Consumentenbond.nl

Welk plastic artikel mag van jou weg?

• 25 oktober 2018
  • 46 reacties
  • 2861 Bekeken

Reputatie 5
Badge +7
Het is groot uitgemeten in het nieuws: het Europees Parlement heeft ingestemd met maatregelen die wegwerpplastic de komende jaren zullen beperken. Vanaf 2021 zijn plastic bestek, rietjes en wattenstaafjes het eerst aan de beurt (NOS). Het doel is om minder plastic als zwerfvuil in het milieu en in de zee te laten komen.

Welke plastic artikelen mogen van jou wel op een zwarte lijst en welke vervang je zelf al met alternatieven? Deel het met de community!

46 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Alle plastic waar een goed alternatief voor is te bedenken is mag , of liever moet weg. Daarbij denk ik als eerste aan alles wat in winkels in plastic is verpakt . Vaak met een hele goede reden , maar lang niet altijd. Drankautomaten met weggooibekers in bedrijfskantines verbieden . Gewoon weer afwasbare kopjes ernaast . Dat zie ik ook steeds vaker terugkomen , dus een aantal bedrijven ziet zelf ook in dat het de verkeerde kant is opgegaan . Wat ik ook wel zie : elk personeelslid heeft een eigen kopje .
Ben het om te beginnen hartstikke eens met bovenstaande spreker. Waar ik me echter veel meer aan erger, en die producten zouden eerst eens geselecteerd (en gesaneerd) moeten worden, zijn de zaken die echt niets toevoegen.
Kan me in de supermarkt wild ergeren aan voorgesneden blokjes kaas en worst die in van die plastic bakjes zitten. Zijn we echt zo lui geworden...……..
Waarom zit er geen statiegeld op de flessen van wasmiddelen...……………
Waarom moeten al die tussendoortjes apart per 1 of 2 in een extra kunststof verpakking zitten...…..
Waarom zit brood in plastic...……
……………. en zo kan ik nog wel even doorgaan
Reputatie 7
Badge +7
Drankautomaten met weggooibekers in bedrijfskantines verbieden . Gewoon weer afwasbare kopjes ernaast . Dat zie ik ook steeds vaker terugkomen , dus een aantal bedrijven ziet zelf ook in dat het de verkeerde kant is opgegaan . Wat ik ook wel zie : elk personeelslid heeft een eigen kopje .
Helemaal mee eens. 😉

Reputatie 7
Bakjes en bekertjes.
Veel apparaten hebben een plastic behuizing. Zelfs de nieuwe ipad.
Reputatie 7
Badge +5
Ik heb op verschillende plaatsen gewerkt met eigen bekers en met automaten plastic bekers voor soep, chocoladedrank en allerlei soorten koffie.

De best vergelijkbare werkplekken met 40 werknemers op één afdeling met grofweg dezelfde producten die geleverd werden.
  1. Stenen bekers 45, er viel er wel eens één kapot, 45 lepeltjes er raakte er wel eens één kwijt.
  2. Plastic bekers gemiddeld 8 per dag per persoon maal 40 maal 260 werkdagen = 83.200 plastic bekertjes en 65.000 roerstaafjes in een jaar.
Reputatie 5
Badge +1
Ik begrijp niet hoe die wattenstaafjes en rietjes die ik weggooi in een vuilnisbak in de natuur of de zee terecht komen.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan H. Het gaat gelukkig niet om wat jij en ik keurig in de vuilnisbak gooien.
Maar wel om de enorme verspilling en overbodige productie van deze plastic artikelen wereldwijd.

Maar het gaat vooral wat toeristen op de stranden en boulevards van de zee en rivieren gooien, wat in het water terecht komt en wat hele steden en landen aan vuilnis in de rivieren en de zee storten.
Dat is de grootste hoop.

https://www.google.nl/search?q=vervuilde+stranden&newwindow=1&source=lnms&tbm=isch&sa=X
Reputatie 4
Badge +5
Bakjes en bekertjes.
Veel apparaten hebben een plastic behuizing. Zelfs de nieuwe ipad.

Dag @MrsJones , ik ben zo vrij geweest je melding te verplaatsen naar dit topic - want volgens mij antwoordde je op de vraag van mijn collega @Natalie Rosien toch?

Fijn weekend!
Groeten
Wendy
Reputatie 7
@Wendy van den Elshout De vraag was "welk plastic artikel mag van jou weg."
Dat zijn dus wat mij betreft de plastic bekertjes en bakjes (eigenlijk soepkommen en schaaltjes) en de plastic behuizing van een aantal apparaten, plastic is weliswaar goedkoper dan een behuizing van ander materiaal en het maakt het apparaat meestal lichter maar dat zijn de enige voordelen. Hard plastic breekt makkelijk, metaal niet.
Reputatie 7
En nu gooi ik twee topics door elkaar geloof ik.
Reputatie 6
Badge +6
Van mij mag alle plastic dat je maar één keer gebruikt vervangen worden door papier of gelijkwaardig alternatief. Mijn vrouw heeft een klein tasje in haar tas en ik heb zo'n doeken tasje met touwtjes in de auto. Daarom ben ik bij de afhaalchinees heel dikwijks de enige die een tas bij zich heeft. Ik merk daar dat veel Nederlanders de goede bedorlingen wel omarmen en met de mond belijden maar toch wat minder met de daden.

