. Iets klopt er niet met deze samenleving! A het is ongezond
B je gaat een kind van 8 toch niet alleen om 8 uur wanneer het erg donker is naar school laten fietsen! En dan moet je beseffen dat 3 uur later pas de zon opkomt in Amsterdam!
Reputatie 1
We hebben de verkeerde wintertijd, immers de duitsers hebben in de afgelopen oorlog de Nederlandse tijd ingeruild voor de duitse.
De zomertijd is de normale oorspronkelijke biologische tijd.
Dus: wintertijd afschaffen en het hele jaar de zomertijd aanhouden, dan heeft je lijf meer zon en is gezonder.
Afgelopen weekend zijn we van de Duitse zomertijd overgegaan naar de Duitse wintertijd. We zitten daarmee nog steeds in de verkeerde tijdzone. Nederland ligt veel dichter bij Londen dan bij Berlijn, dus is het raar dat we in de Duitse tijdzone blijven zitten.

Nederland kan het beste net als voor de oorlog teruggaan naar haar eigen tijdzone. En om te voorkomen dat het in de winter te vroeg donker wordt, is de zomertijd het handigst. Maar dus wel de Nederlandse zomertijd en niet meer de Duitse.

En laat die Nederlandse zomertijd nou precies gelijk zijn aan de Duitse wintertijd waarin we nu zitten! Het verstandigst is om eind maart de klok niet meer te verzetten, dan blijven we het hele jaar in de Nederlandse zomertijd zitten. Helaas dringt dat nog niet door tot politici, maar de wetenschappers zijn het erover eens omdat het veel beter is voor ons bioritme.
Reputatie 7
Badge +5
@Damrak
Politici luisteren naar iedereen en niet alleen meer naar de meerderheid die gekozen is en mag beslissen.
Maar dat maakt het makkelijk, dan hoef je ook geen beslissing te nemen en kun je ook niets fout doen.

Hulde, ze doen niets fout meer, ze mogen van mij blijven zitten, maar helaas dan ook niet veel goeds meer.

Reageer