Die vangnetten op handige kruispunten in het buitengebied, fantastisch. In mijn woonplaats wordt plastic apart verzameld. Elke twee weken hangen er zakken vol aan de lantaarnpalen. Dat plastic komt dan niet als onbreekbaar schadelijk afval terecht in het milieu. Een pluim dus voor de nette Nederlander.

Op internet zag ik een wereldkaart met de tien grootste rivieren die 90% van het plastic aanvoeren in de oceanen. In Europa was het maar één rivier, Amerika één, en de rest waren de rivieren in Azië. Als er dus ergens de knop om moet is het volgens mij in Azië. Wat Europa doet is dan maar weinig op mondiale schaal, lijkt me zo.
Reputatie 7
Azie, althans een deel ervan, schijnt inderdaad een grootverbruiker te zijn. Ik ben niet verder in Azie geweest dan Turkije maar als je daar rondrijdt en ziet wat er in de bermen en verderop op het land ligt (in de steden ook) zou je denken dat, als ze de boel bemesten, de plastic zakjes vanzelf gaan groeien. Men weet dat er een enorm mileuprobleem is maar doet er weinig aan. Onze collectieve inspanningen zijn dan misschien de bekende druppel op de bekende gloeiende plaat maar iemand moet het voortouw nemen.
Reputatie 5
Badge +5
Wat te denken van veel geplastificeerd karton? Melk- en sappakken, broodzakken, etc. mogen niet bij het oud-papier en komen dus bij het restafval terecht.
Gewoon weer zuivel in flessen aanbieden, is nog veel lekkerder ook!
Reputatie 7
Over lekker valt te twisten 😝, ik vind melk héél erg vies maar ik ben wel een voorstander van statiegeldflessen. Nu komen er natuurlijk allerlei bezwaren van sjouwen en zo maar je moet er iets voor over hebben. Elluk voordeel hep... , nou ja, die uitdrukking kent iedereen zo langzamerhand wel.
Badge
als iedereen het plastic het op de juiste manier weg doet.
kunnen we gewoon zo door gaan.
vroeger hoorde hier niets over en nu is het het gesprek van de dag.
ze moeten ook geen plastic in de zee gooien en niet rond laten slingeren.
het plastic word bij ons om de week op gehaald en als iedere Nederlander zijn afval goed scheid kan het zo blijven zoals het nu is..
Reputatie 1
Badge +1
Wat te denken van veel geplastificeerd karton? Melk- en sappakken, broodzakken, etc. mogen niet bij het oud-papier en komen dus bij het restafval terecht.
Gewoon weer zuivel in flessen aanbieden, is nog veel lekkerder ook!

Hier mogen de melk- en yoghurt/vlapakken en plastic verpakkingen bij het plastic afval (PMD) dat om de week wordt opgehaald. Blikjes ook.
Sappakken en andere pakken waar een metalen laagje in zit mogen daar dan weer niet in. Ook geen piepschuim e.d. en geen plastic speelgoed (hard plastic dus). Ik zie helaas met de regelmaat van de klok zakken staan na het ophalen die niet zijn meegenomen om die reden. Er zit dan een sticker op met de reden waarom hij er nog staat, maar ik vraag me af of iedereen dus wel precies snapt hoe het allemaal moet. Op sommige verpakkingen staat vermeld of ze in het PMD mogen maar op verreweg de meeste niet, jammer genoeg.

Plastic bekertjes en bestek gebruiken we niet, rietjes ook niet. De broodzakken worden door ons hergebruikt om lunch mee te nemen, mijn kinderen vinden een trommel in hun tas te veel ruimte innemen en die zak kunnen ze later op school in de prullebak doen. Of nog eens opnieuw gebruiken 😉

Verder heel erg eens met Maupie, over de kaasblokjes, statiegeld, apart verpakte tussendoortjes.

Wat er direct op de zwarte lijst mag: ballonnen! Mensen laten ze op, soms met hele massa's tegelijk. Ze komen dan altijd ergens in de natuur terecht, ze vergaan maar heel erg langzaam en dieren kunnen er op een akelige manier door aan hun eind komen. Direct weg met die dingen!
Reputatie 6
Badge +6
@M. Ronde : Helemaal met je eens. Zeker wat betreft de ballonnen. Ik zie regelmatig festiviteiten dat ze honderden ballonnen oplaten. Een mooi gezicht, maar ik vraag me dan wel af of mensen realiseren dat 'what goes up, must come down'. Ik ben echt een voorstander van slimme duurzame oplossing zoals deze 'eetbare sixpack ringen' .

Trouwens, wij hebben hier nog een aantal community mokken liggen (13 stuks). Als iemand een mok zou willen hebben om zijn/haar papieren bekertje op werk te vervangen 😉, dan stuur ik er wel eentje naar je op. Mailen kan naar community@consumentenbond.nl .

De grap is dat ieder van ons zonder het te weten dagelijks plastics in de natuur dumpen (via Waternet). In onze tandpasta, scrubs, ect. zitten zgn. micro plastics.

Wat inmiddels ook bekend is, is dat die zooi weer in onze lichamen terecht komen via ons voedsel en het nog onbekend is wat de lang termijn effecten ervan zullen zijn.

De enige manier om de industrie (en onszelf) te help is een keihard verbod. Dan pas ontstaat er een groot genoeg markt om te schakelen naar 100% bio-based en biologisch afbreekbaar kunststof.
Reputatie 1
Badge +1
Oh, nog iets voor de zwarte lijst: ik zag laatst, ik meen bij de Hema, feestelijke pakketjes met o.a. snippers metallic 'papier/plasticdinges' (ik weet niet wat het precies was) erin, bedoeld om uit te strooien net als confetti. Hartstikke leuk hoor maar gebruik dan rijst. Waarom al die troep op de grond gooien, het dient nergens toe. 3 seconden lol van en daarna raapt niemand het meer op want dat is véél te veel werk.

In veel cosmetica zitten idd microbeads. Lang niet in alle, gelukkig: op https://
staat een rode, oranje en groene lijst per land (even scrollen voor The Netherlands). De producten op de groene lijst die ook nog een groen tekentje achter de naam hebben, bevatten 'zero' plastic (dus geen microbeads én geen microplastics). Ik was blij te zien dat de groene lijst gelukkig veel langer is dan de rode, en dat bijna alles in mijn kast op de groene zero lijst staat.

En een tip voor scrub: mijn jongste maakte met moederdag op school scrub van citroensap en suiker. Werkt fantastisch kan ik je vertellen, al durf ik hem niet op mijn gezicht te doen. Maar ik heb heerlijk zachte handen daarna 😊

Die eetbare sixpackringen zijn ook mooie dingen! Die foto's van dieren verstrikt in een plastic verpakking maken me serieus misselijk. Arme beesten.
@M. Ronde, dank voor de tip. Je link is weggevallen maar met een beetje zoeken op beatthemicrobead(punt)org gevonden met idd de lijst.

Ik zie hier een mooie pr kans voor de Consumentebond 🙂

Neem tandpasta en doe daar een test op. Breng je meteen het onderwerp onder de aandacht van zowel de consument als fabrikant. Ik zou best eens willen weten of er in de tandpasta die ik gebruik wel/niet microbeads en/of mico plastics in voorkomen. Voor de meeste tandpasta' s is de lijst namelijk blanco. Zit ik nu goed of zit ik nu fout met deze aankoop? Met jullie test kan ik het strak misschien te weten komen...
Reputatie 1
Badge +1
De tandpasta's stonden er ook in toch?
Wat raar dat de link wegviel. Ik had nog wel netjes 'link invoegen' hieronder gebruikt.
Ik zet hem hier nog een keer: http://www.beatthemicrobead.org/product-lists/ , hopelijk lukt het nu wel en anders moeten jullie hem maar even copy-pasten 😉
Reputatie 3
Badge +3
Hi allen,

Een vriendin attendeerde me gister op de wasbare verszakjes van de Albert Heijn.
Deze zijn sinds september te koop bij de supermarkt (en verschijnen afgelopen periode in steeds meer filialen) en kun je dus als alternatief zakje gebruiken om je groente en fruit in te doen. Uiteraard kun je sowieso vanuit huis zakjes meenemen, maar het is natuurlijk best een goed initiatief.

Iemand ze toevallig al uitgeprobeerd? Wat vinden jullie er van?

(Het beeld is overigens niet van mezelf, maar heb ik via deze pagina van de Albert Heijn)

Groet,
Celine
Reputatie 1
Badge +1
De Lidl heeft die dingen ook, zie de reclame met de "little green bag' met George Baker 😉. Ik vind het wel handig, vergeet ze alleen nog te vaak. Al die dunne plastic zakjes gaan bij het afval...
Andere supermarkten hebben ook papieren zakken. Beter dan plastic, maar zelf een duurzaam zakje meenemen blijft natuurlijk het beste.
Reputatie 3
Badge +4
Bij veel cosmetica, lipsticks, mascara's , oog potloden etc. zit zo'n vervelend plastiek omhulsel, kan dat niet weg? t'is misschien dat klanten niet alles als testers aanzien en gaan proberen!

Dan zijn er internetfirma's die hun spullen in een plastiek zak opsturen, waarom niet in een doos?
Zou nog een voordeel hebben!
Voorkomt dat Post.NL die plastiek zak in een brievenbus gaat proppen ( is wel pakketpost maar volgens Post.NL mag dat als het erin past) Als het kleding betreft raakt het dus gekreukt en brievenbus vol, kan geen post meer bij
Reputatie 7
Badge +5

Reageer